Kirjaudu ▼
 

Vaatevalmistus kaikkoaa Suomesta: Onko Made in Finland -merkinnällä arvoa?

Sirpa Räihä
Vaatevalmistus kaikkoaa Suomesta: Onko Made in Finland -merkinnällä arvoa?
Kun brändi on kansainvälinen, valmistusmaalla ei ole juuri merkitystä, Suomen Tekstiili & Muoti -yhdistyksen toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen sanoo.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Vaatevalmistaja Nanson päätös sulkea Tornion sukkahousutehtaansa ja myydä brändejään kielii siitä, että parhaiten suomalaisista tekstiiliyrityksistä pärjäävät ne, jotka suuntaavat ulkomaille.

– Varsinkin ne yritykset, jotka panostavat kansainvälisyyteen, näkevät, että uutta bisnestä on tulossa, kuvailee alan yrityksiä edustavan Suomen Tekstiili & Muoti -yhdistyksen toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Auvisen mukaan Aasiassa on paljon kasvumahdollisuuksia esimerkiksi suomalaisille ulkoiluvaatteiden valmistajille, kuten Joutsenelle, Haltille ja Reimalle. Myös suomalainen muoti kiinnostaa aasialaisia.

Nanso Group Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 0151534-8
Kotipaikka Nokia
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Muiden vaatteiden ja asusteiden valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

– Pohjoismaiseen, puhtaaseen elämäntapaan liittyy positiivisia mielikuvia, Auvinen kuvailee.

Vaatemyynti on laskenut selvästi viime vuosina

Nanso etsii lisämarkkinoita kansainvälistymisestä karsimalla brändivalikoimaansa. Nansolle jäävät vain Nanso- ja Vogue-brändit.

– Nanso on katsonut tietyt brändit kansainvälisiksi, tunnetuiksi brändeiksi ja keskittää voimansa niihin, kuvailee Auvinen.

Tornion tehtaan lakkautuksen myötä Nanso on lopettamassa tuotantoaan Suomessa. Nanso on viimeinen tekstiiliyritys, jolla on suuren mittakaavan tuotantoa Suomessa.

Kun brändi on kansainvälinen, valmistusmaalla ei ole Auvisen mukaan juuri merkitystä.

Suomalaisuus voi kuitenkin olla tärkeä osa brändiä, vaikka tuotetta ei olisi valmistettukaan täällä. Ulkoiluvaatemerkit ovat tästä hyvä esimerkki.

Kotimaan markkinoille suunnattu brändi on toinen juttu.

– Suomalainen kuluttaja arvostaa Made in Finland -merkintää, mutta eivät välttämättä kaikki suomalaisetkaan.

Kotimarkkinan varaan ei voi kuitenkaan nyt paljon laskea.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Kuluttajien usko tulevaan on huono. Vaatemyynti on laskenut selvästi tässä viime vuosina.

Mikä on Nanson Nokian tehtaan kohtalo?

Kasvuhakuiset tekstiiliteollisuuden yritykset ovat käytännössä luopuneet omasta tuotannostaan Suomessa.

– Yritysten mukaan ne voivat näin keskittää resurssejaan markkinointiin, logistiikkaan ja suunnitteluun, Auvinen sanoo.

Tuotantoa on ulkoistettu esimerkiksi Baltian maihin.

Tuotannon lopettaminen Suomessa voi olla kustannus- tai työvoimakysymys.

– Ompelijat alkavat eläköityä. Tilalle ei välttämättä löydy työvoimaa, kuvailee Auvinen.

Pienessä mittakaavassa Suomessa valmistetaan vielä sukkia ja muotivaatteita.

Nanson Nokian vaatetehtaan tulevaisuus on vielä auki, sillä yritys neuvottelee parhaillaan sen myymisestä Nokian neulomolle. Nokian neulomossa on mukana esimerkiksi lastenvaate- ja lifestylebrändi Papu Design.

– Nokian neulomo varmasti katsoo parhaillaan, mitä muita brändejä olisi saatavissa mukaan. Toivottavasti he pystyisivät jatkamaan tuotantoa tehtaalla.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (57)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei suomessa ole koskaan tehty mitään laatua. Kaikki on vain Kekkosslovakian propagandaministeriön aikaansaamaa silmänlumetta...
Anonyymi: Urkki 21.3.2016 19:29

Anonyymi
Suomesta viedään kiviä, pipoja, lautaa ja sellua!
Aika bulkkikamaa sanoisin.
Anonyymi: Halpaa 21.3.2016 19:30

Anonyymi
Esim posliinissa Made in Thailand tai China syö brändin arvon hyvin nopeasti ja totaalisesti.

Kuka kehtaa esimerkiksi viedä vaikka lahjaksi tuotteen jonka pohjassa lukee Made in Thailand?
Anonyymi: brändinTuhoaminen 21.3.2016 19:36

Anonyymi
Thaikkumuki, kyllä brändi on menetetty. Johtajat ovat niin niin tyhmiä.
Anonyymi: Loppuiostaminen 21.3.2016 19:42

Anonyymi
Tästä saa syyttää uusliberaalia talouspolitiikkaa joka jotenkin kummallisesti runnottiin läpi maailmanlaajuisesti 80-luvulla Reaganin ja Thatcherin johdolla. Ilman minkäänlaisia kaupparajoja ja protektionismia työpaikat ja investoinnit menevät sinne missä ei tarvi maksaa kunnollisia palkkoja eikä välittää ympäristö tai turvallisuussäädöksistä. Sivuvaikutuksina rikkaiden ja megakorporaatioiden verotuksesta tuli mahdotonta. Heidän cheerleaderit vieläkin mediassa laulavat vapaakaupan nimeen ja vievät viimeisetkin vallan rippeet kansalaisilta hämäriin kabinetteihin TTIP:llä. Neokonnataloudessa rikkaiden tehdessä ennätysosinkoja tavallisen kansalaisen tehtäväksi jää hioutua minimipalkkaiseksi huippuosaajaksi tai vajota halveksituksi työttömäksi, jonka harteille kaikki yhteiskunnan synnit neokonnien propagandassa kohdistetaan.
Anonyymi: Jooseppi 21.3.2016 19:42

Anonyymi
Tähän on tultu. Mikään ei täällä kannata, kaikki on kallista. Miksi? Järjetön byrokratia, himoverotus, ahneus, kateus ja hyväveliverkostot. Amen.
Anonyymi: Kifupiikki 21.3.2016 19:50

Anonyymi
Miksi äänestätte itseänne vastaan ja kannatatte luokkayhteiskuntaa, jonka alimmille tasoille jäätte?

Kokoomus,keskusta sekä persut näistä hallituspuolueista ovat uusliberalismin kannattajia eli juuri työn halpuuttamista ja tuloerojen kasvua kannattavia tahoja ja ovatkin kansaa vastaan olevia tahoja.

Myös RKP edustaa tätä rahat rikkaille politiikkaa.
Anonyymi: Päivän_pieru 21.3.2016 19:56

Anonyymi
Ei valmistusmaa tuotetta pahenna, ellei laatu maabrändiä.
Anonyymi: SwissMade 21.3.2016 19:56

Anonyymi
Ei ole merkitystä. Kotimaisen vaatteen hinnalla saa monta muualla tehtyä. Vaatemyynti vähenee kun ihmiset roikkuu vaan somessa eikä kyläillä enää entiseen malliin. Baareihinkaan ei tarvi erikseen pukeutua ja sitä paitti siellä ei nykyään notkuta muutenkaan koska some ja viron viinat.
Anonyymi: Jeejee 21.3.2016 19:56

Anonyymi
On sillä valmistusmaalla väliä. Varsinkin Suomella, joka on liian harvojen rahaa tuovien systeemien tekomaana.Kun jonkun Marimekon esimerkiksi laatu on laskettu, halpamaissa teettämisen myötä, niin laskeehan se myyntikin.
Anonyymi: MaunoVoutilainen 21.3.2016 19:59
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

12:52 HKScan saa uuden toimitusjohtajan
12:45 Haastattelu Fortum vääntää ydinvoiman jatkosta Ruotsissa – reaktoreita uhattu sulkea
12:14 Digitoday Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä
11:50 G7-mailla huoli Brexitistä – Japanin mukaan maailmaa uhkaa uusi talouskriisi
11:28 Esperi Caren pääomistaja vaihtuu
11:16 Autoista viskotaan 666 norsun painon verran roskaa – muotidieetti hyvin edustettuna
10:47 Digitoday Jolla C myi saman tien loppuun – vihjailee jatkosta
10:22 Vähittäiskauppa pääsi pahimman yli – teollisuuden luottamus heikkeni
10:08 Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
09:49 Kuluttajien talousluottamus koheni vahvimmaksi vuoteen
09:35 FT: EU-johtajien salaisissa kokouksissa on valmisteltu suunnitelmaa Brexitin varalta
08:31 Digitoday Puhelimia ei enää pitänyt tulla: Mitä tapahtui, Jolla?
07:50 Konecranesin miljardikaupalle sinetti – Zoomlion lopetti neuvottelut Terex-fuusiosta
07:40 Digitoday Periscopessa merkittävä muutos: Kaikki videot jäävät näkyviin
07:08 Kolumni Britanniassa kohistaan korkokengistä
06:06 Digitoday "Netflix opetti maksamaan" – voiko kohta poimia sisältöjä eri palveluista?
06:05 "Jos Spotify lopettaisi tappiollisena, millä sen sitten korvaisi?"
06:03 Onnistuisiko Cheekiltä Adelet? "Voisi olla mahdollisuuksia"
26.5. Danske veloitti viikon oluet kolmeen kertaan – asiakas ei ilahtunut
26.5. Digitoday PayPal jouduttaa Windows-puhelimien kuolemaa
26.5. Neuvottelut Olkiluoto 3:n miljardikorvauksista poikki – TVO: "Emme ole syyllisiä"
26.5. Moody'sin analyytikko: Euroalueen riskit eivät ole kadonneet mihinkään
26.5. Digitoday Apple innostui suomalaisopiskelijoiden pelistä
26.5. Microsoftin jätti-irtisanomiset ovat tamperelaiselle Jarille onnenpotku: "Osaajien avulla kiihdytyskaistalle"
26.5. Yhdysvaltain asuntokaupassa kovin nousu sitten vuoden 2010
26.5. Olympiavoittajien sauvat valmistanut suomalaisfirma yrityssaneeraukseen
26.5. Digitoday Hyppönen: Tietomurto oli Linkedinille hyvä juttu – mutta ei ihan ilmeisellä tavalla
26.5. Löytyykö microsoftilaisille töitä? "Houkutellaan insinööreillä yrityksiä Suomeen"
26.5. Öljytynnyrin hinta rikkoi 50 dollarin rajapyykin ensi kertaa yli puoleen vuoteen
26.5. Digitoday Ratkeaako Androidin iso ongelma? Google pystyttää häpeäpaalua
Asiakastieto

Yhteistyössä