Kirjaudu ▼
 

Ennätystuloksen tehnyt Finavia: Johdannaissotkut loppuunkäsitelty

Sami Kero
Ennätystuloksen tehnyt Finavia: Johdannaissotkut loppuunkäsitelty
Lentokenttiä operoiva Finavia teki viime vuonna parhaimman tuloksensa koskaan. Samalla Finavia rikkoi yli 20 miljoonan matkustajan rajapyykin.
19.2.2016 14:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Finavia liikevaihto ja liiketulos ilman kertaeriä kasvoivat sekä loka–joulukuussa että koko viime vuonna.

Vuosi oli Finavialle ennätyksellinen myös matkustajamäärillä mitattuna. Kokonaismatkustajamäärä nousi ensimmäisen kerran yli 20 miljoonaan, josta Helsinki-Vantaan osuus oli yli 16 miljoonaa.

Finavian toimitusjohtaja Kari Savolaisen mukaan yhtiön liiketoiminta on paremmassa iskussa kuin koskaan ennen.

– Toiminnan määrätietoinen kehittäminen on parantanut tehokkuuden lisäksi myös asiakkaidemme tyytyväisyyttä palveluihimme, Savolainen sanoo tulostiedotteessa.

Loka–joulukuussa yhtiön liikevaihto nousi 94,5 miljoonaan euroon vuoden 2014 vertailukauden 89,7 miljoonasta eurosta. Liiketulos ilman kertaeriä kohosi 10,4 miljoonaan euroon 5,8 miljoonasta eurosta.

Koko viime vuonna liikevaihto nousi prosentin 353,1 miljoonaan euroon ja liiketulos ilman kertaeriä 55,7 miljoonaan euroon 47,3 miljoonasta eurosta.

Helsinki-Vantaa kasvaa, kotimaassa heikompaa

Savolaisen mukaan Suomen lentoasemat ovat nyt kilpailukykyisemmät kuin koskaan, kun noin sadan miljoonan euron investointiohjelma saatiin käytyä läpi.

Tänä vuonna Savolainen odottaa Helsinki-Vantaan kansainvälisen liikenteen kasvun jatkuvan. Sen sijaan kotimaan liikenteessä näkyy Suomen heikko taloustilanne.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Myös poliittisen jännitteen kasvamisella Itämerellä voi olla vaikutusta liiketoiminnallemme vuonna 2016, Savolainen sanoo.

Johdannaissotkut loppuun käsiteltyjä

Johdannaissotkujen Savolainen sanoo olevan Finavian liiketoiminnan näkökulmasta loppuunkäsiteltyjä. Hänen mukaansa yhtiön on uudistanut rahoituskäytäntönsä, eikä vastaavaa virhettä voi enää tapahtua.

– Keskitymme nyt kaikin keinoin tukemaan viranomaisten selvityksiä asiassa, hän sanoo.

Ei-suojaavat strukturoidut korkojohdannaiset aiheuttivat Finavialle kokonaisuudessaan 34,3 miljoonan euron tappiot. Ne on nyt suljettu.

Finavian hallitus esittää, että yhtiö maksaa valtiolle osinkoa 4,6 miljoonaa euroa.

19.2.2016 14:42
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (19)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Monopolin on helppo tahkota rahaa.
Anonyymi: Mitenonmahdollista 19.2.2016 15:01

Anonyymi
Valtion monopoliyritys tekee huipputuloksen ja aikaisemmat toppailyt unohtuu... on se hieno maa tuo Suomi.
Anonyymi: AlanDorgin 19.2.2016 15:04

Anonyymi
Miten niin loppuunkäsitellyt. Nykyinen liikenneministeri
Bernerhän LUPASI, että syyt ja sotku selvitetään, sekä
syylliset joutuvat tapahtuneesta vastuuseen. Ei kai tätä
paineta villaisella ja maksumiehet ovat jälleen VERONMAK-
SAJAT ! USKOMATONTA, jos jälleen näin kähmitään VELI VER-
KOSTON TOIMESTA.

Siis jatkuuko selvitys vai ei, kenen piikkiin menee nämä
34 milj. €:n johdannaistappiot ?????
Anonyymi: syyllisetvastuuseen 19.2.2016 15:15

Anonyymi
Onko niitä johdannaissotkuja muka käsitelty jotenkin?
Anonyymi: tilintarkastaja 19.2.2016 15:16

Anonyymi
Monopolin pakkoasiakkaiden määrä nousi. Sen kunniaksi Finavian johto toteaa että sen tekemiä totovetoja tulevaisuuden talousluvuilla ei tarvitse tutkia.

"Ei-suojaavat strukturoidut korkojohdannaiset aiheuttivat Finavialle kokonaisuudessaan 34,3 miljoonan euron tappiot. Ne on nyt suljettu."

Käännettynä selkokielelle; "johdon shoppailemat 34 miljoonan lottolaput, jotka eivät olleet missään tekemisissä liiketoimintamme kanssa, on nyt revitty arvottomina. Lottokone sylki väärät pallot kuponkiimme nähden. Toivomme että asia hautautuisi jollain tavalla kadoksiin. Ja nopeasti!"

Mielenkiintoista miten ahneet ihmiset ovat itselleen ja varsinkin virheilleen sokeita. Narsismi-osio aivoissa lukee lentokenttien käyttäjämäärän nousunkin omaksi ansiokseen.
Anonyymi: KarusellissaKivaa 19.2.2016 15:17

Anonyymi
Valtion monopoliyritys tekee huipputuloksen ja aikaisemmat toppailyt unohtuu... on se hieno maa tuo Suomi.


Mikä tässäkin uutisessa oli mielestäsi taas ongelma?
Hyvä tulos, josta ei voi aukoa päätään vai????

So what joku johdannaissotku, jos lopputulos on kuitenkin positiivinen. Ties kuinka monen johdannaiskaupan tuloksena hyvä lopputulos on saatu aikaan.

Ei ole ketään, joka pystyisi aina osumaan oikeaan johdannaistensa tai muiden sijoitustensa kanssa.
Se kuuluu sen homman luonteeseen. Vain lopputulos ratkaisee.
Anonyymi: Yours 19.2.2016 15:48

Anonyymi
Päitä pitäisi pudota ja korvauksia saada vastuullisilta. Myös vastuu poliittisille päättäjille että äänestäjä tietää ketkä joutuvat pudotukseen.
Anonyymi: Pudotus 19.2.2016 15:49

Anonyymi
Miten niin loppuunkäsitellyt. Nykyinen liikenneministeri
Bernerhän LUPASI, että syyt ja sotku selvitetään, sekä
syylliset joutuvat tapahtuneesta vastuuseen. Ei kai tätä
paineta villaisella ja maksumiehet ovat jälleen VERONMAK-
SAJAT ! USKOMATONTA, jos jälleen näin kähmitään VELI VER-
KOSTON TOIMESTA.

Siis jatkuuko selvitys vai ei, kenen piikkiin menee nämä
34 milj. €:n johdannaistappiot ?????


Asiassa enemmän tai vähemmän mukana olevat toteavat että asia on loppuun käsitelty. Ehkä on vaihdettu muutama henkilö, ehkä ei ja sillä asia on ikään kuin "korjattu". Tehdään "lehmänkauppioja" ja sitä rataa...

Toki jos johdannaisotku jää tuolle tasolle, se on tietenkin pieni verrattuna suurenmaailman menoon.
Ajatellaan pelkästään Deutsche Bankin johdannaiskupla, joka pyörii 52 Biljoonasta madollisesti jopa lähes 58 Biljoonaan.
Saksassa on tietenkin muitakin suuria "sijoituspankkeja", puhumattakaan muusta EU:sta tai USA:n sijoituspankki-jäteistä, joihin verratuna DB on kuitenkin suhteellisesti ottaen "pieni".

Verrataanpa DB:n johdannaisissa pyörivien rahojen määrää vaikkapa Euro-alueen GDP:n eli Bruttokanssan tuotteeseen, joka on noin 13 Biljoonaa ja Saksa valtion oma GDP "vain" 3.9 Biljoonaa.
Anonyymi: Silläla 19.2.2016 15:50

Anonyymi
Liikenneministeri Bernerin mahtikäskyllä on luovuttu korvausvaateista ja asian oikeudellinen takaraja umpeutui. Nyt odotellaan valtion tarkastusviraston lausuntoa ministerin toimien tarkoituksenmukaisuudesta ja kanteen nostosta luopumisesta mahdollisesti seuranneista taloudellisista menetyksistä. Pätkäministerin työrupeama saattaa lyhentyä suunnitellusta poliittisen paineen kasvaessa kesällä. Hallituksen tähän astisten toimien valossa Bernerin oikeudellinen osaaminen ei eronne kollegoiden koheltamisesta.
Anonyymi: luu_käteen 19.2.2016 15:56

Anonyymi
Hups! Niissä johdannaiskaupoissa meni kolmen vuoden tuotot. Kolme vuotta saavat painaa hiki hatussa töitä että nuo törttöilyt on maksettu.
Anonyymi: Suomaalainen 19.2.2016 16:36
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä