Kirjaudu ▼
 

Alma Median Telanne: Ilmaisten verkkolehtien aika on pian ohi

Lehtikuva
Alma Median Telanne: Ilmaisten verkkolehtien aika on pian ohi
Haastattelu Perinteinen journalismi ei selviä ilman digitaalisten palveluiden tukea, sanoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne. Ilmaisen verkkojournalimin aika on ohi lähivuosina myös Almassa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sitä aikaa ei mediataloissa enää nähdä, että voitaisiin istua alas ja huokaista syvään – tuumata, että hyvinhän siitä muutoksesta selvittiin. Näin arvioi Kai Telanne, esimerkiksi Iltalehteä, Kauppalehteä ja Aamulehteä kustantavan Alma Median toimitusjohtaja.

Lehtitaloja kiusaa parin vuoden aikavälillä kovimmin vaikea taloustilanne, joka näkyy mainosmyynnin laskuna, Telanne sanoo. Kauemmas tulevaisuuteen katsottuna suurin haaste taas on se, kuinka selättää laskevat levikki- ja irtonumerotuotot.

Tämä tarkoittaa myös, että sekin aika, jolloin verkkolehtiä voi lukea mielin määrin ilmaiseksi, alkaa olla ohi. Alman sanomalehtien kohdalla maksumuuriin siirtymisessä on Telanteen mukaan "enemmän kysymys vuodesta kuin kahdesta".

Alma Media Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 1944757-4
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 2,900
Muutos € -0,080
Muutos % -2,68
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

– Tämä on ehdottomasti suunta. Siinä ei ole mitään järkeä, että jakaisimme ilmaiseksi arvokkaita ja laadukkaita journalistisia sisältöjä, Telanne sanoo.

Iltapäivälehti Iltalehden kohdalla aikataulu on avoimempi – maksumuuri pystytetään Telanteen mukaan luultavasti kolmen vuoden aikana.

Kauppalehti ryhtyi tähän jo kuukausia sitten, ja kokemukset ovat Telanteen mukaan hyviä.

Hän sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että Helsingin Sanomat "seurasi Kauppalehden esimerkkiä" ja teki verkkolehtensä sisällöistä maksullisia. Suunnannäyttäjiä tarvitaan.

Telanne arvioi, että tahdon puutetta enemmän siirtymää jarruttaa tekninen kehitys. Mutta kun ne selätetään, ilmaisille jutuille jää lähinnä "sisäänheittorooli".

Lehtitalo osti rekrysivuja
ja nettideittipalvelun

Paljon puhuttu muutos on konkreettisestikin ilmassa Eteläesplanadilla Alma Median ja Kauppalehden tiloissa. Talossa pakataan tavaroita, sillä muutto Töölönlahden uuteen toimistotaloon on edessä vielä tämän vuoden puolella.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Perinteinen lehtitalo on viime aikoina laajentunut yhä enemmän digitaalisten palveluiden puolelle. Tuoreimmat kaupat mediatalo teki tässä kuussa hankkimalla esimerkiksi digitaaliset rekrytointipalvelut Slovakiasta ja Kroatiasta. Alma on lähtenyt tänä vuonna mukaan myös nettideittibisnekseen, mikä on Telanteen mukaan voinut monia ihmetyttää.

– Logiikka on kaikkien kannalta hedelmällinen. On erittäin tärkeää investoida kasvualueille, jotta sitä hyvää voidaan hyödyntää laajasti olemassa olevan liiketoiminnan kehittämiseen. Jos kasvun elementtejä ei perinteisen median puolelta löydy, johtuen joko kansantalouksista tai digitoitumisesta, niitä haetaan muualta, Telanne sanoo.

"Ei." Telanteen vastaus on selvä, kun häneltä kysyy voisiko perinteinen journalismi selvitä meneillään olevasta murroksesta ilman ympärille rakennettuja laajempia digipalveluja.

Hän epäilee, että tämä voi olla monen pienemmän talon kompastuskivi – että kyky investoida muutosaikaan on liian heikko.

Moni lehti on trimmannut toimitustaan irtisanomalla toimittajia ja yhdistämällä toimintoja. Kuinka kovaa tuottoa sanomalehdiltä uudessa tilanteessa odotetaan, pitääkö liikevoittoprosenttien vielä olla kaksinumeroisia?

– Suurimmista mediayhtiöistä ja maakuntalehdistä saisi enemmänkin tulosta irti, jos haluaisi johtaa lyhytjänteisesti pidättäytymällä investoinneista tulevaisuuteen, Telanne vastaa.

Mitä irtisanomisiin tulee, Telanne sanoo, että jatkuva resurssien kutistaminen ei tietystikään johda pidemmän päälle hyvään. Tämä onkin hänen mukaansa yksi "keskeisistä ajureista" paremmin tuottavien digitaalisten palveluiden suuntaan – jotta painetun median resursseista voitaisiin pitää huolta.

Taloussanomat ja Helsingin Sanomat ovat molemmat osa Sanoma-konsernia.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Kai Telanne

Kommentit (80)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
- Tämä on ehdottomasti suunta. Siinä ei ole mitään järkeä, että jakaisimme ilmaiseksi arvokkaita ja laadukkaita journalistisia sisältöjä, Telanne sanoo.



Näin on kuten Ruotsin kuninkaallisten kuulumiset ja hiilidioksidi propaganda. Se on tärkeää että siitä pitää pyytää kovempaa hintaa.

Muistakaa myös tehdä lisää pääkirjoituksia joissa ei ole muuta sisältöä kuin "köyhät kyykkyyn tai Suomi tuhoutuu"
Anonyymi: Nimetön 27.11.2012 14:03

Anonyymi
Telanne - aikasi on pian ohi.
Anonyymi: et uskalla kuin puhu 27.11.2012 14:05

Anonyymi
Taitaa koskea vain Suomea, sillä.ulkomaisia laadukkaita uutislehtiä voi selata mielin määrin ilman rahastusta.
Anonyymi: Alma sahaa omaa oksa 27.11.2012 14:06

Anonyymi
Teline on yhtä pihalla kuin aina
Anonyymi: ahmattimies 27.11.2012 14:09

Anonyymi
Aina tulee (ja on) uusia lehtiä tilalle, sen huomaa jo nyt kun Hesari meni maksulliseki, niin eipä ole paljoa kaivannut.
Anonyymi: Ilmaisjakelulehti tu 27.11.2012 14:11

Anonyymi
Lehtien sähköpostitse sukulaisille ja kavereille jakaminen varmaan yleistyy räjähdysmäisesti myös :)

Ehkäpä pitääkint ehdä uusi entistä tiukempi ja kansalaisoikeuksia polkeva pakkokeinolaki esitys käyttöön.

Jos edes epäillään että olet lähettänyt sukulaisellesi sähköpostitse lehden PDF tiedoston, poliisilla on oikeus tehdä luoksesi kotietsintä, takavarikoida tietokoneesi, puhelimesi sekä tablettisi ja tutkia kaikkien sähköpostiesi tiedot läpikotaisin.
Anonyymi: Nimetön 27.11.2012 14:11

Anonyymi
Samoin kuin KLIKKAUKSET verkkolehdissä.
Anonyymi: Buhahhah 27.11.2012 14:11

Anonyymi
mo ainahan sitä voi koittaa rahastaa jollain surkeilla nettiuutisilla. Kyllä maailmalla tarjotaan edelleen ilmaisia verkkosivustoja, minun puolestani suomalaiset toimijat saavatkin mennä konkurssiin, leipäjonoon mars, mars
Anonyymi: iron mike 27.11.2012 14:12

Anonyymi
Onko vaarana, että en pysy ajan tasalla?
Anonyymi: kovat on kuvitelmat, 27.11.2012 14:14

Anonyymi
jos uutissivustot menee maksumuurien taaksen niin sitten uutisblogit yleistyy missä uutiset jaetaan ilmaiseksi. Ei netin aikakautena kannata pyytää rahaa samasta uutisesta jota toinen sivusto jakaa ilmaiseksi lukijoilleen.
Anonyymi: Nimetön 27.11.2012 14:15
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

13:25 Talo Torreviejassa? Rikostutkinta löysi Putin-mafia-linkin
12:56 Digitoday Uusien iPhonejen akunkesto arveluttaa
12:27 Trainers' Housen saneeraukselle sinetti – Sarasvuo menettää yli kolme miljoonaa
12:08 Maailmankauppa halvaantui kuin Suomi – "Tuli vähän puskista"
11:54 Lidl kasvaa ja laajentaa – tulos kuitenkin notkahti
11:48 Järjestö: Valtionyhtiöt hyödynsivät porsaanreiät
11:31 SOK aloittaa yt-neuvottelut – vähentää enintään 25
11:24 Ensin metsät, nyt Tilhill – UPM myy
11:04 Digitoday Supercellin omistajalla kultainen kosketus? Ajoi tytäryhtiönsä osakekurssin 50 % nousuun
10:28 Miten Suomella menee? Katso suora lähetys
10:00 Nordea: Suomi tuskin kasvaa edes vuonna 2017
09:53 Obama: Tarvitsemme nopeasti lisää jäänmurtajia
09:28 Kolumni Kriisitietoisuus lamaannuttaa Suomea
08:50 Digitoday Google: Miksi autostanne puuttuvat tuulilasinpyyhkimet?
08:41 New Yorkin heiluri jäi ala-asentoon: "Tämä muistuttaa vuosista 2008–2009"
07:52 Digitoday 225 000 Apple-tiliä varastettu – uhrien laskuun tehdään vääriä ostoksia
07:43 Yle: Nopeusvalvontaan lisää kalustoa – tänä vuonna jo 271 000 sakkoa
07:05 Neljä outoa seikkaa taantumauutisesta
06:05 Mikä mättää alle 40-vuotiailla? "Epäilyttää, että pelkät flunssat selittäisivät"
06:03 Digitoday Tv-ohjelmien tallennuksesta peritään nyt maksua – yksi palvelu lopetti jo
06:02 Hypo ennustaa: Ensi vuonna asuntolaina halpenee rajusti
06:01 Analyysi Talouspolitiikan taikatemppu – vai sittenkin hölmöilyä?
1.9. Autopomo myönsi ongelmat: Meitä uhkaa "keskinkertaisuus"
1.9. Tässä on Opecin "reilu" hinta öljylle
1.9. Valopilkku Pohjolassa: Islanti nousee
1.9. Kansa osti autoja USA:ssa – "pörssiongelmat ohitettiin olankohautuksella"
1.9. Google pani logonsa uusiksi
1.9. HS Rikosten määrä väheni Suomessa
1.9. Outokumpu syöksyi yli kahdeksan prosenttia
1.9. Suomalaisesta juomasta tuli hitti Amerikassa
Asiakastieto

Yhteistyössä