Kirjaudu ▼
 

Lapissa kytee kapina: Lapsellista touhua, Flybe

Chris Ratcliffe/Bloomberg
Lapissa kytee kapina: Lapsellista touhua, Flybe
Lentoyhtiö Flyben palvelut herättävät tyytymättömyyttä pohjoisen suunnalla. Tämä on johtanut lentomatkustuksen vähenemiseen.
Sami Noponen
25.4.2012 13:04
86

Pohjoisen liike-elämän edustajat ovat laajasti tyytymättömiä halpalentoyhtiö Flyben tarjontaan. Tämä vahvistetaan myös Lapin Kauppakamarista. Bisnesmatkaajien tunnuslauseeksi on muodostunut "Flybe – maybe".

– Aikataulun muutokset ovat todella tempoilevia. Lapsellista touhua, tilittää tuohtunut teräsyhtiö Outokummun työntekijä Taloussanomille.

Hänen mukaansa Flybella matkustaessa täytyy varautua siihen, että joskus lennetään, joskus taasen ei. Myös jatkoyhteydet ovat puutteellisia.

– Lisäksi lentolippujen hinnat voivat olla todella kalliita, Helsinkiin ja takaisin yli 400 euroa.

Taloustiedot

Outokummussa ollaan tyytymättömiä myös Flyben Code Share -järjestelyihin. Tämän yhteistyöjärjestelyn perusteella kuljetuksen suorittava lentoyhtiö voi olla muu kuin Flybe, vaikka varaus on tehty Flyben lennolle.

Flyben mukaan Kemi–Helsinki-väliä on lennetty joitain kertoja Czech Airlinesin koneilla. Yhtiön mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan ollut Code share -järjestely.

Muuallakin pohjoisen suurimmissa yhtiöissä kytee hiljainen kapina. Nurinaa aiheuttaa muun muassa se, että Flybe on jättänyt pois Kemi-Tornion perjantaisen aamupäivälennon Helsinkiin, joten ainoa vaihtoehto on lähteä kukonlaulun aikaan. Myös perjantaiaamun lento Helsingistä Kemi-Tornioon on jäänyt keväällä pois.

– Kun Finncommin koneiden tilalle tulivat Flyben potkurikoneet, piteni lentoaika. Uudet aikataulut ovat myös ongelmallisia, samoin lentojen luotettavuus, Kemissä toimivan metsäyhtiön Metsä Groupin työntekijä kertoo.

Flyben mukaan matka-aikojen pidentyminen on koskenut vain osaa lennoista, sillä myös Finncomm lensi suuren osan lennoista täsmälleen samoilla potkurikoneilla, joita Flybe nyt käyttää.

– Myöhästymisiä on ollut paljon ja matkatavaroiden automaattinen siirtyminen jatkolennoille ei onnistu, vaan ne täytyy kirjata uudestaan sisään, mikä on usein aikataulujen puitteissa mahdotonta.

Kemi-Tornion lentokentän kautta kulkevien matkustajien määrä on kääntynyt selvään laskuun. Kemi-Tornion lentoaseman päällikkö Kari Pinolan mukaan lasku on jatkunut keväällä 20–25 prosentin tahtia.

– Liikematkustajat ovat arvostelleet nimenomaan aikatauluja, Pinola sanoo.

Flybe on ainoa kentälle säännöllisesti lentävä yhtiö. Finnair ja Flybe ostivat Finnairin syöttöliikennettä muun muassa Kemi-Torniossa hoitaneen Finncomm-lehtoyhtiön viime heinäkuussa.

Flyben mukaan
lentoja on paljon

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Flyben kaupallinen johtaja Antti Kuusenmäki puolustautuu. Hän korostaa, että Kemin ja Helsingin välillä lennetään jopa 46 viikoittaista lentoa, mikä on suurin vuorotiheys koko Flyben Suomen verkostossa. Yhdensuuntaisten lippujen hinnat reitillä alkavat 59 eurosta.

– Lentoreitin aikataulu on aina kompromissi, joka sopii toisille paremmin kuin toisille. Aikatauluissa on kuitenkin huomioitu niin Kemin ja Helsingin väliset reittimatkustajat kuin Finnairin kymmenille jatkoyhteyksille suuntaavat matkustajat, Kuusenmäki sanoo.

– Ostettuamme viime kesänä Finncommin yhdessä Finnairin kanssa olemme joutuneet tekemään vaikeita päätöksiä, kuten yksittäisten vähän käytettyjen vuorojen karsimista, saadaksemme käännettyä vuosien 2010 ja 2011 aikana kertyneet kymmenen miljoonan euron tappiot voitoksi. Ymmärrämme lentojen säännöllisyyden ja täsmällisyyden merkityksen matkustajille.

Kuusenmäen mukaan viime viikkoina lennot ovatkin toimineet hyvin. Esimerkiksi maaliskuussa Flybella ei ollut Kemin reitillä yhtään peruutettua lentoa.

Reittejä
karsittu 

Flybe aloitti viime syksynä lennot Pohjoismaissa ja Baltiassa. Pohjoisen suunnan lennot siirtyivät sille pohjalaisten liikemiesten syöttöliikenneyhtiö Finncommilta, joka oli kannattanut heikosti ja jonka omistajat halusivat rahastaa.

Brittiyhtiö Flybe ja Finnair perustivat elokuussa yhteisyrityksen, joka hankki omistukseensa Finncommin omistavan Finnish Commuter Airlinesin. Flyben omistusosuus yhtiöstä on 60 prosenttia. Finncomm on nyt osa Flybea ja Finncommin koneisiin on lyöty Flyben brändi ja värit.

Flybe on jo nyt joutunut karsimaan kannattamattomia reittejään. Helsingin ja Porin väliset lennot loppuivat matkustajien vähyyden takia huhtikuun alussa, mikä on aiheuttanut närää paikallisen elinkeinoelämän piirissä.

Flybe aloitti tässä kuussa Seinäjoella ja Vantaalla yt-neuvottelut, joiden piirissä on noin 70 henkilöä. Neuvottelut eivät kuitenkaan koske lentohenkilökuntaa.

Emomaassaan Britanniassa tyytyväisyys Flyben palveluihin on heitellyt laidasta laitaan. Yhtiö on kuitenkin saanut selvästi vähemmän kielteistä julkisuutta kuin tempauksistaan kuuluisa halpayhtiö Ryanair, jonka liiketoimintastrategiaan kuuluu huomion herättäminen, tavalla tahi toisella.

(Tarkennus 27.4.: Juttuun on päivitetty Flyben kommentit Code share -järjestelyistä ja matka-ajasta.)

Yritykset Flybe
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (86)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Flybe HEL-KEM, 400 e
Norwegian HEL-OUL, 50 e + juna Kemiin 25 e

Älkää huoliko, Flybe ei enää kauaa Kemiin lennä...
Heja heja 25.4.2012 13:11

Anonyymi
Onko tuo ihme kun Finnair osti Flyben ja siirtyi täten myös Flyben puikkoihin... ei hommat toimi ja lippujen hinnat nousivat pilviin. Voisi jäädä edes yksi halpalentoyhtiö jolla pääsee matkustamaan inhimmilliseen hintaan ilman että tämä tunaroiva monopoliyhtiö estää kilpailun.
Tuota noin vaan 25.4.2012 13:13

Anonyymi
Onko järkevää lennellä jatkuvasti?
Poliitikotkin voisivat vihdoin alkaa pysyttelemään Internet aikakaudella enemmän yhdessä paikassa, ja hoitaa video neuvotteluiden avulla asioitaan.

Ei todellakaan ole enää tarpeellista jonkun Urpilaisen ja Kataisen lennellä pitkin maapalloa joka viikko. Tolkuttoman kallista, epäekologista ja hidasta toimintaa.
Nimetön 25.4.2012 13:22

Anonyymi
Finncomm kasvatti jatkuvasti lentomatkustaja määriään Kemi-Tornio - Helsinki -reitillään ja nyt reittiä ajetaan alas. Mikä on syy?
Lasse 25.4.2012 13:23

Anonyymi
Saattepa nähdä, että Oulu on ainoa Pohjois-Suomen kenttä muutaman vuoden kuluttua, muut kuihtuu pois. Tälläkin hetkellä väki matkustaa Kuusamo-Kokkola seudulta Ouluun. Itä-Suomen kentät häviää myös nopealla aikataululla.
Näin se vaan menee 25.4.2012 13:24

Anonyymi
Myös Kruunupyyssä Flybellä on monopoliasema, lennot järjettömän kalliita ja aikataulut Helsingissä pidettäviä palavereita ajatellen aivan surkeat. Matkatavaroista on alettu veloittamaan erikseen eikä lennoilla tarjoilla mitään. Lentäjät tai henkilökunta ei välttämättä puhu suomea. Hinnat ovat järjettömän paljon kalliimmat kuin Finnairilla puhumattakaan muista yhtiöistä. Jos haluaa käyttää muita kuin Flybeä, täytyy ajaa Ouluun, minkä mielellään nykyisin tekeekin..
videoneuvottelu 25.4.2012 13:33

Anonyymi
Milloin suomi pojaa on tyytyväinen?
Missä suomalainen pa 25.4.2012 13:35

Anonyymi
Suomi on niin pieni maa, että junalla pääsee hyvin joka paikkaan. Miksi lentää näin lyhyitä matkoja?
juna on pop 25.4.2012 13:35

Anonyymi
LENNETÄÄN HALVALLA!
Ilmaista lounasta ei 25.4.2012 13:38

Anonyymi
Finncomm kasvatti jatkuvasti lentomatkustaja määriään Kemi-Tornio - Helsinki -reitillään ja nyt reittiä ajetaan alas. Mikä on syy?


Juurihan tuossa selitettiin, että Finncomm teki valtavat tappiot. Jos sen toiminta olisi ollut kannattavaa, niin eiköhän se siellä hyrräisi edelleen.
Harmaa talous 25.4.2012 13:40
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä