Kirjaudu ▼
 

Lapissa kytee kapina: Lapsellista touhua, Flybe

Chris Ratcliffe/Bloomberg
Lapissa kytee kapina: Lapsellista touhua, Flybe
Lentoyhtiö Flyben palvelut herättävät tyytymättömyyttä pohjoisen suunnalla. Tämä on johtanut lentomatkustuksen vähenemiseen.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pohjoisen liike-elämän edustajat ovat laajasti tyytymättömiä halpalentoyhtiö Flyben tarjontaan. Tämä vahvistetaan myös Lapin Kauppakamarista. Bisnesmatkaajien tunnuslauseeksi on muodostunut "Flybe – maybe".

– Aikataulun muutokset ovat todella tempoilevia. Lapsellista touhua, tilittää tuohtunut teräsyhtiö Outokummun työntekijä Taloussanomille.

Hänen mukaansa Flybella matkustaessa täytyy varautua siihen, että joskus lennetään, joskus taasen ei. Myös jatkoyhteydet ovat puutteellisia.

– Lisäksi lentolippujen hinnat voivat olla todella kalliita, Helsinkiin ja takaisin yli 400 euroa.

Taloustiedot

Outokummussa ollaan tyytymättömiä myös Flyben Code Share -järjestelyihin. Tämän yhteistyöjärjestelyn perusteella kuljetuksen suorittava lentoyhtiö voi olla muu kuin Flybe, vaikka varaus on tehty Flyben lennolle.

Flyben mukaan Kemi–Helsinki-väliä on lennetty joitain kertoja Czech Airlinesin koneilla. Yhtiön mukaan kyseessä ei ole kuitenkaan ollut Code share -järjestely.

Muuallakin pohjoisen suurimmissa yhtiöissä kytee hiljainen kapina. Nurinaa aiheuttaa muun muassa se, että Flybe on jättänyt pois Kemi-Tornion perjantaisen aamupäivälennon Helsinkiin, joten ainoa vaihtoehto on lähteä kukonlaulun aikaan. Myös perjantaiaamun lento Helsingistä Kemi-Tornioon on jäänyt keväällä pois.

– Kun Finncommin koneiden tilalle tulivat Flyben potkurikoneet, piteni lentoaika. Uudet aikataulut ovat myös ongelmallisia, samoin lentojen luotettavuus, Kemissä toimivan metsäyhtiön Metsä Groupin työntekijä kertoo.

Flyben mukaan matka-aikojen pidentyminen on koskenut vain osaa lennoista, sillä myös Finncomm lensi suuren osan lennoista täsmälleen samoilla potkurikoneilla, joita Flybe nyt käyttää.

– Myöhästymisiä on ollut paljon ja matkatavaroiden automaattinen siirtyminen jatkolennoille ei onnistu, vaan ne täytyy kirjata uudestaan sisään, mikä on usein aikataulujen puitteissa mahdotonta.

Kemi-Tornion lentokentän kautta kulkevien matkustajien määrä on kääntynyt selvään laskuun. Kemi-Tornion lentoaseman päällikkö Kari Pinolan mukaan lasku on jatkunut keväällä 20–25 prosentin tahtia.

– Liikematkustajat ovat arvostelleet nimenomaan aikatauluja, Pinola sanoo.

Flybe on ainoa kentälle säännöllisesti lentävä yhtiö. Finnair ja Flybe ostivat Finnairin syöttöliikennettä muun muassa Kemi-Torniossa hoitaneen Finncomm-lehtoyhtiön viime heinäkuussa.

Flyben mukaan
lentoja on paljon

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Flyben kaupallinen johtaja Antti Kuusenmäki puolustautuu. Hän korostaa, että Kemin ja Helsingin välillä lennetään jopa 46 viikoittaista lentoa, mikä on suurin vuorotiheys koko Flyben Suomen verkostossa. Yhdensuuntaisten lippujen hinnat reitillä alkavat 59 eurosta.

– Lentoreitin aikataulu on aina kompromissi, joka sopii toisille paremmin kuin toisille. Aikatauluissa on kuitenkin huomioitu niin Kemin ja Helsingin väliset reittimatkustajat kuin Finnairin kymmenille jatkoyhteyksille suuntaavat matkustajat, Kuusenmäki sanoo.

– Ostettuamme viime kesänä Finncommin yhdessä Finnairin kanssa olemme joutuneet tekemään vaikeita päätöksiä, kuten yksittäisten vähän käytettyjen vuorojen karsimista, saadaksemme käännettyä vuosien 2010 ja 2011 aikana kertyneet kymmenen miljoonan euron tappiot voitoksi. Ymmärrämme lentojen säännöllisyyden ja täsmällisyyden merkityksen matkustajille.

Kuusenmäen mukaan viime viikkoina lennot ovatkin toimineet hyvin. Esimerkiksi maaliskuussa Flybella ei ollut Kemin reitillä yhtään peruutettua lentoa.

Reittejä
karsittu 

Flybe aloitti viime syksynä lennot Pohjoismaissa ja Baltiassa. Pohjoisen suunnan lennot siirtyivät sille pohjalaisten liikemiesten syöttöliikenneyhtiö Finncommilta, joka oli kannattanut heikosti ja jonka omistajat halusivat rahastaa.

Brittiyhtiö Flybe ja Finnair perustivat elokuussa yhteisyrityksen, joka hankki omistukseensa Finncommin omistavan Finnish Commuter Airlinesin. Flyben omistusosuus yhtiöstä on 60 prosenttia. Finncomm on nyt osa Flybea ja Finncommin koneisiin on lyöty Flyben brändi ja värit.

Flybe on jo nyt joutunut karsimaan kannattamattomia reittejään. Helsingin ja Porin väliset lennot loppuivat matkustajien vähyyden takia huhtikuun alussa, mikä on aiheuttanut närää paikallisen elinkeinoelämän piirissä.

Flybe aloitti tässä kuussa Seinäjoella ja Vantaalla yt-neuvottelut, joiden piirissä on noin 70 henkilöä. Neuvottelut eivät kuitenkaan koske lentohenkilökuntaa.

Emomaassaan Britanniassa tyytyväisyys Flyben palveluihin on heitellyt laidasta laitaan. Yhtiö on kuitenkin saanut selvästi vähemmän kielteistä julkisuutta kuin tempauksistaan kuuluisa halpayhtiö Ryanair, jonka liiketoimintastrategiaan kuuluu huomion herättäminen, tavalla tahi toisella.

(Tarkennus 27.4.: Juttuun on päivitetty Flyben kommentit Code share -järjestelyistä ja matka-ajasta.)

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Flybe

Kommentit (86)

Sivut:1 ... 7 8 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Aivan sama lentää tai ei. Kulkeehan sinne hyvä tie Ouluun. Sieltä pääsee.
Anonyymi: lennetään taas 26.4.2012 10:10

Anonyymi
flyben lennot on kyllä todella surkeasti ajoitettu. Esimerkiksi Helsinki - Kokkola paluulennot lähtevät klo 16.30 ja seuraava klo 20.05. Mitä järkeä on klo 16.30 lähteä? Työt kestävät ihmisillä yleensä klo 16 saakka ja keskustasta lentokentälle menee matkatessa n. 30min. koetappas sitten ehtiä siihen ja seuraavaa lentoa saakin odotella sitten iltaan saakka. Typerää, hyvin typerää!

Niin ja Kokkola - Helsinki välille lähdetään joko klo 5.25 tai sitten klo 7.10. Eli joko ihan liian aikaisin tai sitten taas tullaan hiukan myöhässä töihin kun nyt normaalisti työt kuitenkin alkavat klo 8 (lento siis perillä n. klo 8.15 ja 30min taksilla keskustaan).

Ja kaikenlisäksi näitä meinataan vielä lähteä karsimaan. Ainakin huhuissa näin liikkuu. Vaikka lennot tuntuvat lähes aina olevan täynnä (ainakin kun itse olen matkannut).


Mitä valitat, käyt töissä tsadissa ja luulet tuon matkan kulkeminen on jotenkin helppoa vai? Pikku itkut tulee heti ja pomo narisee....Mieti vähän, älä ala heti laulaa maammelauluu. Mee siihen viereiselle raksalle duunii ja lopeta valittaminen.
Anonyymi: Rantaruotsalaiset me 26.4.2012 10:38

Anonyymi
"Lentäjät tai henkilökunta ei välttämättä puhu suomea. "

Tähän vaan sellanen kommentti, että koko henkilökunta on kotimainen ja varmasti osaa suomea, joten milläköhän yhtiöllä henkilö on lennellyt...?
Anonyymi: Hannes 26.4.2012 11:03

Anonyymi
Ettekö ihmiset vieläkään ymmärrä että Flybe on sama kuin Finnair? Ainoastaan brändi on lainassa brittihalpikselta. Flybessä kytee kapina: kemiläiset, lapsellista touhua! Kuljette Oulusta ja samalla valitatte kun ei koneita tuu. Ne suihkarit, joilla yölentoa välillä lennettiin on nyt Finnairin tuottoisammilla reiteillä käytössä. Ja samoilla Atr-potkureilla lennetään kaikkia Finnairin kotimaan ja osaa ulkomaan reiteistä. Ihan turhaan valitatte, jos ei oikean hinnan maksaminen kiinnosta. Lähettelette kuvia teipinpalasista iltapäivälehtiin ja hesariin sen kun jarrunesteet tuli laskussa pihalle että 'laskutelineet savusi ja elämä vilisi silmissä'. Sitä saa mitä maksaa.
Anonyymi: flybe=finnair 26.4.2012 11:06

Anonyymi
Ja mitä itse lennolla valitteluun tulee, niin monta kertaa vierestä katsoneena olen ihmetellyt kun paikallinen kiukuttelija haukkuu lentokoneen henkilökunnan pystyyn. Aivan turhaa touhua. Eikö kyseiset söörit ja daamit osaa kunnioittaa toisia ollenkaan? Luulevatko he tosiaan että kyseinen koneyksilö on ollut varattuna tälle nimenomaiselle lennolle koko päivän? Eikö kukaan tosissaan ymmärrä että kyse on suhteellisen isosta kokonaisuudeta ja paletista jota pyöritetään?

Hävettää kanssamatkustajana katsoa kun aikuiset ihmiset tilittää, mielestäni todella mukavalle henkilökunalle, asioista jotka eivät todellakaan ole miehistön vika. Itse jos palautetta annan niin kirjallisena ja mielellään oikeaan osoitteeseen.
Anonyymi: Hävettävää kotimaist 26.4.2012 15:39

Anonyymi
Siinä saatte nyt maistaa miltä tuntuu lentää muilla yhtiöillä kuin Finnairilla. Finnairia on parjattu aina milloin mistä. Loppujen lopuksi kaikki on toiminut moitteettomasti, ja Finnairiin on voitu luottaa. Mitä valitatte?!
Anonyymi: Hanna-Mari 22.5.2012 15:37
Sivut:1 ... 7 8 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

17:10 Autojen takaisinkutsuissa ennätysvuosi Yhdysvalloissa
16:29 Borg: Ruotsiin tulossa taas vähemmistöhallitus
15:59 Pohjois-Korea: Emme ole Sony-hyökkäyksen takana
11:51 Neste Oililta positiivinen tulosvaroitus
11:24 Stubb Ykkösaamussa: Venäjän talous on kaaoksessa
10:40 EKP ennustaa deflaatiota alkuvuodelle
09:59 Obamalta vientikielto Krimin niemimaalle
08:01 Mbnet.fi Taitto-ohjelmien aatelia – ilmainen Scribus
07:01 Näkökulma Miksi E.on jätti Fennovoiman – ja ydinvoiman?
05:16 Laitetesti Fitbit-ranneke on parhaimmillaan, kun sitä ei huomaa
05:02 Huippukokit kertovat: Jouluherkut järkibudjetilla
05:01 Vertaile tästä: Kinkulla joulupöydän suurin säästö
19.12. Obama haluaa laittaa opinahjot uuteen järjestykseen
19.12. Venäjän keskuspankki lisäsi rahoitusta ruplapulan vuoksi
19.12. FBI: Pohjois-Korea oli Sony-hyökkäyksen takana
19.12. S&P laski Ukrainan luottoluokitusta
19.12. Virkamiehet: EKP pohtii keinoja Saksan QE-vastustuksen liennyttämiseksi
19.12. Kotipizzan omistaja myi hampurilaisketjun
19.12. Rakennuslupien määrä romahti 43 prosenttia
19.12. Miksi diesel maksaa yhä niin paljon? Teboil-pomo kertoo
19.12. Arvio: Facebookin ostaman firman hinta 35-kertaistui
19.12. Leena Mörttinen Perheyritysten liiton johtoon
19.12. Pöyry ja Stockmann luisuvat pörssissä
19.12. Jäätävä ennuste Venäjä taloudesta: supistuu 8 %
19.12. Löyttyniemestä EU:n kriisinratkaisuneuvoston varapuheenjohtaja
19.12. Venäläismiljardööri vastaa Putinin rahakutsuun
19.12. Kuka vetää välistä? Hinta Venäjällä 580 000 dollaria, Euroopassa 145 000 dollaria
19.12. Digitoday Netflix offline-videoista: Älä unta näe!
19.12. Paneelien hinnat puoleen, niin aurinkosähkö yleistyy
19.12. Käytettyjen autojen tuojille makea voitto vuosien verokiistassa
Asiakastieto

Yhteistyössä