Kirjaudu ▼
 

Yle: Paisuiko lapsesi kännykkälasku? Operaattori voi pian joutua vastuuseen

REUTERS/Brian Snyder
Yle: Paisuiko lapsesi kännykkälasku? Operaattori voi pian joutua vastuuseen
Onko sinulle koskaan käynyt niin, että lapsesi on tilannut kännykkään esimerkiksi soittoääniä tai pelejä, joista on tullut yllättävän suuri lasku? Viestintäministeriö selvittää, voisiko operaattori jatkossa joutua suurempaan vastuuseen maksupalveluista, Ylen uutiset kertoo.
24.4.2012 09:03
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Viestintäministeri Krista Kiuru (sd.) katsoo, että alaikäisten käyttämissä palveluissa, jotka laskutetaan kännykkälaskussa, voi olla kuluttajasuojalain vastaisia piirteitä. Esimerkiksi pelin kestotilausta on voinut olla käytännössä mahdoton lopettaa.

Ministerin mukaan ongelmia on erityisesti ulkomailta toimivissa palveluissa. Ministeri haluaisi, että palveluita välittävät operaattorit kantaisivat ongelmista suuremman vastuun.

– Kun puhelimitse tilataan teleyrityksiltä, niin olisi helppo osoite kuluttajan näkökulmasta olla yhteydessä omaan teleoperaattoriiin, Kiuru sanoo Ylen uutisille.

Kiuru on käynnistänyt selvityksen, voisivatko operaattorit pakottaa palauttamaan kuluttajille palveluiden maksut, jos palvelut eivät ole luvatun kaltaisia. Saman tapainen vastuu on tällä hetkellä luottokorttiyhtiöillä.

∇ Mainos ∇
24.4.2012 09:03
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Krista Kiuru
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (27)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
"Viestintäministeri Krista Kiuru (sd.) katsoo, että alaikäisten käyttämissä palveluissa, jotka laskutetaan kännykkälaskussa, voi olla kuluttajasuojalain vastaisia piirteitä"

Yllätys yllätys ! Taas on tuotu julkisuuteen yksi SDP:n aivopieru. Mitä, jos lähdettäisiin siitä, että vanhemmat vastaavat alaikäisten lastensa pikavipeistä sun muista tekemisistä, eikä näitä olla kaatamassa muiden kuluttajien, varonmaksajien tai yritysten piikkiin. Vanhemmat ovat lain mukaan vastuussa alaikäisistä lapsistaan, joten vanhemmilla on myös velvollisuus kasvattaa ja huolehtia lapsistaan.

Yhteiskunnalle ei kuulu lasten elatus eikä kasvatus, vaan se kuuluu nimenomaan näille vempuloille vanhemmille. Jos kerran kasvatus ei nappaa, silloin voisi jättää ne kakarat tekemättä.
Kessua tutuille 24.4.2012 9:27

Anonyymi
Voiko puhelinyhtiö joutua korvauksiin, jos esim. lankapuhelimitse on tehty tilaus, jonka toimitus ei vastaa tilaajan oletuksia?
Turha syyttää operaa 24.4.2012 9:28

Anonyymi
Annoin mukulalle vanhan lankapuhelimen.
huostaanottoa odotte 24.4.2012 9:35

Anonyymi
Kännyköille ikärajaksi 18v.
Nuoremmilla hallussapito rikokseksi.
Näin helppoa se on kuin vain haluaa.
Tähän kännykkäkieltoryhmään täytyisi
kyllä myös lisätä paljon aikuisiakin.
Kännykkä pikavipillä 24.4.2012 9:37

Anonyymi
Yllä olevat vertaukset ontuvat. Monen soittoääni/peli/taustakuva/tms. palvelun ehdot ovat epäselviä ja niihin jopa houkutellaan valheilla. Puhelinoperaattori perii kulut puhelinlaskussa, joten tietysti puhelinoperaattori on luonnollinen reklamaation kohde. He voisivat olla tilittämättä laskutettuja rahoja eteenpäin noille vilunkiyrityksille.
DaMan 24.4.2012 9:40

Anonyymi
Kyllä tällä Kiurulla on totaalisesti pallo hukassa. Operaattorit ylläpitävät verkkoja, jotka välittävät palveluntarjoajan palveluita. Palvelun sisällöstä ja hinnoittelusta vastaa tietenkin itse palveluntarjoaja.

Laitetaanko Itella korvaamaan jokin tuote, jos paketin sisältö ei olekann kerrotunlainen ja Itella on sen toimittanut perille.

Taitaa olla hommat vähissä Kiurulla, kun pitää yrittää sitä peukalonjälkeään painaa joka paikkaan.
Mistä meitä rankaistaan näillä ministereillä?
Origo 24.4.2012 9:42

Anonyymi
Joo mutta miksi minulle tulee talsan sivulla AINA TEKSTIKENTTÄ : Käytät ilmeisesti mobiiliversioo ???

No en käytä puhelinta netin selaamiseen.
Mistä tuo johtuu??
kertokaa se minulle 24.4.2012 9:44

Anonyymi
Kyllä ihmisten pitää itse vastata tekemisistään. Mutta operaattorille on syytä panna vastuuta myös siltä osin, kun puhelinlaskussa peritään maksuja "tilauksista", joita sitten käytännössä ei voikaan peruuttaa tai jotka eivät vastaa sitä mitä luvattiin. Siinä liittymän omistaja on toivottomassa paikassa kerta kaikkiaan.

Kun operaattori toimii myös myyjän "perintätoimistona", operaattorilla tulee olla tiukka vastuu. Ehdotan, että esimerkiksi määrätään operaattori lopettamaan asiakkaan niin halutessa toimeksi ottamansa perintäpalvelu ja ilmoittamaan asiassa toimeksiantajalleen, että periminen loppuu nyt, koska liittymän omistaja on peruttanut tilauksen.

Olen kyllä sitä mieltä, että puhelinoperaattorien ei pitäisi oman laskutuksensa liitteenä ruveta kaiken maailman toimeksiantajien perintätoimistoiksi, vaikka siitä muhkean korvauksen saisikin. Operaattori pysyköön lestissään. Ellei pysy, liiketoimintalupa pitää sellaiselta operaattorilta peruuttaa ilman armoa. Sittenpähän oppii tavoille, jos yleensä oppii.
Operaattorit rajoitt 24.4.2012 9:48

Anonyymi
Mitä propagandaa taas laittaa neek... "himmeä" mukula tuohon uutiskuvaan?


Varmaan vihertoimittaja vähän kouluttaa meitä peruspersuja suvaitsemaan ihan kaikkea. Muu on v ihapu hetta. Jos vaan joku noista ziisustelijoista tajuaisi että ennakkoluulot eivät liity erilaisuuteen ulkonäön kautta vaan sopeutumattomuudesta joka ilmenee hyväksytystä poikkeavana käyttäytymisenä kuten rikoksina. Esimerkkejä riittää ja toisin kuin väitetään niin me kaikki emme ole niistä osaltamme vastuussa.
Tätäkään korrektia m 24.4.2012 9:57

Anonyymi
Joo mutta miksi minulle tulee talsan sivulla AINA TEKSTIKENTTÄ : Käytät ilmeisesti mobiiliversioo ???

No en käytä puhelinta netin selaamiseen.
Mistä tuo johtuu?


Mahdatkohan käyttää mobiililaajakaistan kautta?


Ja asiaan, operaattorien tulisi lisätä alaikäisten hallitsemien liittymien sopimusehtoihin automaattisesti esto mobiilimaksamiselle.
DI, Lempäälä 24.4.2012 10:00
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä