Kirjaudu ▼
 

Starbucks yrittää miellyttää vaativia eurooppalaisia

Bloomberg News
Starbucks yrittää miellyttää vaativia eurooppalaisia
Amerikkalainen kahvilaketju Starbucks ei ole onnistunut Euroopassa yhtä hyvin kuin muualla. Lähes vuosikymmen vanhalle mantereelle tulonsa jälkeen ketju yrittää nyt sopeutua paremmin eurooppalaisten asiakkaiden tarpeisiin.
Taloussanomat
31.3.2012 16:43
50

Edellisvuoden viimeisellä neljänneksellä Starbucksin myynti Yhdysvalloissa kasvoi yhdeksällä ja Aasiassa 20 prosentilla. Samaan aikaan Euroopassa myynti lisääntyi kaksi prosenttia.

Yhtiö ei ole esimerkiksi ikinä tehnyt voittoa Ranskassa, jossa sillä on nykyisellään 63 liikettä, kertoo The New York Times.

Nyt ketju on aloittamassa mittavaa kampanjaa saadakseen useamman eurooppalaisen kahvinystävän asiakkaakseen.

Kahvilatiloja muutetaan näyttävämmiksi ja tuotteet yritetään muuttaa eurooppalaiseen makuun sopivammiksi.

– Eurooppa on kriittisen tärkeä tulevaisuudellemme. Emme ole aina tehneet parasta mahdollista vaikutusta, mutta tiedämme, että pystymme parempaan, yhtiön talousjohtaja Troy Alstead lausui NYT:lle.

Yrityksessä on tehty tutkimustyötä siitä, mitä eurooppalaiset haluavat. Makuja on monenlaisia.

Britit juovat mielellään kahvia mukaan otettuna amerikkalaisten tapaan. Starbucks suunnittelee siksi rakentavansa saarivaltioon satoja ajokaistallisia kahviloita.

Ranskalaiset sitä vastoin haluavat istua alas kahvia nauttiessaan. Tätä varteen Starbucks laajentaa kahvilatiloja saadakseen niihin mahtumaan lisää istumapaikkoja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Ranskalaisten on todettu lisäksi pitävän vaaleammasta paahdosta kuin ihmiset kanaalin toisella puolella.

NYT vertaa Starbucksia kahteen muuhun amerikkalaisketjuun - Burgerkingiin ja McDonaldsiin.

Burgerking sulki liikkeensä Ranskassa kannattamattomina vuonna 1997. McDonalds sen sijaan kasvaa edelleen Ranskassa muutettuaan tuotteitaan ranskalaisempaan suuntaan. Yhtiö käyttää hampurilaisissaan ranskalaisia juustoja, sinappia ja lihaa.

Starbucksin johtoporras on luottavainen strategiansa onnistumisesta. Eurooppaan suunnitellaan satoja uusia kahviloita jo toiminnassa olevien 1 700 liikkeen lisäksi.

Suomeen avataan pian ensimmäinen amerikkalaisketjun kahvila Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Yritykset Starbucks
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (50)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuka ostaa mukin vanhaa, kylmää esanssikahvia , hinta 3 e ?


Montakohan viikkoa ovat nykyisin kylmähyllyssä marketeissa?
pahaa 31.3.2012 17:09

Anonyymi
Hyvää ja viihdoinkin SB tulee ehkä asiakasplavelukin paranee sen mukaan.
SB ystävä 31.3.2012 17:19

Anonyymi
Hyvää ja viihdoinkin SB tulee ehkä asiakasplavelukin paranee sen mukaan.
SB ystävä 31.3.2012 17:19

Anonyymi
Euroopassa kahvikulttuuri on sen verran vahvempaa ja perinteikkäämpää, että SB:n vaikeudet ovat aivan ymmärrettäviä.

USA:ssa mitään vastaavaa kulttuuria ei ole, joten siellä tällainen heikkolaatuisempikin tuote on päässyt markkinoilla läpi. Valtaosa sikäläisistä kuluttajista kun ei osaa edes vaatia laatua.
Asioita seurannut 31.3.2012 17:30

Anonyymi
Toivottavasti rantautuisi Suomeenkin laajemmassa mittakaavassa. Nämä nykyiset suuret ketjut Helsingin alueella ovat aivan luokattomia niin viihtyvyyden kuin asiakaspalvelunkin suhteen. Näihin tunnutaan myös palkkaavan 16-kesäisiä tyttösiä, jotka eivät tunne kahvikulttuuria taikka itse tuotetta.
laatua 31.3.2012 17:40

Anonyymi
Toivottavasti rantautuisi Suomeenkin laajemmassa mittakaavassa. Nämä nykyiset suuret ketjut Helsingin alueella ovat aivan luokattomia niin viihtyvyyden kuin asiakaspalvelunkin suhteen. Näihin tunnutaan myös palkkaavan 16-kesäisiä tyttösiä, jotka eivät tunne kahvikulttuuria taikka itse tuotetta.


Taitaa Helsingissä ja ainakin muissakin kaupungeissa olla laadukkaita kahviloita, jotka nimenomaan eivät kuulu mihinkään ketjuun. Eiköhän tuo Starbucksinkin käytäntö ole vähän tuota "pahvimuki" mukaan vuokratyö-kassaneidin palvelemana meininkiä? Mutta joka tapauksessa tervetuloa vaan Suomeenkin, vapaaseen kilpailuun...
Parasta kahvia oman 31.3.2012 18:10

Anonyymi
Juu nääs, meillä on täällä kahveenkeittimet kotosalla, aivan samoin kuin vaikkapa pyykinpesukoneet. Hittojako sitä Starbalta hakemaan kallista muotikahvia, kun jokanen Esson kuppila tarjoaa sitä mitä ollaan hakemassa, eli kahvia.
Itse ainakin juon kahvia, enkä kaipaa niitä muotilatteja ja mitä lie.
Pappa 31.3.2012 18:11

Anonyymi
Suomeen tulee Suomeen sopiva malli joka tarkoittaa, että asiakas ottaa kupin, täyttää sen ja maksaa kassalle. Juotuaan, siivoaa pöydän ja vie astiat pesuun.

Suomalaiset ovat itse hyväksyneet itsepalvelun ja nöyrästi mennään jonossa astiat käsissä kohti kassaa. Kulttuuria.

Hyvä ja kiltti asiakas siivottuaan jälkensä voi olla itseensä tyytyväinen kun on samalla vienyt muutaman työpaikan toisilta suomalaisilta.
Talonmies 31.3.2012 18:13

Anonyymi
Loistavaa! Kerrankin saadaan vähän tyyliä tähän takapajulaan!
Starbucks is worth e 31.3.2012 18:14

Anonyymi
Verojen korotus -> ainoa kahvila joka menestyy on termospullo
Jyrki 31.3.2012 18:23
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä