Kirjaudu ▼
 

Nokia-pomo TE:ssä: Salon ongelma ei ollut työvoiman hinta

Lehtikuva
Nokia-pomo TE:ssä: Salon ongelma ei ollut työvoiman hinta
Nokian Markets-yksikön johtaja Niklas Savander torjuu Talouselämä-lehden haastattelussa käsityksen, jonka mukaan matkapuhelinten kokoonpanon siirrossa pois Salon tehtaalta olisi kyse työvoimakustannuksista.
Taloussanomat
17.2.2012 10:01
64

– Ei. Työvoimakustannus on todella pieni osuus nykypäivän älypuhelimessa, Nokian Savander toteaa Talouselämälle. Hänen mukaansa siirron peruste on Nokian ja komponenttitoimittajien välisen suhteen tehokkuus.

– Jos teknologia saadaan johonkin tuotteeseen kuukautta nopeammin, tai jos alkuvaiheen virhe saadaan korjattua muutamaa päivää aikaisemmin, se on paljon suurempi etu kuin se, että johonkin työvaiheeseen saadaan ihminen töihin pienemmällä palkalla.

Savander torjuu myös näkemyksen, jonka mukaan Salon kokoonpanon alasajo liittyisi Nokian strategiamuutokseen, jonka myötä Symbian-käyttöjärjestelmän tilalle tulee Windows Phone.

– Ei. Tuotantomallin muutos olisi toteutettu riippumatta siitä, millä käyttöjärjestelmällä toimitaan. Asiakkaiden ostologiikka on sama ja komponenttivalmistajat ovat Aasiassa riippumatta siitä mikä käyttöjärjestelmä on käytössä.

Taloustiedot

Saloon jäävät 700 työntekijää keskittyvät jatkossa älypuhelinten räätälöintiin, mikä tarkoittaa puhelinten asetusten, ohjelmistojen ja pakkausten muokkaamista operaattorien ja jälleenmyyjien toiveiden mukaiseksi.

– Joissain maissa puhelimeen halutaan pelejä, kun taas esimerkiksi Soneran kampanjassa on mukana Spotify-musiikkipalvelu, Savander mainitsee.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (64)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuulitteko Suomen muutkin yrittäjät?
Ei sitä firman tulosta aina tarvitse yksinomaan työntekijän selkänahasta kupata!


Toisaalta jokaisen työtekijän pitää tuottaa vähintään palkkakulujensa verran kaupaksi käyvää lisäarvoa työnantajalleen.
Työnantaja on pelkkä 17.2.2012 10:08

Anonyymi
Kuulitteko Suomen muutkin yrittäjät?
Ei sitä firman tulosta aina tarvitse yksinomaan työntekijän selkänahasta kupata!


Ilmoita sitten se myös Virolaisille.
Nimetön 17.2.2012 10:09

Anonyymi
"Joissain maissa puhelimeen halutaan pelejä, kun taas esimerkiksi Soneran kampanjassa on mukana Spotify-musiikkipalvelu, Savander mainitsee."

Eikö se räätälöinti olisi kannattanut järjestää myös Aasiassa ? Osaako Suomalainen paketoida puhelimen Ranskalaisen tai Saksalaisen tarpeisiin paremmin kuin Kiinalainen ?
Räätäli 17.2.2012 10:09

Anonyymi
Huonosti toimii logistiikka jos muutama kuukausi tulee hyötyä siirrosta
Seuraavaksi luuta la 17.2.2012 10:09

Anonyymi
Jo on outo selitys. Kuka käski ja millä perustein komponenttivalmistus sitten ulkoistettiin??
Sekoilua piisaa. 17.2.2012 10:11

Anonyymi
"- Jos teknologia saadaan johonkin tuotteeseen kuukautta nopeammin, tai jos alkuvaiheen virhe saadaan korjattua muutamaa päivää aikaisemmin, se on paljon suurempi etu kuin se, että johonkin työvaiheeseen saadaan ihminen töihin pienemmällä palkalla."

Aiemmin komponenttivalmistajista moni toimi Salossa, mutta Nokia ajoi ne Aasiaan. Silloin tuolla perustelulla ei ollut arvoa, että tuotanto kaukoidässä johtaa viivästyksiin: esim. materiaaliviat havaitaan vasta sen jälkeen, kun erä on lennätetty Suomeen. Ja siinä vaiheessa kun vika Suomessa käy ilmi, tuotantoa on saattanut alihankkijalla pyöriä aika paljon...

On totta, että tuo aikakysymys on merkityksellinen. Mutta niin oli varmasti palkkakustannusasiakin, vaikkei Nokia sitä myönnäkään. Tosin Kiinassakin kuulemma ylimmän johdon palkkiot ovat samaa tasoa kuin Suomessa, joten palkkaero koskee ensisijaisesti vain perustyöläisiä.
niin niin 17.2.2012 10:12

Anonyymi
Paljonko on tyovoimakustannukset marketeissa tai asuntorakentamisessa tuotteen hinnasta? Ei montaa prosenttia. Suurimmat prosentit hukkuvat surkeaan johtamiseen.
Talonmies 17.2.2012 10:12

Anonyymi
Huonosti toimii logistiikka jos muutama kuukausi tulee hyötyä siirrosta


Komponentit siirtyy naapuritontilta nopeammin ja varmemmin kuin toiselta puolen maapalloa.
Niin pitkää on matka 17.2.2012 10:13

Anonyymi
Ainakin minulle tulee tavara Kiinasta 3-4 vuorokaudessa, nopeamminkin tarvittaessa. Mutta Nokialla elämä voi olla hankalampaa?

Kun kaikkia siirtoja Nokia ei voi tehdä kerralla. Reaktio olisi liian suuri. Kun otetaan pieniä askelia kaikki sujuu vain pienellä nurinalla.

Siellä on jonossa pääkonttorikin odottamassa vuoroaan. Se lienee lennätettävä Pekingiin tai Shanghaihin ellei Kanton kelpaa.
SS 17.2.2012 10:14

Anonyymi
Paljonko on tyovoimakustannukset marketeissa tai asuntorakentamisessa tuotteen hinnasta? Ei montaa prosenttia. Suurimmat prosentit hukkuvat surkeaan johtamiseen.


Asuntorakentamisessa työvoimakulut (1,81 x palkat) ovat yli puolet rakennuskustannuksista.
Kolme kirjainta 17.2.2012 10:15
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä