Kirjaudu ▼
 

SAS:n omistajat aikovat pistää yhtiön myyntiin

EPA/Leif R Jansson
SAS:n omistajat aikovat pistää yhtiön myyntiin
Pohjoismaisen lentoyhtiön SAS:n pääomistajat harkitsevat vakavasti yhtiön myymistä, kertoo ruotsalainen talouslehti Dagens Industri.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lehden lähteiden mukaan Ruotsin, Norjan ja Tanskan hallitukset aikovat vähentää omistustaan, joka on nyt 50,4 prosenttia osakkeista.

Tappiollinen SAS on vastaanottanut viime aikoina uusia iskuja. Tappiot moninkertaistuivat tilivuoden viimeisellä neljänneksellä. Suurin kuluerä tuli espanjalaisen lentoyhtiön Spanairin konkurssista.

SAS omisti Spanairista 11 prosenttia ja joutui tekemään omistuksestaan arvonalennuksen. Spanair hakeutui konkurssiin tammikuun lopulla.

Ruotsin hallitus kertoi viime vuoden keväällä, että se aikoo myydä SAS-osakkeitaan tilaisuuden tullen ja myös Tanskasta on kantautunut samanlaisia viestejä. Myös Norjan hallituksella on lupa myydä SAS:ia.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

DI:n mukaan mahdollinen ostaja voisi löytyä saksalaisesta Lufthansasta, jota takavuosina veikattiin useaan otteeseen SAS:n kosijaksi. Lufthansa on kuitenkin sen jälkeen ostanut muita yhtiöitä, kuten Austrian Airlinesin, mikä vähentää järjestelyn todennäköisyyttä.

Finnair haluaa puolestaan pohjoismaiseen yhteistyöhön Euroopan reiteillä, mutta toimitusjohtaja Mika Vehviläisen tuoreen kommentin mukaan SAS:in ostosta ei käydä neuvotteluja.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (9)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Valtio voisi ostaa yhtiön ja tehdä bisnestä ilman julkisen talouden ulkopuolista verotusta. Vero kiertää julkisen talouden sisällä eikä veroa tarvitse kerätä markkinoiden velasta. Velkataakka pienenee ja Kreikan, islannin ym. kohtalo siirtyy muutaman askeleen kauemmaksi.
Anonyymi: vastuullista politii 15.2.2012 12:35

Anonyymi
Valtio voisi ostaa yhtiön ja tehdä bisnestä ilman julkisen talouden ulkopuolista verotusta. Vero kiertää julkisen talouden sisällä eikä veroa tarvitse kerätä markkinoiden velasta. Velkataakka pienenee ja Kreikan, islannin ym. kohtalo siirtyy muutaman askeleen kauemmaksi.


Avoimilla markkinoilla pitää tienata 90 000 euroa vuodessa 3 200 euron kuukaistuloihin. Tämä on sen takia, koska markkinoilta on kerättävä veroa 53 prosenttia ja tämä onnistuu ainoastaan velaksi toisin sanoen jonkun on otettava velkaa veron maksamiseen puhumattakaan liikevitosta.
Anonyymi: Nimetön 15.2.2012 12:40

Anonyymi
Siitähän se vasta tulisi jytky-yhtiö jos Finnair ja SAS laitettaisiin yhteen ;)


SAS:n työntekijät kuuluvat 38 ammattiliittoon. Kukaan ei halua sellaista porukkaa ostaa.
Firma on muutenkin kuolemankierteessä ja odottaa vain noutajaa.
Lopettaa lentämisen Suomeeen tänä keväänä.
Anonyymi: kaapo 15.2.2012 12:42

Anonyymi
Kuka tuon murheenkryynin itselleen haluaisi ostaa?! Antaa kuihtua pois itsekseen.

Konkurssipesästä sitten LHR:n ja FRA:n slotit halvalla.
Anonyymi: Koneetkin ikivanhoja 15.2.2012 12:44

Anonyymi
Kuranttia tavaraa! Nyt kaikki kiireellä ostamaan!
Anonyymi: Eipäs etuilla siellä 15.2.2012 12:55

Anonyymi
Velka korko pommi koron korko velka talous jyrki käteinen asunto velka koron korko fiat uno fire talous

JA VIELÄ EKALLE SIVULLE!!!
Anonyymi: Koska kukaan muu ei 15.2.2012 13:48

Anonyymi
RKP haluaa kunhan vain saa kuulla parempaa kieltä
Anonyymi: Dragsvik 15.2.2012 16:16

Anonyymi
Finnair on myynnissä. SAS on myynnissä. Kun vain löytyisi joku hölmö jostain ja ostaisi ne.

Taantuma Euroopassa on vasta tuloillaan, joten lentoyhtiöiden syöksy ei ihan lähivuosina oikene.
Anonyymi: Nimetön 15.2.2012 16:55

Anonyymi
"Sama kaiku on askelten, sano Finnairin pojat"

Kyllä se näyttää nyt kyyti olevan kovaa näille "perinteisille" lentoyhtiöille. Finnair haluaa lopettaa vallan Eurooppa-lennot ja yhtiöitä kaatuu kuin dominonappuloita. Toisaalta tämän jälkeen "taivas on auki" halpiksille. Ja sitäpaitsi sehän on asiakkaista kiinni haluaako maksaa matkasta Euroopan ytimeen kymmeniä vaiko satoja euroja. Tiedän, että joillekin se nahistunut "ns. ilmainen ateria" perinteisellä lennolla on tärkeämpi kuin 2-3 tunnin "syömättömyys". Jos malttaa pitää nälän kurissa, niin saattaa säästää paljon. Ymmärrän toki, että monille liikematkailijoille on tärkeää päästä "illaksi kotiin". Jatkossa tuo ei välttämättä onnistu...
Anonyymi: Karim 15.2.2012 16:55
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

30.5. Digitoday "Vaarallinen": Googlen uusi sovellus Snowdenin hampaissa – kehittäjä vain pahensi asiaa
30.5. Kreikka velkojille: Vaatimukset ovat meille liikaa
30.5. Suomi jämähti kilpailukykyvertailussa – uutta pontta sopimuksesta?
30.5. Air Francen lentäjälakko uhkaa EM-kisalentoja
30.5. Takaako nollasopimus Suomen kilpailukyvyn? Ekonomistit eri mieltä
30.5. Digitoday Nokia pistää 4G:n minikopterin sisään
30.5. NSIG:n Okmetic-tarjous jatkuu – kauppa voi vaatia TEM:n siunauksen
30.5. Palkkaa maksettiin bensana – mätkyt menossa työntekijöiden pulitettavaksi
30.5. Rosatomin viesti Suomelle: Voimala kestää pidempään kuin yksikään poliittinen jakso
30.5. Ovakon säästöohjelma laajenee
30.5. Digitoday Tässäkö Applen seuraava ostos: HBO tai Netflix?
30.5. Vältä näitä kännykkävirheitä – uutta tietoa terveysvaikutuksista
30.5. Bitcoin-louhimo konkurssiin Ruotsissa
30.5. Helsingin pörssi etenee vailla selvää suuntaa – SSAB vauhdissa
30.5. "Tästä halutaan huvipuisto" – Espanjassa yritetään hillitä turismia
30.5. Puolustusvälineyhtiö Patrian toimitusjohtaja vaihtuu
30.5. Ex-työntekijä vinkkasi: Kamux maksanut palkkoja bensana
30.5. Tulva pysäytti Audien rakentamisen
30.5. Digitoday Windows 10:n tietoturvaan merkittävä parannus – aktivoitava itse
30.5. Digitoday "Kestämätön tilanne": Anvia taipui kompromissiin Elisan edessä
30.5. Aktia nosti talousennustetta – työmarkkinoilla "dramaattinen jakautuminen"
30.5. Rautia-rautakaupat katoavat Suomen kauppakartalta
30.5. Kiky-sopu myös viestintään ja mekaaniseen metsäteollisuuteen
30.5. Digitoday Google tuomassa hurjan myyntivaltin omille Android-puhelimilleen?
30.5. Kamux peruu listautumisen – veroja maksamatta
30.5. Elisa ostaa Anvian tietoliikenne- ja viihdepalvelut
30.5. Evli suuntaa pk-sektorille ja aloittaa yt-neuvottelut
30.5. Metsäpalojen laantuminen painaa öljyn hintaa
30.5. Aukioloaikojen vapauttaminen iski pienten kauppojen myyntiin
30.5. Fedin Yellen: Koronnostoon syytä varautua
Asiakastieto

Yhteistyössä