Kirjaudu ▼
 

Kone on mainetutkimuksen voittaja – Nokia painuu

Lehtikuva
Kone on mainetutkimuksen voittaja – Nokia painuu
Kaksi voittajaa: Kone ja toimitusjohtaja Matti Alahuhta.
Kone, Vacon ja Konecranes ovat maineeltaan parhaat pörssiyhtiöt. Tämä ilmenee Arvopaperin ja Pohjoisrannan mainetutkimuksessa. Nokia vajosi tutkimuksessa kovaa.
Taloussanomat
27.10.2011 14:39
9

Nokian sijoitus mainetutkimuksessa vajosi 38 pykälää toimitusjohtajavaihdoksesta huolimatta. Toimitusjohtaja-arvioissa Koneen Matti Alahuhta oli ykkönen. Nokian Stephen Elop päätyi sijalle 60.

Kone on kärkipaikalla jo kolmatta vuotta peräkkäin ja yhtiön maine on selvästi suomalaisten pörssiyhtiöiden paras. Konetta arvioineet yksityissijoittajat olivat sitä mieltä, että yhtiöllä on selkeä visio ja strategia sen saavuttamiseksi.

01:13Osake
+0.46 %
30.45
+0.14
+1.14 %
5.315
+0.06

Kymmenen parhaan joukkoon ylsivät myös Ponsse, F-Secure, Vaisala, Rapala VMC, Outotec, Metso ja Fiskars. Eniten sijoitustaan paransivat PKC Group, Marimekko, Amer Sports sekä Rapala VMC.

Sijoittajakyselyyn vastasi syys–lokakuussa 1 300 Arvopaperi-lehden ja Tietoviikon uutiskirjeen vastanottajaa. Arvioiden perusteella cleantech-yritykset ovat selvästi vahvistaneet mainettaan suhteessa muihin pörssiyhtiöihin. Toimialan kovimpia nousijoita olivat Cargotec, Kemira, Metso, Outotec, Uponor, Vacon, Vaisala ja Wärtsilä.

Tutkimusjohtaja Jouni Kivikoski maineen hallintaan erikoistuneesta konsulttitoimisto Pohjoisrannasta kertoo, että toimialalla positiivisimmin kehittyneet mainetekijät ovat yhteiskuntavastuu sekä muutos- ja kehityskyky.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Nokian maine on kärsinyt kovia kolhuja, eikä uusi toimitusjohtaja Stephen Elop ei ole pystynyt vakuuttamaan piensijoittajia. Nokia oli viime vuonna sijalla 14, mutta päätyi nyt sijalle 52. Yhtiö oli yksi tutkimuksen kovimmista putoajista. Nokian mainetekijöistä eniten on heikentynyt yrityskulttuuri ja johtaminen.

– On mielenkiintoista nähdä, miten piensijoittajat arvioivat strategiansa uudistaneen Nokian ja Stephen Elopin maineen ensi vuonna, kun on saatu kokemuksia juuri lanseeratusta Windows-puhelimesta, Kivikoski toteaa.

Koneen arvostus näkyi myös toimitusjohtajan sijoituksessa. Matti Alahuhta ylsi hyvämaineisimmaksi. Toiseksi sijoittui Nokian Renkaiden Kim Gran ja kolmanneksi Konecranesin Pekka Lundmark. PKC Groupin Harri Suutari oli neljäs. Nokian Elopin sijoitus oli 60.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (9)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Me tienataan tällä!!!
Jees käteinen Ihmera 27.10.2011 15:03

Anonyymi
Enpä ihmettele, että paalupaikalla ollaan!
Kuuntelin Alahuhdan esitysta joku vuosi sitten ja huomio kiinnittyi siihen osuuteen, jossa hän puhui imisistä. Kuulosti siltä, että työntekijä on ihminen Koneessa!
Kuka on kuullut Nokian johtajien puhuvan ihmisistä viime vuosina?
Ja Alahuhtahan lähti Nokiasta joskus vuoden 2003 paikkeilla. Miten mahtaisi olla Nokian asiat, jos tämä JOHTAJA olisikin päässyt toimitusjohtajaksi silloin?
Ollila töpeksi jo tuossa vaiheessa, koska silloin Nokiasta läksi joukko muitakin hyviä johtajia...
Copy, copy 27.10.2011 15:08

Anonyymi
"PKC Groupin Harri Suutari oli neljäs"

Eikös Suutari vaihtanut työpaikkaa ja Matti Hyytiäinen siirtyi tilalle...
Nimetön 27.10.2011 15:09

Anonyymi
Vuoden kuluttua Nokia on ottanut paikkansa taas kärjestä. Mutta sehän ei anti-patrioottista Talsaa kiinnosta pätkän vertaa. Media ei osaa ennakoida mitään. Se vain istuu kuin tatti ja raportoi tilannetta. Aika tylsää.
Most wanted brand 20 27.10.2011 15:45

Anonyymi
Koko ajan vaan toitetaan kuinka Nokia putoo joka listassa. Ei kai nyt yhtiö joka on ollut vuosia kärkipäässä voi siellä aina pysyä. Lisäksi on tämä perus suomalainen negatiivisuuskin, kaikki haukutaan p**kaksi ennen kuin on edes nähty tai kokeiltu.

Ja Apple-peukattajille tiedoksi, omistan nokian ja tulen aina omistamaan, vaikka kuinka te yritätte niitä vastustaa.
positiivista asennet 27.10.2011 15:45

Anonyymi
Enpä ihmettele, että paalupaikalla ollaan!
Kuuntelin Alahuhdan esitysta joku vuosi sitten ja huomio kiinnittyi siihen osuuteen, jossa hän puhui imisistä. Kuulosti siltä, että työntekijä on ihminen Koneessa!
Kuka on kuullut Nokian johtajien puhuvan ihmisistä viime vuosina?
Ja Alahuhtahan lähti Nokiasta joskus vuoden 2003 paikkeilla. Miten mahtaisi olla Nokian asiat, jos tämä JOHTAJA olisikin päässyt toimitusjohtajaksi silloin?
Ollila töpeksi jo tuossa vaiheessa, koska silloin Nokiasta läksi joukko muitakin hyviä johtajia...


Et taida olla ollut Koneella töissä!
Nemo2 27.10.2011 16:23

Anonyymi
Nokian mainetta ja yhteiskuntavastuuta voisi arvioida myös esim. Nokian resurssiallokaatiodatan pohjalta:

www.nokia.com/careers/find-your-career/open-positions

Avoimia positioita 714 joista (pvm. 26.10.2011):

- Kiinassa 322
- Yhdysvalloissa 184
- Saksassa 133
- Englannissa 36
- Suomessa 13 (!!!)


Miksi tästä trendistä ja sen seurauksista Suomen korkean teknologian osaamisen kehittymiselle sekä koko valtiontaloudelle vaikenevat niin eläkeyhtiöt, professorit, Suomen koko poliittinen järjestelmä, huippujohtajat, ay-liikkeet kuin talouslehdistökin?!
Työsopimuslaki ei es 27.10.2011 19:51

Anonyymi

Avoimia positioita 714 joista (pvm. 26.10.2011):

- Kiinassa 322
- Yhdysvalloissa 184
- Saksassa 133
- Englannissa 36
- Suomessa 13 (!!!)


No viimeeksi kun postasit saman tekstin oli paikkoja 11, joten selkeää edistystä on jo tapahtunut.

En tiedä kannattaako nokian olla liian suomalainen, mutta toivottavasti suunta kääntyy ainakin jossain vaiheessa.
sama meininki muissa 27.10.2011 22:57

Anonyymi
Vuoden kuluttua Nokia on ottanut paikkansa taas kärjestä. Mutta sehän ei anti-patrioottista Talsaa kiinnosta pätkän vertaa. Media ei osaa ennakoida mitään. Se vain istuu kuin tatti ja raportoi tilannetta. Aika tylsää.


Pari vuotta on kulunut. Nokia ei ole palannut vaan palanut ja myynyt rönsyt kuten kännykkäbisneksen jollekin tyhmille.

Suomi nousuun !
Noksupoksu 23.2.2014 17:39
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä