Kirjaudu ▼
 

Yle: Finnairin koneiden huolto liian kallista Suomessa

Lehtikuva
Yle: Finnairin koneiden huolto liian kallista Suomessa
Lentoyhtiö Finnair huoltaa koneitaan entistä vähemmän Suomessa. Suomalaisten lentomekaanikkojen palkat ovat liikaa Finnairille, joka on siirtänyt koneidensa huoltoja Aasiaan, kertoo Ylen uutiset.
21.7.2011 09:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentotekniikan työntekijöiden määrä Finnairilla on painunut 2000-luvun aikana 2 500:sta 1 200:aan. Lisää vähennyksiä on tulossa, uskoo Finnairin teknisen alan toimihenkilöiden pääluottamusmies Markku Kaukanen.

– Ihmettelen, jos meillä ei ole ensi vuonna tai jopa vielä tämän vuoden kuluessa yt-neuvotteluita, joissa puhutaan taas sadoista työpaikoista, hän sanoo Ylen uutisille.

Kaukanen uskoo Helsinki–Vantaan muuttuvan asemaksi, jossa suoritetaan pelkästään kevyitä huoltoja.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 5,200
Muutos € -0,020
Muutos % -0,38
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Seuraavaksi alasajetaan moottori- ja laitekorjaamot, pääluottamusmies arvioi Ylen uutisille.

– Finnair näyttää ajavan tekniikkansa aivan nollille. Suomalainen työ ollaan liputtamassa törkeästi pihalle.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Väitteet tekniikan alasajosta kiistetään Finnairilta, mutta tiukan kilpailun myönnetään siirtävän huoltoja Suomen ulkopuolelle.

Isojen perushuoltojen määrä vähenee rankasti Helsinki–Vantaalla, sanoo Finnairin lentokonehuollon johtaja Janne Tarvainen.

– Perushuoltojen maailmanmarkkinat ovat menneet hurjiksi suomalaisesta näkökulmasta katsottuna. Emme voi kilpailla niiden alalla, eli emme enää myy ulkopuolisille perushuoltopalveluita. Haluamme kuitenkin pitää osaamista Helsingissä, mutta pienemmässä määrin.

21.7.2011 09:10
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (96)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Venäjälläkin olisi työttömiä lentomekaanikkoja,mutta heidän jäljiltä ei kukaan uskalla selvinpäin lentää.
Anonyymi: Tuomo Polev 21.7.2011 9:20

Anonyymi
Pikemminkin ihmettelisin, miksi koneita ylipäätään vielä huolletaan Suomessa? Koneethan kiertävät koko ajan ympäri maailmaa. Moni suomalainen huollattaa autonkin Virossa: halvemmat hinnat.

Tähän on menty. Syyllinen taitaa olla asiakas: netistä etsitään halvinta mahdollista lentolippua. Kukaan ei halua maksaa listahintaa, ei vaikka kone olisi huollettu Suomessa. Kaikkia kiinnostaa vain halpa lentolippu.
Anonyymi: Raha ratkaisee 21.7.2011 9:22

Anonyymi
Näinhän se on. Suomalaisella duunarilla elatusvastuu liian monesta perus suomalaiseesta.
Anonyymi: Nimetön 21.7.2011 9:23

Anonyymi
Ahaa, vain hinta on ratkaiseva tekijä. Mä voin "huoltaa" ja jättää uudet osat asentamatta vaikka laskutan niistä. Antaisin alennusta, olen reilu kaveri.
Anonyymi: Kun sain niin halval 21.7.2011 9:27

Anonyymi
Tätä tämä nyt sitten on..Pikkuhiljaa yhtiöt joissa suomen valtio on määräysvallassa hinaa töitä ulkomaille...Transpoint teki härskit ja nyt Finnair on tekemässä perässä..Millä nää poliitikot oikeen luulee suomen maksavan yhtään mitään velkoja saati korkoja kun tuottava työ viedään ulkomaille ja samlla mm virosta tuodaan halpatyövoimaan suomen rakennuksille yms....

Hävekkää hel...ti valtion omistajaohjauksesta huolehtii joku kukkahattutäti vihreistä.
Anonyymi: Ja taasen olis kirve 21.7.2011 9:31

Anonyymi
Kun ihmisiltä loppuu maksukyky maksaa suomalaisesta työstä on seurauksena töiden siirtyminen halvempiin maihin. Valitettavasti tämä kehitys on itseään voimistava ja suuntaus on alati kiihtyvässä tahdissa työt siirtyvät suomesta pois. Jäljelle jää ns. sosiaaliset ja vastaavat työt jotka eivät tuota kansakunnalle yhtään lisäarvoa, ainoastaan kuluja.
Parinkymmenen vuoden sisällä suomessa ei ole teollisuus työpaikkoja ja palvelualakin on kuihtunut. Eli nyt on viimeiset hetket oikaista julkinen velka ennnen kuin on liian myöhäistä (siis jos mykyiset 50v haluavat eläketta n. 12 v. kuluttua..
Anonyymi: Nimetön 21.7.2011 9:31

Anonyymi
Tästäkin maasta tulee pelkkä "kylmäasema" kun työt tehdään muualla. sitten kaikki vain istumaan vesilätäkköön ja taputtelemaan vettä ajankulukseen.
Anonyymi: Tulevaisuus ? 21.7.2011 9:32

Anonyymi
Kokoomuksen toivotalkoot jatkuvat.Duunari on aina liian kallis kun paperinpyörittelijöille pitää taata suojatyöpaikka.
Anonyymi: vaatekomerossa asuva 21.7.2011 9:33

Anonyymi
Kun ihmisiltä loppuu maksukyky maksaa suomalaisesta työstä on seurauksena töiden siirtyminen halvempiin maihin. Valitettavasti tämä kehitys on itseään voimistava ja suuntaus on alati kiihtyvässä tahdissa työt siirtyvät suomesta pois. Jäljelle jää ns. sosiaaliset ja vastaavat työt jotka eivät tuota kansakunnalle yhtään lisäarvoa, ainoastaan kuluja.
Parinkymmenen vuoden sisällä suomessa ei ole teollisuus työpaikkoja ja palvelualakin on kuihtunut. Eli nyt on viimeiset hetket oikaista julkinen velka ennnen kuin on liian myöhäistä (siis jos mykyiset 50v haluavat eläketta n. 12 v. kuluttua..


Ahaa...jospa kysymys ei ole aivan tuosta. Ei Suomessa pysty elämään 300 eurolla jos jo pelkkään asumiseen menee 600 euroa.
Mistä te haette sen kilpailukyvyn????
Anonyymi: Hallooo 21.7.2011 9:37

Anonyymi
Kas vain, Finnairilla on työvoimapula.

Jokos on TEMiltä haettu rekrytoivan työvoimakoulutuksen rahat ESR:ltä ja palkattomat harjoittelijat karenssin uhalla ovella?
Anonyymi: 9 eur / päivä sopiva 21.7.2011 9:38
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 10
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

29.4. Nissan kutsuu korjattavaksi 3,5 miljoonaa autoa
29.4. Tutkimus: Naiset saavat epämääräisempää palautetta
29.4. Fortum valittaa Ruotsin hallinto-oikeuden veropäätöksistä
29.4. Tutkijoita Daimlerin toimipisteissä – etsivät merkkejä päästöhuijauksesta
29.4. Ukrainan separatistialueelle avattiin vale-Mäkkäri – McDonald's tutkii
29.4. Fazer ostaa kolme klassikkokeksiä takaisin
29.4. Tokmannin ensimmäinen pörssipäivä päättyi lähtölukemiin
29.4. KOMMENTTI: Muuttaisiko Lepomäki Suomen eurolinjan?
29.4. Uudet pörssiyhtiöt vetävät – Tokmanni houkutti myös ulkomaisia sijoittajia
29.4. Pankkiautomaatin keksijä tienasi patentilla 15 dollaria: "Voit kuvitella miltä tuntuu"
29.4. Markkinat riemastuivat Cargotecista – kurssi yli 10 prosentin nousussa
29.4. Viimeisen puhelinluettelon jako alkoi – "ei signaalia suuresta kysynnästä"
29.4. Digitoday F-Securelta vaisu tulos, "kaikkien aikojen tärkein" tuote lykkääntyi
29.4. Kiina huolestuttaa – EU alkaa valvoa teräksen tuontia
29.4. Ilmarisen sijoitustuotot miinukselle, salkusta suli vuodessa 1,2 miljardia
29.4. Cargotecin osake hurjassa nousussa – Tokmanni painui alle antihinnan
29.4. Digitoday "Googlen navigointisovellusta voi käyttää vakoiluun"
29.4. Määräaikaistalletukset romahtivat pienimmilleen 16 vuoteen
29.4. HBL: Suomi laittaa kehitysrahoitusta Dr. Oetker -pitsoihin ja luksushotelleihin
29.4. Euroalueen talouskasvu odotettua vahvempaa
29.4. Euroalue vajosi deflaatioon
29.4. Digitoday Suomalaisfirma suunnittelee kovaa kasvua – aikoo palkata sata
29.4. Danske Bankin tulos heikkeni – ylitti odotukset
29.4. Digitoday Varo, pankkiasiakkaita huijataan taas
29.4. Nyt alkoi kaupankäynti Tokmannilla – hinta nousee
29.4. Kolumni Kasvumittari ei kerro totuutta
29.4. Cargotecin liikevaihto laski ja tulos parani
29.4. Alma Median tulos heikkeni
29.4. Uponor teki ison tulosparannuksen Pohjois-Amerikassa
29.4. Jorma Wiitakorpi aloittaa Eforen toimitusjohtajana
Asiakastieto

Yhteistyössä