Kirjaudu ▼
 

Sänkyjä ja viskejä ulkomaille – tällaisia yrityksiä Suomi kaipaa

Studio Korento - Harri Mäenpää
Sänkyjä ja viskejä ulkomaille – tällaisia yrityksiä Suomi kaipaa
Joensuun Sänkytehtaan sänkyjä viedään muualle Eurooppaan. Kuvassa edessä Markku Rönkkö, takana Pauli Jämsen (vas.) ja Pekka Rinne.
Suomessa ei ole ruotsalaisten Ikean tai H&M:n tapaisia jättimäisiä kuluttajatuoteyrityksiä, mutta monet pienet yritykset vievät kuluttajatavaraa ulkomaille.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Suomessa on esimerkiksi Marimekko, Iittala ja Fiskars, mutta täällä ei valmisteta kuluttajatuotteita yhtä paljon kuin Ruotsissa tai Saksassa. Syytä olisi, sillä Suomen vientiä dominoivat liikaa investointihyödykkeet, joiden kysyntä heiluu kuluttajatuotteita voimakkaammin suhdannesyklien mukana.

– Kuluttajatuotteet tukisivat viennin rakennetta. Ne tasaavat suhdanteita, ja tuotteilla on usein isot katteet, Suomen Pankin ekonomisti Petri Mäki-Fränti huomauttaa.

Tullin vientitilastojen ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan arvion mukaan kuluttajille menevien tuotteiden osuus on viennistä noin 12–14 prosenttia. Ruotsissa osuus on noin 19 prosenttia ja Saksassa 22. Tuoteryhmittäisiä viennin muutoksia tulli ei erottele.

Flashnode Oy Joensuun Sänkytehdas Oy Kuopion Woodi Oy Lasten Metsola Oy Teerenpeli Panimo & Tislaamo Oy Tonfisk Design Oy Wheslyn Group Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 2595486-3
Kotipaikka Jyväskylä
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Kustannuskykyongelmat tai suomalaistuotteiden heikko kysyntä puhuttaa, mutta viennin rumia lukuja ne eivät suoraan selitä. Venäjän-vienti, ruplasyöksy ja öljynhinnan lasku rokottivat selvästi öljypohjaisten vientituotteiden dominoimaa tilastoa. Ne peittävät osaltaan p&k-yritysten onnistumisia.

Jätetään siksi vientisynkistely siihen. Taloussanomat poimi esimerkkiyrityksiä, jotka osoittavat, että usko viennin kasvuun elää vahvana monissa pienissä yrityksissä.

Viskeillä kysyntää

Tärkeintä on tuote, jolla pystyy erottumaan kilpailijoista. Menestystä voi syntyä yllättäville aloille, kuten laadukkaille pientislaamoille. Lahtelainen  Teerenpeli ja Kyrö Distillery ovat jo mittauttaneet oman erottumiskykynsä makukilpailujen kansainvälisillä voitoilla – Teerenpeli viskeillään ja isokyröläiset ginillään.

Teerenpelin viskien liikevaihdosta lähes kymmenen prosenttia on vientiä, tulevaisuudessa toivottavasti lähes puolet.

Viennin valtteja ovat suomalainen eksotiikka, perinteinen pannutislausjärjestelmä ja viskin omaleimainen maku, listaa yhtiön toimitusjohtaja Anssi Pyysing single malttien vahvuuksia.

Luksusta ja lastenvaatteita

Vaikka ison mittakaavan vaateteollisuus on jo pitkään ollut henkitoreissaan – Nansokin sulkee sukkahousutehtaansa – pienillä yrittäjillä on uskoa alan nousuun.

– Pitäisi uskoa itseensä ja tekemisiinsä. Meitäkin on ohjannut menestykseen äärimmäisen positiivinen ajattelutapa. Brändin takana vaikuttaa positiivinen taustajoukko, joka tekee työtä täydellä sydämellä ja suurella intohimolla, oululaisen lastenvaatevalmistajan Metsolan perustaja Sanna Paakki sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Metsolan tuotteita on jo 15 jälleenmyyjän valikoimissa Euroopassa. Paakin mukaan tavoitteena on luoda mahdollisimman kattava jälleenmyyntiverkosto kansainvälisille markkinoille. Ja "tuoda suomalaista lastenvaatedesignia tunnetuksi maailmalla, jossa se loistaa tällä hetkellä poissaolollaan".

Oulusta maailmalle ponnistaa myös Balmuir, joka tunnetaan muun muassa ylellisistä kašmirhuiveista. Yhtiön luoja Heidi Jaara – entinen nokialainen – on laajentanut yhtiön vientiä jo yli 70 maahan.

Muotoilualalla riittää kuitenkin uutisia myös tuotannon ulkoistuksista. Fiskars ajaa alas Helsingin keramiikkatehdasta ja kertoi juuri myös Billnäsin supistuksesta. Pienen turkulaisen Tonfisk Designin muotoilu on kiinnostanut maailmalla, mutta liikevaihto ei ole noussut. Yhtiötä vetävä Brian Keaney päätyi Fiskarsin tapaiseen ratkaisuun muutama vuosi sitten. Nykyään posliiniosat tehdään Kiinassa ja Virossa, puuosat Kreikassa ja Romaniassa ja lasi Romaniassa.

– Noin 90 prosenttia tuotteista ei menesty. Tarvittaneen sisua, jos oikeasti uskoo ideaansa, mutta samalla olennaista on kyky muuttua tai lopettaa, jos jokin ei vain toimi. Joustava itsepäisyys, ripauksella onnea, Keaney miettii kasvun tekijöitä.

Sänkyjä Pohjois-Karjalasta

Joensuun Sänkytehdas tekee skandinaavisia tuotteita, joiden toivotaan puhuttelevan ostajia seuraavaksi Yhdysvalloissa. Yhtiö vie Suomessa valmistettuja laatusänkyjä muun muassa Pohjoismaihin ja Saksaan. Tavoitteena on kaksinkertaistaa noin kolmen miljoonan liikevaihto muutaman vuoden sisään.

Pitkän linjan yrittäjä Pauli Jämsén puhuu ylevästi työn etiikasta.

– Jos tekee työtään niin, että laittaa siihen kaikkensa, huolella, harkiten ja nöyrällä asenteella, se huokuu lopputuloksesta ja puhuttelee, olipa asiakas ruotsalainen tai amerikkalainen.

Korjaus 24.3. klo 12. Teerenpeli on lahtelainen, ei helsinkiläinen yritys.


Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (54)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Purukumi oli ensimmäinen ja viimeinen keksintö suomesta muu on kopiotuotteita muualta matkittua. Vain alkuperäinen kelpaa maailmalle ei kopiot.
Anonyymi: THL_kieltää_työn 24.3.2016 6:24

Anonyymi
Tällaisia yrityksiä Suomi ei ole kaivannut muuta kuin verojen maksuun.
Jos ja kun SDP seuraavan kerran on hallitusvastuussa he haluavat laittaa suunnitelmansa "uudistuksen"toimeen näiden pienyritysten kanssa.
Kaikki muut asiat tässä ohjelmassa ovat yrittäjän kannalta heikennyksiä yrittäjän asemaan, lähinnä orjatyötä, paitsi jokajouluinen suklaanappi( verottomasti ostettu) jonka SDP:n paikallisosaston pomo tulee luovuttamaan yrittäjälle.
Anonyymi: einomies 24.3.2016 6:34

Anonyymi
Kylla nuo kurahaalari ja viskifirmat on todellisuudessa aikamoista napertelya ei niilla kauppatasetta korjata...
Anonyymi: AlanDorgin 24.3.2016 6:51

Anonyymi
Kannattaisiko kehitellä jotain halpis-idean pohjalta, sellaisia tavaroita, joita kaikilla on varaa ostaa, kuten Ruotsilla H&N tai IKEA. Vaikka tekisi miten tuotteita sydämellä ja luksusta, vain harva ihminen pystyy ostamaan Joensuun sänkytehtaan hulppean hintaisia tuotteita. Ostin taannoin suomalaisina laatutuotteina mainostettuja erittäin kalliin kaapin ja lompakon. Lompakon sivunivelet rikkoutuivat 6 kk:n kuluttua. Kaapista meni 6 vuoden aikana 3 kertaa oven sarana poikki, ensimmäisen kerran jo muutaman kuukauden kuluttua. Kun toisen katkeamisen jälkeen otin yritykseen yhteyttä asian tiimoilta, sain postitse pussillisen uusia saranoita, ei saatekirjelmää tai pahoitteluviestiä, vain pussillinen saranoita, joita kyllä sitten myöhemmin tarvittiinkin. Uuden lompakon ostin Virosta 15?:lla ja hyvin on toiminut, tähän mennessä jo 4 kertaa kauemmin kuin kallis suomalainen laatutuote. Kaapin vaihdoin jokunen aika sitten remontin yhteydessä IKEAn 120 ? kaappiin eikä tähän mennessä ole mikään osa mennyt rikki.
Anonyymi: Keskipalkkainen 24.3.2016 6:52

Anonyymi
Kylla nuo kurahaalari ja viskifirmat on todellisuudessa aikamoista napertelya ei niilla kauppatasetta korjata...


Ei ole tarkoituskaan, vanhaan tuijottaminen on tuhoisaa.
Suomen suurin kompastuskivi on ikivanha ajattelu vielä vanhempi kuin kulta rahana jota ette koskaan kokenut se oli vain vanhojen sukujen nk. herkkua. En mää mää haluun muovii'ii, kaikuu ääni betoniviidakosta, laina-asunnosta.
Anonyymi: mummo_hangessa 24.3.2016 7:02

Anonyymi
Ainoa mitä suomi tarvii on uusi systeemi jossa ei ole mukana eliitti päättämässä vaan suomalaiset.
Anonyymi: sikabill 24.3.2016 7:02

Anonyymi
Ainoa mitä suomi tarvii on uusi systeemi jossa ei ole mukana eliitti päättämässä vaan suomalaiset.


Mistä tehdään se itseluottamus näille?
Äitiä ei voi apuun pyytää mikä neuvoksi?
Anonyymi: luottakaa_itseenne 24.3.2016 7:23

Anonyymi
EK ja hallitus ei ole kiinnostunut tälläisistä yrityksistä. He hakevat ainoastaan "kotimaisten" pörssiyritysten etua ja usein se ei ole kansakunnan tai pienyritysten etu.
Anonyymi: anommuumi 24.3.2016 7:34

Anonyymi
mutta jos siinä porkari rikastuu.

eli osta vaan suolinkainen made in muumaa
Anonyymi: nokiaviha 24.3.2016 7:44

Rekisteröitynyt käyttäjä
Vientiin tarvitaan uskallusta, osaamista ja tuotteita, joille on kysyntää. Esimerkkinä italialaiset kengät eivät ole halpoja, mutta kauppa käy hyvin. Meidän pitää kilpailla innovatiivisilla, laadukkailla ja muodikkailla tuotteilla, joilla ei se halpuus ole myyntiargumentti
Rekisteröitynyt käyttäjä: Haastaja 24.3.2016 7:55
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

00:06 Stressitestit julki – Nordea ja OP saivat puhtaat paperit, Italian kriisipankki Euroopan kehnoin
29.7. BMW:n, Audin ja VW:n käyttämällä automaalilla linkkejä lapsityövoimaan
29.7. Digitoday Lähde: Apple muutti autohankkeensa suuntaa
29.7. Norjan Statoil ostaa öljykentän Brasiliasta 2,5 miljardilla dollarilla
29.7. Ekonomisti: Ruotsin talouskasvu on hidastunut merkittävästi
29.7. Digitoday Iskikö Venäjä taas Yhdysvaltain presidenttikisaan? FBI tutkii
29.7. Öljyn hinta painui heinäkuussa eniten vuoteen
29.7. Näin Norjassa: Kruunu sen kuin vahvistuu ja inflaatio puksuttaa vahvana
29.7. Opiskelijan syöpäkuolema muutti mainonnan sääntöjä Kiinassa – hakukonejätti Baidun tulos romahti
29.7. Elon Musk kehui 87 vuotta vanhaa kirjaa – harvinaisuus myytiin hetkessä loppuun ja hinta pomppasi 1 500 %
29.7. Googlelta selvä tulosparannus – tukea mainostuloista
29.7. Euroalueen talouskasvu ylsi odotuksiin – työttömiä 16,3 miljoonaa
29.7. Digitoday Putinin mahdoton nettihaaste: FSB keksi jo ratkaisun?
29.7. Yhdysvaltain talouskasvu jäi roimasti odotuksista
29.7. Pörssi loivassa laskussa – tappiolle jäänyt Pöyry -8 %
29.7. Monte dei Paschille pelastus yllättävältä suunnalta – jenkkipankit odottavat enää EKP:n lupaa
29.7. Taloyhtiöt ottavat lainaa ennätystahtia – kotitalouksien velkataakka kasvaa nyt kahta kautta
29.7. Turkulaisyrityksille jättitilaus matkustajalaivan suunnittelusta
29.7. Microsoftin Suomi-yt:t osuivat pahimmin 1 441 työntekijään – EU-komissio tukee miljoonilla
29.7. Lentoyhtiöjätti IAG:n tulos parani – varoittaa tulevaisuudesta
29.7. Digitoday LM: Helsingissä saa nyt olutta 500 euron viinarannekkeella – viranomaiset ihmeissään
29.7. Digitoday Mercedes-Benz peruu E-sarjan mainoksiaan: Syytetään harhaanjohtamisesta
29.7. Kuka tahansa työtön ei saa opiskella – Akava: Lupaprosessi on vaikea ja mielivaltainen
29.7. Brexit-äänestys painoi Ilmarisen sijoitustuottoja – olivat kuitenkin plussalla
29.7. Teräsjätin tulos koheni
29.7. Digitoday Pankin it-guru kosti potkut rajusti: Saa miettiä tekoaan koko elämänsä
29.7. Digitoday Miljardimätky uhkaa Facebookia – verottaja lähetti karhukirjeen
29.7. Microsoft leikkaa puhelinliiketoiminnasta vielä 2 850 työpaikkaa – ei koske enää Suomea
29.7. Kolumni Riistoyrittäjät parlamentin hampaissa
29.7. Pöyry painui tappiolle
Asiakastieto

Yhteistyössä