Kirjaudu ▼
 

Suomi löysi taas Nokian älypuhelimet

Jason Alden/Bloomberg News
Suomi löysi taas Nokian älypuhelimet
Matkapuhelinyhtiö Nokian kurssi on kääntynyt kotimarkkinoilla. Viime kesänä Nokian älypuhelinten markkinaosuus Suomessa romahti, mutta nyt Lumia-malliston avulla yhtiö on päässyt uuteen nousuun. Uskollisimpia Nokia-ystäviä ovat yrityskännyköiden hankkijat.
Johannes Niemeläinen
26.5.2012 06:01
203

Matkapuhelimia valmistavan Nokian osuus Suomen älypuhelinmarkkinoista on lähtenyt kasvuun, arvioi tutkimusyhtiö IDC.

Alkuvuonna Nokian markkinaosuus oli jo 41 prosenttia, kun vielä viime kesän lopulla nokialaisten osuus kauppoihin toimitetuista älypuhelimista oli 31 prosenttia.

02:59Osake
+4.57 %
21.06
+0.92
-0.75 %
5.28
-0.04

Puolessa vuodessa kasvua kertyi kymmenen prosenttiyksikköä. Nousulla Nokiasta tuli taas selvästi suurin valmistaja Suomen älypuhelinmarkkinoilla.

Samsungin siivu kauppoihin toimitetuista älypuhelimista oli tammi–maaliskuussa 28 prosenttia ja Applen 21 prosenttia. Viime vuoden heinä–syyskuussa korealaiset myivät 25 prosenttia ja yhdysvaltalaiset 16 prosenttia Suomen älypuhelimista. Muiden valmistajien osuus tippui kymmeneen prosenttiin alkuvuonna.

IDC:n arvio koskee jälleenmyyjille toimitettuja puhelimia ja kertoo siitä, minkälaisten laitteiden kauppiaat uskovat käyvän kaupaksi. Se ei kerro, kuinka paljon jälleenmyyjät ovat oikeasti saaneet myytyä puhelimia.

Laskelmat koskevat yhden vuosineljänneksen eli kolmen kuukauden aikana toimitettuja uusia puhelimia. Ne eivät kerro, kuinka paljon esimerkiksi Nokian älypuhelimia on käytössä.

Windows Phone
käänsi kurssin

Suomi on pieni markkina-alue, ja älypuhelimet muodostavat vain osan maailman matkapuhelinmarkkinoista. Nokian osuus kotimarkkinoilla on kuitenkin eräänlainen koelaboratorio matkapuhelinyhtiölle.

Nokian nousun takana on Windows Phone -käyttöjärjestelmäpohjaisten älypuhelinten tulo markkinoille.

– Suomen markkinoilla Windows-puhelimet ovat lisänneet Nokian kokonaismyyntiä. Suomessa kaikki Windows-puhelinmyynti ei ole ollut pois Symbian-myynnistä, teleoperaattori Elisan liittymäliiketoimintajohtaja Henri Korpi sanoo.

Korven mukaan Nokian ajoitus Lumia-älypuhelinten lanseerauksessa oli onnistunut. Nokian kilpailijat toivat uudet älypuhelimensa markkinoille jo aiemmin syksyllä, kun Stephen Elopin johtama yhtiö odotti vuodenvaihteeseen.

Nokia sai olla vähän aikaa markkinoilla rauhassa, Korpi sanoo.

Yritykset luottavat
Nokiaan

Tutkimusyhtiö IDC:n mukaan Suomi oli yksi parhaista markkinoista Windows-puhelimille Euroopassa. Taustalla saattaa olla se, että suomalaisyritykset ovat edelleen Nokia-uskovaisia.

– Yritykset ovat perinteisesti hankkineet Nokiaa. Yritysmarkkinoilla Nokia ei ole laskenut niin paljon kuin kuluttajapuolella, Henri Korpi sanoo.

Korven mukaan Nokian kysyntä on kasvanut sekä kuluttaja- että yritysmarkkinoille, mutta yrittäjät panttasivat hankintojaan ennen kuin Lumia tuli markkinoille.

– Nokian markkinaosuus laski ehkä voimakkaammin yrityspuolella, kun mitä se olisi muuten laskenut Lumiaa edeltävinä aikoina, kun yritykset odottivat uutta puhelinta.

– Sitten kun Lumiaa sai, yritykset hankkivat sitä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Panttaaminen koskee erityisesti pienempiä yrityksiä. Suuret yritykset hankkivat matkapuhelimensa oman aikataulunsa mukaan. Myös kuluttajapuolella lykättiin hankintoja Lumian vuoksi, arvelee teleoperaattori TeliaSoneran Suomen kuluttajaliiketoiminnan johtaja Juha Koivuniemi.

– Suomessa on selvästi merkkiuskovaisia ihmisiä, jotka haluavat ostaa mielellään Nokiaa. Kun oli tiedossa, että tulee uusi mallisto, osa asiakkaista siirsi varmasti hankintansa siihen, kun uudet mallit tulevat Nokialta.

"Nokia jatkaa kasvuaan
Suomessa"

Nokian markkinaosuuden sahaaminen kertoo älypuhelinmarkkinoiden kovasta kilpailusta. Vielä viime vuoden heinä–syyskuussa Sony Ericsson ja kiinalaisten ZTE:n ja Huawein yhteenlaskettu markkinaosuus oli 28 prosenttia älypuhelimissa. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä pienempien valmistajien osuus oli laskenut kymmeneen prosenttiin.

Samalla kolme suurinta ovat vahvistaneet asemiaan. Alkuvuonna Nokia, Samsung ja Apple jakoivat 90 prosenttia Suomen älypuhelinmarkkinoista.

– Kyllä se on ihan aito ilmiö, että Nokian markkinaosuus on jonkin verran noussut aallonpohjasta, mutta kaukana ollaan huippuvuosista, Elisan Henri Korpi sanoo.

Yrityspuolella Suomi luottaa edelleen Nokiaan, mutta kuluttajapuolella kilpailu on kiristynyt.

– Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet kilpailua. Kuluttajalla on paremmat mahdollisuudet valikoida, ja meistä on kiva esittää erilaisia vaihtoehtoja kuluttajille.

Vaihtoehdot ovat rajoittumassa kolmeen. Soneran Juha Koivuniemi sanoo, että Nokia, Samsung ja Apple ovat olleet selvästi myydyimmät merkit viime kuukausina. Trendi tulee jatkumaan, Koivuniemi arvioi.

Hänen mukaansa Suomen matkapuhelinmarkkinoilla on nähty myös yleinen käännös älypuhelinten suuntaan.

– Yhä isompi osa ihmisistä ostaa älypuhelimia.

Teleoperaattori DNA:n Kauppa-liiketoiminnan toimitusjohtaja Sami Aavikko uskoo, että trendi ei ole kääntynyt pelkästään kolmen suuren hyväksi, vaan Nokia tulee valtamaan älypuhelinmarkkinoita Samsungilta ja Applelta.

– Lumiassa on jo neljä eri versiota myynnissä, kappalemääräinen myynti nousee.

Nokia vahvistuu kotimarkkinoilla
Suomen älypuhelinmarkkinat
Valmistaja % (Q3/2010) % (Q1/2011) % (Q3/2011) % (Q4/2011) % (Q1/2012)
Nokia 76 59 31 35 41
Samsung 3 9 25 31 28
Apple 10 13 16 22 21
Muut 11 19 28 12 10
Lähde: IDC

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (203)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 21
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Suomen markkinoilla kasvuun, mikäs sen käänteen yhtäkkiä teki?
Jokin tiiliskivi lumiako?


Eihän se tietty kelpaa kynäniskaisille pleikkarinörteille kun eivät raukat jaksa kantaa moista, onneksi sentään pikkutytötkin on reippaampia nykyään ja nokia ei ole liian painava tiiliskivi.
Nimetön 26.5.2012 6:18

Anonyymi
Nollila jälkeen vielä floppi ulos.

WP:n lisäksi uudelleen pystyyn Meego- (Android) ja Symbian (Meltemi)-kehitys ja myyntiin muutama eritasoinen malli kullakin käyttiksillä.

Käyttis voisi olla jopa asiakkaan valittavissa ainakin ensikäynnistyksessä.
Nimetön 26.5.2012 6:25

Anonyymi
Nokia on muuttunut hassuksi kun julkaisee malllejaan aikaisemmin kuin kilpailijansa.
ajat muuttuu 26.5.2012 6:27

Anonyymi
Google Trends- työkalulla näkyy, että Suomessa ollaan kiinnostuneita Lumiasta, mutta muualla kiinnostus on ollut vähäistä verrattuna kilpailijoihin
(HTC One X,iPhone 4S,galaxy s3).

www.google.com/trends/?q=HTC+One+X,iPhone+4S,galaxy+s3,+Lumia+900,Lumia+800&ctab=0&geo=all&geor=all&date=2012&sort=0
Trendi 26.5.2012 6:29

Anonyymi
Googlekaan ei näytä tietävän kaikkea, kun alkaa jalkojen alla kuumottaa saattaa tieto vääristyä.
Nimetön 26.5.2012 6:56

Anonyymi
Olen tähän asti ostanut yrityskännykäksinä Nokian uuttuudet.
Viimeksi ostin E7 mallin.
Vehje on huonoin koskaan minulla ollut vehje.
Lisäksi vehkeeseen on yritetty koukuttaa kaikenlaista päivitys-ja muuta palvelua joka alkaa automaattisesti toimia ja kasvattaa puhelinlaskua.
Erityisen vaarallista tämä on ulkomailla.
Nyt uusissa Nokioissa on vielä Windows-systeemi joka mahdollistaa kaikenlaiset vakoiluohjelmat.

Voisikohan joku kotimainen valmistaja ruveta valmistamaan selkeätoimintoista,ei windows-pohjaista, kännykkää jossa on puhelin-ja sähköposti?
ilman hilavitkuttimi 26.5.2012 7:17

Anonyymi
Itsekin menin tuohon nokian kusetukseen, että nyt sieltä tulee jotain suurta ja ennakkotilasin lumia800:n. No 2kk huusin perkelettä ja sitten ostin iphone4:n joka tuntui erittäin modernilta vaikka oli/on vanha malli nyky mittapuulla
jeesus 26.5.2012 7:22

Anonyymi
Googlekaan ei näytä tietävän kaikkea, kun alkaa jalkojen alla kuumottaa saattaa tieto vääristyä.


Google Trends ei kerro myynnistä, vaan siitä kuinka paljon jotain juttua on haettu.. mutta monet hakee tietoa tuoteesta ennen kuin menevät ostamaan, siis jotain tuokin kertoo.
Google 26.5.2012 7:29

Anonyymi
Miten joidenkin mielestä on huono asia Suomelle jos Nokia myis hyvin.Selittäkääpä nyt sen asian logiikka.Pelkääkö joku poliittinen puolue kannatuksensa puolesta jos Suomella menee liian hyvin.
GG 26.5.2012 7:47

Anonyymi
No johan oli tutkimus:

"IDC:n arvio koskee jälleenmyyjille toimitettuja puhelimia ja kertoo siitä, minkälaisten laitteiden kauppiaat uskovat käyvän kaupaksi. Se ei kerro, kuinka paljon jälleenmyyjät ovat oikeasti saaneet myytyä puhelimia."
Nollatutkimus 26.5.2012 7:50
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 21
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä