Kirjaudu ▼
 

Pelottaako yrittäjyys suomalaisia? – aloittaneiden yritysten määrä laski rajusti

Heini Karjanmaa
Pelottaako yrittäjyys suomalaisia? – aloittaneiden yritysten määrä laski rajusti
Tilastokeskuksen tuore katsaus paljastaa, että aloittaneiden yritysten määrä väheni peräti 23 prosenttia vuoden 2011 neljännellä neljänneksellä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Taloussanomat
26.4.2012 15:15
72

Tilastokeskuksen tiedoista ilmenee myös, että lopettaneiden yritysten määrä lisääntyi 12,8 prosenttia vuoden 2011 kolmannella neljänneksellä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Lukumääräisesti eniten yrityksiä aloitti ja lopetti toimialakohtaisesti kaupan toimialalla ja maakuntakohtaisesti Uudellamaalla.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (72)


Anonyymi
Kumpa hallitus heräisi koomasta ja tekisi jotain yritys verotuksen suhteen. Olisi varsin mukava kokeilla yrittäjyyttä ja luulen, että moni ajattellee samoin..
Pertti 28.4.2012 6:52

Anonyymi
Arvioverotus! Jo se yksin tekee rehellisen toiminnan aivan liian riskialttiiksi aloittavalle yritykselle. Se, että valtionhoitajapuolieena Kokoomus ei tee tälle epäkohdalle mitään, tekee Kokoomuksesta tosiasiassa sosialismia tukevan puolueen.
Nimetön 28.4.2012 12:57

Anonyymi
Osoitteessa WWW.KHIFORUM.FI ent.verojohtaja Liisa Mariapori kertoo nettivideoillaan kirjastaan"VEROTTAJA TAPPOLINJALLA", kuinka rikollisesti verottaja voi kaataa Suomessa yrityksiä.Jääviyskysymyksiä ei noudateta, verotarkastuskertomuksissa ei huomioida yrittäjän näkökantaa eikä rikosilmotuksia verottajasta oteta vakavasti.Mariaporin mukaan verotarastuskertomuksista 80-100% on virheellisiä ja valheellisia. Verottajan toimia ei valvo mikään puolueeton elin eikä verotarkastajalta vaadita tutkittavan alan tuntemusta.
MH 28.4.2012 13:01

Anonyymi
Niin ja Suomen valtio sai muuten langettavan tuomion EIHT:ssa ja joutui maksamaan 50000 euroa kun se hävisi Mariaporille. Mariapori sai laittomat potkut, kun paljasti näitä oikeusmurhia ja haastoi valtion oikeuteen vieden asian Suomen oikeusasteista EIHT:hen. Hän voitti heti, kun jääviyskysymyksiä piti noudattaa. Yksin Mariaporilla on tiedossa yli 500 väärin veroperustein tuomittua yrittäjää. Hän yritti mm.saada presidentti Halosta oikaisemaan asioita, mutta halonen vetosi yksittäistapauksiin. Mariapori epäili poliittisia syitä.
MH 28.4.2012 13:11

Anonyymi
Osoitteessa WWW.KHIFORUM.FI ent.verojohtaja Liisa Mariapori kertoo nettivideoillaan kirjastaan"VEROTTAJA TAPPOLINJALLA", kuinka rikollisesti verottaja voi kaataa Suomessa yrityksiä.Jääviyskysymyksiä ei noudateta, verotarkastuskertomuksissa ei huomioida yrittäjän näkökantaa eikä rikosilmotuksia verottajasta oteta vakavasti.Mariaporin mukaan verotarastuskertomuksista 80-100% on virheellisiä ja valheellisia. Verottajan toimia ei valvo mikään puolueeton elin eikä verotarkastajalta vaadita tutkittavan alan tuntemusta.


Tämä on niin totta...

Käännetty todistustaakka mahdollistaa mitä tahansa.
Minä olen yrittäjyyden jäljiltä edelleen valtiolle tosiasiallisesti olematonta velkaa satoja tuhansia euroja.

Mikä hyvänsä selvitys antoi lopputuloksen: "Ei voida pitää uskottavana...."

Erikoisinta asiassa oli sitten loppupeleissä vielä se että verottaja haki konkurssiin koska ei ollut mitään kainoa selvitä aivan järjettömästä arvioverotuksesta johon verottaja pääsi väittämällä kirjanpidon epäluotettavaksi aivan silmänkääntötempuilla.

Sitten se erikoisuus. Kun verottaja pelkäsi että tästä ehkä tulee vaikea tapaus. Verottajan asettama konkurssipesän valvoja hukkasi "erehdyksessä" hänen haltuun uskotusta koko kirjanpito ja tositeaineistosta _kaikki_ kassojen arkistonauhat. Eli käytännössä koko tulopuoli.

Nytpä ei ollut paljoakaan mahdollisuutta hyökätä aiempaa verotrkastusta kohti koska juuri niitä käyttäen verottaja teki verotarkastuksen aivan pöyristyttävät laskelmat.

Joitain virheitä oli jopa sellaisia että verotarkastaja ei tiennyt kuinka kassakone toimii.

Kaikki alkoi vahingossa kahteen kertaan maksetusta diesel verosta jota vahingossa maksettua ei oltu huomattu anoa palautettavaksi. Kun tämä selvisi verottajalle asiaa ei kommentoitu mitenkään muuten kuin jatkamalla että selvitystä ei voida pitää uskottavana. Kirjanpito sisältää tositteita jotka eivät kuulu kirjanpitoon ja vain siksi koska olin omasta pussista tien päällä käynyt ulosottovirastossa maksamassa diesel veron josta ratsiassa ei ollut esittää autossa kuittia tien päällä ja suoritus ei ollut syystä tai toisesta kirjautunut tietokantaan josta poliisi asian tarkisti. Jotta matka saattoi jatkua viivytyksettä ehdotin että käyn sen maksamassa ulosottomiehelle lähimmällä poliisiasemalla joka oli noin 5km päässä. Vain koska en ollut autossa sataprosenttisen varma oliko yritys sen ihan varmuudellla maksanut. (oli se, selvisi heti kun sain yhteyden kirjanpitäjään)
No tuo kuitti ajautui myös kirjanpitoon sillä virhellä ettei ollut vastakuittia siitä että yritys oli kassasta maksanut sen suorituksen minulle. Toki se oli myöhemmin kirjanpidossa kun olin kirjoittanut sen sitten paljon myöhässä muun laskun yhteydessä samaan. Vaan se oli sen ajakohdan jälkeen joka ei enää kuulunut tuohon verotarkastukseen. Verottaja piti päänsä, kirjanpito ei ole luotettava. -> arvioverotus käyttäen pohjana "vastaavaa" yritystä jonka koko haettiin liiketilan neliömetrimäärään perustuen. verottajan käsitys saman kokoisesta.
Mikä tahansa vastine oli verottajan yksipuolisessa tulkinnassa joko epäluotettava tai puutteellinen jonka perusteella ei voida katsoa että tarkastuskertomusta tai arviota tulisi muuttaa.

Jopa omistjan antama rahoitus tiukassa paikassa katsottiin epäluotettavasto toteen näytetyksi.
Omistaja nostaa pankista rahaa. Kuljettaa sen yritykseen. Maksaa saapuvan tavaraerän sillä.

Ei voida luotettavasti osittaa että nostettu raha olisi käytetty laskun maksamiseen joten verottaja päätyy väittämään että yrityksen kassassa on emmän rahaa kuin kirjanpito osoittaa. Verottaja pitää omistajan kirjoittamaa rahasuoritus tositetta epäuskottavana.

Joka joutuu uhriksi siten että verottaja häikäilemättä kayttää hyväkseen kaikkia käännetyn todistustaakan keinoja hyväkseen häviää aina ja varmasti ja oikeutta et saa mistään. Näin voi tapahtua varsinkin tilanteessa jossa verotarkastajaa suojellaan ns keinolla millä hyvänsä siltä että voitaisiin osittaa hänen toimineen väärin tai virheellisesti.

Viranomaiset lisäksi suojaavat toinen toisiaan.

Tätä nimitetään oikeusvaltioksi.

Siis kuka nimittää. Viranomaiset.


-------

Minulta on joku nuori joskus kysnyt yrityksen perustamisesta.

Minun vastaus on poikkeuksetta: ÄLÄ perusta yritystä Suomeen.
minäkin joskus luuli 29.4.2012 19:18

Anonyymi
Ongelma on tässä: yrittämisen raja on sen vajaat 9000?/vuosi. Jos yrityksesi tuottaa juuri tuon verran, niin tiput kaikkien yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle. Tuolla eikä edes triplaten tuolla kuitenkaan elä eikä lyhennä asuntolainaa. Harvalla kuitenkaan on yrittäjänä heti kymmenien tuhansien tuloja per vuosi.


Asian ydin lihavoidulla tekstillä. Miksi ottaa se asuntolaina? Ai siksi, että niin tekevät muutkin? Eihän kahta isoa riskiä voi kantaa yhtäaikaa. Minä en ottanut asuntolainaa, mutta otin lainaa yritykseen ja hyvin menee...eikä ole asuntolainaa...
Onko pakko ottaa asu 30.4.2012 8:35

Anonyymi
Miksi ottaa se asuntolaina? Ai siksi, että niin tekevät muutkin? Eihän kahta isoa riskiä voi kantaa yhtäaikaa. Minä en ottanut asuntolainaa, mutta otin lainaa yritykseen ja hyvin menee...eikä ole asuntolainaa...


Nii... Jos 80m2 vanhan koirankopin vuokra on 700?/kk ja 120m2 uuden omakotitalon lainanlyhennys on 1000?/kk, niin kumpikohan on järkevämpää?
Nimetön 1.5.2012 8:58

Anonyymi
Nii... Jos 80m2 vanhan koirankopin vuokra on 700?/kk ja 120m2 uuden omakotitalon lainanlyhennys on 1000?/kk, niin kumpikohan on järkevämpää?

80m2 = koirankoppi? Tässä on hyvä esimerkki tämän ajan suhteellisuuden tajuttomuudesta ja ahneudesta - mulle heti kaikki tässä ja nyt. Ihan sama vaikkei siihen oikeasti varaa olisikaan, kaikki pitää saada heti. Ja sitten ihmetellään kun velat kaatuu päälle.
JA 3.5.2012 5:39

Anonyymi
Yksityisyrittäjällä on todella huono oikeusturva, jos asiakas ei halua maksaa niin ottaa yhteyttä kuluttasuojalautakununtaan joka kyllä löytää lakipyhäliä tai kääntää asian nurinpäin jolloin yrittäjä kärsii.
Kiristynyt perintään meno pienestäkin myöhästymisestä aiheuttaa valtavia ongelmia varsinkin kun asiakas ei maksa laskuja ajallaan. Pitäisi olla myös pankki. Valtion mielestä pienyrittäjäkin on kapitalisti jota pitää rankaista.
Kohta ex yrittäjä 3.5.2012 21:09

Anonyymi
Valitettavasti Suomessa rokotetaan siitä kun työllistät itse itsesi, eikö asia pitäisi olla toisinpäin? Itse laskeskelin että tienaisin työttömänä paremmin kuin pienyrittäjänä, missä vika?? Miten tässä voit työllistää ihmisiä, kun kulut ovat niin korkeat, jos otan vieraan töihin, silloin saan kulut kertoa kolmella. Työntekijöiden jaksamisesta ollaan kyllä huolissaan, mutta kukaan ei kysy miten yrittäjät jaksavat!!


Oikeassa olet.

Eipä muuten työntekijöiden jaksamisesta olla kiinnostuneita kuin juhlapuheissa.

Vahinkoja ja onnettomuuksia peitellään tahallisesti ns.paremman imagon vuoksi ja hipihiljaa työnnetään ehkä terveytensä menettäneitä konstilla millä hyvänsä pois.

Ainoa mitä kaikki kiusanteko palvelee on virkamiessakki, joka vastaa 25 miljoonaisen kansan tarpeita.
että silleen 4.5.2012 2:39
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä