Kirjaudu ▼
 

Vaihtoautokauppa keskittyy halpaketjuille

Petri Nieminen
Vaihtoautokauppa keskittyy halpaketjuille
– Tämä on volyymibisnestä. Uskon, että käytettyjen autojen kauppa keskittyy edelleen, sanoo yrittäjä Juha Kalliokoski.
Pienillä kuluilla toimiva autokauppaketju Kamux Oy saa valtaosan asiakkaistaan netin autoportaalien kautta. Monille nettiasiakkaille auto viedään myös suoraan kotiin.
Petri Nieminen
4.12.2007 08:30
5

Autokaupassa ratkaisee hinta. Me pystymme maksamaan autoista hyvän hinnan ja myymään ne myös asiakkaille edullisesti. Tämä onnistuu, kun oma kulurakenne on kevyt, sanoo kasvuyrittäjä Juha Kalliokoski.

Hämeenlinnalaisen Kalliokosken Kamux Oy on kasvava käytettyjen autojen kauppaketju, jolla on nyt neljä liikettä Etelä-Suomessa ja viides aukeaa vuoden vaihteessa Lahteen.

Jatkossa Kalliokosken haave on viisinkertaistaa yrityksensä liikevaihto 100 miljoonaan euroon vuoteen 2012 mennessä.

Liikeideana on toimia tehokkaasti pienellä henkilöstöllä ja kohtuuhintaisissa kiinteistöissä. Kun kulut ovat hallinnassa, voi pärjätä hintakilpailussa ja palvella asiakasta hyvin.

– Ihmisten odotukset autokaupasta eivät ole kaksiset. Me lähdemme vaatimattomammista oloista, mutta ylitämme asiakkaan odotukset hyvällä palvelulla ja toiminnan helppoudella.

– Tärkeää on kohdella ihmisiä hyvin. Näin asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä, Kalliokoski sanoo.

Poliisintyöstä autokauppiaaksi siirtynyt Kalliokoski omistaa Kamuxin puoliksi vaimonsa Marian kanssa.

Paikallisia pisteitä pyörittävissä konserniyhtiöissä myös osa henkilöstöstä on mukana omistajina.

Ennen yrittäjäksi ryhtymistä Kalliokoski toimi kolme vuotta Forssassa paikallisen Volkswagen-merkkiliikkeen johtajana ja käynnisteli samalla omaa yritystoimintaa.

– Ensin ajatuksena oli myydä tästä pikkuhallista sata autoa vuodessa ja elättää sillä perhe. Mutta meillä on mennyt paljon paremmin. Kaikki tavoitteet on aina ylitetty, hän sanoo.

Kasvu on tullut markkinaosuutta muilta valtaamalla, sillä autokauppa ei ole viime vuosina kasvanut.

Kalliokosken mukaan kannattavuus on ollut koko ajan etusijalla, mutta autokaupassa vaaditaan myös volyymiä.

Kamuxin myyntikate on pysynyt yhdeksän prosentin tuntumassa ja liikevoittokin on 4,5 prosenttia 21 miljoonan euron liikevaihdosta. Tämä on autoalan keskiarvoon verrattuna erinomaista tasoa.

Varaston kiertonopeus on Kalliokosken menestyksen ydin. Käytetyn auton ostajat katsovat autojen hinnat netistä ja kaupat menevät niille, joiden hinnoittelu on kohdallaan. Hänestä tärkeää on osata ostaa autot oikealla hinnalla ja myydä ne nopeasti.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Oikea hinta on usein satasista tai kympeistä kiinni. Useimpien merkkien kohdalla löytyy selvä markkinahinta, hän sanoo.

Kamuxin hallussa autot ovat keskimäärin vain kolme viikkoa, kun merkkiliikkeillä vaihtoautovaraston kiertonopeus on usein parikin kuukautta.

– Meillä on varastossa kiinni kaksi miljoonaa euroa ja varaston arvo laskee normaalisti 1,7 prosenttia kuukaudessa. Jokainen voi laskea, että normaalilla autoliikkeellä katteet sulavat varaston arvon alenemiseen, Kalliokoski sanoo.

Vuodenvaihteessa voimaan tulevassa autoveron muutoksessa Kalliokoski laskee hävinneensä pari sataa tuhatta euroa varaston arvon alenemisena, mutta selviää romahduksesta silti kunnialla.

Tehokkaalla toimintakonseptilla on Kalliokosken mukaan mahdollista menestyä jatkossakin. Hän uskoo, että kilpailun kiristyminen tuo vain lisää asiakkaita halpakauppakonseptin autokauppoihin.

– Tämä on volyymibisnestä ja uskon, että käytettyjen autojen kauppa keskittyy edelleen. Yhä enemmän tällä alalla ratkaisee osaaminen. Meidän pyrkimyksemme on, että Kamux on yksi keskeinen toimija, Kalliokoski sanoo.

Kalliokoski uskoo, että Suomessa seurataan muiden länsimaiden kehitystä.

Kun valmistajat vaativat uusien autojen kauppiailta yhä enemmän, käytettyjen autojen kauppa jää tehokkaampien ja kevyempien yritysten tehtäväksi.

Kalliokosken mielestä merkkiliikkeiden ongelma on jo nyt valmistajan tuoma paine myydä mahdollisimman paljon uusia autoja. Siksi vaihtoautoja otetaan ylihinnalla, eikä niitä saada myytyä eteenpäin. Kannattavuus kärsii.

– Arvokkaat vaihtoautot myydään silti jatkossakin merkkiliikkeistä. Meidän konseptimme ei toimi yli 40 000 euron autoissa, sillä arvokkaampien autojen ostajat haluavat asioida hienommissa myyntitiloissa, hän sanoo.

Lisää Aiheesta
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (5)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
1.7% kuukaudessa, eli 18.6% vuodessa. Aikas kyytiä, 25000 hintainen auto maksaa ensimäisenä vuonna 4650,- eli 387,50 kuukausi plus rahoitusmenot ja käyttökustannukset.
Kraakku 4.12.2007 9:07

Anonyymi
Niin, jos se on jollekulle yllätys, normaalisti auto ei ole sijoitus.
Keski-Euroopassa käytetyn hinta putoaa vielä nopeammin ja eiköhän se trendi tule tännekin.
Henkka 4.12.2007 10:00

Anonyymi
...kuin uusien myyjillä, koska uusien arvonaleneminen ja muutenkin hinnat järjenvastaisia.
Vanhojen autojen kau 4.12.2007 10:01

Anonyymi
Auton hinta ei voi laskea 1,7 % kuukaudessa kun Suomen tulli ja verottaja ovat sitä mieltä että se laskee vain 0,8 %/kk. Näillä ehdoilla sitten verotetaan ulkomailta tuotuja autoja, eli osta kotimaista, se pitää arvonsa.

Uskokoon kuka kehtaa.
Arvi 4.12.2007 10:43

Anonyymi
Auton hinta ei voi laskea 1,7 % kuukaudessa kun Suomen tulli ja verottaja ovat sitä mieltä että se laskee vain 0,8 %/kk. Näillä ehdoilla sitten verotetaan ulkomailta tuotuja autoja, eli osta kotimaista, se pitää arvonsa.


Miksiköhän verottajan ja tullilaitoksen prosentit ovat mitä ovat - ettei vaan olisi oma lehmä ojassa.
Kusetusta 4.12.2007 11:36
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä