Kirjaudu ▼
 

Amerikkalainen startup aikoo lennättää matkustajat Atlantin yli huippunopeasti: "Tämä ei ole scifiä"

Handout
Amerikkalainen startup aikoo lennättää matkustajat Atlantin yli huippunopeasti: "Tämä ei ole scifiä"
Havainnekuvassa Boomin lentokoneesta Heathrow'n lentokentällä
Koneessa olisi paikat 40 matkustajalle. Sen on tarkoitus matkata noin 2334 kilometrin tuntivauhtia.
22.3.2016 20:23
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Oletko aina haaveillut matkustavasi ääntä nopeammin? Lähitulevaisuudessa se voi olla mahdollista.

Yhdysvaltalainen startup -yritys Boom Technology haluaa tuoda yliäänimatkustamisen takaisin. Yritys julkistaa keskiviikkona yliäänilentokoneensa mallin. Vie kuitenkin vielä vuosia, ennen kuin varsinainen yliäänikone on valmis.

Koneessa olisi paikat 40 matkustajalle. Sen on tarkoitus matkata noin 2334 kilometrin tuntivauhtia. Lentomatka esimerkiksi New Yorkista Lontooseen taittuisi näin 3 tunnissa ja 24 minuutissa.

Boom Technologyn perustajan ja toimitusjohtajan Blake Schollin mukaan menopaluuliput maksavat noin 5 000 dollaria (4 460 euroa).

– Ajatuksena on, että kone kulkee nopeammin kuin mikään aiemmin rakennettu matkustajakone. Hinta olisi kuitenkin sama kuin bisnesluokassa, kuvailee Scholl.

Uusi kone haluaa lyödä laudalta Concorden

Scholl on ohjelmoija ja harrastajalentäjä. Kaksi vuotta sitten hänelle valkeni, että lentomatkustamista voisi parantaa. Idea yliäänikoneesta esiteltiin asiantuntijoille.

– Ihmiset, joille me puhuimme, katsoivat suunnitelmamme ja sanoivat, että se on teknisesti mahdollista toteuttaa. Tämä ei ole scifiä, Scholl sanoo.

Nyt yrityksessä on 11 työntekijää, joista 6 on lentäjiä. Työntekijöillä on taustaa esimerkiksi Yhdysvaltojen avaruushallinnosta Nasasta ja ilmailu- ja asekonserni Lockheed Martinista.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Boom Technologyn luomuksen vertailukohta on Concorde-yliäänimatkustajakone, joka lensi 1970-luvulta 2000-luvun alkuun. Boom Technology haluaa kuitenkin rakentaa koneensa alumiinin sijaan hiilikuitukomposiitista, jotta siitä tulisi kevyempi. Näin kone voisi lentää nopeammin.

Koneen on määrä nousta reilun 18 000 metrin korkeuteen, jotta se voi taittaa matkaa 2,6 kertaa nopeammin kuin tavalliset matkustajakoneet.

Ilmailualalla yleisen näkemyksen mukaan yliäänimatkustajakone on liian kallis ja riskipitoinen hanke. Ilmailualan konsultin Richard Aboulafian mukaan Boom Technologylla voi kuitenkin olla sauma.

– 40 paikan malli on kiehtova, Aboulafia sanoo.

– On mahdollista, että koneella olisi riittävästi reittejä ja niille matkustajia, jotta se kehittäminen saa oikeutuksensa.

Hankkeen tutkimus- ja tuotekehityskulut kuitenkin epäilyttävät Aboulafia.

22.3.2016 20:23
Taloussanomat–Bloomberg
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (26)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Nyt yrityksessä on 11 työntekijää, joista 6 on lentäjiä.


6 lentäjää ja toimitusjohtaja. Eli neljällä on jokin mahdollisuus osata kehittää konseptia..
Anonyymi: Rekku 22.3.2016 20:43

Anonyymi
Ei mitään uutta. Ei C kuitu eikä yliäänilento.
Anonyymi: doppet 22.3.2016 21:30

Anonyymi
eikös concorde jo ollut yliäänikone
Anonyymi: jepjepjep 22.3.2016 21:31

Anonyymi
muistin oikein

Concorde
Lentokonemalli
Concorde oli ranskalaisen Aérospatialen ja brittiläisen British Aerospacen valmistama yliääninen matkustajakone. Concorde on neuvostovalmisteisen Tupolev Tu-144:n ohella ainoa kaupallisessa matkustajakäytössä ollut ääntä nopeampi lentokone. Wikipedia
Huippunopeus: 2 179 km/h
Lentonopeus: 2 158 km/h
Esitelty: 21. tammikuuta 1976
Poistettu käytöstä: 26. marraskuuta 2003
Siipien kärkiväli: 26 m
Ensilento: 2. maaliskuuta 1969
Valmistajat: Airbus, BAE Systems, British Aircraft Corporation, Sud Aviation, Aérospatiale
Anonyymi: jepjepjep 22.3.2016 21:33

Anonyymi
Kaikki tietävät että keveys tarkoittaa nopeutta. Esimerkiksi höyhen lentää tosi hyvin ainakin satakertaista vaikka mitä nopeutta.
Anonyymi: tehdasvwepasto 22.3.2016 23:24

Anonyymi
Pienimuotoista sijoittamista harrastaneena ja siinä kokemusta saaneena kyseenalaistan tämän startupin logiikan.

Miten se voisi onnistua siinä, missä Boeing, BAE, Aerospatialé ja muut jätit ovat epäonnistuneet?

P.s.

Boeing ei epäonnistunut teknisesti "Sonic Cruiser"-hankkeessaan, mutta kattavat kyselyt osoittivat lentoyhtiöiden vierastavan sitä. Ne halusivat mieluummin Boeing 777:n.
Anonyymi: Nikke 22.3.2016 23:42

Anonyymi
Saksalaisia on varmaan mukana kun tiedetään se lentävän 2443 kilometrin nopeudella
Anonyymi: Asioistaperillä 23.3.2016 0:55

Anonyymi
Nyt yrityksessä on 11 työntekijää, joista 6 on lentäjiä.

6 lentäjää ja toimitusjohtaja. Eli neljällä on jokin mahdollisuus osata kehittää konseptia..
minäkin perustan kännyköitä valmistavan yrityksen. Palkkaan siihen 11 työntekijää, joista 6 on kännykän käyttäjiä. Siis, mikä vitsi tämä juttu on? Ääntä nopeammin on turisti pystynyt lentämään 70 luvulta alkaen.
Anonyymi: Ihmettelen 23.3.2016 7:03

Anonyymi
Loistava yhdistelmä,hiilikuitu ja kerosiini.ei jää mitään siivottavaa kun sattuu onnettomuus.
Komposiittirakenteet tulevat näyttämään muutaman vuoden sisällä ominaisuutensa kunhan rakenteet vanhenevat ja liuottimet haihtuvat materiaalista.silloin näistä tulee hauraita,mekaaninen lujuus aivan eri tasolla kun uutena.vanha komposiittirakenne ratkeaa kertalaakista,ei synny samanlaisia pikkuhiljaa eteneviä ja nähtävissä olevia murtumia kuten alumiinissa.rakenteet tuovat mukanaan erinäisiä muitakin ongelmia,salamasuojaus on vaikeampi ja kalliimpi toteuttaa.
Anonyymi: patrialainen 23.3.2016 7:03

Anonyymi
minkä takia pitää lentää nopeasti, hidas lento on paras, saa rauhoittua katsoa kauniita lentoemoja...

uneksia
Tätä mallia onkin suunniteltu erityisesti Finnairille, jossa tuota em. Kilpailuetua ole tunnistettavissa. ( ei kauniita emoja ei palvelua-> mitä nopeampi sen parempi kuydn vaimon kanssakin nykyään
Anonyymi: Ihmettelen 23.3.2016 7:07
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

12:01 Mökistä vakituinen asunto? Hallitus haluaa vauhdittaa
11:06 Öljyalalla jaetaan potkuja – "Menossa viides, kuudes, seitsemäs leikkauskierros"
10:03 Sairaiden lasten ilahduttaminen pokémoneilla houkuttaa – mutta ei kannata
09:46 Airbnb kaipaa neuvoja – entisistä pormestareista majoituspalvelun "lähettiläitä"
08:56 Ilta-Sanomat Näin Münchenin ammuskelu eteni: Täysi paniikki ja sekasorto – ampuja tulitti myös lapsia, 10 ihmistä kuoli
07:15 Näkökulma Kuka meni kiinalaisille – robotit eivät kiinnostaneet Euroopassa
06:01 Tiemaksuista muhevat riidat – "Isoisän isoisä katsoi naapurin emäntää sillä silmällä"
22.7. Digitoday Apple Watchin myynti yli puolittui
22.7. Duunari hallitukseen? Yritys voi tehdä rahaa
22.7. Varakkaat ovat vähemmän halukkaita pienentämään ruokajätteen määrää
22.7. Lähteet: Verizon lähellä sopimusta Yahoosta
22.7. Oleellinen osa puuttui – talousvaikeuksien riivaamasta maasta ei enää saa Big Maceja
22.7. Pohjoismaiset pankit yllättivät tuloksillaan
22.7. IMF:n Lagarde hävisi väännön – määrättiin oikeuden eteen
22.7. Pankki vai luotto? Anttila osoitti, että maksutavalla on väliä
22.7. Digitoday F-Secure neuvotteli alas kiristysohjelmien lunnaita – jopa yli tuhannella eurolla
22.7. Säästöillä kohentunut Konecranes vauhdittaa pörssiä
22.7. Digitoday Facebookin nettiyhteys lähti lentoon: "Vaikeita ongelmia ratkaistavana"
22.7. Suomalaismepit vaativat EU:lta 100 miljoonan tukea Venäjän vastapakotteista kärsineille maitotuottajille
22.7. Digitoday Happamia, sanoi Firefox Flash-sivuista
22.7. Suomesta löytyi alkuvuonna 703 väärää euroseteliä – näin tunnistat väärennöksen
22.7. Digitoday Snowden suunnittelee iPhonelle tietovuodon paljastavaa lisälaitetta
22.7. Huhtamäki osti yli puolet intialaisyhtiöstä
22.7. Teollisuuden ja palvelualojen kasvuvauhti hidastui hiukan euroalueella
22.7. Konecranes kiitää pörssissä – osake +17 %
22.7. SSAB:n tuloskasvu ylitti odotukset selvästi – säästöt arvioitua suuremmat
22.7. Tanskalaispankki varoittaa: asuntojen hinnat voivat laskea dramaattisesti
22.7. Alma Median Telanne: Uudelleenjärjestelyt pääosin toteutettu Suomessa
22.7. Konecranes ylsi odotuksiin – Routila: Säästötoimet tuottavat tuloksia
22.7. Kaidin biojalostamolle 88,5 miljoonaa euroa EU:lta – myönnettiin alun perin Vapolle
Asiakastieto

Yhteistyössä