Kirjaudu ▼
 

Vastuullinen yritys katsoo kauas

Vastuullinen yritys katsoo kauas
Yritysmaailma on ottanut vastuullisuuden agendalleen. Eikä turhaan: asiakkaat, työntekijät ja sijoittajat vaativat liike-elämältä eettisyyttä, ja myös kansalaisjärjestöjen vaikutusvalta yrityksiin kasvaa.
Maria Joutsenvirta
5.12.2011 15:03
14

Taloussanomat julkaisee tutkimusmaailmasta-sarjassa Aalto-yliopiston tutkijoiden ja professoreiden kirjoituksia ajankohtaisista aiheista.

Vastuullisuuden edelläkävijät ovat alkaneet taloudenpidon lisäksi pitää tarkkaa tiliä liiketoiminnan ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista.

Syyskuussa julkaistiin Gaudeamuksen kustantama kirja Vastuullinen liiketoiminta kansainvälisessä maailmassa (toim. M. Joutsenvirta, M. Halme, M. Jalas & J. Mäkinen).

Kirjan mukaan vastuullisuuden ongelmat ovat globaalissa ympäristössä entistä monimutkaisempia. Uusia haasteita myös syntyy koko ajan lisää.

Vastuullisen liiketoiminnan kehittäjät ovat vuosia opettaneet, että yrityksen kannattavuus ei ole ristiriidassa eettisen toiminnan kanssa. Globaaleilla markkinoilla vastuullisuus on myös tärkeä kilpailutekijä, joka oikein hoidettuna kohentaa yrityksen brändiä ja vahvistaa asiakasuskollisuutta.

Monet vastuullisuuden ongelmista eivät ratkea näiden oppien kautta.

Vastuuttomuus
voi kannattaa

Vastuullisuudessa tulisi pyrkiä yhdenmukaisuuteen, joka on globaalissa ympäristössä ja pitkissä toimitusketjuissa vaativa tehtävä. Paradoksaalisesti sekä vastuullisuus että vastuuttomuus voivat olla yrityksille kannattavia ja siksi myös houkuttelevia vaihtoehtoja.

Joissain asioissa voidaan olla vastuullisuuden mallioppilaita, mutta toisaalla saatetaan rikkoa räikeästikin yleistä oikeustajua.

Verojen kierto ja ylimmän johdon ylisuuret palkkiot toimivat usein yritysten vastuupuheita ja -tekoja vastaan. Ne heikentävät luottamusta liike-elämän moraalia kohtaan ja vievät pohjaa niiltä toimilta, joilla vastuullisuutta pyritään osoittamaan.

Samalla kun liike-elämältä vaaditaan lisää eettisyyttä, siitä on tullut entistä kiistellympi kysymys. Yritysten halutaan toimivan ahkerasti esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, köyhyyden vähentämiseksi ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi.

Globaalia kaupankäyntiä ja markkinataloutta syytetään entistä enemmän myös epäoikeudenmukaisuudesta. Kriitikoiden mielestä globaalin pääoman liikkeitä totteleva liiketoiminta ei anna sijaa aidolle vastuullisuudelle, koska lyhyen ajan voitontavoittelu määrää prioriteetit.

Vastuu lisää
yritysten valtaa

Yritykset eivät enää toimi entisenkaltaisessa sääntely-ympäristössä, jossa yhteisistä pelisäännöistä sopiminen oli helpompaa. Tarvittavia maailmanlaajuisia instituutioita ei ole ainakaan vielä onnistuttu luomaan riittävien globaalien sääntöjen saamiseksi.

Tutkijat ovat alkaneet puhua kansainvälisen liiketoiminnan sääntelyaukosta, joka on lisännyt yritysten aktiivisuutta aikaisemmin julkiselle sektorille kuuluneissa tehtävissä. Tämä on tapahtunut osin painostuksesta ja osin myös itsekkäistä syistä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Liian harvoin tiedostetaan, että liike-elämän vastuutrendi lisää yritysten valtaa. Kun valtiot laistavat vastuustaan, yrityksiltä on alettu vaatia myös sellaisia toimia, jotka kuuluisivat demokraattisen kontrollin alueelle.

Tämä kasvattaa vastuullisuuden haasteita entisestään: Kenen etuja yritysvastuun trendi viime kädessä palvelee? Voiko se heikentää demokratiaa ja oikeudenmukaisuutta?

Se, mikä tuntuu vastuulliselta esimerkiksi länsimaiden yritysten, kuluttajien ja sijoittajien mielestä, voi synnyttää vakavia epäkohtia maapallon muissa osissa.

Yritysvastuukeskustelun uusi tulokas, degrowth, ottaa maapallon ekologiset rajat ja globaalin eriarvoisuuden vakavasti. Se kyseenalaistaa talouskeskeisen, kasvua ja kulutusta ihannoivan elämänmuodon kestävyyden.

Liikkeen vaikutukset yrityksiin voivat olla suuria, kun talouskasvuun kietoutuneita toimintatapoja aletaan syvällisesti purkaa: Miten liiketoiminnalla voidaan esimerkiksi rajoittaa yltiökulutusta ja statuskilpailua ylläpitävää mainontaa?

Vastuullisen liiketoiminnan ammattilaiset tarvitsevat kykyä nähdä kauas ja ajatella asioita muiden vinkkelistä. On tiedostettava, että yrityksille kannattavin ja mieluisin tapa toteuttaa vastuullisuutta ei ole aina yhteiskunnallisesti ja eettisesti kestävä, ja markkinavoimien kautta toteutettava vastuullisuus voi ylläpitää vakavia epäkohtia.

Jatkuvaan
vuoropuheluun

Perinteinen sidosryhmäjohtaminen ei enää riitä erilaisten odotusten kartoittamisessa, sillä yrityksiä vaaditaan vastuuseen myös niiden oman liiketoiminnan rajat ylittävistä asioista.

Tärkeätä on jatkuva vuoropuhelu julkisen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa. Erityisesti ympäristökysymyksissä asioista neuvotellaan myös vielä olemattoman sidosryhmän eli tulevien sukupolvien kanssa.

Ilmastokriisi, luonnonvarojen ehtyminen ja globaali epätasa-arvo ovat toisiinsa sidoksissa olevia megaluokan ongelmia, jotka muuttavat talouselämän ajattelu- ja toimintatapoja. On kaikkien etujen mukaista, kun yrityksissä oleva osaaminen ja kehitystyö saadaan valjastettua ratkomaan hyvinvointiongelmia ja edistämään tasa-arvoisempaa globalisaatiota.

Maria Joutsenvirta
KTT, tutkija, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (14)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Griinpiissi varmaan tuumii, että vastuullinen yritys ei edes aloita toimintaansa.
Seisahtunut maailma 5.12.2011 15:07

Anonyymi
Yritykset ovat vastuullisia vain puheissa, mutta harvoin teoissa. Kuten Nalle Wahlrooskin on todennut: yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa. Ei olla vastuullinen!

Eräässä entisessä työpaikassa tämä oli erittäin hyvin esitettynä. Ulkoisesti hymyiltiin, mutta sisäisesti naurettiin vastuullisuudelle päin naamaa.
KantaN 5.12.2011 15:12

Anonyymi
Roskaa, roskaa ja vielä kerran roskaa!
Englannin sisälukutaidon omistaville hieno läpileikkaus ongelman ytimeen:

investigate911.org/Oligarchy.htm
da daa 5.12.2011 15:13

Anonyymi
Onpa erikoinen sattuma!

Niin, kai se on ihan pelkkää sattumaa, että nämä yritysjohtajat hehkuttavat tuota sanaa "vastuullisuus" aivan yhtä innokkaasti kuin kokoomuksen vaalimainoksissa taannoin - ja puheenjohtaja Katainen omissa puheissaan vieläkin?

Vai lieneekö sittenkään kyseessä mikään sattuma?

Syytä olisi, sillä ainakin kokoomuksen tapauksessa tuo "vastuullisuus" on muuttunut aivan irvikuvakseen. Katainen & kumppanit ovat perustelleet "vastuullisuudella" sellaistakin politiikkaa, josta aito vastuullisuus todellisuudessa puuttuu kokonaan, ja tilalle on astunut silkka ahneus ja holtiton hällä väliä -meininki.

Eivät kai yritysjohtajat ja Aalto-yliopiston tutkijat halua ehdoin tahdoin samaan valehtelijoiden klubiin liittyä? Eiväthän?
Asioita seurannut 5.12.2011 15:17

Anonyymi
Höpö höpö.

"Vastuulisuuta" tehdään pääasissa PR-tappioiden välttämiseksi. Muuten painopiste on edelleen mahdollisimman menestyksekkään bisneksen teossa.
Nimetön 5.12.2011 15:21

Anonyymi
Ei tule heti mieleeni vastuullista yritystä joka katsoisi kvarttaalia kauemmaksi.
toppi 5.12.2011 15:22

Anonyymi
Artikkelista tuli samaan aikaan hyvä ja huono mieli:
hyvä mieli siksi, että näin tärkeästä asiasta uskalletaan puhua suoraan muttei provosoivasti; huono mieli siksi, ettei yritysten moraalipesulle ole vielä näkyvissä ratkaisua maailmanmarkkinoilla (= puhetta pääomansiirtoveroista ym. on toki vireillä muttei konkreettisia päätöksiä/tekoja).

Milloinkahan ymmärretään, ettei markkinoiden täydellinen vapauttaminen tuota absoluuttista hyvinvointia vaan pikemminkin päinvastoin. Kun kaikki saavat mahdollisuuden tavoitella vain omaa etua, kaikki pelaavat omaan pussiin ja lopulta vain harvalla on pussissa paljon ja lopuilla ei juuri mitään. Tämä johtuu siitä, ettei kaikilla ole riittävää tietämystä markkinoiden käytänteistä ja kaikki eivät edes halua toimia samanlaisella röyhkeydellä/piittamattomuudella kuin suuryritysten pomot ja suursijoittajat.

Toisaalta, mitä tapahtuisi jos kaikki osaisivat/haluaisivat olla hirvittävän itsekkäitä, sosiaalisista ja ympäristöllisistä seurauksista piittamatta? Sivilisaation romahdus olisi kenties jo tullut... Nyt se on vasta edessä, tavalla tai toisella, jos homma jatkuu samanlaisena.
Muutosta odottamassa 5.12.2011 15:28

Anonyymi
´

Tämmöisistä jorinoista Nalle-setä tulee hyvin hyvin vihaiseksi.

Eivätkä vihreätkään ilahdu: Miksikäs tasaverojen maksajat enää kivoja retkiä mm Durbaniin kustantaisivat, jos yritykset alkaisivat itse huolehtia ympäristöstään?
vänrikki S. 5.12.2011 15:36

Anonyymi
Meillä tehtaalla kun väheni tilaukset niin konttoriporukka istui kun tatit.Samaan aikaan tuotannon työntekjöitä vähennettiin niin että osa joutui painamaan ylitöitä joka kompensoi lomautettujen aiheuttamat säästöt.Tuloksena väsyneitä,työnjohtoon entistä kyynisemmin suhtautuneita työntekijöitä.Ainakin sairaslomat lisääntyi.
Ex maalityöläinen 5.12.2011 15:42

Anonyymi
Vastakkainasettelun aika on iäksi ohi. Eläköön vastuullinen yritystoiminta
kansallinen kokoomus 5.12.2011 15:43
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä