Laivayhtiöt taktikoivat asiakaseduilla

Lehtikuva
Laivayhtiöt taktikoivat asiakaseduilla
Skarppi risteilymatkustaja voi viettää kissanpäiviä, jos osaa luovia laivayhtiöiden tarjousviidakossa. Verkkosivuilla ei voi aina ilmoittaa matkojen tarkkaa hintaa, sillä muuttujia on niin paljon. Kanta-asiakasjärjestelmätkin vaihtelevat laivayhtiöittäin.
Sanna Heikkilä
3.1.2012 12:37
Kommentit 17

Laivayhtiöiden täytyy saada kireässä kilpailussa paikat mahdollisimman täyteen joka päivä. Tukholmaan ja Tallinnaan matkustavia hemmotellaankin runsailla tarjouksilla.

Esimerkiksi monessa lapsiperheessä risteilyt kisaavat kylpylämatkojen kanssa samassa pienlomien kategoriassa. Ostopäätöksen kannalta voi olla merkittävää, miten helposti matkan kokonaishinnan ja muut edut saa selville.

03:36Osake
-0.85 %
13.98
-0.12

Risteilyä suunnittelevan voi olla joskus vaikeaa saada selville, mikä matkan lopullinen hinta etujen jälkeen on. Mitä suurempi seurue, sitä monimutkaisempia laskelmista tulee.

Risteilyjen ja reittimatkojen perushinnat määritellään esimerkiksi Viking Linellä ja Tallink Siljalla etukäteen. Moni matkalainen hyödyntää silti edullisempia tarjouksia.

Tallink Siljan eCom Managerin Henrik Hahtovirran mukaan verkkosivujen tuotetaulukoissa ei voi ilmoittaa matkojen tarkkaa hintaa.

– Risteilyjen, hotellipakettien ja muiden tuotteidemme hinnat muodostuvat valitusta hyttiluokasta, matkustusajankohdasta, matkustajamäärästä ja muista palveluista, Hahtovirta kertoo.

– Voimme ilmoittaa tarkan hinnan vasta, kun nämä kriteerit on ilmoitettu kullekin matkalle, hän lisää.

– Vuoden 2012 alusta alkaen hotellipakettejakin voi meillä varata netissä, Viking Linen Helsingin aluepäällikkö Mette Lindroth kertoo.

Kohderyhmät vaihtelevat
ajankohdan mukaan

Lindrothin mukaan vuosi jakaantuu eri kohderyhmäpainotuksiin aika ennustettavasti.

– Ilman eläkeläisiä olisi mahdotonta täyttää alkuviikon lähtöjä, eli he ovat meille erittäin tärkeä asiakasryhmä, Lindroth toteaa.

Lapsiperheet ovat varustamojen keskeinen asiakasryhmä koulujen loma-aikoina. Yhtiöt varautuvat tuolloin myös peruutuksiin, jotka ovat aina laivayhtiöille epäedullisia. Tämä kääntyy Lindrothin mukaan usein viime hetken varaajan voitoksi.

– Yleensä koululaisten loma-ajat noudattavat samaa kaavaa. Ensin ne myydään täyteen ja sitten ajankohdan lähestyessä alkaa tulla peruutuksia ja ryhmäkokojen pienennyksiä, Lindroth kertoo.

– Teemme mieluummin erikoistarjouksen myös huippusesonkiin kuin jätämme täysihintaisen hyttipaikan myymättä, hän tarkentaa. 

Tallink Siljan varatoimitusjohtajan Pasi Näkin mukaan useimpien risteilymatkojen hinnat pysyvät kauden ajan kiinteinä Tallinnaa lukuun ottamatta.

– Tallinnaan suuntautuvien reittimatkojen ja päiväristeilyjen hinnat riippuvat päiväkohtaisesta varaustilanteesta. Tällä tavalla meidän on helpompi täyttää laivat, Näkki kertoo.

Kaikki heti
vai kerryttämällä?

Viking Linen ja Tallink Siljan kanta-asiakasohjelmat perustuvat erilaisiin malleihin. Tallink Siljan Club One -ohjelmassa olennaista on bonuspisteiden kerryttäminen.

– Mitä enemmän matkustat, sitä parempia etuja me tarjoamme, tiivistää Club One Manager Hanna Michelss.

Viking Linen kanta-asiakasohjelma tarjoaa samat edut uudelle ja vakioasiakkaalle. Bonuksia uskollisesta asiakkuudesta ei kerry. Kanta-asiakas saa edullisia, jopa ilmaisia risteilytarjouksia yllätyksenä.

Viking Linen asiakkuuspäällikön Ellen Nokkalan mukaan Viking Club toimii tarkoituksella toisin kuin perinteiset kanta-asiakasohjelmat:

– Jäsenemme eivät kerää pisteitä ja bonuksia eli kaikki ovat siinä mielessä samanarvoisia. Haluamme pitää ohjelmamme selkeänä ja helppona ymmärtää, Nokkala kertoo.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (17)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Club one -pisteet on ihan hyvä asia, mutta kyllä siinäkin pitää aika paljon matkustaa ja ostella, että saa edes E/C-hytin yhteen suuntaan risteilystä puhumattakaan. Eikä niitä pisteitä edes pysty käyttämään kaikkiin matkavaihtoehtoihin.
Parempi kuin ei mitään tietysti.

Mutta se mikä on viimeaikoina huvittanut on, että aikamoista voittoa nämä laivayhtiöt tekee. Vanhat laivat, mutta hyvin on vedetty suureksi bisnekseksi. Itse en ole käynyt enää risteilyilla pitkään aikaan vaan olen käyttänyt niitä juuri siihen mihin ne on alkuperäisesti tarkoitettukin eli lautaksi.
Anonyymi: Nimetön 3.1.2012 12:58

Anonyymi
Onhan selvää, että matkustajan voitot kasvavat mitä enemmän juo ja tuo tullessaan edullista viinaa. Puolisolle ja lapsille myös täydet kuormat, niin säästöt ovat valtavat.
Anonyymi: Talonmies 3.1.2012 13:02

Anonyymi
Vieläkö haisee kusi vironlaivojen käytävillä.Jos haisee nostakaa risteilyn hintoja roimasti nin lähtevät nämä rupusakit sieltä kuseksimasta.

T ällä konstilla laivayhtiöt saavat maksukykyistä porukaa risteilylle jotka syövät ja kulutavat muutenkin enempi kuin nämä HESAN VOTKATURISTIT.
Anonyymi: siistikää paikat mak 3.1.2012 13:16

Anonyymi
Tyhmä suomalainen menee laivalle katsomaan tungosta ja nauttimaan kaikkinaisesta epämukavuudesta.
Anonyymi: kokovartalotyhmä mas 3.1.2012 13:18

Anonyymi
parhaiten on palvellut viking line, ei tarvise kerätä pisteitä. Kanta-asiakkaana saa hyviä tarjouksia risteilyistä jne..
kiitos siitä
Anonyymi: matkustava 3.1.2012 13:18

Anonyymi
Risteilyt junttien ja ruotsinkielisten ylihinnoiteltua huvia.
Anonyymi: toimi 70-luvulla 3.1.2012 13:27

Anonyymi
TallinkSiljan bonusjärjestelmästä ei juuri mitään hyötyä, ensin keräät pisteitä joita käyttäessäsi joudut maksamaan polttoainelisämaksuja jopa enenmmän kuin sen hetken tarjoukset ovat! Säälittävää touhua! Vikingin järjestelmä on hyvä ja selkeä. Ja mikä tärkeintä, tasapuolinen.
Anonyymi: Punainen on laadun v 3.1.2012 13:45

Anonyymi
Risteilyt junttien ja ruotsinkielisten ylihinnoiteltua huvia.


Nuo kaksi asiaa voi yhdistää samaksi sanaksi... Tiedoksi.
Anonyymi: Junttiruotsin kelluk 3.1.2012 13:50

Anonyymi
Varisinkin Mafia laivayhtiö Tallink kieroilee jatkuvasti asikaseduilla sekä palvelujen katteettomilla lupauksilla.
Anonyymi: Järjestyelmällistä h 3.1.2012 14:13

Anonyymi
Uusimassa Pasila-jakson sarjassa oli osuva kuvaus siitä, minkälaista meininki risteilyillä on.
Anonyymi: Kynekoloki 3.1.2012 14:14
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Mikä ihmeen TaSa?

 
Taloussanomista

Asiakastieto

Yhteistyössä

 

Opintojen ohella t�ihin

Shop-in-shop myyjä, Familon Oy, PKS
StaffPoint Oy

Kuorma-autonkuljettaja
Banssi etelä Oy

Kuorma-autonkuljettaja (lumityöt)
Banssi lappi Oy

Katso avoimet ty�paikat Oikotielt�