Kirjaudu ▼
 

Nerokasta! Huijausviestien kieli on kömpelöä tarkoituksella

REUTERS/Bobby Yip
Nerokasta! Huijausviestien kieli on kömpelöä tarkoituksella
Huvittavan huono kieli paljastaa usein sähköpostiin tulvivat viestit huijauksiksi saman tien, mutta siihen on syynsä. Yrittäjä ja bisnesenkeli David S. Rose pitää kömpelön kielen käyttöä nerokkaana valintana.
28.5.2012 15:32
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kielioppivirheet ja tyylirikot eivät ole tahattomia, vaan huolella valittu keino uhrien valikoimikseksi, Rose kirjoittaa verkon Quora-vastauspalvelussa.

Kun viesti on helposti tunnistettavissa huijaukseksi, suurin osa vastaanottajista vain nauraa sille eikä kukaan vaivaudu ilmoittamaan asiasta viranomaisille. Jos joku haksahtaa vastaamaan viestiin, lähettäjä voi olla melko varma, että vastaaja on riittävän tietämätön ja hyväuskoinen hupsu langetakseen huijarin ansaan.

Jos viesti sen sijaan olisi uskottava, moni epäluuloinen ja vastuullinen kansalainen saattaisi ilmoittaa siitä poliisille.

Tyylivalinta voi tuoda mukanaan useita muitakin hyötyjä. Quorassa esitetään myös, että viestin kirjoittajan tarkoituksena saattaa myös olla vaikuttaa ulkomaalaiselta tai niin yksinkertaiselta, että vastaanottaja voisikin huijata häntä. Lisäksi huonolla kielellä kirjoitettu viesti livahtaa helpommin roskapostisuodattimien läpi.

∇ Mainos ∇
28.5.2012 15:32
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset David S. Rose
Lisää Aiheesta

Kommentit (40)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
En usko. Pankkien virkamieskieli olisi paljon tuottavampi valinta.
Anonyymi: ja onkin 28.5.2012 15:50

Anonyymi
Oletteko miettineet, kuinka nämä huijausviestit syrjivät maahanmuuttajia? Monikaan suomea äidinkielenään puhuva ei anna pankkitunnuksiaan, jos pankki niitä pyytää huonolla suomella, mutta maahanmuuttaja ei välttämättä huomaa viestin huonoa kieliasua, ja kärsii merkittävää vahinkoa.

Tasa-arvoista olisi, että näiden huijausten kustannuksia jaettaisiin myös niille suomalaisasiakkaille, jotka eivät niihin itse lankea, sillä olisi törkeää, jos kallis lasku tulisi pelkästään muutenkin heikommassa asemassa olevien maahanmuuttajien maksettavaksi!
Anonyymi: huonon kieliasun hai 28.5.2012 15:51

Anonyymi
Vanha juttu. Sama päti troijiin ja muihin kiusaus ohjelmiin. Ohjelma on juuri sen verran tökerö, että kukaan täysjärkinen ei mene sitä ajamaan. Ne jotka ovat tarpeeksi tyhmiä, saavat sitten siitä kärsiä. Ihan sama koskee myös noita lähetä tekstiviesti maksulliseen numeroon joka maksaa 500?. Kukaan ei ole tarpeeksi tyhmä... Paitsi ne jotka on.
Anonyymi: Urpo-filtteri 28.5.2012 15:58

Anonyymi
Kielioppivirheet ja tyylirikot eivät ole tahattomia, vaan huolella valittu keino uhrien valikoimikseksi


Vai huolella, eihän tuossa mitään vaivaa ole nähty, googlekääntäjän ystävällisellä avustuksella vaan.
Anonyymi: Takkutukka 28.5.2012 16:09

Anonyymi
Olenkin ihmetellyt pankkien "ilmaista velkaa" juttujen huonoa kieltä.
Anonyymi: "Hei sinä osta 28.5.2012 16:12

Anonyymi
jaa..tai sitten huijarit on todellakin köyhiä vajokkeja. Yleensä yliopistotutkinnolla saa töitä.
Anonyymi: Scammers 28.5.2012 16:21

Anonyymi
Tarkoitettu siis Talsan vakirommareille...
Anonyymi: Nimetön 28.5.2012 16:29

Anonyymi
Näihin huijausviesteihin kannattaa ehdottomasti aina vastata ja tietenkin antaa vääriä tietoja ja käyttää yhtä huonoa kieltä. Kunhan katsoo, ettei saa koneelleen mitään haittaohjelmia. Mitä enemmän huijausvastauksia huijarit saavat, sitä enemmän he joutuvat tekemään turhaa työtä.
Anonyymi: Con the con 28.5.2012 16:40

Anonyymi
Jyrki Katainen Suomesta sai huonosti kirjoitetun ja jarjettomia pyytavan ja lupaavan Kreikka-kirjeen, loppu onkin sitten historiaa.


Ihan vaan kysyn.. Pitikö se Jyrki tähänkin vetää mukaan, kun ei edes liity koko artikkeliin, ei Jyrki eikä Kreikka. Koittakaa nyt jo rauhoittua, jookosta? -w-
Anonyymi: Herp 28.5.2012 16:41

Anonyymi
"Huvittavan huono kieli usein paljastaa Sähköpostiviestit tulvivat väärä heti, mutta on syy.Yrittäjä ja bisnesenkelien David S. Rose pitää kömpelö kielenkäyttö loistava valinta." - artikkelin ensimmäinen kappale Google Translaten kautta englannista takaisin kierrätettynä. Valitettavasti Google Translaten käyttö tulee mieleen monista "suomeksi" käännetyistä tiedeuutisistakin - kielioppivirheet on toki hoidettu pois, mutta ymmärrys on jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Anonyymi: faafdaf 28.5.2012 16:46
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

12:04 Asiakastieto: 50 000 yrityksen luokitukset heikentyneet
11:37 Ekonomisti: Älkää tehkö kullasta arvotonta
11:01 Yli kymmenen litraa viinaa per henki – 120 000 kuollutta
10:37 Digitoday Peli kovenee: Taksikuskit palkkasivat etsivät Uberin kyytiin
10:33 Sanoma voi vähentää enintään yhdeksän
10:23 Yritysten luottamusluvut julki: "Pohjalla ollaan yhä"
10:13 Marraskuu ei juuri tuonut valoa kuluttajille
10:02 Kiinan keskuspankki höllensi rahapolitiikkaansa
09:41 Tärkeä aurinkopaneelien osa tutkittiin – yli 90 prosenttia reputti
09:15 Yt:t päättyivät: Kesko karsii yli 200 työpaikkaa
08:50 Digitoday Twitter penkoo älypuhelimesi sovellukset
08:14 TS: Jäänmurtajista tehdyssä selvityksessä jääviyspulma
07:53 Digitoday Elisa sai laajan häiriön korjattua
06:02 Kiinteistönvälittäjä: Hienot kuvat ja pintaremontti ajanhukkaa
06:01 Asunnonostajista tuli hankalia – "juristilta kirje saman tien"
26.11. Wal-Mart vähentää johtajia Kiinassa
26.11. Lähteet: Uberista tulossa yhtä arvokas kuin Hertzistä
26.11. Persianlahden maat sopuun öljyntuotannosta, Venäjä ei leikkaa
26.11. Elisan käyttäjien piina kestää myöhään yöhön
26.11. Digitoday Näinkö Facebook näkee kasvomme?
26.11. Ennuste: Rakentaminen kasvaa ensi vuonna Suomessa
26.11. Käyttämättömillä mausteilla on valtava hintalappu
26.11. Entä jos Nokian johtaja "kaapataan"?
26.11. Ilta-Sanomat Elisan nettivian syy selvisi – ongelmat jatkuvat edelleen
26.11. DNA:n roaming-liikenne palautui normaaliksi
26.11. Ikävä asuntouutinen USA:sta: myynti kääntyi laskuun
26.11. Tietoturvafirma Nixun anti ylimerkittiin
26.11. Nyt se varmistui: Skagen myi koko Finnair-pottinsa
26.11. Näin kannabis vaikuttaa asuntokauppaan
26.11. USA:n työllisyystilanteesta saatiin yllättäviä tietoja
Asiakastieto

Yhteistyössä