Kirjaudu ▼
 

Nerokasta! Huijausviestien kieli on kömpelöä tarkoituksella

REUTERS/Bobby Yip
Nerokasta! Huijausviestien kieli on kömpelöä tarkoituksella
Huvittavan huono kieli paljastaa usein sähköpostiin tulvivat viestit huijauksiksi saman tien, mutta siihen on syynsä. Yrittäjä ja bisnesenkeli David S. Rose pitää kömpelön kielen käyttöä nerokkaana valintana.
28.5.2012 15:32
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kielioppivirheet ja tyylirikot eivät ole tahattomia, vaan huolella valittu keino uhrien valikoimikseksi, Rose kirjoittaa verkon Quora-vastauspalvelussa.

Kun viesti on helposti tunnistettavissa huijaukseksi, suurin osa vastaanottajista vain nauraa sille eikä kukaan vaivaudu ilmoittamaan asiasta viranomaisille. Jos joku haksahtaa vastaamaan viestiin, lähettäjä voi olla melko varma, että vastaaja on riittävän tietämätön ja hyväuskoinen hupsu langetakseen huijarin ansaan.

Jos viesti sen sijaan olisi uskottava, moni epäluuloinen ja vastuullinen kansalainen saattaisi ilmoittaa siitä poliisille.

Tyylivalinta voi tuoda mukanaan useita muitakin hyötyjä. Quorassa esitetään myös, että viestin kirjoittajan tarkoituksena saattaa myös olla vaikuttaa ulkomaalaiselta tai niin yksinkertaiselta, että vastaanottaja voisikin huijata häntä. Lisäksi huonolla kielellä kirjoitettu viesti livahtaa helpommin roskapostisuodattimien läpi.

∇ Mainos ∇
28.5.2012 15:32
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset David S. Rose
Lisää Aiheesta

Kommentit (40)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
En usko. Pankkien virkamieskieli olisi paljon tuottavampi valinta.
Anonyymi: ja onkin 28.5.2012 15:50

Anonyymi
Oletteko miettineet, kuinka nämä huijausviestit syrjivät maahanmuuttajia? Monikaan suomea äidinkielenään puhuva ei anna pankkitunnuksiaan, jos pankki niitä pyytää huonolla suomella, mutta maahanmuuttaja ei välttämättä huomaa viestin huonoa kieliasua, ja kärsii merkittävää vahinkoa.

Tasa-arvoista olisi, että näiden huijausten kustannuksia jaettaisiin myös niille suomalaisasiakkaille, jotka eivät niihin itse lankea, sillä olisi törkeää, jos kallis lasku tulisi pelkästään muutenkin heikommassa asemassa olevien maahanmuuttajien maksettavaksi!
Anonyymi: huonon kieliasun hai 28.5.2012 15:51

Anonyymi
Vanha juttu. Sama päti troijiin ja muihin kiusaus ohjelmiin. Ohjelma on juuri sen verran tökerö, että kukaan täysjärkinen ei mene sitä ajamaan. Ne jotka ovat tarpeeksi tyhmiä, saavat sitten siitä kärsiä. Ihan sama koskee myös noita lähetä tekstiviesti maksulliseen numeroon joka maksaa 500?. Kukaan ei ole tarpeeksi tyhmä... Paitsi ne jotka on.
Anonyymi: Urpo-filtteri 28.5.2012 15:58

Anonyymi
Kielioppivirheet ja tyylirikot eivät ole tahattomia, vaan huolella valittu keino uhrien valikoimikseksi


Vai huolella, eihän tuossa mitään vaivaa ole nähty, googlekääntäjän ystävällisellä avustuksella vaan.
Anonyymi: Takkutukka 28.5.2012 16:09

Anonyymi
Olenkin ihmetellyt pankkien "ilmaista velkaa" juttujen huonoa kieltä.
Anonyymi: "Hei sinä osta 28.5.2012 16:12

Anonyymi
jaa..tai sitten huijarit on todellakin köyhiä vajokkeja. Yleensä yliopistotutkinnolla saa töitä.
Anonyymi: Scammers 28.5.2012 16:21

Anonyymi
Tarkoitettu siis Talsan vakirommareille...
Anonyymi: Nimetön 28.5.2012 16:29

Anonyymi
Näihin huijausviesteihin kannattaa ehdottomasti aina vastata ja tietenkin antaa vääriä tietoja ja käyttää yhtä huonoa kieltä. Kunhan katsoo, ettei saa koneelleen mitään haittaohjelmia. Mitä enemmän huijausvastauksia huijarit saavat, sitä enemmän he joutuvat tekemään turhaa työtä.
Anonyymi: Con the con 28.5.2012 16:40

Anonyymi
Jyrki Katainen Suomesta sai huonosti kirjoitetun ja jarjettomia pyytavan ja lupaavan Kreikka-kirjeen, loppu onkin sitten historiaa.


Ihan vaan kysyn.. Pitikö se Jyrki tähänkin vetää mukaan, kun ei edes liity koko artikkeliin, ei Jyrki eikä Kreikka. Koittakaa nyt jo rauhoittua, jookosta? -w-
Anonyymi: Herp 28.5.2012 16:41

Anonyymi
"Huvittavan huono kieli usein paljastaa Sähköpostiviestit tulvivat väärä heti, mutta on syy.Yrittäjä ja bisnesenkelien David S. Rose pitää kömpelö kielenkäyttö loistava valinta." - artikkelin ensimmäinen kappale Google Translaten kautta englannista takaisin kierrätettynä. Valitettavasti Google Translaten käyttö tulee mieleen monista "suomeksi" käännetyistä tiedeuutisistakin - kielioppivirheet on toki hoidettu pois, mutta ymmärrys on jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Anonyymi: faafdaf 28.5.2012 16:46
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

26.7. Digitoday Torrent-sivuston perustajalle 150 miljoonan euron taakka – onnitteli Hollywoodia
26.7. Kesko panostaa kymmeniä miljoonia kisaan maanteiden asiakkaista
26.7. Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät
26.7. Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta
26.7. Anttila aloittaa huomenna konkurssialen
26.7. Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt
26.7. Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa
26.7. Digitoday Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?
26.7. Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa
26.7. Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän
26.7. Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin
26.7. Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %
26.7. Digitoday Apple pestasi iPad-gurun vetämään autoaan ojasta
26.7. Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"
26.7. Tulosyhtiöt kannattelevat Helsingin pörssiä
26.7. Inderesin Viljakainen metsäyhtiöistä: UPM on valmiimpi kuin Stora Enso
26.7. Outotec toimittaa laitteita Iraniin
26.7. Venäjän ja Suomen välillä kulkee leveä Big Mac -raja
26.7. Digitoday Ilmaisia Pokémon-kolikoita? Epäilyttävä viesti leviää WhatsAppissa
26.7. Pesänhoitaja: Anttilasta kiinnostuneita ostajia on ulkomailta ja kotimaasta
26.7. FT: Yahoon Marissa Mayer syyttää mediaa seksismistä – "Se on sääli"
26.7. Outokumpu petrasi tulostaan odotettua enemmän
26.7. Digitoday Google päivitti: Häirikkösoittajille tyly stoppi
26.7. Öljyjätin tulos romahti 45 %
26.7. Digitoday Clash of Kings -sivusto hakkeroitiin: 1,6 miljoonan pelaajan tiedot vaarassa
26.7. Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee
26.7. Kahtiajako kasvaa työmarkkinoilla: pitkäaikaistyöttömien määrä kolminkertaistunut
26.7. UPM-Kymmenen tulos ylitti odotukset – "kulujen karsiminen jatkuu"
26.7. Automyynti vilkastui – rengasvalmistaja Michelin petrasi tulostaan reippaasti
26.7. Mieli muuttui Englannin keskuspankissa
Asiakastieto

Yhteistyössä