Kirjaudu ▼
 

Autoliikenteen työnantajat: "Ei voi olla yhtään vapaamatkustajaa"

Vesa Moilanen
Autoliikenteen työnantajat: "Ei voi olla yhtään vapaamatkustajaa"
Työnantajaleirissä toivotaan, että AKT muuttaa vielä mielensä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Mari Vasarainen pitää AKT:n päätöstä jättäytyä kilpailukykysopimuksesta erittäin valitettavana.

Auto- ja kuljetusalan ammattiliitto AKT ilmoitti iltapäivällä, että torjuu keskusjärjestöjen neuvotteleman kilpailukykysopimuksen ja alkaa valmistautua liittokierrokselle.

– Kilpailukykysopimus ei ole missään nimessä samanlainen sopimus kuin menneiden vuosien tupot ja muut keskitetyt ratkaisut, koska tämän sopimuksen tarkoituksena on korvata Suomen hallituksen vireille panemaa lainsäädäntöä. Tällaisessa sopimuksessa ei voi olla yhtään vapaamatkustajaa, Vasarainen sanoo Taloussanomille.

Vasarainen toivoo, että AKT kuitenkin hyväksyy lopullisen neuvotteluratkaisun touko–kesäkuun vaihteessa.

Jos joka tapauksessa mennään liittokierrokselle, pyrkiikö työnantajaliitto sitten saamaan työehtosopimuksiin kilpailukykysopimuksen sisältöä?

– Totta kai. Kaikki alat on asetettu keskusjärjestöjen sopimuksessa samaan asemaan.

Satamaoperaattorit: "Tarvitaan yhteisvastuuta"

Myös Satamaoperaattoreiden toimitusjohtaja Juha Mutru toivoo, että AKT muuttaa vielä mielensä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Tarvitaan yhteisvastuuta varsinkin, kun vaihtoehtona on pakkolaki, joka sitten joka tapauksessa koskee kaikkia, Mutru sanoo.

Mutrun mukaan satama-ala ei aio pitää kilpailukykysopimusta mallina työehtosopimuksille.

– Jos tästä tulee puhtaasti liittokierros, katsomme sitä omista tarpeistamme. Siihen tällä kilpailukykysopimuksella ei ole mitään vaikutusta.

AKT:n lisäksi sopimuksen ovat hylänneet Palvelualojen ammattiliitto PAM, Rakennusliitto ja Suomen Elintarviketyöläisten liitto.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Lisää Aiheesta

Kommentit (32)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kabotaasi tulee, ajaa ajot ja ei tarvi ahtaajia
kun ajavat autot itse laivaan/laivasta.

Kansainväliset huolinta ja kuljetusyritykset ovat
jo valmistautuneet tuomaan Suomeen satoja autoja
ajamaan kabotaasia Baltiasta,Puolasta ja Unkarista.
Ei aja kohta irtoperiä tai kontteja AKT:n punaniska.
Se jonottaa työttömänä ruokakassia Pelastusarmeijan leipäjonossa. Ei ole ahtaajille hommia kun vetoauto
seuraa perävaunua kuljettajan ajamana.

Ja eikohän ne maahanmuuttajat aja jo kohta ne
maakuntavuorotkin joten ei Piiraisenkaan tarvi
Bussin rattiin tarttua -kortisto odottaa uusia
asiakkaita AKT:stä.
Anonyymi: pitkänautonkuljettaj 4.3.2016 16:29

Anonyymi
Henkilö ja tavarakuljetus ei vaadi liikennelupia vuonna 2017 jos liikevaihto on alle 10000 euroa ja sen jälkeen kaikki AKT henkilöstöt on yksityisyrittäjiä. Tottakai kaikilla liikevaihto alle 10000 euroa käteisellä se asia hoituu ja verotoimistoissa ei aikaa tutkia kuka on tehnyt mitäkin .Tätä kutsutaan liikennekaareksi missä Berner suunitelee ja vapauttaa harmaalle markkinalle paljon rahaa kuin ihan kuka vaan voi olla taksi tai kuorma autoilija.
Anonyymi: taxfree 4.3.2016 16:30

Anonyymi
Kabotaasi tulee, ajaa ajot ja ei tarvi ahtaajia
kun ajavat autot itse laivaan/laivasta.

Kansainväliset huolinta ja kuljetusyritykset ovat
jo valmistautuneet tuomaan Suomeen satoja autoja
ajamaan kabotaasia Baltiasta,Puolasta ja Unkarista.
Ei aja kohta irtoperiä tai kontteja AKT:n punaniska.
Se jonottaa työttömänä ruokakassia Pelastusarmeijan leipäjonossa. Ei ole ahtaajille hommia kun vetoauto
seuraa perävaunua kuljettajan ajamana.

Ja eikohän ne maahanmuuttajat aja jo kohta ne
maakuntavuorotkin joten ei Piiraisenkaan tarvi
Bussin rattiin tarttua -kortisto odottaa uusia
asiakkaita AKT:stä.


Olen ollut Norskilla töissä nyt kuusi vuotta,olen todella tyytyväinen.Kuka ihme haluaa olla Suomi-isännällä töissä,huono palkka sekä vittuilua epäoleelisista asioista.EI KIITOS...
Anonyymi: Norski-hyvä-isäntä 4.3.2016 16:34

Anonyymi
Yritykset jakoivat juuri 11 miljardin ennätysmäiset osingot. Jättiosinkoja perustettiin sillä, ettei hyviä investointikohteita ole.

Jos investointikohteet ovat niin vähissä, ettei niihin pystytä käyttämään edes jo nyt yrityksissä olevia rahoja niin mihin ihmeeseen yritykset tarvitsivat lisää rahaa palkansaajilta?
Anonyymi: Kdkkfkfkf 4.3.2016 16:36

Anonyymi
Autoilijat laittakaa Viroon yritys nyt heti.
Polttoaine on sen jälkeen 0 Alv,laskutus 0 Alv,
remontit+huollot 0 Alv,on aivan sama minkä maan kilvissä auto on.Normaalisti Maalis-Huhtikuussa vuoden ylityötunnit täynnä,
ei ongelmia enään tunneistakaan.Jos työntekijöitä,säästätte huomattavan summan myös eläkemaksuissa kunhan auton asemapaikka vaikka Tallinna.
Olkaa virallisesti vaikka työttömiä,verottaja ei tiedä mitä teette.
Se mikä jää viivan alle,maksakaa olematon vero Viroon loput omaan taskuun.Voitte vaikka ostaa Viron yritykselle asunnon Suomesta,menette asuntoon vuokralle ja haette vuokratukea.
Kun meidän juniori muutti omilleen tehtiin näin.
Normaalisti ei saa vuokratukea jos asuu vanhempien asunnossa.
Anonyymi: Pimeänä-käteen 4.3.2016 16:37

Anonyymi
kyllä vapaamatkustajia on. Matkusta vaikka Onnibussilla Hki-Tku-Hki, lippu 6-40 €, muilla ennen 80 €. Mikä vikana suomalaisyrityksissä. Eivät osaa myydä halvalla. Vaatebisnes ulkolaisten hallussa H&m, Kappalli ja muut, tuottavat sadunomaisia voittoja halvoilla hinnoilla. Asuntojen neliöhinnat Helsingissä 7000 €/neliö, kustannukset 3300 €/neliö. Kuka lahjakas ottaa tämänkin tuotannon pois suomalaisilta ja ruotsalaisilta rakennusvirmoilta.
Anonyymi: TuleJaPelasta 4.3.2016 16:41

Anonyymi
Voi voi tätä suomalaista Ay touhua. Porukalla oikein päätetään että ei sopeuduta globaaliin kilpailuun. Ajatellaan että työehtosopimus suojaa pahalta maailmalta.
Suomi on niin pieni tekijä maailmalla, että sitä ei Ay puolella ymmärretä. Pärjäävät kyllä ilman Suomea. Mutta kuinka kauan Ay porukka aikoo pärjätä tällä asenteella kylmässä maailmassa?
Anonyymi: siperiaOpettaa 4.3.2016 16:43

Anonyymi
Terveisä vaan sillekin raskaan liikenteen työnantajalle, joka ei maksanut oikeata, minulle kuuluvaa palkkaa, vaan yritti vetää välistä. Ja tämä tarina on tosi.
Anonyymi: Arska100000 4.3.2016 16:54

Anonyymi
Mutta jos eivät yksinkertaiseti pidä porkkanoista.
Pitääkö niitä sitten pakkosyöttää?
Anonyymi: carrotti 4.3.2016 17:01

Anonyymi
Voi voi tätä suomalaista Ay touhua. Porukalla oikein päätetään että ei sopeuduta globaaliin kilpailuun. Ajatellaan että työehtosopimus suojaa pahalta maailmalta.
Suomi on niin pieni tekijä maailmalla, että sitä ei Ay puolella ymmärretä. Pärjäävät kyllä ilman Suomea. Mutta kuinka kauan Ay porukka aikoo pärjätä tällä asenteella kylmässä maailmassa?


Ongelma sopeutumisessa globaaliin kilpailuun on täysin kyvytön hyvävelijohto (johtajaksi palkataan pienestä piiristä kiva kamu - se on suurin meriitti), joka ei osaa eikä kykene innovoimaan riittävän kilpailukykyisiä tuotteita, jotka kelpaisivat viennissä asiakkaille.

Jos olisi osaava johto, niin syntyisi myös uusia asiakaslähtöisiä tuotteita, joille olisi globaaleilla markkinoilla kysyntää. Turha myydä suomalaista pärevaloa kun maailmalla käytetään jo led-valoja.
Anonyymi: OsaamatonJohto 4.3.2016 17:13
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:39 Venevahinkoja sattuu syksylläkin – vakuutusyhtiö varoittaa aalloista ja putoavista lehdistä
11:14 Nyt tuli varoitus: Öljy romahtaa alle 20 dollarin, jos sopimusta ei synny
10:56 Teollisuuden luottamus koheni vihdoin – "myönteisiä uutisia odotettu pitkään"
10:26 Kullan hinta osoittaa: Clinton jyräsi Trumpin
09:59 Digitoday Nyt se paljastui: Tässä Googlen 6 uutta vimpainta
09:44 Caverion nappasi toimitusjohtajan Nokian Renkailta
09:27 Kuluttajien luottamus heikkeni vähän
09:10 Arvio: Maersk saattaa ostaa Hanjinin
08:32 Digitoday Pelifirma mokasi rajusti: Turvapäivitys muuttui takaoveksi
08:16 LM: Taksi voi pian olla mönkijä tai kuorma-auto
07:23 Ilta-Sanomat Kiivasta väittelyä ja jäätäviä kuittauksia – kaikki Trumpin ja Clintonin kohtaamisesta
06:01 Diesel halpeni enemmän kuin bensa – dieselistä tullut sisäänheittotuote
26.9. Tutkimustulos sysäsi lääkefirman kurssin nousuun – epileptikkolapset saivat apua kannabislääkkeestä
26.9. Ranskassa radikaali askel: Varoitusvärit elintarvikkeisiin
26.9. Draghilla on Britannialle tiukka viesti: Ei erivapauksia
26.9. Liike-elämän huippukonferenssi yllätti – tarjoaa vain kasvisruokaa
26.9. Kahvin hinta pomppasi – johtuu isosta muutoksesta säässä
26.9. Trumpin ja Clintonin yhteenotto saattaa heiluttaa kursseja
26.9. Pienemmät katteet, halvemmat tilat – näin Auto-Bil aikoo painaa autojen hintoja
26.9. Arvio: Saksa kyllä pelastaa Deutsche Bankin
26.9. Digitoday Ensimmäistä kertaa Suomessa: Huijari lähetti haittaohjelman ja soitti perään
26.9. YIT hakee kasvua kaupungeista
26.9. Nyt paukkui ennätys – Deutsche Bankin kurssi sukelsi pohjiin
26.9. Algeria: Öljymarkkinat ovat nyt paljon kriittisemmässä tilassa
26.9. Pörssi pakkasella – YIT nousee
26.9. Suursijoittajat kannustavat elintarvikejättejä vaihtamaan lihan kasviproteiiniin
26.9. Elop: Kauteni Nokian johdossa osui harvinaiseen ajanjaksoon
26.9. Kansainväliset pk-yritykset uskovat suhdanteiden parantuvan
26.9. Konecranes ja Kito purkavat allianssinssa
26.9. Digitoday Pelottava löytö: Uusi iOS aiempaa turvattomampi
Asiakastieto

Yhteistyössä