Kirjaudu ▼
 

Aalto-yliopisto vähentää satoja työntekijöitä

Emmi Tulokas
Aalto-yliopisto vähentää satoja työntekijöitä
Aalto-yliopisto sai yt-neuvottelut päätökseen. Lopulliset väenvähennykset koskevat yli 300 työntekijää.
18.1.2016 09:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Aalto-yliopiston yt-neuvottelut ovat päättyneet. Yliopisto arvioi töiden loppuvan 190 henkilöltä, tiedote kertoo.

Tämän lisäksi eläköitymisten, määräaikaisten työsuhteiden päättymisten sekä muiden muutosten kautta henkilöstön määrä vähenee vielä arviolta 130 henkilöllä vuoden 2018 loppuun mennessä.

Irtisanottaville tarjotaan työllistymisvalmennusta.

Neuvottelut koskivat koko henkilöstöä professoreita lukuun ottamatta eli noin 4 100 henkilöä. Alkuperäiseksi vähennystarpeeksi arvioitiin 350 henkilöä.

Aalto-yliopiston mukaan vähennyksillä saavutetaan noin 17 miljoonan euron vuosittaiset säästöt.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Rahoitusleikkaukset ovat niin mittavat, että joudumme valitettavasti toteuttamaan myös henkilöstöön kohdistuvia säästöjä, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

Henkilöstökulujen vähennykset kattavat noin neljänneksen julkisen rahoituksen leikkauksesta, joka on arviolta 66 miljoonaa euroa vuoteen 2018 mennessä verrattuna vuoden 2015 tasoon.

18.1.2016 09:44
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (45)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Rekisteröitynyt käyttäjä
Hyökyaalto heittää osan kuiville rantaan, kun vaihtoehto palkkareduktio ei ay-liikkelle käy.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Cucco 18.1.2016 9:48

Anonyymi
Suomen ekonomit ja professorit ovat laskeneet ostovoiman lisäyksen yt:llä. Ei lintukodon herras kansalaista voi näin kohdella.
Anonyymi: diakonissalaitos 18.1.2016 9:53

Anonyymi
Hyvä..tuolla loisii kaikenmaailman asiantuntijoita verovaroista maksettavin liksoin..Kehittäkää työtä
itsellenne, siinä aletaan punnitsemaan asiantuntijuus..
Näistä valtion lafkoista on kasvanut kreikan malliin
mätäpaiseita jotka lihovat ja syvät veroeuroja...
Kaikenmaailman kansantanhutieteen tutkijoita on ihan
riittävästi jakamassa näkemyksiään mistä ei saa leikata
omaa palliaan vaan puollustavat kun huomaavat että
on maksettu tyhjästä!!!
Anonyymi: Puolifiliologiamaist 18.1.2016 9:54

Anonyymi
jos yrityksen tuotto on vakio niin yleissitovuudessa palkankorotuksissa on se vaikutus että suurin osa yrityksistä vähentää henkilöstöään
Anonyymi: jepjepjep 18.1.2016 9:57

Anonyymi
Hyvä näin koko yliopistoliatos olisi uudistettava, nykyinen tapa jossa kantahenkilökunta vain tilaa opettajia ja itse ei tee mitään pitää lopettaa.
Professoreille ja lehtoreille tuntiopetusvelvoite, sivutoimiluvat pois ja oman busineksen tekeminen kiellettävä. Keskittykää opettamiseen.
Anonyymi: einari 18.1.2016 9:58

Anonyymi
Hyvä..tuolla loisii kaikenmaailman asiantuntijoita verovaroista maksettavin liksoin..Kehittäkää työtä
itsellenne, siinä aletaan punnitsemaan asiantuntijuus..
Näistä valtion lafkoista on kasvanut kreikan malliin
mätäpaiseita jotka lihovat ja syvät veroeuroja...
Kaikenmaailman kansantanhutieteen tutkijoita on ihan
riittävästi jakamassa näkemyksiään mistä ei saa leikata
omaa palliaan vaan puollustavat kun huomaavat että
on maksettu tyhjästä!!!


Siis mitä, jokainen puolustaa itseään ja toimeentuloaan? Fantastinen huomio! Näytäthän meille jatkossakin asiantuntemustasi, pliis.
Anonyymi: hjhhjjhjhjhjk 18.1.2016 10:02

Anonyymi
Toivottavasti leikkaukset kohdistuivat suvaitsevaisempaan henkilöstöön. Olisi sitten jatkossa entistä enemmän aikaa suvaita.

Ihan asiasta toiseen, miksi syksyn raiskausaalto hyssytellään hiljaiseksi tuomalla esiin kaikki ne rijokset mitä osa kantaväestöstä on tehnyt satojen vuosien kuluessa? Eikö pitäisi keskittyä siihen mitä tapahtuu nyt ja tässä, sinun sisarellesi ja tyttärellesi?
Anonyymi: kamalaatikko 18.1.2016 10:07

Anonyymi
Syynä Suomen syöksyyn on 70-luvun kekkosslovakiassa elävä AY-liike, työttömyyspäivärahat sekä vapaat lauantait. Ja kyllä - vanhenevat alisuorittajat pitää ehdottomasti vaihtaa nuoriin ja nälkäisiin. Mutta mitäs - kun itse annoin työterveyslääkärien avustuksella ja suosituksilla potkuja kaikille yli 40-vuotiaille keskinkertaisuuksille, niin eihän ne sitten sillan alle joutuneetkaan!


Kumma kun työ ei kelpaa vaikka Suomessa on huutava työvoimapula ja työpaikkoja on tarjolla vaikka kuinka ja lisää tulee koko ajan Rovioon ym!
Vastiketta ei vaadita, vaikka voisivat aivan hyvin tulla siivoamaan entisen työpaikkansa kahvihuonetta.

Vaaleissa äänestettiin taas kaikenlaisia hörhöjä, mutta onneksi maan johtoryhmään kutsuttiin oikeaa EK-johtajuutta edustavat vastuunkantajat. Nyt on ihan vähimpänä ryhtiliikkeenä tuntuvasti kevennettävä vastuunkantajien verotusta ja kammottavat työttömyyskorvaukset kokonaan pois!

Vastuunkanto, näkemyksellisyys ja johtajuus kunniaan! Joulu ja lauantai työpäiväksi!
Anonyymi: Koivula3 18.1.2016 10:08

Anonyymi
Ei löydy rahnaa Suomen köyhille mutta matubisnekseen löytyi 4 miljardia kuin tyhjästä.

Joku vedättää nyt ja pahasti.



Mitä punikit olisivat tehneet toisin? Nostaneet veroja 4 miljardilla? Ampuneet pakolaiset rajalle?




Olleet mainostamatta omalla minister-ilmaistalollaan, olleet huutelematta naiiveja tervetuloja, vartioineet rajalla, ja raja kiinni paperittomilta,

etenkin täysin sopimusten mukainen käännytys niille 25 000:lle rajalla Ruotsiin ja Venäjälle takaisin, koska em.turvallinen maa.

Eli kyseessä on siis nyt maanpetos.
Anonyymi: sairas_kärkihanke 18.1.2016 10:09

Anonyymi
koskahan ammattikorkeakouluissa alkaa oikeat yteet, niiden koulutuksen taso on niin heppoinen, esim. ict-alasta java-koulutus on 20 tuntia, yhden tutun yritys tilasi yhdeltä isolta yritykselta mysql-kannan ja siihen javalla toiminnot, kun 6 kuukauteen ei kuulunut mitään niin he menivät siihen ict-yritykseen katsomaan mikä on tilauksen tilanne, sitä teki joku tradenomiharjoittelija yksin ja oli ihan pihalla kaikesta, ei osannut käyttää kääntäjää kun oli erilainen kuin koulussa, javaa opiskeli itsekseen....
Anonyymi: jepjepjep 18.1.2016 10:10
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

12:52 HKScan saa uuden toimitusjohtajan
12:45 Haastattelu Fortum vääntää ydinvoiman jatkosta Ruotsissa – reaktoreita uhattu sulkea
12:14 Digitoday Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä
11:50 G7-mailla huoli Brexitistä – Japanin mukaan maailmaa uhkaa uusi talouskriisi
11:28 Esperi Caren pääomistaja vaihtuu
11:16 Autoista viskotaan 666 norsun painon verran roskaa – muotidieetti hyvin edustettuna
10:47 Digitoday Jolla C myi saman tien loppuun – vihjailee jatkosta
10:22 Vähittäiskauppa pääsi pahimman yli – teollisuuden luottamus heikkeni
10:08 Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
09:49 Kuluttajien talousluottamus koheni vahvimmaksi vuoteen
09:35 FT: EU-johtajien salaisissa kokouksissa on valmisteltu suunnitelmaa Brexitin varalta
08:31 Digitoday Puhelimia ei enää pitänyt tulla: Mitä tapahtui, Jolla?
07:50 Konecranesin miljardikaupalle sinetti – Zoomlion lopetti neuvottelut Terex-fuusiosta
07:40 Digitoday Periscopessa merkittävä muutos: Kaikki videot jäävät näkyviin
07:08 Kolumni Britanniassa kohistaan korkokengistä
06:06 Digitoday "Netflix opetti maksamaan" – voiko kohta poimia sisältöjä eri palveluista?
06:05 "Jos Spotify lopettaisi tappiollisena, millä sen sitten korvaisi?"
06:03 Onnistuisiko Cheekiltä Adelet? "Voisi olla mahdollisuuksia"
26.5. Danske veloitti viikon oluet kolmeen kertaan – asiakas ei ilahtunut