Kirjaudu ▼
 
Juuri nyt Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi jättää tehtävänsä

Lentäjät: Harmaa talous valtaamassa työmarkkinat

Emile Wamsteker/Bloomberg News
Lentäjät: Harmaa talous valtaamassa työmarkkinat
Lentäjäliiton mukaan lentoyhtiöt palkkaavat lentäjiä yhä enemmän henkilöstönvuokrausyhtiöiden kautta, mikä lisää harmaata taloutta. Valtio menettää lain kiertämisen vuoksi 40 miljoonaa euroa vuodessa.
Taloussanomat
10.4.2012 12:45
205

Lentäjäliitto sanoo lentäjien palkkaamisen yrittäjinä tai henkilöstönvuokrausyhtiöiden kautta olevan eurooppalainen trendi, joka on nyt yleistymässä myös Suomessa.

Liiton mukaan Suomessa lentää jo nyt yhtiöitä, joilla ei ole virallisia työntekijöitä lainkaan. Lentotyö tehdään ulkomaisen henkilöstönvuokraajan kautta.

Liitto muistuttaa, että kun lentotyö tehdään Suomesta ja se päättyy Suomeen, tulee työhön EU-asetuksen mukaan soveltaa suomalaista työlainsäädäntöä. Tätä määräystä kuitenkin kierretään, eikä veroja, sosiaalimaksuja ja eläkkeitä makseta Suomeen. Samalla työntekijät eli lentäjät jäävät ilman turvaa.

– Suomen valtio on suurin häviäjä ja ihmettelen, ettei asiaan ole otettu tiukempaa kantaa. Markkinatalous ajaa väistämättä ennen pitkää kaikki lentäjät samanlaiseen tilanteeseen, ellei siihen nyt puututa,  Suomen lentäjäliiton puheenjohtaja Sami Simonen sanoo tiedotteessa.

– Varovaisen arvion mukaan valtio tienaisi 40 miljoonaa euroa verotuloja vuosittain suomalaisella lentotyöllä, jos toimitaan oikein, Simonen sanoo.

Simosen mukaan suomalaisten lentäjien vaihtoehtoina ovat työttömyys tai työnteko ulkomaisen vuokrayhtiön kautta.

– [H]arva valitsee työttömyyden, vaikkei haluaisikaan olla osa harmaata taloutta, Simonen sanoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Lukuisia esimerkkejä
väärinkäytöksistä

Esimerkkejä Suomen työlainsäädännön kiertämisestä löytyy lentäjäliiton mukaan paljon.

Esimerkiksi lentoyhtiö Norwegian lentää Helsingistä kolmella koneella, muttei maksa Suomeen sosiaali- tai eläkemaksuja. Norwegian vuokraa lentäjät ja matkustamohenkilökunnan virolaisilta Arpi Aviationilta ja Runwaylta.

Samoin Norwegianin kanssa toimii rahtilentoyhtiö Nordic Global Airlines (NGA), josta Finnair ja eläkeyhtiö Ilmarinen omistavat yhdessä 51 prosenttia. NGA vuokraa lentäjänsä amerikkalaisen Air Teamin kautta.

Lisäksi Blue1:n alihankkija Golden Air lentää Sveitsissä ja Brittein Neitsytsaarilla toimistoaan pitävältä PAS Aviationilta vuokratuilla sopimuslentäjillä. Liikesuihkulentoja lentävä Airfix käyttää ulkomaisia lentäjiä, jotka laskuttavat lentäjäliiton mukaan omien ulkomaisten yritystensä kautta.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (205)


Anonyymi
Vuokratyövoimaa käytetään kun työntekijöistä on helpompi päästä eroon kun se hetki koittaa.Vakituisista työntekijöistähän ei niin vain pääse eroon. En tiedä enää kohta montaakaan työantajaa joka ei ota työntekijöitä vuokrafirman kautta. Kyllähän vuokrafirman kautta moni saa töitä ja miksi ei saisi kun sieltähän ne työnantajat ottavat ne työntekijätkin. Tämä on nyky trendi ja sille ei voi kukaan yhtään mitään, vaikka halua olisi asialle jotain tehdä.
Jouko54 10.4.2012 14:18

Anonyymi
Osaatko ajaa rekkaa, saavatko taidon osaavat 10000e/kk? Kone se on siinä missä muutkin ja varmasti lentotaitoisia löytyisi enemmänkin..

Onks se lentotaito jotenkin sisäsyntyistä?

Hirveetä pissalassejen pillitystä tämäkin palsta täynnä. Kun ei oma osaaminen riitä eikä uskalla hakea ilmailualalle töihin pettymyksen pelossa, pitää vinkua TalSa:n palstalla.

Itse hain aikanaan, pääsin aika pitkälle sekä lentäjän että lennonjohtajan koulutushauissa - alle 5% parhaimmistoon. Ei kuitenkaan kyvyt riittäneet, joten en jaksa tällä itkeä tihrustaa kuten te pikkutytöt teette.
Ja silti tienaan 400 10.4.2012 14:19

Anonyymi
Jos kukaan ei voi tienata Finnairilla yli 10000 e/kk lentämällä niin miten selitetään +240000 Euroan vuosiANSIOtulot useilla Finnairin lentäjillä ?

Lentoemännän peruspalkka voi ollakin pieni mutta eihän vain sitä kukaan saa vaan siihen tulee päälle milloin mitäkin lauantai-illan saunalisää yms. tilkettä. Ei taida yksikään lentoemo normaalikuukautena normaalityövuoroilla saada alle 3000 Euroa palkkaa.

Miksi muuten Finnairilla, julkisesti noteeratulla pörssiyhtiöllä, on vielä palkkauksessa käytössä ikälisät ? Nehän kuuluvat korkeintaan valtion virkaehtosopimuksiin jos sinnekään.

Ikälisähän on lähinnä ikärasistinen palkanlisä joka johtaa Finnairin tyyppiset palveluyhtiöt joko konkkaan tai irtisanomaan kovempipalkkaisia vanhempia työntekijöitä.
Vielä kun tulee CO2- 10.4.2012 14:23

Anonyymi
Asun Espanjassa ja seuraan Iberian lentäjien änkyröintiä Iberia Expressiä vastaan jatkuvilla lakoilla. Vanhassa tappio-Iberiassa on 14 lentäjää yhtä konetta kohti..Iberia Expressissä on 4 lentäjää konetta kohti. Muuta henkilöstöä on vanhassa Iberiassa kaksisataa (200) henkeä konetta kohti. Uudessa Expressissä 50!!!!
Finnairin ja Norwegianin kohdalla luvut ovat samanlaisia. Ei ihme, että Norskilla lentää paremmin halvemmalla.

Finskillä on matkustamohenkilökuntaa 26kpl/ kone, lentäjiä 13kpl/kone.

Näitä yksinkertaisia faktoja voi ihan TARKISTAA GOOGLESTA noin kolmen sekunnin työllä.
Suomalainen on tyhmä 10.4.2012 14:23

Anonyymi
Lentoemännän peruspalkka voi ollakin pieni mutta eihän vain sitä kukaan saa vaan siihen tulee päälle milloin mitäkin lauantai-illan saunalisää yms. tilkettä. Ei taida yksikään lentoemo normaalikuukautena normaalityövuoroilla saada alle 3000 Euroa palkkaa.

Ihan samoja lisiä, päivärahoja ja muita tienaa ihan joka ikinen joka tekee jollain tavalla työehtosopimusten mukaisia töitä. Myös ne tavalliset tarjoilijat - sääli vaan että harvoin tarjoilijan tarvitsee viettää esimerkiksi kolmea päivää Intiassa hankkimassa vatsatautia työnsä puolesta.
Suomalainen on tyhmä 10.4.2012 14:25

Anonyymi
Ei niitä vuokralentäjiä tarvittaisi jos piloteille riittäisi samanlaiset työpäivät kuin meillä muillakin ja vaikka "vain" lahdeksan tonnia kuussa liksaa kapulla.

Aika paljon enemmän kaukolentokapteenit tuntimääräisesti ovat poissa kotoa (töissä) kuin sinä.
Suomalainen on tyhmä 10.4.2012 14:26

Anonyymi
Finnairin ylipalkatut lentäjät lähes 10 000 e/kk palkoilla ovat tappioden suurin syy.Olihan trolli ?Pelkillä stay-bonuksilla olisi palkannut suunnilleen tusinan lentäjiä vuodeksi !Finnarin 100 kovapalkkaisimman joukossa on peräti kolme ei-lentäjää. Eli toimitusjohtaja, talousjohtaja ja henkilöstöjohtaja. Loput ovat lentäjiä.Jos paperitehtaalla olisi samanlainen kulurakenne eli palkkakulut 30% lopputuotteen hinnasta niin päivälehden painopaperi pelkästään maksaisi 4 euroa/päivä.


Jos Finnairissa ei olisi lentäjiä niin johtajia ei enään tarvittais. Rahaa pitää maksaa niille jotka tekee tuloksen.
vehviläinen 10.4.2012 14:29

Anonyymi
Tämä on p-puhetta.Valtio menettänyt miljoonia viimeisen 5 vuoden aikana Finnairin tappioden takia. Vuonna 2010 tappiot olivat 38,9 miljoonaa ja vuonna 2011 31,6 miljoonaa.Finnairin ylipalkatut lentäjät lähes 10000e/kk palkoilla ovat tappioden suurin syy.

Finnairin lentokapteeni tienaa 20.000 euroa kuussa, ei lähes 10.000 euroa. Perämies voi tienata tuon vajaa 10.000 euroa.

Nämä Finnairin kohutut "halpatyölentäjät" tienaavat n. 8000-10000e kuukaudessa eli ei mitään halpaa lystiä sekään.

Jos lääkäri tienaa 6-8 vuoden yliopistokoulutuksen jälkeen n. 5000 euroa kuukaudessa niin miksi lentäjä tienaa 20.000 euroa ja onko tässä enää mitään järkeä?

No ei ole. Korkea palkkataso perustuu vain ja ainoastaan siihen että työväline jota käytetään on sikakallis eikä sitä voi makuuttaa tyhjänpanttina tai tappiot ovat kovat. Myös alalle kouluttaminen on kallista ja koulutuspaikkoja hyvin rajallinen määrä. Näiden seikkojen takia lentäjät ovat onnistuneet hivuttamaan palkan nykyiselle tasolle.


Tämä ei poista sitä faktaa, että Valtio menettää joka vuosi tuloja Finnairin takia
1.Valtio osallistui Finnairin osakeantiin 140 miljoonalla eurolla vuonna 2007, jotka on nyt kulutettu loppuun.
2. 2011 Finnairin henkilöstökulut olivat 455,4 miljoonaa euroa(438,8). Kasvua vuodessa 16,6 miljoonaa
Pointti: Finnair käy kalliiksi valtiolle/veronmaksajalle ja suurinpana syynä ovat kasvaneet henkilöstökulut.
Nimetön 10.4.2012 14:32

Anonyymi
Harva näköjään ymmärtää kulurakennetta yrityksissä ja että kulua on myöskin työaika.
Toisaalta huokuu hyvin läpi myös ymmärtämättömyys pätevyyksistä sekä osaamisesta.
Ilmailauala on helppoa vuokratyön kannalta sillä alaa/tehtävää kohtaan on selkeät pätevyysvaatimukset jotta tehtävää voi suorittaa.
Vuokratyöntekijän on täyettävä samat pätevyysvaatimukset kuin vakituisenkin ko. tehtävässä.
Lentäminen ei ole enää yhtä eksoottinen ammatti/pätevyys kuten oli joskus Charles Lindberghin atlantin ylityksen aikaan.
Nykyään voi melkeinpä kuka vaan opiskella maailmalla itsensä lentäjäksi kunhan on terve.
Eli lentäjiä kyllä riittää, ja päteviä sellaisia.
Finnairille pelkkä palkanmaksaminenkin on toimenpiteenä kulua sekä aikaa vievä toimenpide, vuokratyön hyvä puoli on että yritys saa yhden laskun tehdystä työstä.
Eli kaikki työnantajamaksut etc. hoitaa vuorkafima, helppoa ja hallinnon aikaa säästävää.
Puhumattakaan rekrytoinnin kuluista joita säästyy.

Meidän firmassa on nykyään 2vakituista ja noin on 50hlöä on sesogista riippuen hommissa vuokrafirman kautta.
Ainoastaan hyviä kokemuksia, pätevää, iloista ja hyvää kunnollista väkeä meille toimitetaan sovittuun hintaan ja ilman lippu lappu hallintosotkuja.
on vuosi 2012 10.4.2012 14:41

Anonyymi
Lentoalasta rankkaa tekee juuri tämän palstan itkijöiden kaltaiset matkustajat,jotka tulevat myöhässä kentälle ja portille, valittavat koneessa kun taas lähdetään myöhässä, tietävät kaiken lentämisestä 60-luvun kansakoulupohjalta, päihtyvät nopeasti, ovat äänekkäitä ja rasittavia ja lisäksi haluaisivat loputtomasti 'kyykyttää tyttöä', vieläpä ilmaiseksi koneessa, kun ei mene älliin sen verran että sen läskin ruhon rahtaaminen siinä lipussa eniten maksaa, myös halpisyhtiöillä, jotka ottavat sen hinnan vaan eri tavalla. Lisäksi haluaisin kovasti nähdä kun tulee niiden 14-vuotiaiden espanjalaisten lentoemäntien kanssa joku tiukempi tilanne, onko se halpalento todella se paras lento. Siihen vielä pari crash-vitsiä päälle kun herra kannetaan kohteessa lentokenttäpoliisin suojiin, ja hetken kuluttua sama setti kotiin päin uudestaan, niin kysynpä vaan kuka teistä tekisi sitä hommaa 170 tuntia kuussa 2000 ? nettopalkalla kymmenen vuotta putkeen, jos teillä kellään siihen edes minkäänlaisia kykyjä olisi? Mä veikkaan että te ette kestäisi yhtä kotimaan lentoa. Ja sitten kun joku sitä konetta vielä lentääkin. Sen oven taakse onneksi ei päästetä ketään teistä urpoista, edes lasten kanssa lomalennoilla.
Matkustamosta 10.4.2012 14:46
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä