Kirjaudu ▼
 

Hallitus haluaa osa-aikaeläkkeen hautaan

Taloussanomat
Hallitus haluaa osa-aikaeläkkeen hautaan
Hallitus ja Elinkeinoelämän keskusliitto ovat ajamassa radikaaleja leikkauksia eläkejärjestelmään. Osa-aikaeläkkeen poistaminen ja yli 60-vuotiaiden työttömyysturvan leikkaukset ovat hallituksen vastaus työurien pidentämisen haasteeseen.
Taloussanomat
20.1.2010 19:24
202

Hallitus esittää Elinkeinoelämän keskusliiton tukemana, että osa-aikaeläke lopetetaan, MTV3 kertoo. Samalla työttömyysturvaa on tarkoitus leikata yli 60-vuotiailta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että oikeus saada lisäpäiviä ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan 500 päivän jälkeen poistuisi.

Hallituksen esitykset alentaisivat eläkekertymää arviolta 15 prosentilla.

Elinkeinoelämä vaatii lisäksi, että varhennettu varhaiseläke poistetaan kokonaan 62-vuotiailta. Työnantajien vaatimuksissa on myös 40 vuoden työura. Se tarkoittaisi, että eläkkeelle pääsee 63 ikävuoden jälkeen vain, jos takana on jo 40 työvuotta. Varsinkin Akavalle ja STTK:lle ehdotus on vaikea nieltävä.

Hallituksen uudistukset ovat esillä työurien pidentämistä pohtivassa työryhmässä. Ryhmään kuuluu myös palkansaajajärjestöjen edustajia, joille uudistukset ovat käytännössä mahdoton ajatus. Työryhmä onkin riitaantunut pahoin.

Työryhmää johtaa Eläketurvakeskuksen johtaja Jukka Rantala. Hallitusta neuvotteluissa edustaa valtiosihteeri Raimo Sailas. Ryhmä jatkaa neuvotteluja perjantaina.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (202)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 21
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Jos tämä ei tarkoita Suomelle lopullista alasajoa niin mikäs sitten? Miksi kukaan haluaa asua tällaisessa maassa? Onneksi globaalisaatio on opettanut ihmisille kieliä, jolloin itse kukin voi muuttaa sinne missä haluaa asua. Töitäkin löytyy!
EI voi olla totta 20.1.2010 19:37

Anonyymi
Toisin sanoen hallitus ehdoin tahdoin haluaa maahan lisää työttömyyttä!
Jokainen työhön pako 20.1.2010 19:37

Anonyymi
Vaan miten mahtaa yritysten ja valtion johdolta onnistua RUK:ssa saamani tärkeä johtamisoppi: oman esimerkin näyttö?

Ai niin, melkein unohdin mitä olen lukenut Talsan palstalta: siviilimaailmassa armeijan opeilla ei kuulemmaa tee yhtään mitään. Joten työmies takaisin sorvin ääreen kun pomot ja poliitikot lähtevät kultahammas-biitsille eläketansseihin kultaisen kädenpuristuksen kera cuba-libreä nauttimaan.
Sitä pienet perässä. 20.1.2010 19:38

Anonyymi
Sanoin 20-vuotiaana vuonna 1990 työtovereille ja ystäville, että kun minun pitäisi jäädä joskus eläkkeelle, niin eläkkeitä ei enään makseta, taitaa ennustukseni pikku hiljaa toteutua, valiettavasti, Suomesta on tulossa Pohjoismaiden Englanti, valitettavasti...
Köyhä 20.1.2010 19:39

Anonyymi
Hallitus tahtoo takavarikoida eläkesäästöt.

Nehän ovatkin sopivasti tilastoissa jo osa "julkisen sektorin" rahoitusvarallisuutta, ja syy miksi erinnäiset vähälahjaiset ekonomistit sössöttävät että Suomen valtio on "nettovelaton".

No, ehkä me kaikki jäämme sitten "vähän myöhemmin" eläkkeelle...
Tilastoinnin helleen 20.1.2010 19:39

Anonyymi
Kovaa tekstiä, heikkohermoisimmat kuolee kyllä sydäriin, jos ek:n vaatimukset toteutuu. Eläkkeelle pääsee yhä harvempi ja Suomi pelastuu.
ei-eläkeläinen 20.1.2010 19:39

Anonyymi
Ei voi olla totta!

Kannustimia lisää, eikä rangaistuksia! Miksi suomalaisia rangaistaan aina ja kaikessa? Tätä vauhtia maa tyhjenee, eikä jäljelle jää kuin sossunpummit!

Työkyvyttömyys jne sairaseläkkeelle varmaan pääsee edelleen ja siten normitallaajaa rangaistaan rehellisyydestä..
TOsi jees olla suoma 20.1.2010 19:40

Anonyymi
Hyvä Herra Katainen ja kumppanit, tämähän on loistavaa! Onneksi pian on tulossa vaalit. Näillä näkymin Te ja loistavat ystävänne saatte niiden jälkeen nauttia työttömien ihanista päivistä
Mitä pahaa suomalais 20.1.2010 19:40

Anonyymi
Porvarihallituksen ja EK:n keino työurien pidentämiseksi on siis yli 60 vuotiaiden potkittujen työttömyysturvan HEIKENTÄMINEN, onko SAK samaa mieltä?
Petomaista touhua 20.1.2010 19:41

Anonyymi
Varhennettu, onko vanha sana. Taisi kansaneläke mennä ei varhennettu varhaiseläke.
heh, heh. 20.1.2010 19:41
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 21
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä