Kirjaudu ▼
 

Fortumin hallitus pui Liliuksen luottamuksen

Fortumin hallitus pui Liliuksen luottamuksen
Jyri Häkämies myöntää Stora Enson lukujen olevan raskaita, mutta korostaa, että suunta on nyt eteenpäin.
Valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta vastaava puolustusministeri Jyri Häkämies (kok.) lupaa ottaa kantaa Fortumin toimitusjohtajan Mikael Liliuksen asemaan, kunhan Fortumin hallitus on ensiksi puinut Liliuksen tiedottamisrikossyytteen keskuudessaan.
25.9.2007 07:10
Kaija Lähteenmaa
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Syyttäjän mukaan Fortumin Mikael Lilius laiminlöi Perloksen hallituksen puheenjohtajana tiedottamisvelvoitteen yhtiön tulosvaroituksesta.

Syyttäjä katsoo Perloksen hallituksen tienneen jo joulukuussa 2002 yhtiön menneen kuralle, mutta ilmoittaneen asiasta vasta tammikuun puolivälissä.

Ministeri Jyri Häkämies kiertää kysymyksen, miten kiusallista valtio-omistajalle on, että yksi sen lippulaivayhtiöistä paistattelee toistuvasti ikävässä julkisuudessa.

08:55Osake
-2.34 %
2.50
-0.06
+0.06 %
16.21
+0.01

– Siinähän (Perloksen tapauksessa) on isompi joukko ja he ovat kiistäneet syytökset.

Fortumin Häkämies kiittää heruttaneen mukavasti osinkotuloja valtiolle ja saman menon hän uskoo jatkuvan.

Säpinää löytyy muutenkin valtionyhtiörintamalta. Sen lisäksi että Lilius killuu löysässä hirressä Perloksen takia, valtion osin omistama metsäyhtiö Stora Enso myy ylihintaan ostettuja tytäryrityksiä alihintaan sijoittajille.

Amerikan markkinoille toimitusjohtaja Jukka Härmälän aikaan rymistellyt metsäyhtiö osti amerikkalaisen Consolidated Papersin vuonna 2000 vajaalla viidellä miljardilla eurolla ja myy nyt rönsynsä pois alle kahdella.

Häkämies myöntää, että päivän luvut ovat "raskasta luettavaa", mutta katsoo, että metsään ei mennyt vain Stora Enso.

– Sama oli alalla muutoinkin. Mentiin markkinoille ja ne osoittautuivat vaikeiksi.

Häkämies on tyytyväinen, kun markkinat näyttävät hyväksyneen Stora Enson tervehdyttämistoimet.

– Nyt mennään eteenpäin.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Stora Enso pistää siis pillit pussiin Pohjois-Amerikassa. Rahat se sijoittaa Venäjälle, joka puutullien nostoilla on ruuvannut Suomen metsäteollisuutta investoimaan alueelle.

Häkämies ei halua arvioida yhtiön investointilupauksen älykkyyttä hetkenä, jona Euroopan komissio ja maan hallitus on valjastettu torjumaan puutullien nostoa argumentein, että yhtiöt eivät taivu kiristyksen edessä.

– En lähde tuolta kantilta kommentoimaan.

Eduskunta alkaa tiistaina puida uutta valtionyhtiölakiesitystä, joka määrää myyntivaltuuksien rajoiksi 100 ja 50 prosenttia.

Häkämies korostaa, että myyntivaltuus ei tarkoita myyntiä eikä myyntilistoja ole olemassa.

Yksityistämisessä edetään maltillisesti ja tapauskohtaisesti, ja valtio-omistajuus ei ole kategorisesti huono asia.

– Pienelläkin omistuksella on monasti oltu vakauttava omistaja.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) esitti taannoin puolustuskonserni Patrian nostamista Fortumin, Finnairin ja Nesteen rinnalle strategisesti omistetuksi yhtiöiksi.

Häkämies sanoo, että Patria on luokiteltu valtioenemmistöiseksi yhtiöksi ja yhtiön menestys on keskeinen tekijä huoltovarmuudessa. Uusia mahdollisia pörssitulokkaita Häkämies ei kerro.

25.9.2007 07:10
Kaija Lähteenmaa
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (12)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei ole luottamusta optioiden jälkeen eikä tule!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonyymi: Minkä luottamuksen? 25.9.2007 7:46

Anonyymi
Uskomattomia perusteluja: "Siinähän (Perloksen tapauksessa) on isompi joukko ja he ovat kiistäneet syytökset." "Sama oli alalla muutoinkin. Mentiin markkinoille ja ne osoittautuivat vaikeiksi."
Rikosepäily kuitataan ajatuksella "on muutkin", "kiistää syyllisyytensä", "muutkin tekivät vääriä ratkaisuja ja ryssi miljardeja". Uskomatonta ministerin suusta.
Anonyymi: Häkää silmissä 25.9.2007 8:51

Anonyymi
Fortumin voitot ovat piiloverotusta. Fortum on lähes monopoli asemassa ja valtion erikoissuojeluksessa on helppo tehdä voittoa. Energian kulut täytyy pitää alhaalla kilpailukyvyn ja inflaation takia. Lilius on epäonnistunut tässä suhteessa. Liliukselle oleellista on ollut vain nostaa pörssikurssia lyhyellä tähtäimellä hinnalla millä hyvänsä. Toivottavasti energiahuoltoon tarvittavia investointeja ei ole unohdettu Yhdysvaltojen tapaan. Esimerkiksi Turussa on peritty ylihintaa sähkön siirrosta.
Anonyymi: Lilius ja korkea ene 25.9.2007 8:56

Anonyymi
Lilius voi mennä. Syytää Venäjälle suomalaisilta ja Suomesta ulosmitattuja varoja. Sijoittaisi ne edes Suomen omiin tarpeisiin. Liukas lätkä . Vertaa esim omiin kahmintoihinsa sen sijaan että rakentaisi maalle huoltovarmuuden sähkössä.
Anonyymi: eetu 25.9.2007 9:16

Anonyymi
"Lilius on epäonnistunut tässä suhteessa"

Yirtysjohtaja ei ole tehtävässään miellyttämässä kansaa vaan täyttämässä yrityksen omistajan nimittämän hallituksen tahtoa. Jos yritysjohtaja tässä onnistuu niin hänen voi katsoa onnistuneen tehtävässään. Jos samalla tehdyt päätökse eivät satu olemaan kansan, valtion, jumalan tai jonkun yksittäisen kansalaisen etu niin se ei ole yritysjohtajan ongelma vaan tämän tahon, joka sen ongelmaksi kokee. Oikea paikka valittaa on omistajaohjauksen epäonnistuminen, ts. valtioneuvoston ministerien toiminta.
Anonyymi: kohtuus 25.9.2007 9:23

Anonyymi
Lilius saa potkut ja parin miljardin euron kultainen kädenpuristus. Kaikki tyytyväisiä. Meidän pitäisi kunnioittaa roistoja.
Anonyymi: todellisuus 25.9.2007 9:53

Anonyymi
Ei sota yhtä miestä kaipaa. Fortumin julkisuuskuvan kannalta olisi varmasti tervehdyttävää, jos Lilius lähtisi firmasta. Kansalaisten silmissä miehen optiotulot eivät ryvettäneet pelkästään häntä itseään, vaan myöskin koko Fortumin mainetta.

Joku voisi tehdä tutkielman, mikä oli Liliuksen optioiden todellinen hinta, kun mukaan lasketaan Fortumin julkisuuskuvan ryvettyminen.
Anonyymi: ollila 25.9.2007 10:18

Anonyymi
Kyllä mun mielestä lakia voi rikkoo "jos muutkin rikkovat" : P
Kiinnijääminenkään ei haittaa, jos kiistää. Toi kiistäminen on tosi lieventävä ja olennainen asia! Jos reilusti myöntää, niin se on kyllä tosi raskauttavaa(=tuomio kovennettuna)...
Anonyymi: Jyri 25.9.2007 10:19

Anonyymi
On aivan käsittämätöntä, että sama meno voi koko ajan jatkua?
Ilmeisesti kaikki päättajät itse omistavat "liikaa" jotta mitään päätöksiä saataisiin aikaan, siihän voisi omien omistusten arvo laskea!
Liian on pieni "heikkalaatikko", sama pieni piiri pyörii ja eihän sanalaskun mukaan "korppi toisen korpin silmää noki".
Luottamus meni aikoja sitten ja kultaset kädenpuristukset vaan jatkuvat, ihan varmaan taas Liliuksen ja Hämälän kohdallakin?
Sääli, etteivät ihmiset älyä tai muista mitään, erityisesti kun edustajiamme arkidianmäelle haetaan!
Anonyymi: TC5 25.9.2007 10:41

Anonyymi
Lilius on ollut hyvä johtaja sekä Fortumin että nimenomaan osakkeenomistajien kannalta. Optiokeskustelussa perisuomalainen kansalliskareus viettää riemujuhlia. Liliuksen toiminta on valtion omistusosuuden vuoksi parantanut myös veronmaksajien asemaa. Perloksen tiedottamisasiassa pitää odottaa, kunnes pöly on laskeutunut. Mies on syytön, kunnes tuomioistuin toisin toteaa. Toivottavasti Häkämieskin tämän muistaa.
Anonyymi: Hannu Kauppala 25.9.2007 10:46
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä