Kirjaudu ▼
 

Työhaastattelu käynnissä ja jotain pitäisi kysyä itsekin – tässä 10 fiksua vaihtoehtoa

Sari Gustafsson
Työhaastattelu käynnissä ja jotain pitäisi kysyä itsekin – tässä 10 fiksua vaihtoehtoa
Kysy lopuksi itse jotain fiksua, kuuluu paljon toistettu neuvo työnhakijalle. Mutta mitä? Business Insider neuvoo.
29.1.2016 16:50
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Työhaastattelun lopuksi hakijan olisi hyvä kysyä itse ainakin kahta asiaa, rekrytointisivusto TalentZoon johtaja Amy Hoover sanoo Business Insider -lehdessä. Hoover neuvoo miettimään valmiiksi vähintään neljä kysymystä siltä varalta, että osa asioista tulee käsitellyksi jo aiemmin.

Business Insider antaa joukon esimerkkejä.

1. Miten aikaisemmat työntekijät ovat menestyneet tässä tehtävässä?

Vastaus paljastaa, miten yritys mittaa onnistumista.

2. Kuinka hyvin yritys on pystynyt toteuttamaan arvojaan käytännössä? Mitä pitäisi parantaa?

Kohtelias tapa kysyä, missä yritys on epäonnistunut. Bonuksena annat vaikutelman, että haluat aktiivisesti ymmärtää yrityksen sisäistä toimintaa.

3. Ketkä ovat pahimpia kilpailijoitanne? Missä olette parempia?

Kysymys osoittaa, että mietit jo, miten yritys voisi saavuttaa isot tavoitteensa.

4. Onko pätevyydessäni ja kokemuksessani jotain, mikä mietityttää teitä?

Näin osoitat olevasi niin varma itsestäsi, että voit puhua heikkouksistasi.

5. Mistä itse pidät eniten täällä työskentelemisessä?

Kysymys luo toverillista ilmapiiriä haastattelijan kanssa. Samalla saat sisäpiiriläisen tietoa siitä, millaista työpaikassa on.

6. Millainen on tyypillinen työpäivä?

Vaikutat innokkaalta ja saat tietää, mitä saattaa olla tulossa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

7. Miten tuette työntekijöidenne ammatillista kehittymistä?

Kysymällä tätä annat vaikutelman, että olet valmis tekemään töitä kehittymisesi eteen.

8. Onko tämä uusi tehtävä? Jos ei, miksi edeltäjäni lähti?

Kysymys voi tuntua rohkealta mutta ilmentää analyyttisyyttä. Ja jos kuulet että edeltäjäsi sai ylennyksen, se viittaa etenemismahdollisuuksiin.

9. Missä tämä yritys on kolmen vuoden päästä, ja miten tässä tehtävässä voi auttaa saavuttamaan tavoitteen?

Tätä kysyessäsi vaikutat ihmiseltä, joka ajattelee isoa mittakaavaa.

10. Oliko vielä jotain mitä olisi hyvä tietää ja mitä emme vielä ole käsitelleet?

Tähän on hyvä lopettaa. Samalla saatat kuulla jotain, mitä et osannut kysyä.

29.1.2016 16:50
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (50)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Maksatteko oikein palkkaakin? Tuodaanko omat pullot mukaan vai tarjoatteko? Saako valmiit lähteä?
Anonyymi: ghgfhgfhgfh 29.1.2016 17:08

Anonyymi
Kuinka korkealle haluatte että hyppään? Lipilipi.
Anonyymi: ancient_astronaut 29.1.2016 17:22

Anonyymi
Etsittekö työntekijää vaiko vain tyhmien kyselijää?
Anonyymi: dfssssssssssssssssss 29.1.2016 17:28

Rekisteröitynyt käyttäjä
Noilla kysymyksillä jää varmasti työpaikka saamatta.

Itse kysyin: Milloin voin aloittaa? heti kun kävelin haastatteluun sisään. "Paikka on teidän. Aloitat samantien."
Rekisteröitynyt käyttäjä: StephenElop 29.1.2016 17:37

Rekisteröitynyt käyttäjä
Suppariksi taisin kysellä.Sitten sana levisi ja töitä ei ole tarvinnut koskaan kysellä.Tekemistä on riittänyt.
Rekisteröitynyt käyttäjä: Hoikkapoika 29.1.2016 17:46

Anonyymi
Itse kysyn aina kaksi kysymystä lopuksi eli 1. kysymys Paljonko kello on juuri nyt ? ja 2. kysymys on Saanko poistua ?

Kun haastattelija on vastannut toiseen eli viimeiseen kysymykseen (vastauksell ei vaikutusta työtehtävään) rykäisen äänekkäästi ja sanon, että SEHÄN MENI HIENOSTI. Poistuessani kuulen usein mutinaa. Usein valmistaudun edellisyönä tulevaan syömällä hernekeittoa ja munia.
Anonyymi: Tuhnu 29.1.2016 18:25

Anonyymi
Ehkä nyt olisikin aika muuttaa työnhakua ja alkaa vaatimaan työnantajaltakin, hyvää johtamista, rehellisyyttä, kunnon työkalut, jne.

Nykyisin on liian paljon huonosti johdettuja yrityksiä, eli johtajien kyvyt ei riitäkkään muuhun kuin optioiden ahnetimiseen.
Anonyymi: Workeri 29.1.2016 18:35

Anonyymi
1970-luvulla soitin erääseen yhtiöön.. Olisiko teillä (ammatti):lle töitä. Tule heti. Sovimme kuitenkin, että ed. työnantajalle minulla oli 2 viikon irtisanimisaika.
Anonyymi: vanitasvanitatumetom 29.1.2016 18:48

Anonyymi
Mitä sanotte tällaisista YT-neuvvotteluista joissa irtisanottiin. Käteismaksuja hoitava henkilö ja kolme erityisammattimiestä joitya oli vuosien saatossa koulutettu nimen omaan uusien muutosten korjaamisiin. Parin viikon kuluttua kaikke ed. mainitut palkattiin takaisin, koska hommat eivät luistaneet. Olisiko ollut keskijohdon irtisanomisen hetki?
Anonyymi: vanitasvanitatumetom 29.1.2016 18:51

Anonyymi
Jakaako yrityksenne esimiehet käyntikortteja? Pukeutuuko esimiehet pikkutakkiin? Onko yrityksenne esimiehillä taipuvaisuutta narsismiin? Tietääkö yrityksenne esimiehet ja projektipäälliköt kaikesta kaiken? Ottaako yrityksenne esimiehet meriitit itselleen (= omiin nimiinsä) ryhmän ja työntekijöiden tekemästä työstä? Suosivatko yrityksenne esimiehet omaa kalakaveri-seuraa lomautus- ja irtisanomistilanteissa? Onko yrityksessänne tapana ripittää tavallisia työntekijöitä, mikäli isot pomot ryssivät tai jäävät rysän päältä kiinni? Onko teidänkin firmassa tapana "onnistua yhdessä, mutta epäonnistua yksilöinä"?
Anonyymi: Kysymysleikki 29.1.2016 19:08
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

09:26 OPEC yllätyssopuun tuotannon rajoittamisesta
08:50 Kosteusvaurio voi tulla millaiseen taloon tahansa – alkuna usein vuotava liitos
08:21 Kolumni Digi-palvelu pettää liian usein
07:43 Air Berlin puolittaa laivastonsa ja vähentää 1200 työpaikkaa
06:03 Digitoday Kaksi muutosta Whatsappiin – sormet selviävät vähemmällä klikkailulla
06:02 Taloyhtiöiden riskit kasvavat – "Kaksi miestä katosi työmaalta pariksi viikoksi"
28.9. Digitoday Uutiseksi naamioitu haittaohjelma leviää Facebookissa – ethän klikannut?
28.9. Komissio ehdottaa julkista rekisteriä EU-lobbareille
28.9. EU-komissio ottaa ison pörssikaupan tarkempaan syyniin
28.9. Venäjä pumppaa öljyä kuin neuvostovuosina
28.9. SK: Technip Offshore voi lomauttaa koko henkilöstön
28.9. Digitoday Blackberry lopettaa puhelinten valmistamisen
28.9. Kuntarahoitus myi vihreitä bondeja – rahaa Länsimetrolle ja kouluille
28.9. FK:n Tornivaara: Sopeuttamista voi tehdä monella tavalla
28.9. Viime vuonna selvä piikki: Yhä useampi raivosi lentokoneessa
28.9. Inderes: Yrityskauppojen tahti hidastunut – viime vuonna ennätys
28.9. Digitoday Kutsu kävi oikeuteen: Loppuuko musiikin rippaaminen Youtubesta?
28.9. Autoja tuodaan yhä enemmän ulkomailta – "Autonvaihto useammalla mielessä"
28.9. Nyt se on virallista: OP eroaa FK:sta
28.9. Kone laskussa nousupörssissä, Caverion jatkaa eilistä kiriä