Kirjaudu ▼
 
Juuri nyt Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi jättää tehtävänsä

Pahinta on räyhääminen: "Työntekijät pelkäävät kostoa"

Heini Karjanmaa
Pahinta on räyhääminen: "Työntekijät pelkäävät kostoa"
Työpaikoilla karsastetaan turhaan kritiikkiä, eikä kehuja kehdata antaa tai ottaa. Padottu kiukku ryöpsähtää monesti ulos vasta nimettömässä kyselyssä. Asiantuntijoiden mukaan parempiakin tapoja toimia olisi.
Saara Vartiainen
2.4.2012 06:01
117

Rakentavaksi tarkoitettu palautekysely poiki ikimuistoisen välikohtauksen eräällä työpaikalla. Kun pomo sai nimettömän kyselyn tulokset käsiinsä, syttyi raivo. Salamointi ei jäänyt keneltäkään huomaamatta, kun esimies juoksenteli räyhäten ympäriinsä vaatien nimiä esiin.

Pomo oli sitä mieltä, että joku oli puhunut suunsa liian puhtaaksi.

– Tapaus oli esimerkki siitä, kun esimies ei osaa ottaa palautetta vastaan. Tällainen vaikuttaa varmasti siihen, että alaiset eivät anna enää palautetta, sanoo konsultti Meri Vehkaperä kuulemastaan välikohtauksesta. Vehkaperä on perehtynyt palautteen antoon eettisen johtamisen konsulttiyritys Juuriharjassa.

Räyhääminen on pahinta, mitä työpaikan palautekulttuurille voi tehdä.

– Työntekijät alkavat pelätä kostoa. Epäsuosion uskotaan huonontavan palkitsemista, työtehtäviä, työvuoroja ja niin edelleen, Vehkaperä sanoo.

Erityisesti yksinäiset johtajat saattavat kuvitella olevansa erehtymättömiä.

Seuraavaksi pahimmat palautteen antamisen torppaajat ovat kiire sekä tunne siitä, että palaute ei koskaan vaikuta mihinkään.

Paljastuuko nimi
sittenkin?

Usein sanotaan, että Suomessa puhutaan suoraan ja Ruotsissa vain diskuteerataan. Suomalaisten työpaikkojen ongelma on kuitenkin se, että suoraan puhutaan vain asioista. Kun puhutaan ihminen ihmiselle ja on aika antaa henkilökohtaista palautetta, suu menee suppuun.

– Ei haluta helposti loukata toista. Suomalaiset antavat palautetta yleensä vain, kun on mennyt joko todella hyvin tai todella huonosti, Vehkaperä kertoo.

Yritysvalmentaja Tapio Aaltonen Novetos-konsulttiyhtiöstä on samaa mieltä siitä, että suomalaiset puhuvat esimiehelle tai alaiselle luontevammin asioista kuin kyseisen ihmisen ominaisuuksista.

– Varsinkin, jos esimiehen käyttäytymisessä on joku systemaattinen hankala piirre. Se voi olla vaikka se, että esimies kiinnittää huomion vain negatiivisiin asioihin, eikä lainkaan irtoa kiitosta, kun toinen onnistuu, Aaltonen sanoo.

Vastaavia hankalia puheenaiheita ovat Aaltosen mukaan esimerkiksi se, että ei tervehditä tai kommunikoidaan valheellisesti yhteen suuntaan yhtä ja toiseen toista tai liioitellaan ja vähätellään asioita.

Jatkuvan palautteen kulttuuri on harvinaista. Sen sijaan moni työpaikka käyttää esimerkiksi vuosittaisia tai vielä harvemmin tehtäviä 360:n tai 270:n asteen arviointeja.

Arvioinnit on yleensä tarkoitettu nimettömiksi, jotta puhuttaisiin suoraan. Tästä huolimatta työntekijä voi pelätä, että nimi paljastuu kuitenkin.

– On sellaisia tiimejä ja ryhmiä, joissa on kohtuullisen helppo tietää tai selvittää, kuka on antanut palautteen, sanoo Meri Vehkaperä.

Vehkaperän mukaan suomalaiset yritykset yleensä kunnioittavat kyselyjen nimettömyysperiaatetta, samoin kuin kyselyjä toteuttavat tutkimuslaitokset. Avoimesta palautteesta voi silti joskus tunnistaa henkilön sanamuotojen perusteella, vaikka tekstejä käsitellään joskus tunnistamattomammiksi.

Viekö palaute
palkankorotuksen?

Kasvokkain palautetta käsitellään suomalaisilla työpaikoilla kehityskeskusteluissa, niin ikään yleensä kerran vuodessa. Kehityskeskustelujen ongelmana voi olla, että samassa tilaisuudessa keskustellaan myös palkkauksesta.

– Ei ole kovin todennäköistä, että työntekijä antaisi kriittistä palautetta, koska se voisi pahoittaa esimiehen mielen ja vaikuttaa suorituksen arvioimiseen ja sitä kautta myös palkitsemiseen negatiivisesti, Vehkaperä sanoo.

Monelle esimiehelle 360-arviointi voikin olla ainoa kerta vuodessa, kun hän saa aidosti palautetta alaisilta. Vehkaperän mielestä olisi parempi, että palautetta annettaisiin arjessa usein, eikä vain kertarysäyksenä vuosittain.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tapio Aaltosen mukaan esimies voi joskus yllättyä, kun saa 360-arviossa paljon kuraa päälleen.

– Kun työyhteisössä on kulttuuri, että asioista jupistaan selän takana, eikä esimies ole ymmärtänyt pieniä vihjeitä, palaute tulee sitten isona ryöppynä. Esimiestä halutaan nöyryyttää, ja häntä saatetaan haukkua hyvinkin epäasiallisesti, Aaltonen sanoo.

Kehujakin hävetään
Suomessa

Suomalainen ominaispiirre on sekin, että hyvääkään palautetta ei kehdata antaa tai vastaanottaa. Kun suomalaiselle lausutaan kehu, hän usein vaivautuu ja vähättelee asiaa.

– Pitäisi opetella vain sanomaan kiitos, Vehkaperä sanoo.

Työpaikalla voidaan jopa ajatella, että eipä nyt haluta vaivaannuttaa toista hyvällä palautteella, eikä sitten sanota yhtään mitään.

– Kun tiedetään, että toisen on vaikea ottaa kehuja vastaan, ei haluta aiheuttaa sellaista ahdistavaa tilannetta.

Tapio Aaltosen mukaan kiitokset ovat tärkeitä uskottavuuden kannalta. Jos annetaan pelkkää kritiikkiä, tulee helposti olo, että palautteen antajalla on jotain toisen koko persoonaa vastaan.

Vehkaperä uskoo, että nuorten sukupolvi voi olla vähän reippaampaa palautteen antamisessa. Nuorten työelämätutkimuksessa vastaajat sanoivat myös kaipaavansa itse palautetta.

Palautteen anto ja vastaanotto ovat taitoja, joita voi ja pitäisi opetella. Myös negatiivinen palaute pitää osata ottaa vastaan, eikä vain vääntää asiaa vitsiksi tai väittää vastaan.

Palaute unohtuu
kiireessä

Palautetta on vaikea yhtäkkiä antaa tai pyytää, jos se ei ole ollut työpaikalla tapana. Palautekulttuurin määrittää johdon ja esimiehen esimerkki, ja he eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi asiaa.

– Tuollainen kulttuuri muuttuu hitaasti. Palautteelle täytyy olla kiireettömiä hetkiä, kuten erikseen sovittuja tapaamisia tai viikko- tai kuukausipalavereja, joihin on varattu hetki aikaa palautteelle, ja sitä myös odotetaan siellä, Vehkaperä sanoo.

Aaltosen mukaan esimiehet ovat hirveän erilaisia.

– Yksi ääripää on sellainen esimies, jolla on asenne, että "minä olen esimies ja minä olen oikeassa". Niitä on valitettavasti jatkuvasti. Hän saattaa sanoa, että minulle saa antaa palautetta, mutta jos niin tehdään, hän ottaa nokkiinsa.

Toisessa ääripäässä on esimies, joka osaa sekä pyytää palautetta että ottaa sen vastaan.

Jos parantamisen varaa on, työntekijätkin voivat tuoda esille vaikka ryhmänä, että he haluavat palautetta.

– Myös työntekijällä on vastuu ryhtyä aktiivisesti antamaan palautetta, sanoo Meri Vehkaperä.

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (117)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Suomalainen onkin opetettu räyhäämään kotona peilin ääressä. Kyllä tämän ymmärtää, eihän se irtisanottu muualla voikaan räyhätä kun firman ovet tai portti on häneltä suljettu.
x 2.4.2012 6:31

Anonyymi
Kiinasta puheenollen:

"Mestari lausui: Huei ei auta minua yhtään! Hän hyväksyy kaiken mitä minä sanon."

Konfutse: Keskustelut

(Kiinalainen hyvän hallinnon opas noin 2500 vuoden takaa. Käytössä nykyisinkin.)
Nimetön 2.4.2012 6:40

Anonyymi
Kun vielä ihmiset oppisivat erottamaan sen, mikä on paskan puhumista ja mikä palautteen antoa, niin sitten siihen vapaaseen palautteenantoon voisi antaa vaikka luvankin.

Meillä ainakin 'lupa puhua' on johtanut siihen että henkinen väkivalta on työpaikalla kasvanut kun kaikkein pahimmat päästävät tähän vapauteen vedoten suustaan mitä ikinä keksivätkään. Suurin osa ihmisistä on valitettavasti niin henkisesti kehittymättömiä että heidät pitää jo toisten hyvinvoinninkin kannalta vaientaa.
Ja räyhääminen, sitä nämä pikkunatsit sanovat pomon tekevän silloin, kun saavat itse palautetta.
Palaute on asiallist 2.4.2012 6:47

Anonyymi
Kaksi juttua Vehkaisen perän hinnalla.
7 2.4.2012 6:51

Anonyymi
Jos mua arvostellaan saan itkupotkuraivarin, itse kyl arvostelen muita.
Jani-Mervi sateenkaa 2.4.2012 6:57

Anonyymi
Pikkujoulut ovat hyvä paikka kertoa johtajille asiat niin kuin ne on.
Muistatsä ku sä sano 2.4.2012 6:57

Anonyymi
Työntekijän on pelätävä kostoa on minunkin työpaikka minä, töissä en ole kavereitteni seassa vaan hankkimassa elantoa.
Nimetön 2.4.2012 7:01

Anonyymi
Kansainvälisessä yrityksessä oli johtajana "pikku Napoleon" joka keräsi hovin ympärilleen. Heille kaikki oli sallittua mutta epäsuosiossa olevilla oli hankalaa. Aikoinaan fuusiossa lähes puolet henkilöstöstä vaihtui ja pomo ei huomannut mitään, oli kuulema ihan normaalia. Pomo ja hovi jatkoivat vuosia samaan tahtiin kunnes pomo hoveineen sai lähteä. Vasta sitten työilmapiiri parani.
1uhreista 2.4.2012 7:02

Anonyymi
Management by ple. 30 vuotta työelämässä olleena olen kypsä eläkkeelle. Pidentäkää työurianne ihan rauhassa, mulle riittää.
Näin 2.4.2012 7:17

Anonyymi
Niin heikko on SUOMALAISEN TYÖNJOHTAJAN ITSETUNTO:
ettei kestä edes ASIALLISTA PALAUTETTA.

Nimetön 2.4.2012 7:19
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä