Kirjaudu ▼
 

Maittaisivatko pikku nokoset? Tämä auttaa, tämä ei

Heini Karjanmaa
Maittaisivatko pikku nokoset? Tämä auttaa, tämä ei
Vakava kaamosmasennus on vain harvojen tauti, mutta lievemmästä kaamosoireilusta kärsii pimeään vuodenaikaan moni suomalainen. Lue mitkä keinot auttavat talviväsymykseen ja mitkä eivät.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

On joulukuinen aamu, työpäivä toimistolla on alkamassa. Eletään taas niitä aikoja, jolloin aamulla töihin lähtiessä on pimeää ja töistä kotiin palatessa on taas pimeää. Työpäiväkin vietetään ilman auringonvaloa keinovalon loisteessa.

Liikunnan ja valon vaikutuksesta mielialaan väitelleen Hyksin psykiatrian erikoislääkärin Sami Leppämäen mukaan jopa 10–15 prosenttia suomalaisista kärsii kaamosoireista, jotka aiheuttavat haittaa toimintakyvylle tai jaksamiselle yleensä.

– Lähes jokaiseen pimeä vuodenaika vaikuttaa jollain tavalla, Leppämäki kertoo. 

Mikä sitten neuvoksi, kun mieli on apea ja mikään ei huvita, jatkuva väsymys vaivaa, vaikka nukkuukin aiempaa enemmän, suklaata, pullaa ja muuta makeata kuluu, puntari ulvahtelee lisäkilojen alla ja pahaa oloa tulee tiuskittua niin työkavereille kuin perheenjäsenillekin.

Taloussanomat pyysi psykiatrian erikoislääkäri Leppämäkeä arvioimaan, mitkä keinoista toimivat ja mitkä eivät.

Kirkasvalon tai sarastuslampun käyttö

– Molempia on tutkittu, toimivat kaamosoireilun hoidossa.

Korvavalohoito

– Lisää tutkimuksia kaivataan. Korvavalo on korvien kautta aivoihin ohjattavaa kirkasvaloa.

Suklaa, piparkakut, banaani, lakritsa tai olut

– Nämä ovat monille "itselääkintää", mutta liiallisella käytöllä saattaa olla haittoja! Kaamosoireilevat yleensä piristyvät hiilihydraateista hetkellisesti, mutta pitkäaikainen käyttö saattaa johtaa esimerkiksi painonnousuun, mikä on tavallinen kaamosoire.

Lisää d-vitamiinia tai kalaöljyä

– Ei selvää näyttöä, mutta ei haittaakaan.

Superruuat ja ruokavaliomuutokset

– Ei näyttöä kaamosoireiden suhteen.

Melatoniini

– Ei näyttöä tehosta kaamosoireilun suhteen, mutta saattaa korjata unirytmiä.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Etelänmatka 

– Tieteellistä näyttöä ei ole, mutta auringonvalo on luonnollisesti paras hoito kaamosoireilevalle eli siitä on hyötyä.

Ulkona liikkuminen

– Lyhytkin aika auringossa auttaa. Liikunta valoisana aikana olisi tehokkainta. Liikunta myös yksinään on tehokas hoitokeino.

Solarium

– Ei auta kaamosoireisiin. 

Pitkään nukkuminen

– Jos nukuttaa, on hyvä nukkua! Hyvin monilla unentarve lisääntyy pimeänä vuodenaikana - sitä vastaan ei kannattaisi tapella.

Psyykenlääkkeet

– Kaamosmasennuksessa masennuslääkkeet voivat joskus olla tarpeen.

Sami Leppämäen vuonna 2006 julkaistun väitöskirjatutkimuksen "The effect of exercise and light on mood" keskeinen tutkimustulos oli se, että liikunta ja kirkasvalo paransivat mielialaa ja vähensivät masennusoireita.

Vähintään kaksi kertaa viikossa harrastettu fyysinen harjoittelu paransi tehokkaasti masennusoireita pimeänä vuodenaikana. Liikuntaakin tehokkaampi hoito kaamosväsymyksestä kärsivillä oli kirkasvalon käyttö. 

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (59)


Anonyymi
Miksi sitä pitää nimittää kaamosMASENNUKSEKSI. Minä olen jo kauan sitten todennut pimeänajan tultua talviuni-ajan alkaneen, ja nukun pidempään kuin valoisana aikana ja se siitä. Uskoisin, en toki tiedä, että aika harva potee nimenomaan masennusta kaamosaikaan.
Olemmekohan me talviunta nukkuvat 'alkuperäisten' suomalaisten, milloin sitten tänne saapuivatkaan jääkauden jälkeen, jälkeläisiä ja siksi sopeutuneet nukkumaan pimeänä aikana paljon, kun muutakaan ei oikein voinut tehdä, välillä vain vähän syödä, energian- ja ravinnonsäästöä.
Anonyymi: Aina Uninen 1.12.2011 8:40

Anonyymi
Aina uninen, olet oikeassa. Tutkimikset viittaavat juuri tuohon energiansäästöön. Eivät ilmeisesti todista sitä, mutta onhan se luonnollista - olemmehan me enemmän eläimellstä perimää kuin jumalallisen luomistyön hedelmää.
Anonyymi: 43-vuotias 1.12.2011 9:07

Anonyymi
Kirkasvalosta ei ole mitään hyötyä, se ärsyttää vain silmiä ihan hvetisti.

Lääkkeitä:
- kellojen siirtely pois
- kaikkiin työpaikkoihin ISOT ikkunat, joista tulee paljon luonnonvaloa
Anonyymi: Oikoteitä onneen ei 1.12.2011 9:15

Anonyymi
Jos Vihreiden guru eli Osmo Soininvaara saa ideansa läpi niin kohta suurten ikäluokkien eläkeläiset voivat veronmaksajien maksaman Kelan TUKISETELIN (arvatenkin 1000e/eläkeläinen) turvin viettää pahimmat talven kaamoskuukaudet aina Espanjan Aurinkorannikolla - silloin nuoret työssäkävijät eivät maksaisi ainoastaan suurten ikäluokkien muhevat eläkkeet vaan myös heidän etelän kaamosmasennustorjuntalomansa.
Anonyymi: Buhahhah 1.12.2011 9:16

Anonyymi
Korvavalo???

Silmissä on tappisolut.
Korvissa on kuuloluu ja jalustin.

Taskulamppu per..sä auttaa yhtä paljon korvissa.

Jos ne ovat toisinpäin, nisäkäs ei ole kotoisin tältä planeetalta.
Anonyymi: humanoidiko??? 1.12.2011 9:31

Anonyymi
Ylivoimaisesti paras lääke kaamosmasennukseen on oma elämä. Kun on mielekästä tekemistä (edes vapaa-aikana), ei ole pelkoa masennuksesta.

Eikä sellaiseen tarvita edes mahdottomasti rahaa.
Anonyymi: Pärjäilijä 1.12.2011 9:35

Anonyymi
Lisää d-vitamiinia tai kalaöljyä

- Ei selvää näyttöä, mutta ei haittaakaan.


voittoa lääketehtailijoille.


Eipäs, D-vitamiinia ei voida patentoida, joten lääketehtaat eivät siitä juuri voittoja saa. D-vitamiini on halpaa (paitsi suomesta ostettuna). D-vitamiinin käyttämättömyydestä ne lääketehtaat saavat voittoa, koska silloin ne voivat myydä oikeita lääkkeitä hoitamaan D-vitamiinin puutoksesta johtuviin sairauksiin.
Anonyymi: Nimetön 1.12.2011 9:39

Anonyymi
Kummasti piristää, kun näkee naapurin laahustavan monokärkiinsä tuijotellen leuka rinnassa.
Anonyymi: ei auta leuanveto 1.12.2011 9:41

Anonyymi
Kun kello 21 on pimeää aikaa kestänyt viisi tuntia, niin kyllä on meikältä mehut pois.

Talvella riittäisi 6 tunnin työpäivä, on kestämätöntä lähteä pimeällä työhän ja tulla pimeällä kotiin.
Anonyymi: Taavi Takatalvinen 1.12.2011 9:41

Anonyymi
Kummasti piristää, kun näkee naapurin laahustavan monokärkiinsä tuijotellen leuka rinnassa.


Korjaan ännänteen potenssiin.
Anonyymi: ei auta leuanveto 1.12.2011 9:42
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä