Kirjaudu ▼
 

Koska lomaltapaluu ahdistaa liikaa?

Arijukka Turtiainen
Koska lomaltapaluu ahdistaa liikaa?
Pitkät aamu-unet, päiväkaljat ja lokoisa laiskottelu ovat elokuussa monelle taakse jääneitä lomamuistoja. Nopeasti rytmi muuttuu ja työasiat tuntuvat hankalilta. Terveystalo varoittaa, että lomaltapaluuahdistus voi pahimmillaan aiheuttaa vakavia stressioireita.
16.8.2011 19:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Loman loppuminen ahdistaa monia, eikä töistä tunnu loman jälkeen tulevan yhtään mitään. Terveystalon johtava työterveyspsykologi Tanja Lappi rauhoittelee ahdistujia – töiden ei ensimmäisellä viikolla tarvitsekaan sujua täysteholla.

Osalla ihmisistä normaali harmitus loman loppumisesta saa liian suuret mittasuhteet. Vakavat stressioireet voivat silloin muuttua masennukseksi ja todelliseksi ahdistuneisuudeksi.


– Normaalisti oireiden pitäisi mennä ohi ja arjen lähteä sujumaan muutamassa viikossa. Jos näin ei tapahdu, voi ahdistuksen taustalla olla muita syitä, Lappi sanoo Terveystalon tiedotteessa.

Jos lomaltapaluuahdistus ei hellitä, syynä voi olla ylikuormittuneisuus pidemmältä ajalta, piilevä masennus tai työyhteisön ongelmat. 

– Monet tekevät töitä jaksamisen äärirajoilla ympäri vuoden ajatellen, että kesälomalla ehtii sitten levätä. Mutta jos uupumus on kertynyt koko vuoden ja jopa useamman vuoden ajan, niin kesäloma ei välttämättä ole tarpeeksi pitkä aika palautumiseen, Lappi sanoo.

Työterveyslaitos on listannut kuusi vaihetta, jotka useimmat käyvät läpi palatessaan lomalta töihin.

1. Lomalta irtautuminen
Alakuloisuus valtaa mielen: siinäkö se loma taas meni?

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

2. Uuteen rytmiin sopeutuminen
Palaveri heti aamusta stressaa jo edellisenä iltana. Entä mitä yht'äkkiä tapahtui kaikelle vapaa-ajalle?

3. Orientoitumisen tarve
Työtehtävät on taas järjesteltävä niin työlistoihin kuin omaan päähänkin. Tämä vaihe ottaa aikansa.

4. Arjen sujuminen
Aamutoimet hoituvat pian taas tutulla nopeudella, ja kaupassakäynti ei tunnu vievän koko iltapäivää. Rutiinit loksahtelevat kohdilleen.

5. Normaali työnteko
Työt ja arki sujuvat. Tähän kuluu normaalisti pari viikkoa.

16.8.2011 19:19
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Ihmiset Tanja Lappi
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.

Kommentit (12)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Kuukauden loma. Eka viikko menee vielä työasioissa ja rytmissä.

Toka vikko on jo parempi, ehkä paras koko kuukaudesta, irtautminen jo tapahtunut ja vielä jäljellä yli puolet lomasta.

Kolmas viikko työasiat palailevat mieleen ja päiviä lasketaan jo.

Neljäs viikko, olo on kuin moraalisessa krapulassa ja aivot työskentelevät täysillä etsien ratkaisua miten välttää töihin menon ja löytyisikö parempi työ viime tipassa.

Tälläisia miettivän kannattaa siirtyä omaan palvelukseensa.
Talonmies 16.8.2011 19:36

Anonyymi
Hyvä kuitenkin jos on vielä se duuni sentään jäljellä...
Kauko Matkaaja 16.8.2011 19:37

Anonyymi
Kun ei ole oikein työtön tai työllinen, ei ole lomalla eikä töissä.
Köyhä p4ska on aina 16.8.2011 19:37

Anonyymi
- "Skudaa herra pankinjohtaja, saisinko teiltä 50.000 euroa lainaksi ?"

- "Toki, hyvä mies. Minkäslaisen takauksen laitatte?"

- "Minä nostan sen lainan ja talletan siitä 10.000 euroa yhteiselle takuutilille. Olen generöösi maksaja, joten voitte sijoittaa tuon kymppitonnin niin tuottoisasti kuin haluatte, ja tienat sillä hyvinkin tuon lainaamani 50.000 euroa !"

- "Tuohan kuulostaa åk-hommalta! Mutta entäs jos ette kykenekään maksamaan sitä lainaa takaisin?"

- "No, siinä tapauksessa saatte pitää sen kymppitonnin.."

- !!!!
Nimetön 16.8.2011 19:47

Anonyymi
Työpaikan jatkuvat YT:t viime vuosina ja irtisanomiset ja siten oman työkuorman järkyttävä kasvu on vienyt mehut minulta. En pysty pääsemään oravanpyörään kiinni nyt lomien jälkeen. Aivot lyö tyhjää. Tilanne on vakava. Pitäisi varmaan hakea ammattiapua.
en pääse töihin kiin 16.8.2011 19:51

Anonyymi
Joku mättää kun ei ahista. En palannut töihin, koska kotna on paljon enemmän töitä. Miksi palata?
Lomalla on rattoisaa 16.8.2011 20:16

Anonyymi
Heittäydyin vapaaherraksi puoli vuotta sitten. Olen treenannut, lukenut ja ottanut rennosti. Kesä näyttää olevan ohi.. pitää varmaan lähteä etelään.
Downshifting 16.8.2011 20:16

Anonyymi
Mitenkähän kansanedustajilla asian kanssa?
Tänä vuonna ei ainakaan työt ole painanu, kun alkuvuosi oli vaalilomaa ja sitten kevät meni Kataisen kohelluksessa ja sitten olikin taas loman vuoro. Niin ja kohtahan sitä on joululomat tulossa...
Ja lomaillessa Suomi ajautuu KRIISIIN, jonka vertaista saa hakea sotakorvausvuosista!
Veronmaksaja 16.8.2011 21:21

Anonyymi
Minusta oli kiva palata virkeänä töihin loman jälkeen. Kiva odotella taas seuraavaa kesää ja painaa siihen asti kunnolla duunia.
Reipas 16.8.2011 21:24

Anonyymi
Lomaltapaluu ei ahdista yhtään. Näin koska yt-neuvottelijat suuressa viisaudessaan vapautti minut työuran jatkumisesta irtisanomisella. Nyt se "loma" vasta alkoikin kun työ ei enää vaivaa.
irtisanottu 17.8.2011 6:52
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä