Kirjaudu ▼
 

Tarkista heti tämä paperi – virheet maksavat satoja euroja

Taloussanomat
Tarkista heti tämä paperi – virheet maksavat satoja euroja
Viranomaisetkin erehtyvät. Jos ei korjaa työeläkeotetta, mahdolliset virheet voivat verottaa tulevaa eläkettä satoja euroja kuussa.
30.8.2010 13:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Vuosittain kolme miljoonaa ihmistä saa työeläkeotteen kotiinsa. Vastaanottajista kuusi prosenttia löytää otteestaan virheitä, mutta vain viidennes tekee oikaisupyynnön, Työeläkevakuuttajat Tela kertoo tiedotteessaan.

Oikaisu kannattaa tehdä, sillä virheet voivat verottaa tulevaa eläkettä jopa satoja euroja kuussa.

Telan tiedottaja Janne Pelkonen sanoo, että jokainen puuttuva työsuhde pitää ilmoittaa ja väärät palkkasummat oikaista.

– Kukaan muu kuin palkansaaja itse ei tarkista, että työeläkeotteen tiedot pitävät paikkansa, Pelkonen muistuttaa.

Oikaisupyyntöön olisi hyvä liittää palkkatodistus tai työtodistus. Otteen voi tarkistaa myös sähköisesti.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Vuosien takaisiakin tietoja kannattaa tarkistaa, sillä eläkeoikeus ei vanhene.

Vuodesta 2012 otteessa näkyvät myös kunnan tai valtion palveluksesta kertyneet eläkkeet. Ennen vuotta 2005 alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana, joten ennen sitä tehtyihin ei tarvita oikaisua.

30.8.2010 13:17
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Tela

Kommentit (23)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Totta, syytä tarkistaa että KAIKKI työsuhteet ovat mukana eläkelaskelmassa, tosin Suomi on täynnä ihmisiä jotka ovat tehneet töitä ilman verokirjaa eikä niistä tienesteistä kerry eläkettä senttiäkään, no nuorena ei sitä tajua mutta vanhana se sitten kirpaisee sitäkin pahemmin.
Anonyymi: Vanha tietää 30.8.2010 13:29

Anonyymi
Ei tule eläkettä, ne on syöty ja niillä on tehty ties mitä.
Anonyymi: Lipposen menetelmäll 30.8.2010 13:32

Anonyymi
Itse havaitsin muutama vuosi sitten yhden lyhyen työsuhteen puuttuvan. Vika oli työnantajan päässä. Olisi yks 45 000 euroa puuttunut..
Anonyymi: Tarkkana tarkkana.. 30.8.2010 13:34

Anonyymi
Olen vasta kolmekymppinen, joten minun on turha tarkistaa.

Koko eläkejärjestelmähän on jo romahtanut siinä vaiheessa kun minä olen eläkeiässä.
Anonyymi: Turhaan, aivan turha 30.8.2010 13:37

Anonyymi
Jutussa mainitaan, että "VIranomaisetkin erehtyvät". Kyllä se suurin vika löytyy palkanmaksajan ohjelmista, jos ilmoitus ei eläkefirmoille mene.
Anonyymi: Joo 30.8.2010 13:38

Anonyymi
- Kukaan muu kuin palkansaaja itse ei tarkista, että työeläkeotteen tiedot pitävät paikkansa, Pelkonen muistuttaa


Ai, no mihin me tarvitaan noita raskasrakenteisia ja kalliitta eläkeyhtiöitä jos itse pitää kaikki dokumentitkin oikaista!?????????????????
Anonyymi: kansalle on sysätty 30.8.2010 13:48

Anonyymi
Työnantajien suosikkipihistyskeino koska sitä on työntekijän vaikea huomata.
Anonyymi: Nimetön 30.8.2010 13:50

Anonyymi
Otteen voi tarkistaa myös sähköisesti.


Jos vaan toimisi, tunnistautumisen jälkeen ei tapahdu yhtään mitään.

http://www.tyoelake.fi/atlu.aspx?section=43593
Anonyymi: Puupää 30.8.2010 13:50

Anonyymi
Tarviiko ilmoittaa jos otteella on liikaa tuloja?
Anonyymi: En ole koskaan ollut 30.8.2010 13:52

Anonyymi
kannattaa tarkistaa, sillä eläkeoikeus ei vanhene.


Eihän toki, sairastunutta työkyvytöntä vain jallitetaan työttömyysvirastossa (6-10v) kunnes eläkkeen maksuperuste puolittuu...

...johon kenguruoikeus toteaa että "annettuja tosiasioita ei tarvitse huomioida".
Anonyymi: rapparilandian puoli 30.8.2010 14:02
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

07:53 Digitoday Hakkeripurkki käynnistää GM:n OnStar-auton
07:02 Kolumni Imperiumin perintö tuo tuskia
06:01 Pääsi työhaastatteluun, teki oharit – 10 käskyä nuorille
30.7. It-viikko Googlen hullut ilmapallot pääsemässä tosikäyttöön
30.7. Gatesin miljardit kalpenevat – historian rikkaimman titteli meni kehitysmaahan
30.7. Pankki laski, mitä Grexit maksaisi Suomen Pankille
30.7. Pörssipäivä oli mainio Nokian ja Valmetin omistajille
30.7. FT: IMF ei osallistu Kreikka-pakettiin – ainakaan ilman velkahelpotuksia
30.7. Digitoday Estä Android-puhelimesi kaappaus: tässä ohjeet
30.7. Helsingissä paljastui räikeä rikkomus – tuntiliksa alle koululaistason
30.7. Berlusconi myy ison siivun imperiuminsa futiskruunusta
30.7. Soneran verkkovika ohi – vian syystä ei tietoa
30.7. Digitoday Tuleeko Nokiasta uusi Nokia? "Toivottavasti ei"
30.7. Video Androidissa uusi superbugi – erityisen nolo Googlelle
30.7. Valmetin selvä tulosparannus jäi odotuksista
30.7. Hallituksen esitys yhteiskuntasovusta valmistui
30.7. Heikko euro kaunistaa – nämä yritykset hyötyvät
30.7. Nokian hurja ralli jatkuu pörssissä
30.7. Digitoday Näin voit käyttää Windows 10:tä ilmaiseksi – laillisesti
30.7. Sony tahkosi kovan tuloksen – puhelimista tappiota
30.7. Areva myi reaktoribisneksen – "täysin immuuni" Olkiluoto-riskejä vastaan
30.7. Jane Birkin pillastui – vaatii nimeään pois laukusta