Kirjaudu ▼
 

Pomon päänsärky johtuu näistä tyypeistä

Marja Airio
Pomon päänsärky johtuu näistä tyypeistä
Oletpa sitten pomo tai duunari, löytyy työpaikaltasi varmasti maailman ärsyttävin työkaveri. Mutta kuka osaa sanoa, miksi toiset ihmiset saavat suuria tunteita aikaan? Vai oletko jopa itse yksi heistä?
4.12.2009 14:26
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ruotsalainen johtamiskonsultti Anki Udd määrittelee e24:ssa kuusi tyyppiä, joiden kanssa pomoilla on yleisimmin ongelmia. Et kai sinä ole työpaikan pilkunviilaaja tai aikavaras?

Katso kuuden persoonallisuuden lista työpaikan tyypeistä, jotka aiheuttavat taatusti pääkipua työpaikalla.

Tai jos olet pomo, saat tästä vinkkejä siihen, kuinka käsitellä työpaikan niin sanottuja vaikeita tapauksia ja tehdä aloitteita heidän kanssaan.

1. Ei-sanojat

He ovat kaikkein negatiivisimmin ajattelevia työntekijöitä. Ei-määkijät näkevät aina ehdotuksissa ja uusissa mahdollisuuksissa pelkästään ongelmia. Kuitenkin heillä on harvoin konkreettisia ideoita siitä, kuinka ongelmat tulisi ratkaista.

Pomon strategia: Johtajana sinulla on taatusti alaisia, jotka tarkastelevat asioita kriittisesti. Mutta jos työntekijä sanoo aina kaikkeen "ei", on se rasittavaa pitkällä aikavälillä.
Keskustele henkilön kanssa yksityisesti ja kerro miten koet työskentelyn hänen kanssaan. Yritä saada tietoon hänelle myös se, miten tiimi reagoi ei-sanojan käytökseen.

2. Talvehtijat

Horroksessa työskentelevät ovat jo liian kyllästyneitä vaihtamaan paikkaa. Heillä ei ole maalia eikä välitavoitteita urallaan ja he kärsivät todella vakasta ikävystymisestä.

Pomon strategia: Tämä on henkilö, joka ei todennäköisesti aio jatkaa työssään.
Tilanne on vaikea: Et voi irtisanoa ketään, jonka lähtö ei ole perusteltua. Keskustele henkilön kanssa ja koittakaa löytää jäljellä oleva motivaatio.

3. Suupaltit

He viettävät työaikansa puhumiseen. He kertovat, kuinka paljon heidän täytyy tehdä ja miten stressaavaa työskentely on, vaikka heidän työmääränsä olisi sama kuin kaikilla muilla.

Pomon strategia: Harakat ovat usein mukavia, joten voi olla vaikea kohdata heitä – vieläpä ikävissä merkeissä. Voitko mitata millään tavoin heidän työmääräänsä ja kertoa myöhemmin siitä?

4. Suojelijat

Näin me olemme aina tehneet täällä. Tämä on tuttu lause duunipaikkojen skeptikoilta, jotka laittavat heti jarrut päälle muutoksessa.

Pomon strategia: Johtaja, sinulle on tärkeää, että selität moneen kertaan, miksi muutoksia tehdään. Ole selvillä muutoksen hyödyllisyydestä ja tarkoituksesta, kun välität viestiä.

5. Pilkunviilaajat

He tykkäävät säännöistä ja ovat kovin muodollisia. Pilkunviilaajat haluavat muistuttaa pelisääntöjen seuraamisesta, olipa tilanne mikä tahansa.

Pomon strategia: Usein pilkunviilaajia ovat he, jotka pelkäävät tehdä virheitä. Yritä parantaa heidän itsetuntoaan ja tehdä selväksi, että on oikein tehdä virheitä.

6. Aikavarkaat

Hän on epävarma, mikä johtaa työpaikalla usein ikäviin tilanteisiin: hän tarkistaa kaiken kahdesti pomon kanssa. Omien päätösten tekeminen on vaikeaa ja aikavaras haluaa aina vahvistuksen siitä, että hän tekee asiansa oikein.

Pomon strategia: Monilla johtajilla on vähän aikaa ja he kokevat, että aikavarkaan kanssa työskenteleminen on varsin vaikeaa.
Ole suora, aseta rajat ja pidä luottamus työntekijään.  Selitä, että työntekijällä ei olisi tätä työtä, jos häneen ei luotettaisi.

∇ Mainos ∇
4.12.2009 14:26
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (67)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Hyi mitä tekstiä ei. koske Suomea.
Anonyymi: Pikku ja suur-pomoje 4.12.2009 14:35

Anonyymi
Aaah... Niin ihanaa lukea tutkivaa journalismia....
Anonyymi: Mikki Hiiva 4.12.2009 14:38

Anonyymi
Tämä todistaa sen, että myös työntekijänä olemiseen pitäisi satasata koulutusta ei pelkästään hyvänä johtajana olemiseen.
Anonyymi: paljon nähnyt ja kok 4.12.2009 14:40

Anonyymi
Tunnen useita ns. suuria johtajia tyoni kautta.

Heita kaikkia yhdistaa kaksi luonteenpiirretta>

He omivat muiden tyon tulokset itselleen

Omat toppaykset he tyontavat muiden piikkiin.

Anonyymi: Valkokaulusduunari 4.12.2009 14:42

Anonyymi
5. Pilkunviilaaja

Pilkunviilaajaksi tulkitaan nykyisin myös henkilö joka uskaltaa pyytää ylityökorvausta kun hänelle esim. perjantaina klo 16:00 tullaan antamaan uusi työ joka pitää saada maanantai-aamuun mennessä valmiiksi.

Pomon strategia: Sanotaan työntekijälle että asiakas ei ole antanut ylityölupaa mutta hommalla on kiire. Varsinkin jos yrityksessä on yt-neuvottelut meneillään, toimii tämä strategia varmasti.
Anonyymi: Tietoa on 4.12.2009 14:42

Anonyymi
Sitten voi ajatella niinkinpäin, että onko minun johtamistyylini vaikuttanut siihen, että tuo henkilö tuossa on jokin näistä tyypeistä. Kohtelenko alaisiani eri tavoin ja näkyykö se tyyppiytymisistä. Onko johtamisstrategiani tyyppiyttää mielessäni luokittelemat henkilöt.

Yhtä monenlaisia on johtajia kuin alaisia, johtamisopin teoriat puree kyllä lähes jokaiseen tyyppiin, myös horroksiin.
Anonyymi: sarazwuo 4.12.2009 14:44

Anonyymi
No kylläpäs olikin...
Ja tämäkin konsultti vetäsee huikeat liksat vuodessa.
Ja firman johto maksaa viulut.
Leedsiläiseksi olisin äkisti kuvitellut tämän Svean.

Siis hänen mukaansa duunarien ominaisuuksia nämä - meillä on useampikin tuollainen esimieheksi kutsuttava täällä vinkumassa - mites niitten kanssa sitten pitäisi menetellä?
Anonyymi: mens sana 4.12.2009 14:47

Anonyymi
Jos esimies työpaikalla joutuu ryhmittelemään työntekijöitä artikkelin mainitsemien kohtien 1 - 6 mukaisesti, on se merkki siitä että hänellä on johtamisongelma. Esimies ei hallitse henkilöjohtamista.

Yrityksen strategia: Vaihdetaan kyseinen esimies toiseen ja annetaan nykyiselle esimiehelle mahdollisuus päästä henkilöjohtamiskurssille. Jos hän kieltäytyy, näytetään hänelle ovea.
Anonyymi: Näitä on nähty 4.12.2009 14:50

Anonyymi
Oivoi ja hoh hoh...
Anonyymi: ZZzzzZZz.... 4.12.2009 14:50

Anonyymi
Konsultin ohjeet pomolle ainakin olivat tosi hyviä. "Yritä keskustella työntekijän kanssa, miksi hän blaablaablaa". Ei ole kaveri ollut päivääkään esimiehenä missään.

Aina samaa tuubaa, korulauseita ilman mitään konkreettista ohjetta.

Vittumaisin homma Suomessa on olla "pomo". Työntekijöistä 90% ei osaa muuta kuin rutista ja laittaa kapuloita rattaisiin. Lakkoon vaan hei, herroille luu kurkkuun!
Anonyymi: Nimetön 4.12.2009 14:54
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 7
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä