Kirjaudu ▼
 

Tässä on halpalennon oikea hinta: 400 euroa

Lehtikuva
Tässä on halpalennon oikea hinta: 400 euroa
16 euroa luottokortin käytöstä, 20 euroa istuinpaikasta, 35 euroa matkalaukusta... Lisämaksut nostavat nopeasti lentolipun hintaa. Matkustajien rahastus on kiihtymässä, kun halpalentoyhtiöiden lisäksi myös perinteiset lentoyhtiöt ovat ryhtyneet perimään lisämaksuja. Esimerkiksi Finnair alkoi kesäkuun alussa veloittaa lisämaksua luottokortin käytöstä matkaa ostettaessa. Katso miten hinta kasvaa.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Halpalentoyhtiöllä lentävä matkustaja saa varautuva maksamaan lentolippunsa lisukkeena yhä erilaisempia maksuja. Halpalentoyhtiöiden konseptiin kuuluu, että ne veloittavat erikseen lennolla tarjottavista aterioista sekä ruumaan menevistä laukuista ja erikoismatkatavaroista. Erilaiset maksut voivat pompauttaa lentolipun hintaa tuntuvasti.

Halpalennolla matkalaukkumaksu on lentoyhtiöstä riippuen 10–35 euroa, urheilutavarasta vielä enemmän. Myös mieluisasta paikasta lentokoneessa menee lisämaksu, joka vaihtelee 10-20 euron välillä. Edulliset lennot ovat usein välilaskullisia, joten ruumaan menevistä laukuista ja paikasta joutuu maksamaan kaksi kertaa.

Lentomatkustaja pulittaa halpalentoyhtiölle ylimääräistä myös luottokortilla maksamisesta. Yhtiöiden verkkokaupat ovat ulkomailla, joten luottokortti on suomalaiselle usein ainoa keino suorittaa maksu.

11:31Osake
+0.00 %
2.38
+0.00

Easyjetillä luottokorttimaksu on jopa 16,24 euroa. Latvialainen Air Baltic puolestaan perii 20 euron ”transaktiomaksun”, jolta välttyy jos maksaa yhtiön omalla luottokortilla.

Halpalennoilla täytyy joskus maksaa erikseen myös lähtöselvityksestä. Esimerkiksi Tampereelta lentävä Ryanair pyytää kuuden euron maksun verkossa tehtävästä lähtöselvityksestä.

Nämä kaikki lisämaksut lisäävät halpalentolipun hintaa merkittävästi. Esimerkiksi lento Helsingistä Roomaan Riian kautta maksaa Air Balticilla kesäkuussa ensialkuun noin 265 euroa. Lennon loppusumma nousee kuitenkin lähes 400 euroon, jos haluaa istua tietyssä paikassa, ottaa mukaan matkalaukun ja golflaukun sekä vielä maksaa suomalaisella luottokortilla. (Katso tarkka laskelma jutun lopusta.) 

Lisäksi kyseisen Rooman-lennon matkustajan on syytä varautua yöpymiskuluihin, koska jatkolento Riiasta lähtee seuraavana päivänä.

Maksaminen maksaa
laatuyhtiössäkin

Lisämaksut ovat hiipineet myös perinteisiin lentoyhtiöihin. Finnair alkoi kesäkuun alussa veloittaa verkkokaupastaan ostetuista kansainvälisten lentojen luottokorttimaksuista yhden prosentin laskun kokonaissummasta. Vastaavasti pohjoismaiseen SAS-yhtiöön kuuluva Blue1 pyytää luottokorttimaksuista viisi euroa.

Laatulentoyhtiöt ovat muuttaneet myös ateria- ja matkalaukkuohjeistustaan halpalentoyhtiöiden suuntaan. Viime vuonna Finnair viilasi erikoismatkatavaroiden säännöksiään siten, että golf- ja suksivarusteiden kuljettaminen muuttui käytännössä maksulliseksi.

Finnair ryhtyi viime syksynä kilojen lisäksi rajoittamaan ruumaan menevien matkatavaroiden kappalemäärää. Nykyisten ohjeiden mukaan ruumaan saa panna vain yhden 23-kiloisen matkatavaran.

Blue1 suostui vielä viime vuonna kuljettamaan suksipussin ja golflaukun maksutta joissain tapauksissa, mutta nyt varusteiden kuljettaminen maksaa 20-40 euroa matkan kohteesta riippuen.

Viime marraskuusta lähtien Finnairin mannertenvälisillä lennoilla on ollut maksua vastaan mahdollista valita istuinpaikka. Tilauslennoilla vastaava on ollut mahdollista jo vuodesta 2007. Vuosi sitten Finnair lopetti kotimaanlentojen ja Suomen lähialueelle suuntautuvien lentojen ilmaisen ruokatarjoilun.

Lisämaksuista tuli
kultakaivos

Matkalaukku-, ateria- ja muista erikseen laskutettavista maksuista on tullut lentoyhtiöille entistä tärkeämpi tulonlähde. Lentoliikenne- ja matkailualan konsulttiyhtiö Amadeuksen tuoreen selvityksen mukaan lisämaksuista syntyi viime vuonna yhtiön tutkimille 104 lentoyhtiölle tuloja 15,1 miljardia euroa.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Lisämaksusta kertyvät tulot ovat moninkertaistuneet muutamassa vuodessa, sillä vuonna 2007 lisämaksutuloja kertyi vaatimattomat 1,7 miljardia euroa. Viime vuonna summa kasvoi 38 prosenttia edellisvuodesta ja jopa 96 prosenttia kahdessa vuodessa.

– Lisämaksutuottojen kasvattaminen yleistyy lentoliikennealalla. Se on tendenssi. Uskomme, että palvelut vain paranevat, kun lentolippu on muutakin kun vain lippu, sanoo tiedottaja Laura Varja Finnairista.

– Asiakkaat ovat ottaneet hyvin vastaan sen, että lippua voi räätälöidä. Se tarjoaa enemmän vaihtoehtoja asiakkaille, Varja sanoo.

Finnair ei julkaise lisämaksutuottojaan, mutta yhtiön arvion mukaan alan tuotot vaihtelevat yleensä nollan ja 20 prosentin välillä.

Amadeuksen selvityksen mukaan Ryanair ja Easjet keräävät noin viidenneksen tuloistaan lisämaksuilla, joillakin halpalentoyhtiöillä lähes kolmannes liikevaihdosta voi syntyä erikseen laskutettavista maksuista.

Ylimääräisistä maksuista eniten euroja keräävät nykyään kuitenkin yhdysvaltalaiset laatulentoyhtiöt. Syynä tähän on Amadeuksen mukaan se, että ne ottivat vuonna 2008 käyttöön matkalaukkumaksut talousvaikeuksien takia.

EU joutui
huomauttamaan

Erilaisten lisämaksujen pioneereja ovat olleet halpalentoyhtiöt. Yhtiöt mainostivat vielä muutama vuosi sitten lentolippujen maksavan euron tai kaksi. Kuluttajalle selvisi vasta maksuhetkellä, että lipun hintaa kasvattavat vielä verot ja polttoainemaksut.

Mainonta meni niin epäselväksi, että EU-komission piti kovistella yhtiöitä harhaanjohtavasta markkinoinnista. Kuluttajaviraston mukaan viranomaisille tulee vieläkin aina silloin tällöin kyselyitä lentolipun hintojen paloittelusta.

– Kuluttajan kannalta lentomatkojen hintojen vertailu on mennyt hankalaksi. Kuluttajille on tullut matkalaukuista ja lähtöselvityksestä yllättäviä maksuja, joihin ei ole osattu varautua lippua tilattaessa, kertoo Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola.

Luottokortilla maksamisesta veloittaminen on EU-säädösten mukaista. Maksun pitää kuitenkin olla ”kohtuullinen”, Kaakkola sanoo.

Näin halpalennon hinta pompahtaa
Menopaluu Helsinki-Riika-Rooma Air Balticilla, yksi henkilö
  euroa      
Lentolippu 124      
Polttoainemaksu 92      
Suomen, Latvian ja Italian verot 31,20      
Transaktiomaksu 20      
Pakolliset maksut yhteensä 267,20      
Matkalaukku 40      
Golflaukku 60      
Istuinpaikkatoivomus 32      
Kaikki maksut yhteensä 399,20      
Lähde: Taloussanomat

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (120)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Entä jos ei halua istua tietyllä paikalla tai laittaa matkalaukkua ruumaan? Ilmeisesti olisi parempi että kaikki vaan maksaa sen 600e kallislentoyhtiölle kitisemättä ilman vaihtoehtoa.
Anonyymi: reimarepo 11.6.2011 6:40

Anonyymi
paljonkohan maksaa seisomapaikkatoivomus
Anonyymi: Nimetön 11.6.2011 6:59

Anonyymi
Joo, parempi että maksetaan yhdessä golffareiden aiheuttamat lisäkulut, niin heille tulee parempi mieli... :) Laukkujen logistinen ketju Suomesta Rooman on kallis, miksi aiheuttaja ei sitä maksaisi?

Polttoaineesta ei kyllä pitäisi joutua maksamaan, sehän kuuluu lentoyhtiölle, eikä yksikään penkki pysy ilmassa kerosiinitta.

Onko lisämaksu, jolta ei ole edes teoriassa mahdollista välttyä, edes todellinen lisämaksu?
Anonyymi: Kepsu 11.6.2011 7:36

Anonyymi
Finnair joka tuottaa jatkuvasti tappiota sekä mm. ulkoistaa väkeään urakalla vuokratyöfirmoihin alkaa siis veloittamaan LISÄÄ siitä että sen asiakas maksaa lentonsa luottokortilla.
Anonyymi: Buhahhah 11.6.2011 7:45

Anonyymi
´

Oikea hinta Finskin lipulle saadaan vasta lisäämällä yhteiskunnan kustantama polttoaineen verovapaus, valtio-omistajan pääomakulut ja muut tukiaiset sekä vapaamatkustajien aiheuttamat kustannukset.

Meluhaitat, saasteet ja ilmailuviranomaisten palkat sekä eläkkeet olisi nekin osattava hinnoitella mukaan.
Anonyymi: vänrikki S. 11.6.2011 7:55

Anonyymi
paitsi airberlin ja norwegian. eivat peri luottokortilla maksaessa lisakustannuksia. Airberlin tarjoaa voileivat ja juomat ilmaiseksi. Matkatavarat menevat ruumaan ilmaiseksi. Matkan kun varaa vuoden aikaisemmin niin saa heidan iloittamaansa halvimpaan hintaan esim berliniin ja dusseldorffiin
Anonyymi: Nimetön 11.6.2011 7:57

Anonyymi
Sitä se kilpailu teettää, kun liian halvalla myy niin todelliset kustannukset täytyy saada katettua. Joissain luottokorteissa korttiyhtiö saattaa ottaa myyjältä peräti n. 4% myynnistä. Ei se raha puussa kasva vaan kaiken maksaa aina kuluttaja. Lentäminen on todella halpaa ollut buosikymmeniä, on peräti ihme kuinka kauan yhtiöt voivat tehdä tappioita.(valtiolliset yhtiöthän ovat saaneet veronmaksajilta tukia)
Anonyymi: Nimetön 11.6.2011 8:00

Anonyymi
No pidetään rahat sitten itsellä tai tehdään kauppaa niiden kanssa jotka eivät veloita järjettömyyksistä. Luottokortilla maksamisesta pitäisi maksaa ?

Siirrytään takaisin käteiseen koska se tulee kaikkein kalleimmaksi kauppiaalle.
Anonyymi: Fiksua sahata omaa o 11.6.2011 8:09

Anonyymi
Eikä tässä kaikki! Esimerkiksi Finnair karsii myös koko ajan PLUS-asiakkaidensa etuja. Pisteitä kertyy aina vähemmän ja vähemmän (johtuu käyttämästäsi lennon hinnasta/luokasta). Pisteillä matkustettaessa Euroopan lento maksoi vielä muutama kuukausi sitten 39.000 pts + verot. Nyt eilen
katsoessani Münchenin lentoa, niin pisteitä meneekin 44.000 tai 63.000 (verot 119 EUR). Matkustusmuoto on nimetty hienosti CLASSIC-palkinnoksi!
Kyllä tälläkin etujen karsimisella lennon hinta "kallistuu"!
Anonyymi: Matkaaja-Seppo 11.6.2011 8:11

Anonyymi
Ja lisäksi lähetämme ilman erikoismaksua matkatavarasi Tunisiin, jos itse olet matkalla Tukholmaan - tai vaihtoehtoisesti Beniniin Berliinin sijasta. Hyvää Matkaa!
Anonyymi: Air opportunisti 11.6.2011 8:17
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä