Kirjaudu ▼
 
Juuri nyt Atria sai yt-kierroksen päätökseen: 59 vähennetään Jyväskylästä

Hei turisti – näin sinua seurataan

Toomas Volmer
Hei turisti – näin sinua seurataan
Turisti kantaa Virossa tietämättään jalkapantaa. Nyt sitä käytetään vain tilaston tekoon.
Sakari Nupponen
12.4.2012 11:12
20

Viron keskuspankki, Tarton yliopisto ja OÜ Positium LBS ovat seuranneet jo vuodesta 2008 turistien liikkeitä.

Seuranta perustuu kännyköiden paikantamiseen. Järjestelmän luojat vakuuttavat etteivät kirjaa ylös yksittäisiä numeroita tai henkilötietoja, vaan tarkoituksena on luoda ja täydentää matkailutilastoja.

Tähän mennessä julkaistuista tilastoista ilmenee, että Virossa vierailee eniten suomalaisten liittymien haltijoita ja vastaavasti virolaisten liittymien haltijat vierailevat tiheimmin Suomessa. Luvut ovat jopa yllättävän suuria.

Viime vuonna Virossa kävi 5,3 miljoonaa vierasta ja näiden mukana olleiden kännyköiden kotioperaattori oli:

2 226 672:lla suomalainen
595 730:llä venäläinen
478 265:llä latvialainen
314 880:lla ruotsalainen
306 411:llä saksalainen
196 493:lla brittiläinen
152 908:lla puolalainen
105 962:lla italialainen
102 707:lla espanjalainen

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Entä mihin 3,7 miljoonaa virolaista matkusti kännykkätietojen mukaan:

920 444 Suomeen
594 278 Venäjälle
396 388 Latviaan
257 862 Ruotsiin
138 239 Saksaan

Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (20)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Avovankiloissakin käytetty pantaseuranta on turhaa. Suomalaisesta henkilöstä tiedetään jo aivan kaikki seuraavien tietojen perusteellä :

- pankki- tai luottokortti
- teletunnistetiedot (SIM-kortti)
- sähköpostiosoite (tietoliikennelähteet)
- etukorttitiedot
- verottajan tiedot
- terveydenhoidon rekisterit

Puheet RFID- tms. kannettavasta tunnistusmenetelmästä ovat jo aivan turhia, sinusta tiedetään jo kaikki!
Mikä yksityisyys? 12.4.2012 11:44

Anonyymi
Huolestuttaako että viranomaiset tietävät sinusta jo kaiken, enkä siis puhu vain suomalaisista viranomaisista vaan yleisesti. Ottakaa oppia Suomeen tulevista ulkomaalaisista, osa heistä taitaa esimerkillisesti katoamisen taidon.

Ja miettikää, minkä maan yritykset ovat ykkösinä matkapuhelimissa, tietoliikenteessä, osaksi jo myös maksuliikenteessä?

Apple (iPhone, iTunes...), Microsoft (Windows-puhelimet, Bing-hakukone, Office356, Live...), Google (hakukone Google.com, Google Docs, GMail, GTalk, Android-puhelimet...), Facebook (henkilötiedot, viestit, kuvat...), Yahoo (Yahoo mail, hakukone, Yahoo Chat) jne.

Ja mikään näistä yrityksistä ei siis tee yhteistyötä NSA:n ym. jenkkien viranomaisten kanssa? Suomalaiset Kesko ja S-ryhmä ovat pikkutekijöitä näiden rinnalla.

Ja maailmassa on kaikki hyvin... kun saa ilmaiseksi ja vielä bonusta!
big brother 12.4.2012 11:57

Anonyymi
se mikä Espanjassa eilisen uutisen mukaan on laillista ja tuo verorahoja valtiolle on täällä kiellettyä. Huumausaineet tulevat maahamme myös aina jotain reittiä pitkin ja mikäköhän se reitti olisi..hmmm..vaikea arvata.(?)
"1+1=3" 12.4.2012 12:00

Anonyymi
Ensi kerralla kun menen Viroon, niin jemmaan kännykän siellä paikalliseen kirkkoon ennen kuin lähden hu*riin, niin näyttää paljon paremmalta tilastoissa!
Nimetön 12.4.2012 12:09

Anonyymi
Huolestuttaako että viranomaiset tietävät sinusta jo kaiken, enkä siis puhu vain suomalaisista viranomaisista vaan yleisesti. Ottakaa oppia Suomeen tulevista ulkomaalaisista, osa heistä taitaa esimerkillisesti katoamisen taidon.

Ja miettikää, minkä maan yritykset ovat ykkösinä matkapuhelimissa, tietoliikenteessä, osaksi jo myös maksuliikenteessä?

Apple (iPhone, iTunes...), Microsoft (Windows-puhelimet, Bing-hakukone, Office356, Live...), Google (hakukone Google.com, Google Docs, GMail, GTalk, Android-puhelimet...), Facebook (henkilötiedot, viestit, kuvat...), Yahoo (Yahoo mail, hakukone, Yahoo Chat) jne.

Ja mikään näistä yrityksistä ei siis tee yhteistyötä NSA:n ym. jenkkien viranomaisten kanssa? Suomalaiset Kesko ja S-ryhmä ovat pikkutekijöitä näiden rinnalla.

Ja maailmassa on kaikki hyvin... kun saa ilmaiseksi ja vielä bonusta!


Jos NSA on kiinnostunut siitä kun käyn Prismassa tai vien lasta tarhaan, niin olkoot. Ei vois vähemmän kiinostaa mua.
Nimetön 12.4.2012 12:11

Anonyymi
Tässäpä viranomaisille keino etsiä harmaat virolaiset työntekijät Suomesta heti alkuunsa ennen kuin vaihtavat suomalaiseen liittymään.
Nimetön 12.4.2012 12:15

Anonyymi
Hölmöläisten=suomalaisten kommentti: Rehellisellä ei ole mitään salattavaa.
Nimetön 12.4.2012 12:26

Anonyymi
"Entä mihin 3,7 miljoonaa virolaista matkusti kännykkätietojen mukaan:

920 444 Suomeen
594 278 Venäjälle
396 388 Latviaan
257 862 Ruotsiin
138 239 Saksaan "

Mihin ne loput 1,4 miljoonaa matkustivat? Kun kerran esität kysymyksen ja vastaat siihen, niin vastaa sitten kunnolla.
En vieläkään tiedä m 12.4.2012 13:18

Anonyymi
"Viime vuonna Virossa kävi 5,3 miljoonaa vierasta ja näiden mukana olleiden kännyköiden kotioperaattori oli:

2 226 672:lla suomalainen
595 730:llä venäläinen
478 265:llä latvialainen
314 880:lla ruotsalainen
306 411:llä saksalainen
196 493:lla brittiläinen
152 908:lla puolalainen
105 962:lla italialainen
102 707:lla espanjalainen"

Mites ne loput 820000 vierailijaa?
Hylätty 12.4.2012 13:21

Anonyymi
"Viime vuonna Virossa kävi 5,3 miljoonaa vierasta ja näiden mukana olleiden kännyköiden kotioperaattori oli: 2 226 672:lla suomalainen595 730:llä venäläinen478 265:llä latvialainen314 880:lla ruotsalainen306 411:llä saksalainen196 493:lla brittiläinen152 908:lla puolalainen105 962:lla italialainen102 707:lla espanjalainen"Mites ne loput 820000 vierailijaa?


Loput jättivät kännykän kotiin, eivät pitäneet sitä päällä tai eivät omista sellaista, kuten 6-vuotias poikani.
Besserwisser. 12.4.2012 13:30
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä