Kirjaudu ▼
 
Juuri nyt Atria sai yt-kierroksen päätökseen: 59 vähennetään Jyväskylästä

Musiikin latausta vauhditetaan kylkiäisillä

Musiikin latausta vauhditetaan kylkiäisillä
Suuret levy-yhtiöt käyvät taistoon Applea vastaan tarjoamalla albumien lataajille sähköistä versiota levyjen kansivihoista. Uusilla kylkiäisillä pyritään vauhdittamaan kokonaisten albumien myyntiä sähköisessä muodossa.
Taloussanomat
9.8.2009 16:36
37

Sony, Warner, Universal ja EMI suunnittelevat aloittavansa sähköisten levynkansien ja -vihkojen jakelun marraskuussa.

Uudessa CMX:ksi nimetyssä formaatissa kuluttaja saa musiikin lisäksi normaalisti kansivihoista löytyvät kuvat ja lyriikat.

The Timesin mukaan levy-yhtiöt lähestyivät puolitoista vuotta sitten tietotekniikkavalmistaja Applea ideansa kanssa. Apple kuitenkin torjui tarjouksen, ja sen sanotaan nyt kehittävän omaa formaattiaan sähköisten kansivihkojen jakeluun. Cocktailiksi nimetty formaatti julkistettaneen kahden kuukauden kuluttua.

Sähköisten levynkansien toivotaan nostavan kokonaisten albumien myyntiä internetissä. Vaikka nykyisin jo 90 prosenttia singleistä myydään internetissä, kokonaisten albumien kohdalla tilanne on päinvastainen. Kuluttajat arvostavat yhä käsinkosketeltavaa tuotetta, ja haluavat musiikin mukana myös kauniin ja hyödyllisen muun sisällön.

∇ Mainos ∇
Yritykset Sony Universal Warner
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (37)

Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ei auta, hinta on se joka määrää.
Ei ne musiikki firma 9.8.2009 17:12

Anonyymi
Herättää suunnatonta kun yhdistetään Sony ja musiikki.

Heti ensimäiseksi palautuu muistiin Sonyn surullisen kuuluisa Rootkit-hässäkkä. Kaupasta ostetun cd:n ostajan tietokoneelle asennettiin lupaa kysymättä ohjelma, joka olemassa olollaan häiritsi tietokoneen normaalia käyttöä, ja pahimmillaan esti kaupasta ostetun cd:n kuuntelun.

Sony, erottaa kuuntelijan musiikista.
Günther Prien 9.8.2009 18:29

Anonyymi
En usko tuohon "käsinkosketeltava" -mantraan. En ollenkaan. Musiikin fyysinen myynti on samassa suossa jossa filmikamerat ja -kehittämöt ovat: uusi tapa on vaan niin paljon helpompaa että turha siinä on enää rypistellä.
fanboy 9.8.2009 18:32

Anonyymi
Kuka jää oikeasti kaipaamaan isoja levy-yhtiöitä?
heimohuima 9.8.2009 18:33

Anonyymi
Tsiisus mikä innovaatio. Winampilla lyriikat ja levynkannet on jo vuosia saanut näkyviin jos on käyttänyt oikeita plugineja.
Nimetön 9.8.2009 18:39

Anonyymi
En osta, enkä lataa musiikkia, ahneet muusikot ja tekijänoikeusmafiat eivät minulta rahaa saa vapaaehtoisesti.
Globaalimies 9.8.2009 19:05

Anonyymi
Minä haluan häviötöntä laatua, musiikin sellaisena kuin se äänityksen ja masteroinnin jälkeen on. En mitään pakattua ja puristettua mp3-paskaa. Siinä vaiheessa kun levyjen painanta loppuu meikäläisen uuden musiikin osto loppuu ja siirryn divareihin.
Nimetön 9.8.2009 19:12

Anonyymi
Minä haluan häviötöntä laatua, musiikin sellaisena kuin se äänityksen ja masteroinnin jälkeen on. En mitään pakattua ja puristettua mp3-paskaa. Siinä vaiheessa kun levyjen painanta loppuu meikäläisen uuden musiikin osto loppuu ja siirryn divareihin.

Sen MP3:n laadun saa ihan itse valita rippausvaiheessa. Jos haluat musiikkisi häviöttömänä niin ei se ole mikään ongelma. Syntyneet MP3:t vain ovat aika isoja tiedostoja, mutta levytila on nykyään halpaa.
Nimetön 9.8.2009 21:54

Anonyymi
Sen MP3:n laadun saa ihan itse valita rippausvaiheessa. Jos haluat musiikkisi häviöttömänä niin ei se ole mikään ongelma. Syntyneet MP3:t vain ovat aika isoja tiedostoja, mutta levytila on nykyään halpaa.


Näin tietysti mikäli rippaa omia tai kaverin levyjä. Kirjoittajan pointti vaan taisi olla siinä että nykyiset verkkokaupat puskevat maailmalle pääasiassa tuota pilalle pakattua p*sk**. Minäkään en suostu maksamaan siitä scheissesta latin latia. Äänilevy on ystävä.
Pekka 9.8.2009 23:20

Anonyymi
Minä haluan häviötöntä laatua, musiikin sellaisena kuin se äänityksen ja masteroinnin jälkeen on. En mitään pakattua ja puristettua mp3-paskaa. Siinä vaiheessa kun levyjen painanta loppuu meikäläisen uuden musiikin osto loppuu ja siirryn divareihin.


Kai olet kuitenkin kuullut häviöttömästä (mutta huomattavasti wavia vähemmän tilaa vievästä) flac-formaatista? Flacien lisäksi itselleni riittää hyvin myös 320kbps mp3-filut. Saa olla melkoinen kultakorva, jos kuulee näissä eroa alkuperäiseen hyvälläkään äänentoistolaitteistolla. Tosin myönnetään, että toistaiseksi aika harva nettikauppa flaceja kaupittelee. Laittomista lähteistä niitä sen sijaan löytyy jo paljon.

Mitä itse uutiseen tulee, niin ei voi kuin ihmetellä suurten levy-yhtiöiden typeryyttä. Kansivihkojen skannauksia ja lyriikoita löytyy lukuisilta eri sivustoilta netistä jo nyt, eikä niiden hakeminen vaadi suurtakaan vaivaa.

Jos itse olisin päättämässä asioista, ehdottaisin perustettavaksi nettiin kuukausimaksullisia "viihdetavarataloja" jokseenkin seuraavin periaattein:

********

1. Mahdollisimman laaja tarjonta niin musiikki-, elokuva-, peli-, kuin e-kirjaosastoillekin. JOKAISELLE löydyttävä jotain - ei siis pelkkää mainstream-paskaa.

2. Kaikki kuluttajalle vitutusta aiheuttavat DRM- ym. suojaukset helvettiin.

3. Selkeä ja helppokäyttöinen palvelu. Lataamisen pitää olla vähintään yhtä helppoa (pari klikkausta) kuin laittomilla sivustoillakin.

4. Käyttäjä voi valita, mille viihdeosasto(i)lle ostaa "lipun". Yhden osaston lippu voi maksaa vähemmän kuin esim. kaikki osastot kattava lippu, mutta osastojen määrään suhteutettuna hieman enemmän.

5. Lippuja voi ostaa kuukaudeksi, 3 kuukaudeksi, puoleksi vuodeksi tai vuodeksi. Pitempään voimassa olevat liput ovat lyhytaikaisempia kalliimpia, mutta voimassaoloaikaan suhteutettuna halvempia. Lippujen hinnat (kaikki osastot mukaanlukien) voisivat olla esim. seuraavat:

1 kk - 29 ?
3 kk - 79 ?
6 kk - 159 ?
12 kk - 299 ?

6. Lisää katetta voidaan hakea mainostuloista, mutta mainokset eivät saa haitata ja hidastaa palvelun käyttöä. Asiakkaita voidaan houkutella myös erikoistarjouksilla ja kilpailuilla.

7. Musiikit tarjottava useammassa eri formaatissa, useammalla eri laadulla. Esim. MP3-tiedostoina (192-320 kbps) sekä häviöttöminä FLAC-tiedostoina. Tagit mielellään valmiiksi kirjoitettuna, ja kansivihot mukaan joko JPG- tai PDF-muodossa.

8. Elokuvat ja TV-sarjat tarjottava mielellään H.264-pakkauksella. Ladattavana voisi olla valmiiksi eri alustoille (puhelimet, käsikonsolit jne...) optimoituja tiedostoja sekä enemmän ja vähemmän pakattuja versioita, joista jokainen voisi valita juuri omiin tarpeisiinsa ja tallennutilalleen parhaiten sopivan. Tekstitysraidat, kansikuvat, julisteet ja lisämateriaalit mukaan.

9. Sivustolla oltava lisäksi ainakin tuotteiden arvostelu- ja kommentointimahdollisuus, musiikki- ja videonäytteet, toimiva asiakaspalvelu, ja miellään oma foorumikin, jossa otetaan vastaan myös kritiikkiä.
Firmament 10.8.2009 1:12
Sivut: 1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä