Kirjaudu ▼
 

Viranomainen älähti jo – paperilasku maksaa silti

Heini Karjanmaa
Viranomainen älähti jo – paperilasku maksaa silti
Yhä useampi Soneran asiakas joutuu heinäkuun alusta lähtien maksamaan, jos haluaa laskun paperilla. Lisäksi paperilaskun hinta nousee. Näin siitä huolimatta, että kuluttaja-asiamies ärähti asiasta jo kaksi vuotta sitten.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Teleoperaattori Sonera alkaa heinäkuun alussa periä maksua paperilaskusta yhä useammalta asiakkaaltaan. Jatkossa kotiin tulevasta laskusta saavat maksaa laajakaista-asiakkaiden lisäksi esimerkiksi lankaliittymäasiakkaat. Samalla laskun hinta nousee 2,90 euroon.

Sonera siis perii hintaa tietystä maksutavasta, vaikka laskuttamisen pitäisi kuulua tuotteen tai palvelun hintaan. Näin linjasi kuluttaja-asiamies jo kaksi vuotta sitten.

Kuluttajaviranomaisen mukaan yrityksen pitäisi tarjota asiakkaalleen ainakin yksi tavanomainen ja yleisessä käytössä oleva, maksuton maksutapa. Viranomaisen mielestä paperilasku on tällainen.

21:02Osake
+0.15 %
20.71
+0.03

Jos yritys haluaa asiakkaidensa siirtyvän e-laskuun, sen pitäisi viranomaisen mielestä käyttää mieluummin porkkanaa kuin keppiä. Porkkanana toimii esimerkiksi alennus seuraavasta laskusta.

Jos maksu otetaan, summan pitäisi vastata syntyviä kuluja.

– Voidaankin kysyä, onko esimerkiksi 5 euron veloitus mitoitettu vastaamaan kuluja vai onko kyseessä rangaistusluonteinen maksu paperilaskun tarvitseville tai haluaville asiakkaille, kuluttaja-asiamies kirjoitti Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -lehdessä vuonna 2011.

Kenen voidaan odottaa
maksavan verkossa?

Paperilaskujen maksullisuutta pohditaan Kuluttajavirastossa edelleen, viraston lakimies Paula Hannula kertoo. Hannula ei ota kantaa Soneran tapaukseen, vaan puhuu asiasta yleisellä tasolla.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Sonera ei olekaan ainoa operaattori, joka rahastaa paperilaskuista. Kuluttajavirastossa pohditaan parhaillaan myös Elisan laskutuskäytäntöjä.

–  Aika monella toimialalla paperilaskuun liittyvät maksut eivät ole yleistyneet tai lainkaan käytössä, mutta tällä toimialalla on tällainen tilanne, Hannula toteaa.

Ala tarjoaa välttämättömiksi katsottuja hyödykkeitä, joten asiakkaina on kaikenlaisia ihmisiä.

Sähköinen lasku voi olla hankala esimerkiksi vanhuksille ja syrjäseutujen asukkaille, joilla ei ole kotona internet-yhteyttä. Lisäksi e-laskuun tarvitsee pankkitunnukset. Niitä ei aina myönnetä esimerkiksi ihmisille, joilla on maksuhäiriömerkintöjä.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (112)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava

Anonyymi
.
.
.
.

Maksaa se lasku ELISA:llakin !!

.
.
.
.
Anonyymi: ElisallaLaskuMaksaa 21.5.2013 14:59

Anonyymi
En ole ollut enää vuosiin Soneran asiakas. Otan aina e-laskun niiltä jotka eivät siihen pakota ja paperilaskun otan niiltä jotka siihen pakottavat. Se on aina samalla se palvelun viimeinen lasku.
Anonyymi: Jiihaa 21.5.2013 15:01

Anonyymi
Se että pankkitunnuksiin tarvitaan puhtaat luottotiedot on varsin erikoista. Eihän pankkitunnuksilla sinänsä saa mitään luottoa. Vaaditaanko seuraavaksi puhtaat luottotiedot jotta voisi saada haltuunsa käteistä rahaa?

Tuollainen on luottotietorekisterin väärinkäyttöä ja viranomaisen pitäisi puuttua siihen. Ei tosin tapahdu Suomessa. Suomessa viranomaisten päätehtävä tuntuu olevan kansalaisen ja erityisesti veronmaksajan elämän hankaloittaminen.
Anonyymi: VerottajanParatiisi 21.5.2013 15:03

Anonyymi
Loistava oivallus uutisessa.
Sähköinen lasku VOI OLLA hankala,jos käytössä ei ole intenet-yhteyttä.
Anonyymi: tapsaa 21.5.2013 15:09

Rekisteröit.
käyttäjä
Teleoperaattoreiden laskut ovat tyypillisesti aika pieniä. Paperilaskun tuottaminen, postittaminen ja vastaavasti laskun maksaminen eivät suinkaan ole ilmaisia vaan suhteessa laskun suuruuteen kustannukset ovat korkeat, jos koko prosessin kustannuksia analysoidaan edes hieman teoriatasolla. Kustannukset vyörytetään palveluiden hintoihin, jos niitä ei peritä erikseen edes osittain.

Moni pitää minua vanhuksena, mutta maksan mielelläni laskut e-laskuina ja verkkopankissa.
Rekisteröit.
käyttäjä: MummonMies
21.5.2013 15:11

Rekisteröit.
käyttäjä
Pankkitunnukset ovat myös maksullisia monella vanhanaikaisesti toimivilla pankeilla. OP nosti näitä palvelumaksuja jopa satoja prosentteja. Onneksi esim S-pankista asiakkaat saavat pankitunnukset maksutta.
Rekisteröit.
käyttäjä: Sijoitusneuvoja
21.5.2013 15:12

Rekisteröit.
käyttäjä
Suomalainen maksaa maksamisen ilosta.
Rekisteröit.
käyttäjä: Sähköasentaja
21.5.2013 15:15

Anonyymi
Kuluttajavirasto, kuluttajaasiamies
ovat Joutavia suojatyöpaikkoja vailla mitään sanomaa.
ei päätösvaltaa ei mitään muuta kuin so so pojat ei saa mentaliteetti.

Täysin nollan arvoine virasto.
Anonyymi: suojatyöpaikka 21.5.2013 15:21

Anonyymi
lopetin viikko sitten elisan kanssa tästä syystä.
kesäkuussa on sitten näköjään sonera vuorossa.
keskitän näköjään DNA.
Anonyymi: artturi 21.5.2013 15:26

Anonyymi
Kustannukset vyörytetään palveluiden hintoihin, jos niitä ei peritä erikseen edes osittain.

Moni pitää minua vanhuksena, mutta maksan mielelläni laskut e-laskuina ja verkkopankissa.


Tietysti ne vyörytetään. Eihän tässä siitä ole kyse. Kyse on siitä että kuluttajalle mainostettuun hintaan pitäisi kuulua paperilasku. E-laskun voi silti antaa vaikka 5 euroa halvemmalla mutta sen pitää olla alennus normaalihinnasta, ei niin että paperilaskusta veloitetaan ylimääräistä.

Saathan sinä edelleen maksaa e-laskut verkkopankissa vaikka lasku olisikin muutaman euron suurempi ja saisit siitä alennusta sen muutaman euron, eikö? Ainoaksi eroksi jäisi mainoksessa mainostettu hinta joka olisi vertailukelpoinen kilpailijoitten hintoihin nähden.
Anonyymi: VerottajanParatiisi 21.5.2013 15:29
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 12
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä