Kirjaudu ▼
 

Asuntovelallinen, edessä monta mukavaa kuukautta

Lehtikuva/Kuvankäsittely Taloussanomat
Asuntovelallinen, edessä monta mukavaa kuukautta
Markkinakorot ovat laskeneet pitkään ja luisu sen kun jatkuu, ennustaa Nordean pääekonomisti. Hänellä on näkemys siitä, milloin koroissa tulee käänne. Asuntovelalliselle uutiset ovat hyviä, sillä neljä viidestä uudesta asuntolainasta on sidottu johonkin euribor-korkoon.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Jo pidempään pudonneet lyhyet markkinakorot laskivat tiistaina alimmille tasoilleen pariin vuoteen, mikä lämmittänee ainakin asuntovelallisten mieltä. Asuntolainojen viitekorkona suositun kahdentoista kuukauden euriborin korko jäi 1,407 prosenttiin.

Uusista asuntolainoista valtaosa eli neljä viidestä on sidottu johonkin euribor-korkoon.

Nordean pääekonomistin Roger Wessmanin mukaan korkolasku ei välttämättä jää tähän, vaan luisua on luvassa lisää.

– Näyttää todennäköiseltä, että lähikuukausina markkinakorot laskevat vielä jonkin verran. Tähän vaikuttavat Euroopan keskuspankin rahoitusoperaatiot sekä alhaisena pysyvä ohjauskorko, Wessman sanoo Taloussanomille.

12:46Osake
-1.24 %
9.52
-0.12

Hänen mukaansa euriboreissa voidaan odottaa nousua vasta ensi vuoden puolella.

Nordea arvioi talouskatsauksessaan maaliskuun lopussa, että Euroopan keskuspankki pitää ohjauskorkonsa alhaisella tasolla talouden tukemiseksi ainakin vuoden loppuun. Keskuspankki laski koron joulukuussa ennätysalas eli tasan yhteen prosenttiin.

EKP on pyrkinyt purkamaan euroalueen velkakriisiä lainaamalla kahdessa rahoitusoperaatiossa pankeille noin tuhat miljardia euroa kolmeksi vuodeksi ohjauskorolla. Wessmanin mukaan rahoitusoperaatiot ovat näkyneet rauhoittumisena pankkien välisillä rahoitusmarkkinoilla, kun pankit ovat pystyneet huolehtimaan ilman paineita omasta rahoituksestaan.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Tämä on näkynyt myös kasvuna pankkien yli yön -talletuksissa keskuspankkiin, Wessman sanoo.

Eurooppalaispankkien yön yli -talletukset Euroopan keskuspankkiin nousivat ennätyslukemaan heti EKP:n viimeisimmän, helmikuun lopussa pidetyn kolmen vuoden lainahuutokaupan jälkeen.

Uusien asuntolainojen keskikorko oli laskussa helmikuussa. Suomen Pankin tuoreen kuukausitilaston mukaan keskikorko oli 2,38 prosenttia, kun se tammikuussa oli 2,46 prosenttia. Viime vuoden helmikuussa keskikorko oli vielä 2,26 prosenttia.

Pankit ovat jo pidempään uhanneet lainoista veloittamiensa marginaalien nousevan, mutta tähän asti kilpailu on pitänyt huolen siitä, että marginaalit eivät ole päässeet jyrkkään nousuun.

Finanssivalvonta on patistanut suomalaispankkeja korottamaan uusien asuntolainojen korkomarginaaleja, millä pankit voisivat osaltaan varautua riskiin varainhankintansa kallistumisesta.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Nordea
Ihmiset Roger Wessman

Kommentit (153)


Anonyymi
Hyvät ihmiset, nostakaa rahanne pois Nordeasta. Pankki yksi syyllisiä Suomen talousahdingoon, ja toiseksi on konkurssin partaalla.


Sussiunakkoon täytyy heti mennä nostamaan ne 55 euroa ettei vaan mene Nordean konkurssissa
Anonyymi: Shokki! Paniikki! 4.4.2012 9:39

Anonyymi
Aah, klassikko..Taloussanomien lukijat vääntävät kättä onko vuokralla asuminen omistusasunnossa asumista kannattavampaa vai päinvastoin. Mutta eihän tähän ole yhtä oikeaa vastausta. Kaikki riippuu asunnon hinnasta, vuokran hinnasta, vastikkeen ja velankoron määrästä. Eiköhän jokainen osaa laskea itse kumpi on kullekin sopivampi muoto. Eri puolilla Suomea hinnat ovat eri ja erilaisissa suhteissa toisiinsa. Myös henkilön oma ikä merkitsee paljon.

Miksi kiistellä asiasta johon ei ole olemassa vastausta?
Anonyymi: Wotzobeck 4.4.2012 9:40

Anonyymi
On kieltämättä aika hyvä fiilis :)


Semmonen jotenkin rento olo ja aina vaan rennommakasi tulee, ihan kuin ois hypnoosissa...
Anonyymi: Raven 4.4.2012 9:42

Anonyymi
Juu 2.4%..200.000? laina 20v. maksuajalla tekee loppulaskuksi 300.000?.Jos maksaa ajallaan..Päälle 20v. vastikkeet á400?/kk x 12 x 20 = n.100.000?.Asumisen hinnaksi tuli: 400.000? = 1.700?/kk.Samalla hinnalla sai kaupungilta asunnon ja jäi vielä 1.000? taskuun.Joka kuukausi.Käynti matematiikan tunnilla kannattaa joskus.


Mitä sulla on sen 20 vuoden vuokralla asumisen jälkeen?

Miten voit sanoa että asumisen hinnaksi tuli 400 tonnia, jos realisoin kämpän 20 vuoden päästä vaikka 420 tonnilla?
Anonyymi: Miten vuokralla asuj 4.4.2012 9:43

Anonyymi
Aah, klassikko..Taloussanomien lukijat vääntävät kättä onko vuokralla asuminen omistusasunnossa asumista kannattavampaa vai päinvastoin. Mutta eihän tähän ole yhtä oikeaa vastausta. Kaikki riippuu asunnon hinnasta, vuokran hinnasta, vastikkeen ja velankoron määrästä. Eiköhän jokainen osaa laskea itse kumpi on kullekin sopivampi muoto. Eri puolilla Suomea hinnat ovat eri ja erilaisissa suhteissa toisiinsa. Myös henkilön oma ikä merkitsee paljon.

Miksi kiistellä asiasta johon ei ole olemassa vastausta?

Vuokra-asuminen on muutamassa tilanteessa järkevää:
-se on väliaikaista
-yhteiskunta tai joku muu maksaa vuokran
-vuokra on todella reilusti alle markkinavuokran. Eli vuokraisäntä jostain syystä haluaa tehdä tappiota vuokraamalla asuntonsa sinulle.
Anonyymi: MakeM 4.4.2012 9:50

Anonyymi
Mitä se asuntovelka on? Jotain syötävääkö? Ihan mieluusti asuu vuokralla ja pitää sitä 300 tuhatta euroa arvo-osuustilillä poikimassa lisää.Eikä tarvitse mennä pankkiin korvat luimussa. Buhahaa

Keksi parempi provo rommari.

Tässä maassa ei ole ainuttakaan ihmistä jolla on 300 tonnin nettovarallisuus ja asuu vuokralla.

...


Eikö edes 1 löytyisi? Sukunimi alkaa V:lla?
Anonyymi: Raven 4.4.2012 9:52

Anonyymi
Juu 2.4%..

200.000? laina 20v. maksuajalla tekee loppulaskuksi 300.000?.
Jos maksaa ajallaan..
Päälle 20v. vastikkeet á400?/kk x 12 x 20 = n.100.000?.
Asumisen hinnaksi tuli: 400.000? = 1.700?/kk.
Samalla hinnalla sai kaupungilta asunnon ja jäi vielä 1.000? taskuun.
Joka kuukausi.

Käynti matematiikan tunnilla kannattaa joskus.


Sinulta se käynti matematiikan tunnilla jäi ilmeisesti tekemättä.

Lasket vuokran kokonaishinnan nykytasolla, vaikka se nousee yleisen elinkustannuksen mukana. Eli 20 vuodessa vuokrasi kasinkertaistuu.

Toinen virhe on että laskelma käsittää vain 20 vuotta. Sen jälkeen laina on maksettu, kun taas vuokra jatkaa hidasta nousuaan.

Kolmas - ja pahin - virhe laskelmassa on se että 20 vuoden päästä ex-velanmaksajalla onkin omistuksessaan noin 300-400t arvoinen kämppä.
Anonyymi: Kannattaa katsoa nok 4.4.2012 9:53

Anonyymi
Koron tarkistus kesäkuussa (12kk Euribor), noin 50t vielä jäljellä. Sitten on katto pään päällä, eikä uutta lainaa ole tarkoitus juurikaan hommata. Kyllä tää tästä=)
Anonyymi: Läheltä piti 4.4.2012 9:53

Anonyymi
Nordean pääekonomisti Wessmanin ei ehkä kannattaisi mennä julistamaan asuntovelkaisen onnen MANTRAANSA vaikka Nokian poispotkituille salolaisille tai lakkautettavien varuskuntien henkilöstölle - varsinkin jos hän haluaa pitää ulkomuotonsa edustuskelpoisena.
Anonyymi: Buhahhah 4.4.2012 10:13

Anonyymi
Mitä se asuntovelka on? Jotain syötävääkö? Ihan mieluusti asuu vuokralla ja pitää sitä 300 tuhatta euroa arvo-osuustilillä poikimassa lisää.Eikä tarvitse mennä pankkiin korvat luimussa. BuhahaaKeksi parempi provo rommari.Tässä maassa ei ole ainuttakaan ihmistä jolla on 300 tonnin nettovarallisuus ja asuu vuokralla....Eikö edes 1 löytyisi? Sukunimi alkaa V:lla?


Herra V:n kämppäkuviot on puhdasta verokikkailua ja hän ostaa sen saletisti etuosto-oikeutettuna takaisin itselleen kun finskin pesti päättyy...

Meinaatko oikeasti että ko. herra asuisi oikeasti vuokralla...
Anonyymi: Nimetön 4.4.2012 10:15
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä