Kirjaudu ▼
 

OP:n kysely esti laskujen maksamisen verkossa – "tilanne on ollut harmillinen"

Ismo Pekkarinen/AOP
OP:n kysely esti laskujen maksamisen verkossa – "tilanne on ollut harmillinen"
Kieltäytyminen asiakkaiden sidonnaisuuksia kartoittaviin kysymyksiin eväsi joiltakin OP:n asiakkailta pääsyn verkkopankkipalveluihin tietokoneella.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pankkiryhmä OP muutti kiusallisiksi koetut kyselyt muun muassa asiakkaidensa sidoksista poliittisesti vaikutusvaltaisiin henkilöihin vapaaehtoisiksi keskiviikkona Finanssivalvonnan (Fiva) kehotuksesta.

OP:n tehtyä kyselystä pakollisen, pankki eväsi asiakkailtaan verkkopankkipalveluiden käytön tietokoneelta käsin, mikäli he eivät vastanneet kysymyksiin.

Pankkitunnuksia ei kuitenkaan suljettu, vaan mobiilisovelluksella pankkipalveluiden käyttö onnistui normaalisti.

"Tuskin ainakaan kymmeniä"

Taloussanomat sai yhteydenoton OP:n asiakkaalta, jolta oli evätty pääsy pankin verkkopalveluun. Asiakas ei ollut päässyt pankkipalveluihin lainkaan, sillä hänellä ei ollut käytössään pankin mobiilipalvelua.

OP:n henkilöasiakkaista vastaavan johtajan Merja Auvisen mukaan pankin verkkopalveluun pääsee nyt, vaikka ei kyselyyn sillä hetkellä vastaisikaan.

– Uskoisin, että kokonaisuutena vaikutus on ollut varsin vähäinen. Ymmärrän kyllä, että yksilötasolla tilanne on ollut varsin harmillinen.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio kertoi tiistaina pitävänsä huolestuttavana pääsyn epäämistä pankkipalveluihin. Auvinen ei osaa sanoa, kuinka monelta pääsy estyi.

– Paljon niitä ei ole tietooni tullut. Varmaankin useammalta kuin yhdeltä tai kahdelta, mutta ei tuskin ainakaan kymmeniltä. Emme ole keränneet pankkikohtaisia lukuja.

Tietoja kerätään edelleen

Auvisen mukaan vastaavia tietoja on kysytty asiakaskohtaamisten yhteydessä jo monta vuotta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Viime kesästä lähtien meillä oli verkkosivuillamme näkyvillä, että tulemme keräämään näitä tietoja. Vapaaehtoisuuteen perustuva kysely toimi hyvin ja syksyn aikana saimme todella paljon vastauksia.

Vuonna 2008 voimaan tullut rahanpesulaki edellyttää pankit kuitenkin jatkossakin keräämään tietoja asiakkaidensa erilaisista kytköksistä ja sidoksista.

– Nyt odotamme, josko viranomainen meitä edelleen asiassa ohjeistaa. Pyrimme kannustamaan asiakkaittamme vastaamaan, kun ne tiedot kuitenkin tarvitaan. Mietimme myös, pitääkö kyselyn tapaa jollakin tavalla muuttaa, että saamme loputkin tiedot koottua, Auvinen päättää.

Fiva tarkensi tänään näkemystään, jonka mukaan maksuvälineen sulkeminen ei ole oikea keino täyttää asiakkaan tuntemissääntelyä koskevan lain vaatimuksia. Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan maksupalvelulaki ajaa tässä suhteessa rahanpesulain yli.

Fiva kehottaa asiakkaita vastaamaan pankin esittämiin tuntemistietoja koskeviin kyselyihin. Fiva sanoo arvioivansa tietosuojavaltuutetun ja pankkien kanssa, ovatko kaikki toistaiseksi esitetyt kysymykset tarpeellisia.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (84)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Oli tiedustelija joku ulkopuolinen tai tällainen kyse on aina tilin tyhjennyksestä ja tilalle DB nolla johdannaisia.
Maksa ne laskunne sheeplet R-KIOSKISSA, onko vaikeaa?
Anonyymi: sheeple_sheeple 19.2.2016 17:12

Anonyymi
Tässä kaikessä hässäkässä vähän unohtui se, että miten ihmeessä pankki, jonka käytöstä asiakas joutuu maksamaan kovia palvelumaksuja, joutuu moisten pakkokyselyiden kohteeksi?
Anonyymi: ihminen 19.2.2016 17:14

Anonyymi
OP kuuntelee Fivaa kyllä muttei asiakkaita.
Anonyymi: Peelo 19.2.2016 17:19

Rekisteröitynyt käyttäjä
No ainakin minun verkkopankkini oli käytännössä suljettu, enkä asiakaspalveluun soitettuanikaan saanut palvelua auki. Oli vain vastattava typeryyksiin.
OP käytännössä sanoi sopimuksemme irti yksipuolisesti.
Erikoista toimintaa.
Minkä tahansa muun yrityksen asiakaat ottaisivat pitkät tuossa tuokiossa.
Valitettavasti pankin vaihto ei kuitenkaan käy aivan yksinkertaisesti.
Rekisteröitynyt käyttäjä: kommentoija 19.2.2016 17:20

Anonyymi
Fifan kandeis ennen muuta kiinnostua yritysten veroparasiittiin kuskaamia rahoja.
Anonyymi: JärkiKäteen 19.2.2016 17:24

Anonyymi
pankin asiakas on pankin orja - ei asiakas - eikä voi kilpaluttaakkaan kun on ogliopoli
Anonyymi: ogliopoli 19.2.2016 17:26

Anonyymi
pankin asiakas on pankin orja - ei asiakas - eikä voi kilpaluttaakkaan kun on ogliopoli
Anonyymi: ogliopoli 19.2.2016 17:26

Anonyymi
OP kuuntelee Fivaa kyllä muttei asiakkaita.
Juuri näin ....
Anonyymi: popopopopop 19.2.2016 18:04

Anonyymi
Mielenkiinnolla odotan milloin kansalaisten pankkitilejä aletaan sulkemaan ja varoja takavarikoimaan..
Anonyymi: Fkkffkkfkfkffkfk 19.2.2016 18:13

Anonyymi
Juu vaihdoin pankkia jo lol. Semmoset kampanjat.

Näin käy kun markkinointityhjäpäillä ei ole oikeita hommia ja keksitään väkisin jotain
Anonyymi: teppo 19.2.2016 18:13
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 9
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä