Kirjaudu ▼
 

OP otti takapakkia – kohun nostanut tietokysely on taas vapaaehtoinen

Ismo Pekkarinen/AOP
OP otti takapakkia – kohun nostanut tietokysely on taas vapaaehtoinen
Pankkiryhmä OP on muuttanut närää aiheuttaneen pakollisen tietokyselynsä vapaaehtoiseksi Finanssivalvonnan pyynnöstä.
17.2.2016 21:04
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Pankkiryhmä OP on muuttanut verkkopalvelunsa tuntemistietokyselynsä vapaaehtoiseksi. Muutos on tehty Finanssivalvonnan (Fiva) pyynnöstä.

OP on kysynyt tietoja asiakkailta jo vuosien ajan, mutta noin kuukausi sitten kysely muuttui verkkopankissa pakolliseksi. Asiakkaan on täytynyt täyttää kysely jatkaakseen asiointia.

Ihmetystä on herättänyt muun muassa kysymys siitä, onko asiakas tai joku hänen perheessään "poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö".

– Muuttamalla kyselyn pakolliseksi olemme pyrkineet täyttämään lain vaatimukset asiakkaista kerättävistä tiedoista. Finanssivalvonta on pyytänyt meitä tänään muuttamaan kyselyyn vastaamisen takaisin vapaaehtoiseksi, ja muutos on jo toteutettu, johtaja Merja Auvinen OP Ryhmästä kertoo tiedotteessa.

Pankin mukaan muutos ei vaadi toimenpiteitä asiakkailta.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

OP toteaa lain yhä velvoittavan pankkia keräämään kyselyssä käsitellyt tiedot asiakkailta. Kysely perustuu lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä.

– Toivomme, että asiakkaamme vastaavat verkkopankissa olevaan vapaaehtoiseen kyselyyn elleivät ole vielä ehtineet sitä tehdä, Auvinen sanoo.

Samanlaisia kyselyjä asiakkailleen tekee Suomessa myös muut pankit, kuten Nordea ja Danske Bank.

17.2.2016 21:04
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (47)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Miksi OP muuten kysyy olenko muiden pankkien asiakkaana? Kilpailijakartoitus? Jos en olisi, niin saisinko huonompia lainatarjouksia?

"Varojen käyttötarkoitus"... Mitä vit*ua se pankille kuuluu mitä mä ansaitsemillani rahoillani kaupasta ostan? Kyylääjät!
Anonyymi: Jaakkima 17.2.2016 21:12

Anonyymi
Poistetaanko ne vastaukset, jotka jo jouduttu antamaan päästäkseen verkkopankkiin?
Anonyymi: tjxyz 17.2.2016 21:35

Anonyymi
Miten ihminen voi varmuudella tietää, onko hän verovelvollinen USA:ssa? Pitäisikö hänen tuntea liittovaltion ja jokaisen osavaltion lainsäädäntö?

USA puuttuu niin hanakasti muiden maiden asioihin, että mistä sitä voisi tietää, vaikka siellä jossain laissa sanottaisiin jokaisen maailman ihmisen olevan verovelvollinen USA:aan?
Anonyymi: tietämätön_ 17.2.2016 22:09

Anonyymi
Ajatellaampa kuvitteellista tilannetta. Laskuja satelee ja pankki ei suostu niitä maksamaan omalta tililtäsi. Sen voisi kuvitella puhtaaksi rikokseksi. Pankki ei luovuta omia rahojasi. Mitä siitä seuraa, ulosotto ja pankkihan tästä joutuu vastuuseen.
Anonyymi: HöPöFiFa 17.2.2016 22:12

Rekisteröitynyt käyttäjä
Jokainen jolla on osake- tai rahastosijoituksia missään, on joutunut tämmöisen kyselyn täyttämään jo ajat sitten. Se on laki. Miten voi olla että Taloussanomiin kommentoi ihmisiä, joilla ei ole mitään sijoituksia, eivätkä seuraa alan lainsäädäntöä?
Rekisteröitynyt käyttäjä: Molli 17.2.2016 22:24

Anonyymi
Jaakkima : Sitä kysytään ihan kartoitusta varhen, jospa sinulla on muussa pankissa lainaa mikä esim Op'ssa vaikuttaa luottokortin myöntämiseen tms.

Varojen käyttötarkoitutusta ei tarvitse ottaa niin kirjaimellisesti, pääpiirteittäin- esimerkiksi. elämiseen. Pankit osaa sinulle antaa oikeanlaista neuvontaa kun tämmösiä ihan "hassujakin" kysymyksiä kysytään.

Tietämätön: Kyllä ihminen joka maksaa veroja Usa'han tietää sen itse! Oli se sitten vaikka eläkettä tai muuta tuloa.
Anonyymi: Olkaahyvä 17.2.2016 22:28

Anonyymi
Ajatellaampa kuvitteellista tilannetta. Laskuja satelee ja pankki ei suostu niitä maksamaan omalta tililtäsi. Sen voisi kuvitella puhtaaksi rikokseksi. Pankki ei luovuta omia rahojasi. Mitä siitä seuraa, ulosotto ja pankkihan tästä joutuu vastuuseen.


Ja mikä olikaan peukuttajan motiivi ?
Anonyymi: Laiton 17.2.2016 22:40

Anonyymi
Siis Karhinen laski alleen pelosta ja kirosi Piitun.
Kyllä Opllä oli outoja kysymyksiä, kuten paljon talletukset ja arvopaperivarat ovat yhteensä. Ei NSA taatusti ole tätä kiinnostunut.
Tämähän on tyypillisen Kepu- organisaation kysymys palkansaajalle tai eläkeläiselle: Paljonko rahaa on ja missä/milloin pääsen ne kähveltämään?
Anonyymi: nallenkasvatti 17.2.2016 23:00

Anonyymi
Rahanpesijät ja terroristithän vastaavat tunnetusti kaikkeen rehellisesti ;)Miksi ei ole suoraan kysymystä oletko terroristi/rahanpesijä? :-D Itse vastasin lähes kaikkiin kohtiin väärin ihan vain protestoidakseni...
Anonyymi: isoVitsi 17.2.2016 23:23

Anonyymi
Kiitos virastolle emämunauksesta. Nyt ei sitten kukaan vastaa niihin uteluihin muutakuin nauramalla... buahahahahah
Anonyymi: GoogleSucksNSA 17.2.2016 23:30
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

12:52 HKScan saa uuden toimitusjohtajan
12:45 Haastattelu Fortum vääntää ydinvoiman jatkosta Ruotsissa – reaktoreita uhattu sulkea
12:14 Digitoday Joko riitti? Google putsasi pöydän Java-käräjillä
11:50 G7-mailla huoli Brexitistä – Japanin mukaan maailmaa uhkaa uusi talouskriisi
11:28 Esperi Caren pääomistaja vaihtuu
11:16 Autoista viskotaan 666 norsun painon verran roskaa – muotidieetti hyvin edustettuna
10:47 Digitoday Jolla C myi saman tien loppuun – vihjailee jatkosta
10:22 Vähittäiskauppa pääsi pahimman yli – teollisuuden luottamus heikkeni
10:08 Pääkaupunkiseudun asuntohinnat kovassa kirissä
09:49 Kuluttajien talousluottamus koheni vahvimmaksi vuoteen
09:35 FT: EU-johtajien salaisissa kokouksissa on valmisteltu suunnitelmaa Brexitin varalta
08:31 Digitoday Puhelimia ei enää pitänyt tulla: Mitä tapahtui, Jolla?
07:50 Konecranesin miljardikaupalle sinetti – Zoomlion lopetti neuvottelut Terex-fuusiosta
07:40 Digitoday Periscopessa merkittävä muutos: Kaikki videot jäävät näkyviin
07:08 Kolumni Britanniassa kohistaan korkokengistä
06:06 Digitoday "Netflix opetti maksamaan" – voiko kohta poimia sisältöjä eri palveluista?
06:05 "Jos Spotify lopettaisi tappiollisena, millä sen sitten korvaisi?"
06:03 Onnistuisiko Cheekiltä Adelet? "Voisi olla mahdollisuuksia"
26.5. Danske veloitti viikon oluet kolmeen kertaan – asiakas ei ilahtunut