Kirjaudu ▼
 

Veronmaksajat: Pian ostovoimastasi katoaa 0,8 %

Veronmaksajat: Pian ostovoimastasi katoaa 0,8 %
Veronmaksajain Keskusliiton mukaan raha riittää aiempaa vähempään seuraavina vuosina. Veronmaksajain mukaan palkkaverotus kiristyy ja ostovoima heikkenee Suomessa vuosina 2013 ja 2014. Taustalla on hallituksen maaliskuinen kehyspäätös.
15.5.2012 11:29
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Veronmaksajain Keskusliiton mukaan hallituksen maaliskuisten kehyspäätösten seurauksena palkkaverotus kiristyy ja kuluttajien ostovoima laskee vuosina 2013 ja 2014.

Maltillista verotusta ajavan yhdistyksen mukaan palkansaajien verotus kiristyy seuraavina kahtena vuotena ensimmäistä kertaa 1990-luvun alun jälkeen. Keskituloisen palkansaajan veroprosentti  uhkaa Veronmaksajain mukaan nousta hallituksen kehyspäätöksillä tämän vuoden 29,6 prosentista 30,8 prosenttiin vuoteen 2014 mennessä. Samalla palkansaajan nettoansioiden ostovoima on alenemassa 0,8 prosenttia.

Luvut perustuvat Veronmaksajain Keskusliiton tuoreista tuoreisiin vero- ja ostovoimalaskelmiin. Niissä on huomioitu ansioiden, verotuksen ja kuluttajahintojen arvioitujen muutosten vaikutukset palkansaajan nettoansioiden ostovoimaan.

– Oli valitettavaa, että hallitus luopui alkuperäisen hallitusohjelman linjauksesta estää työn verotuksen kiristyminen tällä vaalikaudella, Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen sanoo tiedotteessa.

–  Vaikka palkat nousevat, ostovoima laskee.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Lehtisen mukaan tällä voi olla vaikutuksena talouskasvun kannalta.

– Työssäkäyvän keskiluokan ostovoiman leikkaaminen uhkaa hyydyttää kotimaisen kysynnän ja samalla vaarantaa lähivuosien talouskasvun terveen perustan.

15.5.2012 11:29
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (62)


Anonyymi
Mikäs se keskituloisen veroprosentti taas olikaan..?
29,6% - ei ole keskituloisen veroprosentti. Suomessa se on jotain 18-21%.
Talousmaailman Aku ankka tass julistaa valtion kartellin ylläpitämien tilastojen pohjalta täyttä tuubaa.


Keskituloisen veroprosentti on noin 60%, tilastokeskus-keskituloisen eli n 3500 kuussa tienaavan veroprosentti on jossain 65 ja 70%:n välillä. Todellinen veroprosentti saadaan kun lasketaan kuinka paljon työnantaja joutuu tilittämään pakollisia veroja ja veronluonteisia maksuja voidakseen tilittää nettopalkan työntekijälle. Se prosentti on jotain aivan muuta kuin mitä siihen verokorttiin on kansalaisten huiputtamiseksi präntätty.
Anonyymi: Kuluttajansuojalain 15.5.2012 12:10

Anonyymi
´

Hyperinflaatio on vasta käynnistymässä.

Vaikutuksen huomaa kaupan kassajonossa eläkeläisten ostoskorien keventymisenä.
Anonyymi: vänrikki S. 15.5.2012 12:12

Anonyymi
Mikäs se keskituloisen veroprosentti taas olikaan..?29,6% - ei ole keskituloisen veroprosentti. Suomessa se on jotain 18-21%.Talousmaailman Aku ankka tass julistaa valtion kartellin ylläpitämien tilastojen pohjalta täyttä tuubaa.


No kyllä se nyt vaan on 30%. Keskitulo on reilut 3.000? (vaan), josta menee n.30% veroa.

Että älähän lähettele VALHEELLISIA "tietojasi", DORK!!
Anonyymi: Tietäjä iänikuinen 15.5.2012 12:12

Anonyymi
No mutta, pääasia on että kansanedustajien palkkoja eikä eläkkeitä leikata, tai Kunnallisherrojen korruptiota tarvitse vähentää! Lisää Guggenheimeja ja leikkikenttiä miljoonilla! Tehdään uusi possupedia, jolla lisätään sikailun tuottoa ja menekkiä! Kyllä se talous siitä kasvaa! Korruptio se Suomea pyörittää!
Anonyymi: Ahman Ahteri 15.5.2012 12:15

Anonyymi
Hieno maa tää Suomi... Ensin lähtee palkasta 1/3 veroja ja veroluontoisia maksuja ("keskituloisilla")
ja sen jälkeen maksetaankin kaikesta kulutuksesta, ruuasta, sähköstä, liikkumisesta yms. pakollisesta
vielä 23+ % veroja.

SItten vielä ihmetellään, kun kulutuskysyntä ja ostovoima heikkenevät :)
Anonyymi: Hieno maa 15.5.2012 12:25

Anonyymi
-80 luvun veropolitiikka takaisin ja äkkiä! Veroja perittävä progressiivisesti ja vain niiltä, joilla on tuloja !!!!!
Anonyymi: pk 15.5.2012 12:30

Anonyymi
Pääasia että politikko ja sen sukulaiset pärjää.
Anonyymi: Bebe 15.5.2012 12:33

Anonyymi
Mikäs se keskituloisen veroprosentti taas olikaan..?29,6% - ei ole keskituloisen veroprosentti. Suomessa se on jotain 18-21%.Talousmaailman Aku ankka tass julistaa valtion kartellin ylläpitämien tilastojen pohjalta täyttä tuubaa.

Sinun mielestäsikö keskituloinen (3300 ?/kk) maksaa 18 % veroja?

Sorry, mut olet aika ulkona tästä verotushommasta, joten toivon, ettet enää lähettäisi naurettavia kommenttejasi...


Itse tienasin viime vuonna 38 230? ja veroprosenttini oli 24, saan 100-200 palautuksia ja hyväksyttyjä vähennyksiä oli vain 800?(linkkimatkat töihin). Siinä on teille täyttä faktaa veroprosentista.
Anonyymi: Minä keskituloinen 15.5.2012 12:36

Anonyymi
-80 luvun veropolitiikka takaisin ja äkkiä! Veroja perittävä progressiivisesti ja vain niiltä, joilla on tuloja !!!!!


Aivan hyvä! Niiltä joilla ei ole tuloja ei kannata periä veroja progtestiivisesti eikä muutenkaan.
Anonyymi: pärsäauki 15.5.2012 12:37

Anonyymi
Kaupat rikastuu.Nehän ovat nostaneet hintojaan jo 3 viimeistä vuotta miltei 10%:n vuosivauhtia.Ilmankos niitä kauppakeskuksia rakennetaan joka niemeen ja saarelmaan?Ja,ulkolaiset työmieheto rakentaa?
Anonyymi: köyhä 15.5.2012 12:37
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

11:18 Yle: Murtovarkaat kärkkyvät rekisterinumeroita lentokentillä ja satamissa
10:54 VR:n kilpailija aloitti säännölliset kuljetukset
10:13 Nesteen osake lähti hurjaan nousuun – +8,1 %
10:12 Neste teki huiman tulosparannuksen, liikevaihtokin loikkasi
09:56 Vanhojen asuntojen neliöhinnat pk-seudulla 3 579 euroa, muualla 1 707 euroa
09:28 YIT:n liikevaihto kasvoi reippaasti
09:20 Opiskelun sallimisesta työttömille tehtiin kansalaisaloite – taustalla Nokian ja Microsoftin luottamusmiehet
08:36 Lemminkäinen takoi muhkeamman tuloksen – tilauskirja lihoi
08:02 Facebook teki tulosloikan – mainokset kävivät kaupaksi
07:45 HS: Suomalaisfirma kymmenkertaistaa ruokauutuuden tuotannon
06:05 Viroon mennään nyt syömään – aterian saa jopa 3,5 eurolla
27.7. Digitoday Facebookissa mainostetaan hämäriä aurinkolaseja ystäviesi nimissä – toimi näin
27.7. Fed piti ohjauskorkonsa odotetusti ennallaan
27.7. Kokoomuksen Vartiainen poistaisi varainsiirtoveron: "Varmasti Suomen vahingollisimpia veroja"
27.7. Trump kiisti jyrkästi kontaktit Venäjälle, eikä aio paljastaa verotietojaan
27.7. Telian osittain omistaman turkkilaisoperaattorin tulos jäi selvästi odotuksista
27.7. Yhdysvalloista yllättävät tilastot – öljyn hinta putosi äkisti
27.7. Jeep vauhditti myyntiä – Fiat nosti tulosennustettaan 10 %
27.7. Digitoday Toimii jo Virossa: Android lähettää sijaintisi hädän hetkellä
27.7. Outotecin rajulla kurssilaskulla selvä syy – "Kilpailijoita pahempia ongelmia"