Kirjaudu ▼
 

Aika huolestua – nuorten maksuhäiriöt jopa +74 prosenttia

REUTERS/Finbarr OReilly
Aika huolestua – nuorten maksuhäiriöt jopa +74 prosenttia
Nuorten maksuhäiriömerkinnät kasvoivat yli kolmanneksella tammi-huhtikuussa, käy ilmi Suomen Asiakastiedon tuoreista tilastoista. Alueellisesti erot olivat hurjia. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa perinnän mahdollistavat velkomustuomiot kasvoivat 74 prosenttia viime vuodesta.
11.5.2012 11:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Nuorten maksuhäiriömerkinnät ovat huolestuttavassa kasvussa. Tammi-huhtikuussa alle 30-vuotiaille nuorille rekisteröitiin 32 400 uutta velkomustuomiomerkintää, mikä tarkoittaa 34 prosentin kasvua viime vuodesta, käy ilmi Suomen Asiakastiedon tuoreista luvuista.

Velkomustuomiomerkintä tarkoittaa sitä, että saatavat voidaan periä ulosotossa.

Suomen Asiakastiedon maksuhäiriötilastojen mukaan erityisesti nuoret miehet ovat poikkeava ryhmä. Velkomistuomioiden määrä kasvoi 30-vuotiailla ja sitä vanhemmilla 15 prosenttia.

Myös alueelliset erot ovat hurjia. Pohjois-Karjalassa nuorten velkomustuomioiden määrä kasvoi 74 prosenttia ja Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Kanta-Hämeessä yli 50 prosenttia.

Kainuussa nuoret selvisivät aiempaa harvemmilla maksuhäiriömerkinnöillä, kun merkintöjä rekisteröitiin kolme prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Myös velkajärjestelyt
kasvussa

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Asiakastiedon mukaan nuorille kertyy maksuhäiriömerkintöjä siellä, missä he eniten käyttävät luottoa ja missä sitä on helpointa saada. Nuorten velkomustuomioista valtaosa aiheutuukin tili- ja kertaluotoista, puhelinlaskuista, verkkokaupan ostoksista tai maksamatta jääneistä vuokrista.

Nuoret ovat monille yrityksille kiinnostava kohderyhmä, johon kuitenkin liittyy varsin korkea luottoriski

Maksuhäiriömerkintöjen kasvu näkyy myös nuorten velkajärjestelyissä. Yhä suuremmalla osalla nuorista oma talous on mennyt jo niin pahaan solmuun, että ratkaisua on haettava velkajärjestelystä.

Alkuvuonna 2012 alle 30-vuotiaiden tekemien velkajärjestelyhakemusten määrä on kasvanut lähes kolmanneksella. Tänä vuonna velkajärjestelyyn on hakenut noin 90 alle 30-vuotiasta.

11.5.2012 11:15
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (128)


Anonyymi
pitää olla "ytimessä" koko ajan
Anonyymi: hah 11.5.2012 22:06

Anonyymi
Olemme kasvun tiellä,tienataan Kreikasta ja kaikesta mihin näppimme lyömme jos ahistaa soita Jygälle mikä nyt mättää kun ei oo hilloa tilillä
Anonyymi: kate miinuksella 11.5.2012 22:16

Anonyymi
"Olisi nuorille tosi hyödyllistä, että heille koulussa opetettaisiin käytännön taloudenpitoa ja rahataloutta."

Voi pyhä Demarius!
Koulussa?! Itse opin rahankäyttöä kotoa, isältä ja äidiltä.
Mutta tämä taitaa olla vanhanaikasta - kyllä yhteiskunnan pitää opettaa lapselle ihan perusasiatkin (lukuohje: sarkasmi).

(mikä ----tun Pisa-yhteiskunta tämä on, jos ei osata ynnätä ja miinustaa?)
Anonyymi: Vanhempien vastuu op 11.5.2012 22:51

Anonyymi
Nykyään kun tarvitaan, rakennekynnet, ripsienpidennykset,silikonitissit,kanpaajalla käynti, meikit,vaatteet,harrastukset,huvit kaikki tämä maksaa.Tässä kaikessa touhussa on myös joku ristiriita, ruoka pitäisi olla sitten jotain luomua ja lähiruokaa.
Anonyymi: kuka näitä tarpeita 12.5.2012 7:39

Anonyymi
Nykyään kun tarvitaan, rakennekynnet, ripsienpidennykset,silikonitissit,kanpaajalla käynti, meikit,vaatteet,harrastukset,huvit kaikki tämä maksaa.Tässä kaikessa touhussa on myös joku ristiriita, ruoka pitäisi olla sitten jotain luomua ja lähiruokaa.


Ai kanpaajalla?
Anonyymi: :) 12.5.2012 14:39

Anonyymi
Hyvä näkemys edellisellä kirjottajalla. Kun kerran ei lainoja makseta, niitä vain otetaan, tehdään sitten niin. Pikavippifirmoja lisää ja perintätoimistoja, saadaan Suomi nousuun.
Anonyymi: huhkaja 12.5.2012 15:08

Anonyymi
Ei ole mitään syytä huolestua tietenkään Suomessa. Työnteko on pois muodista, itseään ei tarvitse elättää, ja taikaseinästä saa rahaa. On tärkeää saada toteuttaa itseään esimerkiksi yhteiskuntatarkkailijana, aktiiviosallistujana, tai kulttuurihavainnoitsijana.

Jos joku ehdottaa että menepä elämäntapaintiaani duuniin tienaamaan omat kaljarahasi, niin ei ole kuin pätkä-, paCka- ja silpputyötä ja helvatunmoinen älämölö alkaa riiston tyrkyttämisestä. Sentään vapaa ihminen, ihmisoikeudet ja kaikki !

Tosin, pCkanuorille ei ikinä muuta tulla tarjoamaankaan. Nekin hommat menee reippaammille ulkomaalaisille sitten kun Taikaseinästä rahat melko kohdakkoin alkaa loppuu.

Itse sanoudun irti "ihmisoikeudestani" rahoittaa näiden nuorten vatipäiden siivestämistä, ja koko Suomen valtion verotuotantoon osallistumista.



vaikka töissä käynkin, niin kyllä se aika paskaduunia on kun olen vuokrafirmassa ja yhtäkiä tulee 2 viikon tauko eikä mistään saa töitä.

Joudun tekemään vuokratyötä sen takia, että kun en ole muuta saanut vaikka olen hakenut ja haenkin säännöllisesti.

pääsääntöisesti kun töitä riittävästi niin tulee kyllä normaalisti rahaakin, mutta ne voi loppua kun seinään.
Anonyymi: nuori.- 12.5.2012 16:15

Anonyymi
No sitä se teettää kun yrittää opiskilijana elää 500:lla eurolla kuussa!!! 400? talon vuokraan 100? ruokaostokset (ruoka on todella kallista). Laskuista puuttuu vielä hygienia-tuotteet 30?, koulukirjat 100? kuussa, liikkumismenot väh. 30?, harrastukset 100? kussa, vaatteet 40? kuussa ja vielä kaverin kanssa kahvilla käynti 10? kuussa niin ei ihmekään jos tulee maksuhäiriöitä!!! Mielestäni noi tekee yhteensä 810?, joten sitten opiskelija epätoivoisena yrittää saada jostain rahaa niin ei sitä pystykkään enää maksamaan takaisin kun joka kuukausi opiskelija jää 310? miinukselle ja kehdatataankin vielä ihmetellä kuinka helvetissä voi olla noin paljon noita maksuhäiriöitä!!!
Anonyymi: Hermostunut opiskeli 12.5.2012 19:18

Anonyymi
Teollisuus takaisin Suomeen ja nuoret hihnalle 10/6 TUOTTAVAAN työhön muutaman satasen kk-palkalla kuten KIINAN, INTIAN, VIETNAMIN jne nuoret. Ei ehdi eikä jaksa liikaa kuluttaa eikä myöskään velkaantuA kun palkasta nuori antaa puolet omien vanhempiensa tukemiseen. Samoin perustulakiin sivistysvaltion tapaan kirjaus että lapset vastaavat omien vanhojen vanhempiensa hoidosta niin loppuu tämä p*Ckanjauhanta kestävyysvajeesta.
Anonyymi: Nuorissa on tulevais 12.5.2012 20:35

Anonyymi
Asuin ennen kerrostalossa pienessä yksiössä josta kävin töissä arkipäivinä.Naapuritaloon tehtiin maahanmuuttajien koti jossa jokainen vuokra-asunto oli maahanmuuttajille.Eräänä päivänä kun tulin töistä kotiini näin kuinka maahanmuuttajille kannettiin uudet huonekalut asuntoon valmiiksi kasattuina ja usein käytiin taxilla siwassa ja jätettiin mittari raksuttamaan kaupassa käynnin ajaksi.Naapuritalon pihaan kerääntyi uusia polkupyöriä ja lapsilla oli merkkivaatteet vaikka kukaan ei käynyt töissä.

Itse painoin duunia,maksoin laskuni ja elätin itseni,sittemmin tuli neuvottelut ja menetin työpaikkani kuten moni muukin...Nykyään opiskelen taas ja tämä maa saa tehdä mitä lystää,koska yritän vakavissani lähteä toiseen maahan töihin kun valmistun sairaanhoitajaksi.

Ihme jos on pahoinvointia,köyhyyttä ja syrjäytymistä kun maassa makaavaa potkitaan jatkuvasti kovempaa.


Olet varsin oikeassa..samaa voisin koittaa ittekin..saanut tarpeekseni tästä fasebook kuntosali korvakorufägejen luvatusta maasta..
Anonyymi: maa muttei suomalais 13.5.2012 2:21
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä