Kirjaudu ▼
 

Haluatko säästöä? Laita mies kauppaan

Lehtikuva/Vesa Moilanen
Haluatko säästöä? Laita mies kauppaan
Suomalaisen miehen kauppareissu onkin ekoteko. Ehkä. Sillä jos mies tekee perheen ostokset tai edes ottaa osaa ostosten tekoon, jätettä syntyy vähemmän. Asiassa on silti muutama mutta.
30.4.2012 06:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Ei palkka, ei koulutus, ei ammatti, ei asuinpaikka, ei kieli, eikä uskonto. Mikään ei tunnu selittävän, miksi suomalaisissa kotitalouksissa syntyy niin paljon ruokajätettä, laskia.

Löytyy vain yksi selittävä tekijä, mies.

Jos mies tekee ostokset tai edes ottaa osaa ostosten tekoon, jätettä syntyy vähemmän.

Laskiämpärisi
painaa 22–29 kiloa

Viime viikolla uutisoitiin, että kotitalouksissa heitetään pois vuosittain yhteensä 120–160 miljoonaa kiloa alun perin syömäkelpoista ruokaa. Tutkimuksen oli tehnyt Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT.

Tutkijoiden huoli on siinä, että syömäkelpoisen ruoan osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on jopa prosentin luokkaa. Tämä tarkoittaa 500–1 000 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttikiloa.

Laskettavana on
380 perheen kuitit

MTT:n Foodspill-projekti selvitti jo puolitoista vuotta sitten, että ruokahävikkiä syntyy merkittävästi enemmän, kun kotitalouden ostokset teki pääsääntöisesti nainen. Kun ostokset tekee mies tai molemmat käyvät kaupassa, hävikkiä on vähemmän.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Tähän ei enää viitattu viime viikon julkistuksesta, mutta tutkimushankkeen johtajan Juha-Matti Katajajuuren mukaan ensi vuoden loppuun mennessä käydään tarkkaan läpi kaikkiaan 380 kotitalouden kuitit kolmen viikon ajalta.

Voi olla, että naisten ostoksista aiheutuva suhteellinen hukka ei ole niin suuri kuin absoluuttinen hukka.

Siihen asti naiset saavat kuitenkin roikkua ekosyntisten syytettyjen löysässä hirressä. Voihan olla, että naisten hukka aiheutuu vihanneksista ja kasviksista eikä mainosten aiheuttamista heräteostoksista.

Voi olla, että tutkimuksesta kuoriutuu myös uusi ekosankari: mies, joka ostaa 6-packin olutta ja HK:n Sinisen ­eikä häneltä jää mitään yli.

Tätä menee kotona
eniten roskikseen

  1. vihanneksia 19 prosenttia
  2. kotiruokaa 18 prosenttia
  3. maitotuotteita 17 prosenttia
  4. leipää ja muita viljatuotteita 13 prosenttia
  5. hedelmiä ja marjoja 13 prosenttia
  6. lihaa, kalaa ja kananmunia 7 prosenttia
  7. valmisruokia 6 prosenttia
  8. säilykkeitä ja muuta hyvin säilyvää, kuten napostelutuotteita 2,5 prosenttia
Lähde: MTT (prosenttisuus kokonaishävikistä).

30.4.2012 06:01
Sakari Nupponen
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (115)


Anonyymi
Laskiin ei käytännössä mene lainkaan syömäkelpoista ravintoa. Sen olen pannut merkille, että kun vaimoni on joskus mukana kaupassa niin heräteostoksia tulee.Tämän allekirjoitan täysin. Ruokaa ei heitetä roskiin ja siihen pääsee sillä, että suunnittelee etukäteen, mitä ostaa. Minä olen jopa ruokakaupassa paljon kylmäpäisempi kuin vaimoni ja siksi on parempi että käyn siellä vastakin ja yksin.


Ota kotipossu - se syö ylimääräiset ruuan tähteet.

JA JOULUKSI - SITTEN KINKUKSI.
Anonyymi: Nimetön 30.4.2012 10:00

Anonyymi
Viis jätteistä, mutta jos mies menee kauppaan niin hänellä on muitakin arvoja kuin hinta eli hänen korissaan on enemmän kotimaista. Näin kansantaloudelle parempi vaihtoehto.
Anonyymi: PerusSuomi 30.4.2012 10:04

Anonyymi
totta joka sana. Mummoni opetti miten ylijääneestä ruoasta saa herkkuja aikaiseksi. Teen kaikesta ylimääräisestä uusia ruokia. mitään ei jää tähteeksi ja pakkasessa on aina valmiina sopivia annoksia. Jos vaimoni päästää kokoiksi o kaikki uutta raaka-ainetta ja loppu menee laskiin seistyään päivän hellalla.
Olen todella ylpeä mummoni taidoista joita voin käyttää päivittäin. Tänks Siiri!!
Anonyymi: Harry 63v 30.4.2012 10:10

Anonyymi
Laskiämpärisi
painaa 22-29 kiloa


Mitä ihmettä tuo otsikko tarkoittaa?!?!?!? Tuosta ei kyseisessä kappaleessa puhuta mitään...
Anonyymi: häh? 30.4.2012 10:12

Anonyymi
Kyllä nyky meno vaikkutuaa siltä että kotitalous taidot ovat monelta hukassa.Ei vain osata tai viitsitä valmistaa ruokaa akkuaineista. Ostos listan teko ja tarkka harkinta saa aikaan tuntuvat säästöt talous menoissa.
Anonyymi: patruuna 30.4.2012 10:18

Anonyymi
Se on just noin. Minä ostan edullisen juuston, vaimo kalliita Finlandia-juustoja 18,50/kg. Sama teho niissä on.
Anonyymi: guvernööri 30.4.2012 10:20

Anonyymi
Jos vaimoni päästää kokoiksi o kaikki uutta raaka-ainetta ja loppu menee laskiin seistyään päivän hellalla.


Miksi se ruoka pitää jättää siihen hellalle? Eikö sen voi pakastaa tai vähintään laittaa jääkaappiin ja lämmittää seuraavana päivänä? Tai näin siis ainakin itse teen.

Itse yksinasuvana ja autottamana käyn lähes päivittäin ruokakaupassa. Ei tarvitse suunnitella ja kaikki tulee aina tarpeeseen. Samalla tulee ulkoiltua.
Anonyymi: Hölmöläinen 30.4.2012 10:27

Anonyymi
Meillä ei ruoat edes riitä. Miten jollain voi mennä ruokaa roskiin? Miestä en kauppaan laita, lapset ei sen jälkeen saa monipuolista kotitekoista ruokaa :(
Miehelläni menee kauppaan enemmän rahaa kuin minulla, mutta ruokaa on vähemmän. Mitähän tuo ostelee. Jatkan itse kaupassa käyntiä :)
Anonyymi: Nimetön 30.4.2012 10:29

Anonyymi
Meillä nainen sai aina kulumaan 100% enemmän rahaa samanlaisella kauppareissula - aina kallein vaihtoehto ja paljon turhaa. Muissa ostoksissa nainen sai kulutettua vähintään 200% enemmän kun koskaan ei katsonut ja miettinyt mitä kaikki maksaa - kuulemma on helpompi keskittyä tienaamiseen kuin säästämiseen - entä jos tekee molemmat?
Anonyymi: tarpeellinen ja hiem 30.4.2012 10:39

Anonyymi
"MTT:n Foodspill-projekti selvitti jo puolitoista vuotta sitten, että ruokahävikkiä syntyy merkittävästi enemmän, kun kotitalouden ostokset teki pääsääntöisesti nainen."

Johtuisiko siitä, että kun ostokset tekee miehen rahoilla ei ole niin väliä, jos jotain menee hukkaan?
Anonyymi: Ari Heikkinen 30.4.2012 10:40
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

21:37 Daimler haastaa Teslan sähkö-Mersulla
21:13 Digitoday Microsoft sen sanoi: Kuluttajien Windows-puhelimet historiaa
20:35 Digitoday Musiikkijätti syntymässä? Spotify neuvottelee jättiostoksesta
20:16 EU alkaa tutkia: Syrjiikö Saksa osaa autoilijoista?
19:40 Digitoday HP pahoittelee – tavallaan: Aikoo sittenkin sallia kilpailijoiden musteet printtereissään
19:07 Fed-pomot: Koronnosto lähenee
18:12 Finnair sai seitsemännen uutuuskoneen – myi pois ja vuokraa takaisin
17:47 Digitoday Puhuiko Yahoo palturia? "Tietomurtajia ei palkannut kukaan"
16:59 Liikanen: Elvyttävä rahapolitiikka tukee kasvua
16:38 Kiuruvetinen pankki teki muutoksen: Yrittäjä ihmettelee rahojensa kohtaloa
16:26 Ericssonin suuromistajat harkitsevat osakkeiden myyntiä – leikkaushuhut hämmentävät Ruotsissa
15:57 Helsingin pörssi kohoaa Opec-sovun jälkeen
15:42 Metsä Board sulki paperikoneen – 94 saa lähteä
14:19 Commerzbank irtisanoo lähes 10 000
13:42 Tutkija: Venäjä voittaa öljysovussa
13:27 Digitoday Web-kameroiden armeija kaatoi verkkopalvelun
12:39 PTT: Ruoan halpeneminen hidastuu
11:58 Suomen Pankki: Positiivinen yllätys voi tulla Yhdysvalloista
11:36 Digitoday Elisan uudessa palvelussa koukku: puhelut ulkomailta kotimaan hinnoin
11:17 Glastonin yt:t päättyivät – irtisanoo 4 työntekijää
10:56 PT: Hyvätuloisten ostovoima paranee eniten – työttömän tuloissa suurin pudotus
10:45 Keskipalkka jopa 5480 euroa – näin eri alojen korkeakoulutetut tienasivat