Kirjaudu ▼
 

Britanniassa älähdettiin jo – tarkkana verkkokaupassa

Lehtikuva
Britanniassa älähdettiin jo – tarkkana verkkokaupassa
Britannian kuluttajaviranomainen ärähti kohtuuttoman suurista lisämaksuista, joita lentoyhtiöt perivät luottokortilla maksamisesta. Kuluttajaviraston mukaan suomalaisyhtiöiden kanssa vastaavia ongelmia on ollut vähän. Suomalaiset ostavat kuitenkin paljon maailmalta verkkokaupoista, joten tarkkana ostoksilla.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Britannian kuluttajaviranomainen on puuttunut lisämaksuihin, joita lentoyhtiöt perivät asiakkailtaan luottokortilla maksamisesta, Taloussanomat kertoi tällä viikolla.

Kuluttajaviranomainen vaatii lentoyhtiöitä luopumaan kohtuuttoman suurien lisämaksujen perimisestä.

Suomen Kuluttajaviraston mukaan Suomessa lisämaksuista ei ole ollut juuri harmia. Suomalaiset ostavat kuitenkin paljon ulkomailta verkkokaupoista, joten tarkkana on syytä olla.

Varsin usein tieto lisämaksusta tulee verkkokaupassa vastaan aivan ostosten teon lopuksi, ja sitä ennen on saanut täyttää sivukaupalla tietoja. Tiedon hautaaminen ostotapahtuman loppuun lisää toimitukseen vedätyksen makua. Lisäksi harva viitsii enää peruuttaa tapahtumaa, jos on jo ehtinyt syöttää kaikki omat tietonsa. Vielä hankalampi tilanne on, jos lisämaksusta ei tiennyt tehdessään esimerkiksi hintavertailua.

Taloustiedot

Ostoksille kertyvä kokonaishinta pitäisi ilmoittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tätä korostavat sekä Britannian että Suomen viranomaiset.

– Jos lisämaksuja peritään, se täytyy hyvissä ajoin tuoda kuluttajan tietoon, Kuluttajaviraston kuluttajaoikeusryhmän apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko sanoo.

EU laittoi kuriin
luottokorttifirmat

EU yritti alentaa luottokorttifirmojen hintoja lailla, joka toi niiden perimät maksut kuluttajan nähtäväksi.

Kun kaupasta ostaa jotakin luottokortilla, luottokorttifirma perii siitä maksun. Aikaisemmin luottokorttiyhtiöt kielsivät kauppiaita paljastamasta kuluttajille, kuinka suuria maksuja ne korttimaksusta perivät.

EU:n maksupalveludirektiivi siirsi ratkaisuvallan kauppiaalle. Nyt kauppa saa itse päättää, ottaako se kortilla maksamisesta erillisen maksun vai sisällyttääkö sen tuotteen tai palvelun hintaan.

Oikean suuruisina erillismaksut eivät ole rahastusta, vaan tapa ohjata kustannukset niille, joille ne kuuluvat.

Kun korttifirmojen maksut upotetaan tuotteen hintaan, kustannukset jakautuvat tasaisesti kaikille ostajille maksutavasta riippumatta. Lisämaksut lankeavat yksinomaan heille, jotka korttia käyttävät.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Erillismaksun täytyy vastata todellisia kustannuksia. Tässä kohtaa brittiläiset lentoyhtiöt ovat sortuneet kataluuteen.

Kauppias ei saa ottaa suurempaa erillismaksua kuin itse maksaa luottokorttifirmalle.

– Maksu ei saa olla rahastusautomaatti kauppiaalle, Haunio-Rudanko sanoo.

– Jos meillä tällaista ilmenisi, siihen puututtaisiin.

Avoimuus ei
sytytä Suomessa
  

Lainsäädännöllä haluttiin lisätä avoimuutta. Tavoitteena oli, että hintojen näyttäminen lisäisi kilpailua ja korttiostosten hinnat laskisivat.

Vain harvat kauppiaat ovat innostuneet uudesta mahdollisuudesta ja siirtäneet korttimaksun kustannukset erillismaksuksi.

Suomessa maksupalvelulaki tuli voimaan vappuna 2010. Harvoja esimerkkejä erillismaksun ottajista ovat Finnair ja Unicafe.

Kuluttajavirasto kovisteli Finnairia viime vuonna, kun yhtiö veloitti kaikista korttimaksuista yhtä suuren summan.

Nykyisin Finnairin järjestelmä tunnistaa, minkä firman kortti on kyseessä, ja veloittaa sen mukaisesti.

Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (25)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
KAIKKI MIKÄ TAPAHTUU VELAKSI SIIHEN EI PUUTUTA.
----------------------------------------------------
Hauskaa lukea kertatoisensa jälkeen ''EI KOSKE SUOMEA''.
No maailman koulutettuinta kansaa on vaikea jymäyttää(asuntovelkapaperi) osaavat he lukea ja ymmärtää luetun, siitä pitää pisa huolen.
Britaniassa eivät osaa lukea eikä kirjoittaa, olkaa näin ollen valpaina.
Anonyymi: Velkalude on vaarall 3.7.2011 7:14

Anonyymi
Käteistä käyttämään, se tulee liikkeille kaikken kalliimmaksi.
Anonyymi: sitä saa mitä tilaa 3.7.2011 7:25

Anonyymi
Käteistä käyttämään, se tulee liikkeille kaikken kalliimmaksi.


Ja lisäksi se mahdollistaa harmaan talouden.
Anonyymi: käteisen käytön lope 3.7.2011 7:40

Anonyymi
Käteistä käyttämään, se tulee liikkeille kaikken kalliimmaksi.

Ja lisäksi se mahdollistaa harmaan talouden.



Sitä harmaata piti olla vain kreikassa, kreikka se rosvovaltio on ei täydellinen suomi.
Anonyymi: He he he 3.7.2011 7:49

Anonyymi
Vieläkö jopa Finnair tekee samaa, eli velottaa asiakkaalta extraa luottokortista? Itse kulut on jotain promilleja, joten siitä se ei johdu...
Anonyymi: Pertsa 3.7.2011 9:19

Anonyymi
Menkääpäs kokeilemaan IKEA:n verkkokaupasta ostamista.
39? kaapille tulee hintaa 140?. Kyllä IKEA pitää siitä huolen että verkkokaupasta ei kukaa osta mitään tai jos ostaa niin kalliiksi tulee.
Anonyymi: Teuvotarkka 3.7.2011 9:25

Anonyymi
Siis älähdettiinkö siellä vai ärähdettiinkö? Tämä ON tärkeä tieto!
Anonyymi: Miten on? 3.7.2011 9:44

Anonyymi
zekatkaapa Ryanairin lipunostoprosessin lopussa korttimaksun tuoma lisä.
Anonyymi: jmdatw 3.7.2011 10:08

Anonyymi
"Oikean suuruisina erillismaksut eivät ole rahastusta, vaan tapa ohjata kustannukset niille, joille ne kuuluvat."
Minuntietääkseni minulta ainakin peritään luottokortista jokavuosi erillinen maksu joten en ymmärrä miksi sillä maksamisesta pitää vielä erikseen maksaa.
Eli jos en käytä korttini luottopuolta ollenkaan niin silti maksan kortin luottopuolen olosta ja se vasta tavallaan kallista rahaa on.
Laskin tuossa kun en ole luottopuolta käyttänyt vuosiin olen tavallaan maksanut kortista kuluja vaikken sitä käytäkkään.
Anonyymi: Turha kortti hyllyll 3.7.2011 10:09

Anonyymi
Turha puhua IKEAN verkkokaupasta mitään. Jos kaappi maksaa IKEAssa 39? niin verkkokaupassa tuohon summaan lisätään vielä kaapin kuljetus kuluttajalle joka vaatii miestyövoimaa, kuljetuskapasiteettia, logistiikkaa,jne. Korttilisä ei niin paljoa tee. Jos haluat IKEAn 39? kaapin niin mene sinne IKEAan, etsi se kaappi, lastaa se kärryihin, maksa kassalla, kuljeta se kotiin omalla tila-autollasi ja kokoa se itse. Ja omalle työlle ja ajalleko et laske hintaa?
Anonyymi: janosch 3.7.2011 10:31
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

26.11. Wal-Mart vähentää johtajia Kiinassa
26.11. Lähteet: Uberista tulossa yhtä arvokas kuin Hertzistä
26.11. Persianlahden maat sopuun öljyntuotannosta, Venäjä ei leikkaa
26.11. Elisan käyttäjien piina kestää myöhään yöhön
26.11. Digitoday Näinkö Facebook näkee kasvomme?
26.11. Ennuste: Rakentaminen kasvaa ensi vuonna Suomessa
26.11. Käyttämättömillä mausteilla on valtava hintalappu
26.11. Entä jos Nokian johtaja "kaapataan"?
26.11. Ilta-Sanomat Elisan nettivian syy selvisi – ongelmat jatkuvat edelleen
26.11. DNA:n roaming-liikenne palautui normaaliksi
26.11. Ikävä asuntouutinen USA:sta: myynti kääntyi laskuun
26.11. Tietoturvafirma Nixun anti ylimerkittiin
26.11. Nyt se varmistui: Skagen myi koko Finnair-pottinsa
26.11. Näin kannabis vaikuttaa asuntokauppaan
26.11. USA:n työllisyystilanteesta saatiin yllättäviä tietoja
26.11. Luokittaja: Venäjä voi vajota taantumaan ensi vuonna
26.11. Talvivaaran suurimman velkojan toimitusjohtaja erosi
26.11. Pankki: Norjalaiset taisivat myydä ison palan Finnairia
26.11. Digitoday "Käyttämällä Facebookia 1.1. alkaen hyväksyt päivittyneet ehtomme" – mikä on toisin?
26.11. Pörssi loivassa nousussa, Finnair laskee
26.11. Merkel on umpikujassa Putinin kanssa
26.11. Perustulosta kenttäkoe? Tarvittaisiin 8000 alle keskituloista
26.11. Uutiskommentti Onko Fennovoiman kotimainen omistus vain 36,63 prosenttia?
26.11. Digitoday Näin selvität moniko mainostaja seuraa surffaamistasi – ja estät sen
26.11. Tutkimus: Moni nainen on kotona "niin väsynyt, ettei jaksa mitään"
26.11. Digitoday Teknologiayritysten kauneuskilpailu: Suomalaisilla syytä juhlaan
26.11. EU julkisti 315 miljardin euron investointirahaston
26.11. Al-Naimi puhui: "öljy vakautuu" – ja näin kävi
26.11. Kolumni Yhden virheen Talvivaara
26.11. Palkanlaskijan palkka kasvoi tavallista duunaria enemmän
Asiakastieto

Yhteistyössä