Kirjaudu ▼
 

Wärtsilä: Polttoainetesteissä epätarkkuuksia – työntekijät vaikuttaneet tuloksiin

Teemu Kuusimurto
Wärtsilä: Polttoainetesteissä epätarkkuuksia – työntekijät vaikuttaneet tuloksiin
Merimoottoreita ja voimaloita valmistava Wärtsilä on tehnyt testausprosessejaan koskevan sisäisen tarkastuksen. Yhtiö toteaa olevansa syvästi pahoillaan luottamuksen menetyksestä.
7.3.2016 08:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Merimoottoreita ja voimaloita valmistavan Wärtsilän sisäinen tarkastus on paljastanut poikkeamia tietyissä polttoaineenkulutusta mittaavissa testeissä, jotka on tehty Wärtsilän Triesten tuotantokeskuksessa Italiassa ennen tuotteiden toimittamista asiakkaille.

Epätarkkuudet ovat keskimäärin yksi prosentti polttoaineenkulutuksesta, yhtiö kertoo tiedotteessaan. Niitä on saattanut esiintyä yhteensä kahdessa prosentissa Wärtsilän kaikista moottoritoimituksista.

Voimalaitosasiakkaiden moottoreiden polttoaineenkulutuksessa ei ole poikkeamia, eikä Wärtsilällä ole näyttöä poikkeamista yhtiön muissa toiminnoissa.

Wärtsilä Oyj Abp
Taloustiedot
Y-tunnus 0128631-1
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 38,440
Muutos € +0,970
Muutos % +2,59
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Wärtsilä korostaa kaikkien moottorien täyttäneen sääntelyn ja luokituslaitosten vaatimuksen. Yhtiö arvioi, että poikkeamien vaikutus asiakkaalle on marginaalinen.

– Tämänhetkisen analyysimme perusteella poikkeamat on aiheuttanut rajallinen joukko ihmisiä, jotka ovat selvästi toimineet työohjeiden ja toimintaperiaatteidemme vastaisesti vaikuttamalla testituloksiin, yhtiö sanoo.

"Olemme syvästi pahoillamme"

Wärtsilä toteaa tekojen olevan jyrkästi konsernin politiikan vastaisia ja yhtiön suhtautuvan asiaan äärimmäisen vakavasti. Yhtiö on tarkastanut kaikki testausprosessinsa ja tehnyt välittömiä korjaavia toimenpiteitä, kun poikkeamia on havaittu.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Wärtsilä edellyttää, että sen kaikki työntekijät noudattavat sisäisiä ohjeita sekä lakeja ja määräyksiä. Olemme syvästi pahoillamme siitä luottamuksen menetyksestä, jonka tämä toimintaperiaatteidemme ja yhtiömme arvojen vastainen toiminta on aiheuttanut ja olemme välittömästi yhteydessä asiakkaisiimme, sanoo konsernijohtaja Jaakko Eskola tiedotteessa.

Wärtsilä kertoo tehneensä maailmanlaajuisen testausprosessejaan koskevan sisäisen tarkastuksen omasta aloitteestaan.

Viime vuonna Wärtsilän merimoottoreiden myynti oli 12 prosenttia konsernin vuotuisesta liikevaihdosta. Wärtsilän johdon arvion mukaan tällä asialla ei ole oleellista taloudellista vaikutusta yhtiölle.

7.3.2016 08:59
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Wärtsilä Oyj Abp
Ihmiset Jaakko Eskola

Kommentit (55)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Epäilen, että syyllinen on hovimestari.
Anonyymi: dfgdgdfg 7.3.2016 9:18

Anonyymi
..Hehe..."rehelliset yrittäjät" taas knnostatuneet!

Hyvä Suomi! Hyvä Saksa..Hurraahuuto myös pottumaalle,josta saamme perunoita,että voimme keittää viinaa!
Anonyymi: Make-123 7.3.2016 9:31

Anonyymi
Joku muu kun yhtiön johto antoi raja-arvot työntekijöille ennen mittaustuloksia, niinkö? Älkää nyt taas vääntäkö asioita työntekijöiden piikkiin. Tämän muiden syyttelyn suomi pummit osaa kun äly loppuu.
Anonyymi: otsalohkoonreikä 7.3.2016 9:39

Anonyymi
Wärtsilän tuotteet kelpaavat vielä Afrikkaan, vientituilla tietysti!
Anonyymi: AfrikanWärtsilä 7.3.2016 9:43

Anonyymi
Mikä ihme vaivaa meitä,miksi ei olla rehellisiä?Tämäkö on maan tapa, pimitetään kaikessa missä pystytään.Ensin ne veroparatiisit ja nyt nämä yritysten testi valehtelut.Mihin voimme luottaa,eikö olisi puhdistuksen paikka,näinkö paljon hyväveli suojelee????
Anonyymi: laulukuoro 7.3.2016 9:46

Anonyymi
Italialainen yrityskulttuuri perustuu melkein aina korruptiooon. Ei tässä tapauksessa meidän kannata omaa maatamme mollata, vaikka raflaavista otsikoista tai juttuvinkeistä saakin korvauksen.
Anonyymi: marcello_magaroni 7.3.2016 9:48

Anonyymi
Jonoon jatketta...

Koskahan lääketeollisuus, elintarviketeollisuus, aseteollisuus ja kemianteollisuus kertovat omansa.

En kuitenkaan tyydy siihen. Vasta kun rahasektori ja poliitikot alkavat kertoa omistaan alan olla tyytyväinen.

Ehdottomaasti kaikkein jännittävin on todellisuus. Se voittaaa hurjimmatkin hollywoodin kömpelöt tarinat.
Anonyymi: todellisuus 7.3.2016 9:54

Anonyymi
Kuinkahan paljon tätä esiintyy? Seuraava kun jää kiinni niin voidaan aloittaa puhumaan maan tavasta samoin kun veronkierrossa. Mutta ymmärettävää. Kiihkokapitalismin tärkein asia eli ahneus tähänkin ajaa.
Anonyymi: moraalihukassa 7.3.2016 9:58

Anonyymi
Mikä ihme vaivaa meitä,miksi ei olla rehellisiä?Tämäkö on maan tapa, pimitetään kaikessa missä pystytään.Ensin ne veroparatiisit ja nyt nämä yritysten testi valehtelut.Mihin voimme luottaa,eikö olisi puhdistuksen paikka,näinkö paljon hyväveli suojelee????


Kysymys johon saamme vastauksen jonkin ajan kuluttua, epäterveet osaamattomat tippuu pois.
Anonyymi: odotelessa 7.3.2016 10:00

Anonyymi
Mä tunnustan, mä uskon näitä uutisia ihan täysillä ja tiedän että muut on ihan tyhmiä ja minä viisain kaikistafq
Anonyymi: Jämäx 7.3.2016 10:00
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä