Kirjaudu ▼
 

Konecranesin kumppani Terex haluaa Zoomlionin korottavan ostotarjoustaan

Balint Porneczi
Konecranesin kumppani Terex haluaa Zoomlionin korottavan ostotarjoustaan
Terex pohtii yhä Zoomlionin ostotarjousta ja Konecranes-fuusion purkamista.
25.2.2016 08:17
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Yhdysvaltalainen konepajayhtiö Terex haluaa kiinalaisen Zoomlionin nostavan 3,3 miljardin dollarin arvoista ostotarjoustaan yhtiöstä, kertoo uutistoimisto Reuters nimettömiin lähteisiin viitaten.

Zoomlion on tehnyt Terexistä ostotarjouksen, jossa se maksaisi 30 dollarin osakekohtaisen hinnan. Yhtiön kerrotaan toistaiseksi olevan haluton korottamaan tarjoustaan.

Kiinalaisyhtiön tarjous on sekoittanut suunnitelmat Terexin ja suomalaisen Konecranesin yhdistymisestä, jota on valmisteltu viime vuodesta lähtien.

Konecranes Abp
Taloustiedot
Y-tunnus 0942718-2
Kotipaikka Hyvinge
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 28,100
Muutos € +0,100
Muutos % +0,36
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Viime viikolla Terex ja Konecranes ilmoittivat toistaiseksi keskeyttäneensä yhdistymisvalmistelut. Viimeksi maanantaina Konecranes kuitenkin vahvisti olevansa edelleen sitoutunut yhdistymissuunnitelmaan.

∇ Mainos ∇
25.2.2016 08:17
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (9)

Sivut: 1
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Mahtaako olla pelastamisen arvoinen koko konecranes oyj?
Epäily on valtaisa sillä tämä olisi mennyt huutamalla läpi.
Anonyymi: en_usko_sanakaan 25.2.2016 8:28

Anonyymi
Konecranes kuitenkin vahvisti olevansa edelleen sitoutunut yhdistymissuunnitelmaan


Hölmöläisen hommaa kun ei "kumppani" ole moisesta kiinnostunut. Paukkuja kannattaa mielummin käyttää niiden ominaisuuksien kehittäiseen joita itseltä puuttuu niin ei tarvitse sitten tällaisen vastahakoisen "kumppanin" kanssa yrittää edes yhdistyä.

Taas suomalaista viedään kuin pässiä.
Anonyymi: Onnim 25.2.2016 8:37

Anonyymi
Vaikka Terexin omistajat hyväksyisivätkin Zoomlionin nykyisen ostotarjouksen tai mahdollisen korotetun tarjouksen, se ei vielä tarkoita, että kauppa menisi automaattisesti läpi myös USA :n viranomaisten osalta. Kiinan valtio omistaa nimittäin enemmistön Zoomlionista, jonka mahdolliset yksityistämissuunnitelmat ovat käytännössä jämähtäneet, ja 40 % tuon Zoomlionin toistaiseksi Terexistä tekemän epäsitovan ostotarjouksen rahoituksesta tulee suoraan Kiinan valtiolta, joka siten avittaa omaa konepajaansa.

USA :n viranomaiset ovat ennenkin estäneet yrityskauppoja strategisiin syihin vedoten. Terexin potentiaalisena ostajana on käytännössä siis kiinalainen valtionyhtiö ja ostotarjouksen rahoittaa miltei puoliksi Kiinan valtio. Minun kristallipallo kertoo, että se ei näytä kovin hyvältä.

Terexin omistajat taas yrittävät saada aikaan huutokaupan osakkeidensa arvosta tai Konecranes fuusion vaihtosuhteesta. Toivottavasti Konecranesin johdolla ja pääomistajilla on sen verran tervettä suomalaista maalaisjärkeä tallella, että eivät lähde mukaan jenkkien härskiin vedätysyritykseen.

Terexin touhuista alkaa tulla muutenkin sellainen kuva, että fuusio Konecranesin kanssa ei saata olla muutenkaan Konecranesin osakkeenomistajien pitkän tähtäimen edun mukainen. Taloushistoriasta löytyy useampikin esimerkki epäonnistuneista fuusioista, joista synergiaedut on jäänyt saamatta ja kokonaisuus on ollut vähemmän kuin osiensa summa. Jenkkien kanssa ei yleensä kannata lähteä "marjaan" muutenkaan.
Anonyymi: Arminius 25.2.2016 9:23

Anonyymi
Toisaalta voisi olla hyväkin, että tekisivät ylikalliin fuusion ja ajautuisivat rahojen kanssa tiukkaan jamaan. Samalla pitäisi karsia päällekkäisyyksiä ja ylikapasiteettia.
Ei tuo välttämättä Konecranesin kannaltakaan huono asia ole.
Anonyymi: Ylikallis-fuusio 25.2.2016 10:06

Anonyymi
Jos Terexin hallitus torjuu 30 usd osakekohtaisen tarjouksen niin hallitus on arvioinut fuusiossa KCn kanssa Terexin osakkeen olevan ainakin tuon arvoinen. Terexin markkina-arvo tuolloin 108,3milj osaketta x 30 usd = 3251 musd. Terex osakkeet saisivat fuusiossa 58%. Eli uuden fuusioyhtiön markkina-arvoksi Terxin hallitus arvioi 5605 musd. Konecranesin osakkat saavat 42% eli Konecranesin nykyisten osakkeiden markkina-arvo 2354 musd. Tämä tekee Konecranesin osakkeen arvoksi n. 39 USD ( käytin ulkona olevien osakkeiden määrää 60 milj kpl). Eli euroina Konecranesin nykyisten osakkeiden arvo Terexin hallituksen mukaan fuusiossa on 35,66 eur.
Pitää muistaa, että Terexin hallituksella pitää olla vahvat argumentit pyytää Zoomlionilta lisähintaa. Siellä hallitus istuu muuten hyvin pian oikeudessa, jos torpedoi paremman tarjouksen. Terexin hallituksella on nyt n. 6 kk aikana syntynyt lisätietoa fuusiohyödyistä.
Anonyymi: Nääsville 25.2.2016 10:59

Anonyymi
Trump estää myynnin kiinalaisille.
Anonyymi: TrumpEstää 25.2.2016 12:30

Anonyymi
Kyllä suomalaiset yhtiöt hitaasti oppivat käymään kauppaa amerikkalaisten kanssa: Amerikasta on ostettu useita konkurssikypsiä, loppuunajettuja yhtiöitä isolla rahalla. Lopulta ne on myyty takaisin hyvässä kunnossa pilkkahintaan, kun markkinat eivät vedä.

Konecranesille tämä "kiinalaiten" tarjous on suuri mahdollisuus välttää mega virhe.
Anonyymi: Tauno13 25.2.2016 13:51

Anonyymi
Kyllä suomalaiset yhtiöt hitaasti oppivat käymään kauppaa amerikkalaisten kanssa: Amerikasta on ostettu useita konkurssikypsiä, loppuunajettuja yhtiöitä isolla rahalla. Lopulta ne on myyty takaisin hyvässä kunnossa pilkkahintaan, kun markkinat eivät vedä.

Konecranesille tämä "kiinalaiten" tarjous on suuri mahdollisuus välttää mega virhe.
Anonyymi: Tauno13 25.2.2016 14:28

Rekisteröitynyt käyttäjä
Kyllä suomalaiset yhtiöt hitaasti oppivat käymään kauppaa amerikkalaisten kanssa: Amerikasta on ostettu useita konkurssikypsiä, loppuunajettuja yhtiöitä isolla rahalla. Lopulta ne on myyty takaisin hyvässä kunnossa pilkkahintaan, kun markkinat eivät vedä.

Konecranesille tämä "kiinalaiten" tarjous on suuri mahdollisuus välttää mega virhe.


Juuri näin, museotavaraa puolillaan olevia aaltopeltihalleja on ostettu miljardeilla.
Rekisteröitynyt käyttäjä: LateLazy 25.2.2016 15:27
Sivut: 1
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

11:21 VW:n sopu amerikkalaisten autokauppiaiden kanssa voi maksaa yli miljardi euroa
11:09 Digitoday 26 vuotta siinä kesti: Klassikkopeli murtautuu ulos Windowsista
10:32 Rakennuslupien määrässä hurja hyppäys – asuntoluvat +23 %
09:46 Digitoday Tämä on vakavaa: iPhonet murrettu – Apple kehottaa päivittämään
09:46 Synkkä arvio: Trumpin voitto voi aiheuttaa maailmanlaajuisen taantuman
09:27 Lehto rakentaa majoitustilat 1000:lle ydinvoimalatyömaan työntekijälle
08:32 Kone sai suuren tilauksen – yli 200 hissiä Kiinaan
08:23 KL: Vuokra-asuntojen omistajat syyttävät kuntia vuokrien noususta
07:51 LM:n kysely: Haastajat jäävät kauas Rinteestä
07:12 Kolumni Navigaattori ajaa kartan ohi
06:04 Digitoday Syyte rapsahti porilaisnaiselle: Julkaisi valheellisia tietoja Kuvake.netissä
06:01 Analyysi Menetetyn vuosikymmenen saldo: valtionvelka kolminkertaistui – työttömyys ei selitä
25.8. Uutuuskoneen lentoja perutaan – syöpyvätkö moottorit?
25.8. Kuluttaja, näin verkkokauppa houkuttelee sinua ostoksille
25.8. Digitoday Kuorma-auton kuljettaja aiheutti liikennekuoleman: Pelasi kohupeliä
25.8. Digitoday Loppu nettiriesalle? Google alkaa rangaista näitä verkkosivuja
25.8. Uber maksaa kuskeille tukiaisia – teki alkuvuonna miljarditappion
25.8. Terrori-iskut herättivät: Auttaako matkavakuutus?
25.8. Puola myi ensimmäiset juan-lainansa
25.8. Ilta-Sanomat Verottomana käteen 560 €/kk – 2000 suomalaista mukaan perustulokokeiluun
25.8. Onnibus.com hyväksyy kilpailijan lipun Porvoon ja Helsingin välillä
25.8. Senttiosake FIT Biotech nousukiidossa pörssissä – teräsyhtiöt painuvat
25.8. Digitoday Facebookin mieli muuttui: Alkaa hyödyntää Whatsapp-tietoa mainonnassa
25.8. Digitoday Pirate Bay -Sunde vaatii tuomionsa purkua ja korvauksia suomalaisilta levy-yhtiöiltä
25.8. Mediatalot perustavat yhteisen digimainonnan markkinapaikan
25.8. Pörssikauppa Finnlinesin osakkeella loppui tänään
25.8. Posti aloittaa taas yt:t – nyt syynä Anttilan konkurssi
25.8. Antti Riivarista Patentti- ja rekisterihallituksen uusi pääjohtaja
25.8. Analyysi Leimaako pitkäaikaistyöttömyys ihmisen? – "Yhtä yleistä kuin rasismi"
25.8. Kone tekee jättikaupat kiinalaisesta GiantKoneesta
Asiakastieto

Yhteistyössä