Kirjaudu ▼
 

Metsä Group ja VR sopivat Äänekosken sellun kuljetuksista

Lauri Rotko
Metsä Group ja VR sopivat Äänekosken sellun kuljetuksista
Äänekosken nykyinen sellutehdas lopetetaan kun uusi biotuotetehdas avataan.
Metsä Groupin Äänekoskelle nousevan biotuotetehtaan sellukuljetukset hoidetaan Vuosaaren sataman kautta.
19.2.2016 15:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Metsäkonserni Metsä Group ja junayhtiö VR:n tavaraliikenneyksikkö VR Transpoint ovat tehneet sopimuksen Äänekoskelle rakennettavan uuden biotuotetehtaan sellun kuljetuksesta.

Sopimus kattaa vuositasolla noin 800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan, jonka kautta sellu lähtee vientiin.

VR Transpoint hankkii Äänekosken kuljetuksiin uutta vanukalustoa.

Metsä Fibre Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 0791416-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Massan valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja Helsingin Satama solmivat kuljetusten valmistelua koskevan aiesopimuksen lokakuussa 2014.

Metsä Group rakentaa Äänekoskelle biotuotetehtaan, joka valmistuttuaan tuottaa vuodessa 1,3 miljoonaa tonnia sellua sekä muita biotuotteita- ja energiaa. Tehtaalla tuotettua sellua viedään Suomen ulkopuolelle vuositasolla noin 800000 tonnia.

Äänekosken tehtaan on määrä valmistua vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä, jolloin myös kuljetukset lähtevät vaiheittain käyntiin. Tehtaan uskotaan pyörivän täydellä kapasiteetilla noin vuoden kuluttua aloituksesta.

∇ Mainos ∇
19.2.2016 15:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (11)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.
Anonyymi: ääkkkttläinen 19.2.2016 15:31

Anonyymi
"800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan"
Mitähän järkeä tuossakin on, lisää ongelmia junaliikenteelle. On Vaasaa, Kokkolaa, Pietarsaarta, Kaskista, Raumaa ja Poria paljon lähempänä. Tämä on tätä puuhastelua taas, tehdään yksinkertaisesta asiasta monimutkaista ja kallista.
Tai sitten upm on sulkemassa rauman tehdasta ja koko rauma laitetaan kiinni satamia myöten, taitaa käydä niin.
Anonyymi: Järjetöntä 19.2.2016 15:35

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.


Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.
Anonyymi: KarjalaTakaisin 19.2.2016 16:31

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.


Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.
Anonyymi: KarjalaTakaisin 19.2.2016 16:31

Anonyymi
"800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan"
Mitähän järkeä tuossakin on, lisää ongelmia junaliikenteelle. On Vaasaa, Kokkolaa, Pietarsaarta, Kaskista, Raumaa ja Poria paljon lähempänä. Tämä on tätä puuhastelua taas, tehdään yksinkertaisesta asiasta monimutkaista ja kallista.
Tai sitten upm on sulkemassa rauman tehdasta ja koko rauma laitetaan kiinni satamia myöten, taitaa käydä niin.


Just niin. Sitäpaitsi tällainen liikenne on käytännössä myös estänyt matkustajaliikenteen Vuosaaren radalla. Vuosaaresta pääsisi todella hyvin Riihimäen suuntaan junalla, ja Vuosaari - Korso välillä olisi todella paljon matkustajapotentiaalia, pykäisivät asemia radan varrelle. Rata integroituisi raide-Jokeriin yms. etuja. Mutta ei, kaikki muutaman tavarajunan ehdoilla.
Anonyymi: WanhaParta 19.2.2016 16:44

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.

Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.


vuoden päästä kiina ei osta suomesta ainuttakaan tonnia sellua.lähemmäksi on valmistumassa tehtaita jotka tyydyttävät sen alueen tarpeen.suomessa rakennetaan tai laajennetaan useampaakin havusellutehdasta,pahoin pelkään että syntyy ylitarjontaa joka taas laskee hintoja.
eikös rautateillä ole toinenkin rahdinkuljettaja,missä kilpailu.ja tuntuu perin oudolta miksi sllu pitää rahdata juuri helsinkiin.tehtaalta satamaan kuljettaminen on kalleinta,monta satamaa olisi helsinkiä lähempänä.
Anonyymi: sellunpilaaja 19.2.2016 17:05

Anonyymi
Mutta onhan se menneisyydestä luettavissa, kuinka tyhmää johtajaa löytyy mehtäliitto firmasta. Samaa pään hakkaamista mäntyyn, kun ei oo järkee, niin ei.
Anonyymi: junallaympyrää 19.2.2016 17:27

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.
Etkö ymmärtänyt lukemaasi uutista.?
Anonyymi: Arppa1 19.2.2016 17:32

Anonyymi
Vuosaari on saanut 2000-luvulla isot valtiontuet, muut satamat eivät. Seuraukset näkyvät. Satamat ovat alepolitiikkaa. Helsingissä on osattu lobata muita paremmin.
Anonyymi: hmmhmm 19.2.2016 18:12

Anonyymi
Hyvä,että homma etenee Äänekoskella.
Puuta kyllä Suomessa riittää.
Työllisyysvaikutus tulee olemaan jo pelkästään metsäpuolella merkittävän suuri.
Anonyymi: VeronmaksajaPk 19.2.2016 19:27
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:36 FT: Pankit alkavat jo siirtää väkeään pois Britanniasta
14:47 Britannian EU-komissaari eroaa
14:02 Cornwall äänesti Brexitin puolesta – vaatii nyt EU-rahoituksensa turvaamista
12:35 Lehti ylistää: Suomalainen start-up haastaa Airbnb:n "nerokkaasti"
11:09 Moody's: Britannian talousnäkymät heikkenivät, luottoluokitus vaarassa laskea
10:32 Kiistelty Kiina-johtoinen investointipankki julkisti ensimmäiset hankkeensa
09:39 Wall Streetillä suurin pudotus liki vuoteen – odotukset koronnostosta haihtuvat
07:02 Näkökulma Vain vallankumous voi auttaa Volkswagenin eteenpäin
06:02 Analyysi Kansa sai tarpeekseen – mutta syntipukki on väärä
24.6. Erikoisartikkeli Taloussanomat seurasi hetki hetkeltä – näin markkinoiden Brexit-paniikki eteni
24.6. Näkökulma Britannialla edessä kaaoksen kesä ja sekasorron syksy
24.6. OP:n Heiskanen: Brexitin vaikutukset Suomeen todennäköisesti pieniä
24.6. Ilta-Sanomat Suomalainen, tätä brittien lähtö EU:sta tarkoittaa sinulle – 10 asiaa
24.6. Digitoday Hakupiikki Googlessa: Eivätkö britit ymmärtäneet mistä äänestivät?
24.6. Brexit-paniikki jatkuu pörsseissä: "Keskuspankeilta vaaditaan nyt enemmän"
24.6. Näkökulma Brexit on uuden alku eikä talouden tuomiopäivä
24.6. Italian ja Espanjan korot nousevat, Saksa painui miinukselle
24.6. Nordean Kangasharju: "Maailma ei romahda – välttämättä"
24.6. Kolumni Britit haluavat ulos EU:sta – Vladimir Putin juhlii Kremlissä
24.6. "Markkinoilla näyttää aika ikävältä"
24.6. Britit äänestivät Brexitin puolesta – punta syöksyi 30 vuoden pohjiin
24.6. Aktian pääekonomisti: Olimme kaikki väärässä
24.6. Digitoday Testissä OnePlus 3: Kiinnostavin puhelin juuri nyt
24.6. Nyt alkaa mökkikuntien firmojen kultakausi – "Oikeastaan koko vuoden tulos tehdään kesällä"
Asiakastieto

Yhteistyössä