Kirjaudu ▼
 

Metsä Group ja VR sopivat Äänekosken sellun kuljetuksista

Lauri Rotko
Metsä Group ja VR sopivat Äänekosken sellun kuljetuksista
Äänekosken nykyinen sellutehdas lopetetaan kun uusi biotuotetehdas avataan.
Metsä Groupin Äänekoskelle nousevan biotuotetehtaan sellukuljetukset hoidetaan Vuosaaren sataman kautta.
19.2.2016 15:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Metsäkonserni Metsä Group ja junayhtiö VR:n tavaraliikenneyksikkö VR Transpoint ovat tehneet sopimuksen Äänekoskelle rakennettavan uuden biotuotetehtaan sellun kuljetuksesta.

Sopimus kattaa vuositasolla noin 800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan, jonka kautta sellu lähtee vientiin.

VR Transpoint hankkii Äänekosken kuljetuksiin uutta vanukalustoa.

Metsä Fibre Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 0791416-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Massan valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja Helsingin Satama solmivat kuljetusten valmistelua koskevan aiesopimuksen lokakuussa 2014.

Metsä Group rakentaa Äänekoskelle biotuotetehtaan, joka valmistuttuaan tuottaa vuodessa 1,3 miljoonaa tonnia sellua sekä muita biotuotteita- ja energiaa. Tehtaalla tuotettua sellua viedään Suomen ulkopuolelle vuositasolla noin 800000 tonnia.

Äänekosken tehtaan on määrä valmistua vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä, jolloin myös kuljetukset lähtevät vaiheittain käyntiin. Tehtaan uskotaan pyörivän täydellä kapasiteetilla noin vuoden kuluttua aloituksesta.

∇ Mainos ∇
19.2.2016 15:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (11)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.
Anonyymi: ääkkkttläinen 19.2.2016 15:31

Anonyymi
"800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan"
Mitähän järkeä tuossakin on, lisää ongelmia junaliikenteelle. On Vaasaa, Kokkolaa, Pietarsaarta, Kaskista, Raumaa ja Poria paljon lähempänä. Tämä on tätä puuhastelua taas, tehdään yksinkertaisesta asiasta monimutkaista ja kallista.
Tai sitten upm on sulkemassa rauman tehdasta ja koko rauma laitetaan kiinni satamia myöten, taitaa käydä niin.
Anonyymi: Järjetöntä 19.2.2016 15:35

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.


Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.
Anonyymi: KarjalaTakaisin 19.2.2016 16:31

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.


Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.
Anonyymi: KarjalaTakaisin 19.2.2016 16:31

Anonyymi
"800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan"
Mitähän järkeä tuossakin on, lisää ongelmia junaliikenteelle. On Vaasaa, Kokkolaa, Pietarsaarta, Kaskista, Raumaa ja Poria paljon lähempänä. Tämä on tätä puuhastelua taas, tehdään yksinkertaisesta asiasta monimutkaista ja kallista.
Tai sitten upm on sulkemassa rauman tehdasta ja koko rauma laitetaan kiinni satamia myöten, taitaa käydä niin.


Just niin. Sitäpaitsi tällainen liikenne on käytännössä myös estänyt matkustajaliikenteen Vuosaaren radalla. Vuosaaresta pääsisi todella hyvin Riihimäen suuntaan junalla, ja Vuosaari - Korso välillä olisi todella paljon matkustajapotentiaalia, pykäisivät asemia radan varrelle. Rata integroituisi raide-Jokeriin yms. etuja. Mutta ei, kaikki muutaman tavarajunan ehdoilla.
Anonyymi: WanhaParta 19.2.2016 16:44

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.

Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.


vuoden päästä kiina ei osta suomesta ainuttakaan tonnia sellua.lähemmäksi on valmistumassa tehtaita jotka tyydyttävät sen alueen tarpeen.suomessa rakennetaan tai laajennetaan useampaakin havusellutehdasta,pahoin pelkään että syntyy ylitarjontaa joka taas laskee hintoja.
eikös rautateillä ole toinenkin rahdinkuljettaja,missä kilpailu.ja tuntuu perin oudolta miksi sllu pitää rahdata juuri helsinkiin.tehtaalta satamaan kuljettaminen on kalleinta,monta satamaa olisi helsinkiä lähempänä.
Anonyymi: sellunpilaaja 19.2.2016 17:05

Anonyymi
Mutta onhan se menneisyydestä luettavissa, kuinka tyhmää johtajaa löytyy mehtäliitto firmasta. Samaa pään hakkaamista mäntyyn, kun ei oo järkee, niin ei.
Anonyymi: junallaympyrää 19.2.2016 17:27

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.
Etkö ymmärtänyt lukemaasi uutista.?
Anonyymi: Arppa1 19.2.2016 17:32

Anonyymi
Vuosaari on saanut 2000-luvulla isot valtiontuet, muut satamat eivät. Seuraukset näkyvät. Satamat ovat alepolitiikkaa. Helsingissä on osattu lobata muita paremmin.
Anonyymi: hmmhmm 19.2.2016 18:12

Anonyymi
Hyvä,että homma etenee Äänekoskella.
Puuta kyllä Suomessa riittää.
Työllisyysvaikutus tulee olemaan jo pelkästään metsäpuolella merkittävän suuri.
Anonyymi: VeronmaksajaPk 19.2.2016 19:27
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

07:12 Saksalainen ruuvijätti sijoittaa voittojaan taiteeseen ja perustaa taidemuseoita
06:14 Digitoday Yksi kuva sen kertoo – tässä näppärin tapa käyttää nappikuulokkeita
06:05 Kaikki irti matalista koroista – selvitimme, pitäisikö nyt ottaa asuntolainaan 10 vuoden korko
30.9. Venäjä heltyi tiukasta osinkovaatimuksesta
30.9. Taksi- ja bussikyydit samalla maksulla – keksintö leviää Suomen kaupunkeihin
30.9. Biotie poistui tänään Helsingin pörssistä
30.9. Huhu leviää: Deutsche Bankin osake ampaisi
30.9. Italian ongelmapankin roskalainoille löytyi ehkä ostajia
30.9. Kolumbialaiset äänestävät rauhasta – maa odottaa turisteja ja investointeja
30.9. S-ryhmä lähetti oudon laskun – "Kaikkien näkökulmasta hullua"
30.9. Digitoday Hyvästi Rosetta: Tässä luotaimen viimeinen kuva ennen törmäystä
30.9. CGI vähentää 215 työntekijää
30.9. Keskisuomalainen: Jatkamme ostokohteiden katselua, tase on vahva
30.9. Kulutusluottojen määrä kääntyi kasvuun
30.9. Arvio: Pörssi kärsii, jos USA:n presidentinvaalista tulee tiukka
30.9. Digitoday Suomen Microsoftin Windows-pomo vaihtuu
30.9. Pankkihermoilu jatkuu pörssissä
30.9. Turismi tukee Espanjaa – elokuu oli ennätyskuukausi
30.9. Digitoday Merikaapeli alkaa näkyä: Palvelinkeskusjätti avaa Suomeen solmukohdan
30.9. Deutsche Bankin pääjohtaja rauhoitteli henkilökuntaa: Huhut asiakaspaosta perusteettomia
30.9. Keskisuomalainen ostaa Mediatalo ESA:n
30.9. Deutsche Bankin osake syöksyi pohjalukemiin – myös Commerzbank selvässä laskussa
30.9. Päätös tuli: Componentan yrityssaneeraus käynnistyy
30.9. Lindholm MT:ssä: Varusteleka otti mallia Ikeasta
30.9. Digitoday IPhonen salaava viestisovellus: Totuus on hieman toinen
30.9. Sekä vienti että tuonti laskivat selvästi heinäkuussa
30.9. Vakuutusyhtiö pidättelee remonttireiskoja: pieni unohdus voi maksaa tonneja
30.9. Weidmann: Saksa ei kaipaa lisää budjettielvytystä
30.9. Yritysten rekisteröinnit Panamaan romahtaneet tietovuodon jälkeen
30.9. Ilta-Sanomat Lehti: Näin Trumpin firma kiersi Kuuban kauppasaartoa
Asiakastieto

Yhteistyössä