Kirjaudu ▼
 

Metsä Group ja VR sopivat Äänekosken sellun kuljetuksista

Lauri Rotko
Metsä Group ja VR sopivat Äänekosken sellun kuljetuksista
Äänekosken nykyinen sellutehdas lopetetaan kun uusi biotuotetehdas avataan.
Metsä Groupin Äänekoskelle nousevan biotuotetehtaan sellukuljetukset hoidetaan Vuosaaren sataman kautta.
19.2.2016 15:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Metsäkonserni Metsä Group ja junayhtiö VR:n tavaraliikenneyksikkö VR Transpoint ovat tehneet sopimuksen Äänekoskelle rakennettavan uuden biotuotetehtaan sellun kuljetuksesta.

Sopimus kattaa vuositasolla noin 800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan, jonka kautta sellu lähtee vientiin.

VR Transpoint hankkii Äänekosken kuljetuksiin uutta vanukalustoa.

Metsä Fibre Oy
Taloustiedot
Y-tunnus 0791416-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OY
TOL-luokka
Massan valmistus
Kaikki yrityksen taloustiedot

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre ja Helsingin Satama solmivat kuljetusten valmistelua koskevan aiesopimuksen lokakuussa 2014.

Metsä Group rakentaa Äänekoskelle biotuotetehtaan, joka valmistuttuaan tuottaa vuodessa 1,3 miljoonaa tonnia sellua sekä muita biotuotteita- ja energiaa. Tehtaalla tuotettua sellua viedään Suomen ulkopuolelle vuositasolla noin 800000 tonnia.

Äänekosken tehtaan on määrä valmistua vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä, jolloin myös kuljetukset lähtevät vaiheittain käyntiin. Tehtaan uskotaan pyörivän täydellä kapasiteetilla noin vuoden kuluttua aloituksesta.

∇ Mainos ∇
19.2.2016 15:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (11)

Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.
Anonyymi: ääkkkttläinen 19.2.2016 15:31

Anonyymi
"800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan"
Mitähän järkeä tuossakin on, lisää ongelmia junaliikenteelle. On Vaasaa, Kokkolaa, Pietarsaarta, Kaskista, Raumaa ja Poria paljon lähempänä. Tämä on tätä puuhastelua taas, tehdään yksinkertaisesta asiasta monimutkaista ja kallista.
Tai sitten upm on sulkemassa rauman tehdasta ja koko rauma laitetaan kiinni satamia myöten, taitaa käydä niin.
Anonyymi: Järjetöntä 19.2.2016 15:35

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.


Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.
Anonyymi: KarjalaTakaisin 19.2.2016 16:31

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.


Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.
Anonyymi: KarjalaTakaisin 19.2.2016 16:31

Anonyymi
"800000 sellutonnin kuljetukset Äänekoskelta Helsinkiin Vuosaaren satamaan"
Mitähän järkeä tuossakin on, lisää ongelmia junaliikenteelle. On Vaasaa, Kokkolaa, Pietarsaarta, Kaskista, Raumaa ja Poria paljon lähempänä. Tämä on tätä puuhastelua taas, tehdään yksinkertaisesta asiasta monimutkaista ja kallista.
Tai sitten upm on sulkemassa rauman tehdasta ja koko rauma laitetaan kiinni satamia myöten, taitaa käydä niin.


Just niin. Sitäpaitsi tällainen liikenne on käytännössä myös estänyt matkustajaliikenteen Vuosaaren radalla. Vuosaaresta pääsisi todella hyvin Riihimäen suuntaan junalla, ja Vuosaari - Korso välillä olisi todella paljon matkustajapotentiaalia, pykäisivät asemia radan varrelle. Rata integroituisi raide-Jokeriin yms. etuja. Mutta ei, kaikki muutaman tavarajunan ehdoilla.
Anonyymi: WanhaParta 19.2.2016 16:44

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.

Ei tuollaista määrää kannata konteissa rahdata Kiinaan. Kontin etu on siinä, että se on kuin postikortti joka voidaan kuljettaa osoitteesta toiseen. Sellua viedään yhdeltä tehtaalta toiselle. Tyypillistä bulkkitavaraa.


vuoden päästä kiina ei osta suomesta ainuttakaan tonnia sellua.lähemmäksi on valmistumassa tehtaita jotka tyydyttävät sen alueen tarpeen.suomessa rakennetaan tai laajennetaan useampaakin havusellutehdasta,pahoin pelkään että syntyy ylitarjontaa joka taas laskee hintoja.
eikös rautateillä ole toinenkin rahdinkuljettaja,missä kilpailu.ja tuntuu perin oudolta miksi sllu pitää rahdata juuri helsinkiin.tehtaalta satamaan kuljettaminen on kalleinta,monta satamaa olisi helsinkiä lähempänä.
Anonyymi: sellunpilaaja 19.2.2016 17:05

Anonyymi
Mutta onhan se menneisyydestä luettavissa, kuinka tyhmää johtajaa löytyy mehtäliitto firmasta. Samaa pään hakkaamista mäntyyn, kun ei oo järkee, niin ei.
Anonyymi: junallaympyrää 19.2.2016 17:27

Anonyymi
Tuskin sitä junalla viedään! Eiköhän se hoideta
kontitettuna ja kontit ajaa kabotaasiautot
baltiasta. Veroja ei maksa kukaan ei palkoista tai
polttoaineesta. Mutta onhan se halpaa.
Etkö ymmärtänyt lukemaasi uutista.?
Anonyymi: Arppa1 19.2.2016 17:32

Anonyymi
Vuosaari on saanut 2000-luvulla isot valtiontuet, muut satamat eivät. Seuraukset näkyvät. Satamat ovat alepolitiikkaa. Helsingissä on osattu lobata muita paremmin.
Anonyymi: hmmhmm 19.2.2016 18:12

Anonyymi
Hyvä,että homma etenee Äänekoskella.
Puuta kyllä Suomessa riittää.
Työllisyysvaikutus tulee olemaan jo pelkästään metsäpuolella merkittävän suuri.
Anonyymi: VeronmaksajaPk 19.2.2016 19:27
Sivut: 1 2
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

25.5. McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"
25.5. Digitoday Google lakkauttaa salasanat – hintana yksityisyys?
25.5. Meijerialan kiky-sopimus kaatui – Elintarviketeollisuus: Työpaikkojen säilymisen kannalta valitettavaa
25.5. Komissio vaatii muutoksia Netflixin sisältöihin ja netin maarajoituksiin
25.5. Digitoday Mainokset tunkevat Google Mapsiin uudella tavalla
25.5. Norjan öljyministeri ei usko, eikä edes toivo öljyn palaavan huippuhintoihin
25.5. Digitoday Kuinka nyt käy Lumia-käyttäjien?
25.5. Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla
25.5. Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"
25.5. Video Talvivaaran loppulasku veronmaksajille: Yli miljardi euroa?
25.5. Uponor perustaa veden säästämiseen keskittyvän yhteisyrityksen
25.5. Digitoday Puhelinten teko ei Suomesta lopu: Tässä ovat Nokian perilliset
25.5. Anvia: Yhtiön rahoja ei käytetty väärin valtakirjojen keräyksessä
25.5. Digitoday Nokian puhelimien mahtava nousu ja raju romahdus – listasimme tärkeimmät vaiheet vuosilta 1984–2016
25.5. Terrafame: Talvivaaran kaivos on ajettava ensin ylös, jotta se voidaan ajaa alas
25.5. Kreikka-sopu näkyy markkinoilla – maan lainakorko painui puolen vuoden pohjiin
25.5. Digitoday Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011
25.5. Pörssissä myönteistä virettä – Nokia hyvässä vedossa
25.5. Digitoday Lue Microsoft-pomon kirje työntekijöille sanasta sanaan
25.5. Suomi hakee EU-tukea Microsoftin irtisanomisten takia
25.5. Talvivaaran kaivostoiminta ajetaan alas – "Vedonlyöntiä veronmaksajien rahoilla"
25.5. Digitoday Kommentti: Nyt saatiin lopullinen vastaus kahteen Nokia-kysymykseen
25.5. STTK:n Palola: Irtisanominen on Suomessa halpaa
25.5. Digitoday Luottamusmies: "Tämä on päivä, jonka ei olisi tarvinnut tulla"
25.5. Digitoday Muistatko tämän Elopin kirjeen? "Heippa siellä"
25.5. Kaupunginjohtaja: Salosta voisi löytyä töitä Microsoftilta lähteville
25.5. Digitoday Tämä jää Windows-puhelimista jäljelle
25.5. Finnair nostaa arviotaan Aasian liikenteen kasvusta
25.5. YTN: Pahin toteutumassa – Microsoftin huolehdittava irtisanottavista
25.5. Microsoft: Toiminta Tampereella loppuu
Asiakastieto

Yhteistyössä