Kirjaudu ▼
 

Yle: Henkilöstö väsyi työtaakan alla – Finnair pohtii vuorojen karsimista

SVEN HOPPE / AOP
Yle: Henkilöstö väsyi työtaakan alla – Finnair pohtii vuorojen karsimista
Finnairin osakkuusyhtiö Norra on joutunut perumaan talvella paljon kotimaan lentovuoroja henkilökunnan sairaustapauksien takia, kertoo Yle Uutiset.
4.2.2016 16:15 (päivitetty 17:08)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Lentoyhtiö Finnair harkitsee joidenkin kotimaan lentovuorojen karsimista liikenneohjelmastaan henkilöstön sairauspoissaolojen takia, yhtiö tiedottaa. Asiasta kertoo Yle Uutiset verkkosivuillaan.

Lentoyhtiö on joutunut tammi-helmikuussa perumaan 70 edestakaista lentoa sairauspoissaolojen vuoksi. Ylen mukaan peruutuksia on tapahtunut Kokkolan, Vaasan, Joensuun, Kuopion, Maarianhaminan, Kemin, Oulun ja Turun reiteillä. Finnairin kotimaan lennot hoitaa osakkuusyhtiö Norra.

Finnairin viestinnän johtaja Päivyt Tallqvistin mukaan yhtiö pohtii käyttävänsä Finnairin henkilöstöä paikkaamaan Norran henkilöstöpulaa. Toisena vaihtoehtona karsia osa lentovuoroista ja ohjata asiakkaat toisille vuoroille. Yhtiö kertoo päätöksistä ensi viikolla.

Finnair Oyj
Taloustiedot
Y-tunnus 0108023-3
Kotipaikka Helsinki
Yhtiömuoto OYJ
Kaikki yrityksen taloustiedot
Osaketiedot
Viim. hinta € 4,680
Muutos € -0,020
Muutos % -0,43
Katso kurssihistoria
Osinkotiedot
Tarkista osinkokalenteri ja tulosjulkistuspäivät

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen mukaan sairaustapauksien syynä on Norran yleistä tasoa heikommat työehdot, jotka eivät anna mahdollisuutta riittävään lepoon. Lisäksi Norra on yhdistyksen mukaan luottanut siihen, että työntekijät lähtevät säännöllisesti töihin vapaapäiviltään.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Olemme saaneet syksyn aikana palautetta, että ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa tehdä töitä näillä työehdoilla. Tämän seurauksena työntekijöitä on jäänyt pitkille sairauslomille, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Juha Kuurne Yle Uutisille.

Päivitys klo 17: Finnair tarkentaa, että liikenneohjelman karsiminen koskee joitakin lentovuoroja.

4.2.2016 16:15 (päivitetty 17:08)
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (46)

Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Tämä Norra on huonosti johdettu yritys, jolla ei ole kykyjä pitää henkilöstöään motivoituneena, terveenä ja leväneenä.

Norralla on vaan huonot johtajat, ei siinä muuta.
Anonyymi: Workeri 4.2.2016 16:27

Anonyymi
Selvää italialaista lakkoa ja mielenosoitusta.

Kun ei ole sairauskarenssia, niin palkkahan ei vähene sitten yhtään.

Sairausajan karenssia tarvitaan!
Anonyymi: Peraksi 4.2.2016 16:34

Anonyymi
Norran lentäjiä ja matkustamohenkilökuntaa pyydettiin siirtämään kesälomansa syksylle 2015 (varsinkin lentäjiä). Lentoja oli paljon ja kiirettä piti. Sitten tuli syksy ja yllätys! Ei näkynyt lomia työvuorolistoilla. Kovasti pahoiteltiin tilannetta ja luvattiin taas kerran että kyllä ne lomat ilmestyvät listoihin. Nooh...ei se toinenkaan kerta mennyt ihan kuin Strömsössä. Ei ihme alkoi tulla väsymystä ja flunssa-aaltoa. Alunperin lentäjiä oli liian vähän ja nyt heitä on vielä vähemmän.....Lentoja on peruttu päivittäin viime kesästä lähtien.
Anonyymi: Lentäjänkoira 4.2.2016 16:49

Anonyymi
Sivusta seurannut tuota, ei hyvä tavaton kukaan jaksa tuollaista työmäärää. Oleppa itse 14 päivää työssä ja 1 vapaapäivä normirupeamalla ilman ylityölisiä. Jokainen voi kokeilla itse miten skarppina olet 2kk kuluttua, lähtisitkö kyytiin?
Anonyymi: Aitosuomalainen 4.2.2016 16:54

Anonyymi
Finnairin on pakko vähentää kotimaan lentovuoroja koska ihmiset eivät suostu maksamaan törkeän kalliita lentolippuja.tokkopa norran henkilökunta väsyksissä on,eihän lennoilla ole juurikaan ketään.finnair ei vaan kehtaa kertoa todellista syytä.henkilökuntaa kyllä löytyy,ei asia ole siitä kiinni.
puolisen vuotta sitten helsinki-jyväskylä lento maksoi 50-60 euroa,nyt kynitään liki parisataa.tuolla hinnalla tekee menopaluulennon dubaihin,juuri lensin 99 euroa per suunta.norwegianin operoimana.
Anonyymi: kusetusta_taas 4.2.2016 17:05

Anonyymi
Tämä Norra on huonosti johdettu yritys, jolla ei ole kykyjä pitää henkilöstöään motivoituneena, terveenä ja leväneenä.

Norralla on vaan huonot johtajat, ei siinä muuta.


Ei kohta uskalla lentää tuollaisen puljun koneella. Jos on ylirasitettu, väsynyt henkilökunta niin inhimillisten virheiden riski kasvaa?
Anonyymi: Lentopelko 4.2.2016 17:22

Rekisteröitynyt käyttäjä
Tarvitaan näköjään joku isompi lento-onnettomuus...

Sen jälkeen kyllä riittää asiantuntijaa ja muuta selittelijää, jotka tietävät miten hommat olisi kuulunut hoitaa.

Eihän Finnairillakaan kiinnitetty lentoturvallisuuteen aikoinaan juuri mitään huomiota. Vasta Koivulahden (1961) ja Maarianhaminan (1963) lento-onnettomuudet pakottivat yhtiön kiinnittämään huomiota tähänkin puoleen.

(Aiheesta kiinnostuneille kerrottakoon, että Koivulahden turmakoneen molemmat lentäjät olivat kännissä, Maarianhaminan tapauksessa puolestaan oltiin muuten vain oltiin hällä väliä -tunnelmissa.)
Rekisteröitynyt käyttäjä: AsioitaSeurannut 4.2.2016 17:35

Anonyymi
Selvää italialaista lakkoa ja mielenosoitusta.

Kun ei ole sairauskarenssia, niin palkkahan ei vähene sitten yhtään.

Sairausajan karenssia tarvitaan!


Sairaan sairas kommentti. Ei sairaana voi lentää.

Finnairin palveluksesta: lento Vietnamista 23. 01. 2016. Vaimoni, hatun ja sulan kanssa 150 cm pitkä kysyi pitkänhuiskealta mieslentoemolta, voisiko tämän paketin nostaa tuonne ylös tavaratilaan, mieslentoemo vastasi voit yrittää jä lähti.
Anonyymi: AsiakasEiOotärkee 4.2.2016 17:48

Anonyymi
Lisäksi Norra on yhdistyksen mukaan luottanut siihen, että työntekijät lähtevät säännöllisesti töihin vapaapäiviltään.

– Olemme saaneet syksyn aikana palautetta, että ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa tehdä töitä näillä työehdoilla. Tämän seurauksena työntekijöitä on jäänyt pitkille sairauslomille,
Ruoskaa ja pakkolakia vaan ja uudet ilmaisharjoittelijat ja työkokeilijat kyllä tekee työt, diiba-daaba, bonukset johdolle, amen.
Anonyymi: sairas_kärkihanke 4.2.2016 17:48

Anonyymi
– Olemme saaneet syksyn aikana palautetta, että ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa tehdä töitä näillä työehdoilla.
Kilpailukykymme vaatii tai muuten tulee susi ja syö, sori siitä,

ei ehdi miettiä Suomen asioita nyt, kun on oltava haastamassa oikeuteen kokiksenheittäjää.
Anonyymi: JyrkiStubb-show 4.2.2016 17:51
Sivut: 1 2 3 4 5
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

16:29 POP Pankkiliiton toimitusjohtaja vaihtuu
16:10 Nordea arvopaperistaa miljardien yritysluotot
15:48 Rakennusalalla on pula tekijöistä –"Palkataan kilpailijan työmailta"
15:46 Digitoday Samsung joutuu lykkäämään Note 7 -puhelimensa toimituksia
14:59 Yhdysvaltain varastojen kasvu painaa öljyn hintaa
14:23 Raute kohoaa pörssissä – kaupankäynti rauhallista
13:31 Digitoday Angry Birds -elokuva siivitti Rovion taas voitolliseksi – jatko-osa suunnitteilla
13:10 Konecranesin omistaja ehdottaa hallitukselle muhkeita lisäpalkkioita – puheenjohtaja kieltäytyi
12:34 Digitoday "Suomalainen" Turing Phone päätyi testaajan käsiin – ihmetystä seurasi
11:35 Digitoday Bill Gates löi ennätyksiä – rikkaampi kuin koskaan
11:00 Lääkealalla iso kauppa: Pfizer ostaa AstraZenecan antibiootit
10:01 Digitoday Uusi akku tekee Teslasta "maailman nopeimman auton" – sijoittajilta vaisu reaktio
09:43 SCA aikoo listata Libero-vaipat ja Libresse-siteet Tukholman pörssiin
09:27 OP:n ekonomisti vaatii: Saton ja VVO:n tingittävä vuokratuotoistaan
09:05 Digitoday HP:n Suomen-pomo lähtee: tehtävässä alle 5 kuukautta
08:28 Yle: Nuorisosäätiö sijoitti korjausvaroja suurella riskillä veroparatiisiin
08:06 Karjalainen: Tupakka vähentää työajasta 10 minuuttia – asiantuntija ihmettelee Lieksan päätöstä
06:05 Digitoday Amazon järkyttää musiikkipalvelujen hinnoittelua "spotifyllaan": Polkuhinnan tiellä yksi este
06:01 Analyysi Tuloerojen kasvu on ongelma eikä ratkaisu
23.8. Brexit karkottaa asiakkaita brittipankeista
23.8. Tarjoilu väheni vankiloissa – nuudeleista tuli valuuttaa
23.8. Digitoday Yle: Facebookin Kissat-ryhmä kompastui riitelyyn, uhkailuun
23.8. Etkö saa töitä tehtyä? Syy voi olla ilmastoinnissa
23.8. Digitoday Tähänkö on tultu? Apple varastaa vihollisensa kilpailuvaltin
23.8. USA:n uusien asuntojen kauppa vilkastui
23.8. Venäjä antaa jokaiselle eläkeläiselle 69 euroa – syynä "erityisen vaikea tilanne"
23.8. Lähteet FT:lle: Renault saattoi päästä päästöskandaalista helpommalla valtio-omistuksen takia
23.8. Digitoday Kyberkonna saattaa asua tietokoneessasi – etkä huomaa mitään
23.8. Lähteet: Bayer ja Monsanto jatkavat neuvotteluja kauppahinnasta
23.8. Huoli pois, autoilija: Oikeuden päätös tuskin nostaa parkkisakkoja
Asiakastieto

Yhteistyössä