Kirjaudu ▼
 

Hallituspiirit HS:lle: Talvivaaran kaivostoiminta saatetaan ajaa alas

Mika Ranta
Hallituspiirit HS:lle: Talvivaaran kaivostoiminta saatetaan ajaa alas
Hallituspiireissä on Helsingin Sanomien mukaan alettu pohtia Talvivaaran kaivostoiminnan ajamista alas. Asiasta on tarkoitus päättää kevään aikana.
7.3.2016 10:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Talvivaaran kaivostoimintaa hoitava valtion omistama Terrafame sai viime kesänä kaksi vuotta "armonaikaa".

– Nyt keväällä täytyy pohtia, mitä kaivoksen kanssa tehdään. Alasajo ei ole ollut koskaan poissuljettu vaihtoehto, HS:lle kerrotaan hallituspiireistä.

Lehden mukaan mielet ovat muuttuneet, koska kaivostoiminta on alkanut selvästi heikommin kuin viime kesänä ja syksynä ennakoitiin.

Toiminnan aloittaminen on vienyt otaksuttua enemmän rahaa ja nikkelin maailmanmarkkinahinta on yhä selvästi alle kannattavan tason. Yksityissijoittajat eivät ole kiinnostuneet rahoittamaan hanketta; osaltaan heitä karkottaa epätietoisuus purkuputkesta.

Viime vuonna valtio antoi Terrafamelle 209 miljoonaa euroa. Tarkoituksena oli laittaa kaivos myyntikuntoon ja löytää sille ulkopuolinen sijoittaja.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Terrafame Groupin hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia kertoo Helsingin Sanomissa, että Terrafame tarvitsee lisää rahaa ajan ostamiseksi. Hänen mukaansa on realismia on puhua noin 200 miljoonan euron tarpeesta.

– Nyt ei pidä hätäillä. Tulevaisuuteen pitää katsoa. On mahdollista, että nikkelin hinta alkaa varovaisesti nousta, hän sanoo.

7.3.2016 10:02
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)
Yritykset Terrafame
Ihmiset Lauri Ratia

Kommentit (54)

Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava

Anonyymi
ei talvivaara tee koskaan voitoa
Anonyymi: dasdsadssadsds 7.3.2016 10:09

Anonyymi
Jos meinaa tehdä hyvää bisnestä pitää lopettaa ensiksi huonon tekeminen!

Talvivaara todistanut itse toiminnallaan että on vuosisadan emämunaus ja paha sellainen! 2-3 miljardia upotettu rapakivilouhokseen saati 0 EUR!
Anonyymi: NikkeliMOKA 7.3.2016 10:10

Anonyymi
Veronmaksajat pääsevät halvemmalla, kun pistetään heti pakettiin, puhdistetaan ja maisemoidaan alueet, ja siirrytään eteenpäin. Vesien kanssa voi mennä kylläkin muutama kymmenen miljoonaa lisää. Tai sitten vaihtoehtoisesti alapuolisten vesistöjen kalamiehet voivat unohtaa kalastuksen muutamaksi vuosikymmeneksi.
Anonyymi: Takamaa 7.3.2016 10:12

Anonyymi
Jättää lepäämään horrokseen ja odottamaan nikkelin hinnan nousua.
Anonyymi: lllllllll 7.3.2016 10:12

Anonyymi
Olisi pitänyt ajaa alas jo ennen maanantia!!!

Kuppauksen on loputtava... 1kkös miljoonia säästetään kipeästi koulutuksesta ym. ja tuo pohjaton kaivo ja saasteläjä imee rahaa ahtopaineella ja paskoo ympäristön...louhinta seis HETI, siitä se 'säästö' alkaa...
Anonyymi: ToSion2 7.3.2016 10:13

Anonyymi
Kiinni vain. Halvempaa elättää tämäkin Ratia kotisohvalle. ..huutonaurua...vai, että 200 miljoonaa euroa taas ajan ostamiseksi...muahahahahaha
Anonyymi: Rapakivilouhos 7.3.2016 10:14

Anonyymi
Mikä mahtaa olla lopullinen saldo hukkaanheitetyssä rahassa?
Anonyymi: simmottistammöttis 7.3.2016 10:14

Anonyymi
YK pyytää tilinpäätöstä esim. talv..kurahaarasta ja koko suomen luonnonvaroista.
Anonyymi: ei_yllätys 7.3.2016 10:16

Anonyymi
Purkuputki ei tee kaivoksesta kannattavaa, mutta antaa mahdollisuuden jatkaa tappiollista toimintaa ja levittää paskaa.... toivottavasti oikeus on puolueeton ja evää luvan purkuputkelle.... vesilaissa pilaamiskielto on ehdoton!! = jos pilaa, lupaa EI SAA MYÖNTÄÄ!
Anonyymi: ToSion2 7.3.2016 10:16

Anonyymi
Nikkelin bioliuotusta on testattu kahdessa projektissa: Talvivaarassa Suomessa ja Australiassa Radio Hill -projektissa. Radio Hill jouduttiin vesihuolto-ongelmien vuoksi keskeyttämään.

Mutta pitihän sitä tätäkin suomalaisten kokeilla ja vielä Kainuun pakkasissa.
Anonyymi: vieras 7.3.2016 10:20
Sivut: 1 2 3 4 5 6
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 
Asiakastieto

Yhteistyössä