Kirjaudu ▼
 

EU:n Tusk varoittaa: Britannia-sovusta ei ole takeita

© POOL New / Reuters
EU:n Tusk varoittaa: Britannia-sovusta ei ole takeita
Euroopan johtajat pyrkivät pääsemään sopuun Britannian vaatimasta uudesta EU-sopimuksesta huomenna alkavassa huippukokouksessa.
17.2.2016 20:21
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk vetoaa jäsenmaiden päättäjiin, jotta huomenna alkavassa huippukokouksessa päästäisiin yhteiseen sopuun Britannian vaatimista muutoksista maan EU-ehtoihin.

Tuskin mukaan on yhä epävarmaa saadaanko sopua aikaan.

– Ei ole takeita siitä, että saavutamme sovun. Poliittisella tasolla löytyy erimielisyyksiä, joiden voittaminen on vaikeaa. Kehotan teitä pysymään rakentavina, Tusk kirjoittaa EU-maiden päämiehille osoitetussa kirjeessä.

Tuskin mukaan epäonnistuminen neuvotteluissa olisi tappio sekä Britannialle, että EU:lle. Sovun kariutuminen olisi sen sijaan voitto niille, jotka pyrkivät hajottamaan Euroopan unionia.

Sopimuksen syntyminen vaatii kaikkien EU-maiden johtajien hyväksynnän. Jotta sopimus on oikeudellisesti sitova, se tarvinnee myös Euroopan parlamentin hyväksynnän.

Suomea huippukokouksessa edustaa pääministeri Juha Sipilä

Britannian pääministeri David Cameronin päätavoitteina on pitää huoli maan kilpailukyvystä osana Eurooppaa, varmistaa Britannian tasavertaisen asema unionissa euroalueen ulkopuolisena jäsenmaana sekä ennen kaikkea rajoittaa maahanmuuttoa ja heidän oikeuttaan sosiaaliturvaan.

Cameron haluaa myös turvata maan finanssisektoria EU-sääntelyltä ja EU:n ja Yhdysvaltojen kanssa neuvoteltavan vapaakauppasopimuksen etenevän. 

Saksan liittokansleri Angela Merkel petasi tänään huomenna alkavaa kokousta toteamalla Britannian tavoitteiden olevan oikeutettuja ja perusteltuja.  

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Ratkaisua Britannian uudeksi EU-sopimukseksi on neuvoteltu jo pitkään virkamiestasolla ja kahdenvälisissä neuvotteluissa. Lopulliset päätökset ovat kuitenkin EU-johtajien käsissä torstaina ja perjantaina.

Alustava luonnos uudeksi sopimukseksi julkistettiin helmikuun alussa. Sen mukaan Britannia voisi keskeyttää etuuksien maksamisen muista EU-maista tuleville työntekijöille neljän vuoden ajaksi, mikäli sopimus syntyy ja britit äänestävät EU:ssa pysymisen puolesta. Neuvottelujen suurimmat kysymysmerkit koskevat juuri muista jäsenmaista maahan tulleiden sosiaalietuuksia.

Luonnoksessa esitetään lisäksi, että EU-jäsenmaiden äänten 55 prosentin enemmistöllä voitaisiin torjua EU-lakeja ja palauttaa ne neuvoston käsittelyyn tai vaatia niihin muutoksia.

Cameron yrittää saada aikaan mahdollisimman edullisen sovun, jotta hänellä olisi paremmat lähtökohdat kampanjoida EU-jäsenyyden puolesta tulevassa kansanäänestyksessä. Mielipidemittausten mukaan kansalaisten kannatus EU:ssa pysymiseksi on hyvin tasaista puolesta ja vastaan.

Cameron on luvannut pitää kansanäänestyksen Britannian EU-jäsenyydestä ennen vuoden 2017 loppua. Näillä näkymin äänestys järjestettäisiin jo kuluvan vuoden kesäkuussa.

17.2.2016 20:21
Taloussanomat–Reuters
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (28)

Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Isoilke erivapauksia. Solidaarisuutta.
Anonyymi: pienensuuri 17.2.2016 20:29

Anonyymi
Todella upeeta jos EU alkaa viimein hajoamaan. Onko jossain bileet sen kunniaksi ? Voiko jo jossain ilmoittautua ?

Miten käy J.Käteisen 27 000 e kk palkalle ? Verotkin taitaa olla vain 14% luokkaa.
Anonyymi: Jihuuuuuuu 17.2.2016 20:29

Anonyymi
Hoi'ii, koita jos amerikan kanssa tulisi sopu, pääsisit helpommalla.
Anonyymi: vänkyrät 17.2.2016 20:30

Anonyymi
Eu-fasistit koittaa taas sopia jotain kansaa vastaan. Briteissä kansa äänestää, Tusk voi painua...
Anonyymi: EuSucksMerkelDiapers 17.2.2016 20:34

Anonyymi
No ei haittaa Suomen maksut vaan nousee.............................
Anonyymi: jaaasitmaksaaaaaaaaa 17.2.2016 20:42

Anonyymi
Maatilat ja pankit mened nurin.
Anonyymi: lyckatill 17.2.2016 20:46

Anonyymi
"Cameron yrittää saada unionilta mahdollisimman paljon myönnytyksiä, jotta hänellä olisi paremmat lähtökohdat kampanjoida EU-jäsenyyden puolesta kansanäänestyksessä."

Käenpoika suu auki varttuu, että muut maksaa engelsmannien viulut. Kyllä joutais tällainen vedättely loppumaan, kaikki vaan omilleen.
Anonyymi: Irti_Eurosta 17.2.2016 20:49

Rekisteröitynyt käyttäjä
Maksajan varmaan tiedättekin? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? $$$$$$$$$€€€€€€€
Rekisteröitynyt käyttäjä: pölhöpopulistirasist 17.2.2016 20:57

Rekisteröitynyt käyttäjä
Ei siinä muuta, mutta vaaditaan Suomelle samat edut- ymmärtävät varmaan, että nekin on täysin oikeutettuja!
Rekisteröitynyt käyttäjä: Katinkontit 17.2.2016 21:10

Anonyymi
Onkin korkea aika näyttää noille brittimerirosvoille kaapin paikka Euroopassa ja maksaa II maailmansodan aikaiset kalavelat, korkojen kera. Miksi varsinkaan Itä-Euroopan maiden pitäisi suostua myönnytyksiin Britannialle EU :ssa, kun brittien konnamaisen ja opportunistisen toiminnan ansiosta puoli Eurooppaa joutui vuosikymmeniksi puna-armeijan miehittämäksi ja kommunistisen terrorin ja diktatuurin alle? Suomellekin Britannia julisti sodan itsenäisyyspäivänämme 6.12.1941. Britit muka puolustivat Puolaa ym. maita II maailmansodan propagandassaan, mutta Puolan ja monet muut Itä-Euroopan maat halvalla Stalinille heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ja Saksaa vastaan Britannia soti peräti kahdessa maailmansodassa vain, koska sen vuosisatainen tasapainopolitiikka vaati aina sotaa ja sodan aikaan saamista Manner-Euroopan vahvinta valtiota vastaan. Britit kävivät aikaisemmin aivan vastaavanlaisia pitkiä suuria sotia mm. Ranskaa ja Espanjaa vastaan Euroopassa.

Britanniaa ei kaipaa EU :ssa kukaan muu kuin korkeintaan britit itse, kun he huomaavat, että maa on menettänyt sen vähäisenkin vaikutusvaltansa Euroopan asioihin, mitä saarivaltiolla on pian II maailmansodan Pyrhoksen voiton jälkeen täydellisesti romahtaneen Brittiläisen imperiumin raunioilla enää ollut.

Jos Britannia lähtee EU:sta, maata ei pidä päästää ilmaiseksi EU-markkinoille, missä Norjakin joutuu maksamaan siitä hyvän hinnan, että saa olla osana vapaakauppa-aluetta, ns. äänettömänä yhtiökumppanina, joillakin vapauksin.
Anonyymi: Arminius 17.2.2016 21:21
Sivut: 1 2 3
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
 

Taloussanomat - Uutiset

18:48 Suomi tienaa nyt ottamalla lisää velkaa – "Poikkeuksellinen tilanne"
18:33 Digitoday Asus luopui kulmista: Uusi älykello seuraa kilpailijoiden mallia
18:20 Suomalaiset ostivat laadukkaampia silmälaseja ja aurinkolaseja
17:39 Digitoday Viestintävirasto kaataa tärkeän järjestelmänsä – ja korvaa uudella
17:20 Yritysverotukseen kaavaillaan reippaita uudistuksia – VM asetti korkean tason työryhmän
16:43 Brexit-päätös on lopullinen – "Toista kansanäänestystä ei tule"
16:10 Posti vähentää 232 työpaikkaa
16:04 OT-lehti: Täällä maksettiin muhkeimmat S-bonukset – katso lista
15:35 Ennätys rikki: Suomalaisten käyttötileillä on nyt hurjasti rahaa
15:07 Amer Sports loistaa nousupörssissä
15:04 Saako autojen romutuspalkkio jatkoa? "Tässä voittavat kaikki"
13:58 Siwojen ja Valintatalojen myynti etenee – "Kuukauden tai kahden sisällä luulisi jotain tapahtuvan"
13:48 Amer Sports käynnistää tehostamisohjelman – osake ryysi nousuun
13:22 Anviasta tulossa Viria
13:12 Hallitus perui yllättäen tiedotustilaisuuden – kiky vaarassa
12:50 Euroalueen inflaatio odotettua hitaampi elokuussa
12:45 Digitoday Väite: IPhonessa kestovika – Apple ei tee mitään
12:02 Anttilan tavarataloista 17 on suljettu – myyntineuvotteluja käydään yhä
11:49 Kiinalainen öljymysteeri huolestuttaa markkinoita
11:12 Digitoday "Kelvottomia iPhoneja": Applelle korvausvaatimus "kosketustaudista"