Kirjaudu ▼
 

Säästötoimille stoppi, vaatii Kreikan uusi hallitusneuvottelija

Reuters
Säästötoimille stoppi, vaatii Kreikan uusi hallitusneuvottelija
Kreikan uusi hallitusneuvottelija julkisti viiden kohdan ohjelmansa. Kansan kurjistamisen on loputtava ja pankkien toiminta syynättävä tarkkaan, ovat vasemmistopuolue Syrizan Aleksis Tsipraksen vaatimukset.
8.5.2012 21:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Sunnuntain vaaleissa toiseksi eniten ääniä saaneen vasemmistopuolue 38-vuotias keulahahmo Aleksis Tsipras tahtoo repiä auki EU:n ja IMF:n kanssa tehdyt säästösopimukset.

Tsipras sanoi, että neuvottelut ovat ”vasemmistolle historiallinen mahdollisuus”, kreikkalaislehti Kathimerini uutisoi Ekathimerini.com -nettiversiossaan. Hänellä itsellään taas on edessään melkoinen haaste, Tsipras linjasi.

Tsipras on laatinut viiden kohdan listan hallitusneuvottelujen tärkeimmistä teemoista, ekathimerini.com kertoo.

Ensimmäinen kohta koskee ”kreikkalaisia kurjistavia” säästötoimia. Neuvottelijan mukaan lähtökohta on, että muun muassa eläkkeiden ja palkkojen leikkaukset on peruttava – ja välittömästi. Sama koskee myös työntekijöiden oikeuksien heikentämiseen johtavia päätöksiä kuten työehtosopimusten lakkauttamista.

Kolmanneksi Tsipras lähtee siitä, että parlamentaarikkojen syytesuoja on kumottava, vaalilait uudistettava ja koko poliittinen järjestelmä rukattava uuteen uskoon.

Tsipras tahtoo myös, että kreikkalaisten pankkien toiminta on tutkittava tarkoin, ja rahastojätti BlackRockin tekemä selvitys pankkisektorin tilasta on julkistettava.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

Uuden hallitusneuvottelijan viimeinen vaade koskee kansainvälisen tutkimuskomitean pystyyn pistämistä. Komitean pitäisi selvittää, miksi Kreikan julkinen sektori on päätynyt nykyiseen tilaansa.

Tsipras aloittanee neuvottelukierroksen tapaamalla Demokraattisen vasemmiston Fotis Kouvelisin, ekathimerini.com arvioi. Puolue sai sunnuntain vaaleissa 6,1 prosenttia äänistä. Tämän jälkeen Tsipras keskustellee ilman parlamenttipaikkaa jääneiden Ekologisten vihreiden kanssa.

Ensimmäisenä hallituksen muodostamista yritti vanha valtapuolue Uusi Demokratia, mutta sen neuvottelut eivät edenneet juuri alkua pidemmälle rökäletappion ottaneen puolueen käsissä. 

8.5.2012 21:09
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (40)

Sivut:1 2 3 4
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Ette tiedä mikä teitä odottaa.
Anonyymi: Hi hi hi 9.5.2012 4:52

Anonyymi
JOTAIN HYVÄÄ KREIKASSAKIN

Mr Tsiprasin viiden kohdan ohjelma, lähde: BBC

-Cancelling the bailout terms, notably laws that further cut wages and pensions
-Scrapping laws that abolish workers rights, particularly a law abolishing collective labour agreements due to come into effect on 15 May
-Promoting changes to deepen democracy and social justice
-INVESTIGATING GREECE`S BANKING SYSTEM WHICH RECEIVED ALMOST 200BN EUROS OF PUBLIC MONEY
-SETTING UP AN INTERNATIONAL COMMITTEE TO FIND OUT CAUSES OF GREECE´S PUBLIC DEFICIT AND HOLD ALL DEBT SERVING

Kaksi viimeistä kohtaa pureutuu ongelman ytimeen, johonka yksikään muu maa ei ole halukas tarttumaan. Kuka kusetti ja kusettaa rahat Kreikassa ja muualla ja ketkä ovat vastuussa?
Ideaa ei pitäisi lakaista pois pöydältä pelkästään sen perusteella, että se tulee vasemmalta.Neukullakin oli jotain hyviä puolia, kuten teloitukset isoista talousrikoksista.




Vastaus: SWAP: usa eu $/?=yhtä.
Anonyymi: Velkalude on vaarall 9.5.2012 4:52

Anonyymi
Hei, me tienataaks koko ajan tällä.
Anonyymi: @ 9.5.2012 5:35

Anonyymi
Asuntovelallisena iso kiitos hallitukselle, kun lapioitte rahukkaa Kreikkaan. Suomen luottoluokitus säilyy ennallaan ja korot pysyvät alhaalla ja jopa laskevat.
Näin velaton veronmaksajakin saadaan osallistumaan meidän asuntovelallisten lainatalkoisiin. Hienoa! Kerrankin voi olla ylpeä Suomen hallituksen touhuista.
Anonyymi: Nimetön 9.5.2012 6:07

Anonyymi
Sehän on aivan kuin Jutta Urpilainen. Ei mitään säästöjä... verotetaan vain työpaikat pois Suomesta.
Anonyymi: Nimetön 9.5.2012 7:01

Anonyymi
Tsipras on vastuuton populisti ja kreikkalaiset loisia.
Anonyymi: Nimetön 9.5.2012 7:19

Anonyymi
Herranen aika jos tällainen anarkia leviää muihinkin euroopan maihin!! Mihin me poliitikot sitten joutuisimme? Vietäisiinkö meiltä kaikki etuudet?? Hulppeat eläkkeet??? Ilmaiset rajattomat taksimatkat?? Entä lukuisat konjakkikahvikestit??? Monta sataa maksaneet torkkupeitot?? 5kk vuosilomat?????

Päätä alkaa särkemään, herre god...
Anonyymi: Päättäjä 9.5.2012 7:39

Anonyymi
Asuntovelallisena iso kiitos hallitukselle, kun lapioitte rahukkaa Kreikkaan. Suomen luottoluokitus säilyy ennallaan ja korot pysyvät alhaalla ja jopa laskevat.
Näin velaton veronmaksajakin saadaan osallistumaan meidän asuntovelallisten lainatalkoisiin. Hienoa! Kerrankin voi olla ylpeä Suomen hallituksen touhuista.


Anteeksi pitää pieni korjaus tehdä, Toisin kuin ehkä media on antanut ymmärtää, Suomi ei ole maksanut vielä pennin jetiä Kenellekään!

Suomi on Takaajana monissa eri lainoissa EKP:n ja IMF kautta. Mutta maksettu ei ole vielä kenellekään! EKP maksaa Suomi Takaa!

Sinä ostat talon, sinä otat lainan, Pankki antaa rahat, Isäsi takaa asunnollaan, Isäsi ei maksa!
Anonyymi: Karlos 9.5.2012 9:27

Anonyymi
Mitäs jos vaatisitte, että kreikka ostaisi jostain sveitsin pankkeihin rahaa siirtäneiden kreikkalaisten tiedot, niinkuin saksakin teki....
Anonyymi: vaudilla pakeni kans 9.5.2012 9:32

Anonyymi
Lisäys vielä. Jos takuita ei olisi annettu, niin korot olisi luottoluokituksen laskemisen myötä nousseet.
Pahasti näyttää nyt siltä, että takuun antajat joutuu maksumiehiksi.
Anonyymi: Nimetön 9.5.2012 10:11
Sivut:1 2 3 4
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä