Kirjaudu ▼
 

Autokeskustelu kuumenee – Soininvaaran mukaan verotus suosii autoilua

Marja Airio/Lehtikuva
Autokeskustelu kuumenee – Soininvaaran mukaan verotus suosii autoilua
Autoetu on Osmo Soininvaraan mukaan julkisen liikenteen pahin vihollinen.
Vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaara lyö kierroksia kuumana käyvään keskusteluun kilometrikorvauksista ja autoedusta. Soininvaara kirjoittaa blogissaan, että "verotus suosii autoilua".
25.4.2012 18:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Osmo Soininvaara arvioi blogissaan, että autoilua tuetaan verotuksessa kahdella tavalla.

Oman auton käytöstä työnantajan ajoihin maksetaan Soininvaaran mukaan verotonta ylikompensaatiota.

Työnantajan auton käyttö yksityisajoihin on hänen mukaansa taas aliverotettu palkanlisä.

– Jos työnantaja antaa sinulle auton bensoineen ilmaiseksi käyttöön, laskennallinen etusi esimerkiksi 25 000 euroa maksavasta autosta on noin 7 600 euroa vuodessa. Jos marginaalivero on 40 prosenttia, autoetu maksaa noin 3 000 euroa vuodessa siitä riippumatta, paljonko ajaa, hän sanoo blogissaan.

– Vain jos työmatka on erityisen pitkä, verottaja voi korottaa autoedun arvoa, koska tietää varmasti autolla ajettavan yli 18 000 kilometriä vuodessa.
Vapaassa autoedussa ongelmana ei ole aliverotus vaan se, että auton käyttö on marginaalikustannusmielessä ilmaista, hän kertoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Oli joukkoliikenne kuinka halpaa hyvänsä, auto on aina edullisin vaihtoehto. Tämä on aivan nurinkurinen kannustin.

Autoetu on Soininvaraan blogikirjoituksen mukaan julkisen liikenteen pahin vihollinen.

25.4.2012 18:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (150)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 15
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Pitäisiköhän siihen joukkoliikenteeseen sitten hieman panostaa, Oulussa kertalippu 3,20 ja yötaksa siten 6,40 ei paljon naurata varsinkin kun vuorot menee miten sattuu, päivällä kyllä pääsee mutta illalla ja viikonloppuna taas EI.
Anonyymi: Erkki 25.4.2012 18:48

Anonyymi
Soininvaara voi muiden vihreiden hippiensä kanssa painua johonkin syvälle missä ei aurinko paista. Ihan niinkun autoilevia ihmisä ei tarpeeksi jo verotettaisi. Vihaksi pistää tämän valtion touhut.
Anonyymi: M 25.4.2012 18:49

Anonyymi
Ei kaikilla ole taksikorttia niinkuin liikenneministerillä.
Anonyymi: Kaikille sama kortti 25.4.2012 18:49

Anonyymi
Ja sehän ei käy että ihmisillä on autot ja niillä ajetaan tälle rumalle elfille.Ihmset lopettaisivat autolla ajon tämä maa olisi konkassa viikossa.
Anonyymi: lopetetaanko ihmiset 25.4.2012 18:49

Anonyymi
Autoetu on Soininvaraan blogikirjoituksen mukaan julkisen liikenteen pahin vihollinen.

En sanoisi noin.
Muuten Soininvaaralla on hyviä ajatuksia ja hyvää taustointia.

Julkisen liikenteen pahin vihollinen lienee suomalainen kansanedustaja.
Anonyymi: työsuhdeauto on pyhä 25.4.2012 18:50

Anonyymi
Kumipyöräteollisuus on hyvin lobbannut itsensä!
Anonyymi: Suomen hinnat ja ost 25.4.2012 18:51

Anonyymi
Tottakai verotus suosii autoilua. Mistä muualtakaan verottaja saisi yhtä hyvin rahaa valtion pohjattomaan kirstuun.
Osmo on tavallaan oikeassa vaikka onkin väärässä.
Anonyymi: Köyhä autoilija 25.4.2012 18:51

Anonyymi
Pitäisiköhän siihen joukkoliikenteeseen sitten hieman panostaa, Oulussa kertalippu 3,20 ja yötaksa siten 6,40 ei paljon naurata varsinkin kun vuorot menee miten sattuu, päivällä kyllä pääsee mutta illalla ja viikonloppuna taas EI.
Ja kaikilla venäläisillä on sananlainen karvahattu!
Anonyymi: Ei Ouluun 25.4.2012 18:53

Anonyymi
Osmolla on nyt laskut ja pää pahasti sekaisin.
Ongelma on että joukkoliikenne ei Suomen oloissa ole pk-seutua lukuunottamatta kannattavaa.
Autoilu on Suomessa noin 10-kertaisesti yliverotettua.
Esim. päästötonnin hinta on nykyisin noin 6-7 euroa, ja auto tuottaa vuodessa 1-2 tonnia päästöjä, Joten päästöveron oikea taso on luokkaa 10 euroa vuodessa eli 1 euro kuussa. Vertaa myös muut maat.
Anonyymi: Joku raja valehtelem 25.4.2012 18:55

Anonyymi
Hah hah, makeat naurut! Mm. tämän ja monen muunkin ideologisen syyn vuoksi äänestän aina keskustapuoluetta. Vihreiden autoviha on niin syvältä, ettei sitä kukaan enemmän asiaa ajatteleva voi ymmärtää. Auto on välttämätön osa yhteiskuntaa ja kaikki siihen liittyvä verotus on jo nyt törkeän korkealla tasolla. Soini ei huomaa edes sitä että aina kun autoa tankataan maksetaan polttoaineen hinnasta 75% veroa. Uudet autot alkaa olla niin vähäpäästöisiä että ilmanlaatu paranee kun niillä ajaa. Kannatan yksityisautoilua, kaikki joukkoliilenteen tuki pitää suunnata yksityisautoilupuolelle ja teiden kunnossapitoon. Voisiko joku aktiivi perustaa yksityisautoilijoiden puolueen, liityn sellaisen oitis.
Anonyymi: yrittäjä, DI 25.4.2012 18:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 15
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

18:20 Uusi eduskunta saa vaikeita asioita päätettäväkseen
17:41 Germanwingsin uhrien perheet voisivat hakea korvauksia USA:ssa
17:05 Toyota iskee Kiinan saasteita vastaan hybridiautojen avulla
16:28 Venäjä rakentaa 7 miljoonalla urheilukeskuksia – Krim saa omansa
15:48 Peugeot ja Dongfeng suuntaavat yhteistuumin Aasian markkinoille
10:46 Ministeri: Eurooppa turvassa Kreikan ongelmilta – Kreikka kärsii itse
09:59 BMW kutsuu takaisin lähes 92 000 Mini Cooperia
07:24 Moni yrittäjä haluaa eduskuntaan
07:02 Näkökulma Takki, jossa voi olla tasku jänikselle
05:05 Myönnetäänkö Kreikalle lisää lainaa? Näin puoluejohtajat vastaavat
05:01 Analyysi Vaalit paisuttavat velkamyyttiä
18.4. Kiistelty Uber tarjoaa äänestäjille ilmaisia kyytejä pääkaupunkiseudulla
18.4. TV: Putin valmis työskentelemään USA:n kanssa
18.4. Sinkkujen päivä toi Alibaballe miljardien myynnin – ja 120 000 euron sakot
18.4. Yhdysvallat hoputtaa Kreikan uudistuksia
18.4. Ford investoi 2,3 miljardia euroa Meksikoon – USA:n autotyöntekijät näreissään
18.4. Mbnet.fi 14 askelta – näin suojaat yksityisyyttäsi netissä
18.4. Kolumni Maanantaina ei naurata, vaalivoittaja
18.4. Näkökulma Eurooppa vastaan Facebook – Daavid vastaan Goljat?
18.4. Digitoday Tällainen on ulkomaille vietävä "Suomen Spotify"
18.4. Digitoday Suomesta musiikin suoratoiston suurvalta? Vuosia valmisteltu palvelu tulee pian
18.4. 100 euroa lisää liksaa – tarkista paljonko jää käteen
18.4. "Rynkyttäen ajava" Posti karttaa Volkkarin DSG:tä
18.4. Onko 100 000 kilometriä merkkipaalu?
18.4. Kofeiinijauhetta ja kolikoita – näitä netistä saa ilmaiseksi
Asiakastieto

Yhteistyössä