Kirjaudu ▼
 

Autokeskustelu kuumenee – Soininvaaran mukaan verotus suosii autoilua

Marja Airio/Lehtikuva
Autokeskustelu kuumenee – Soininvaaran mukaan verotus suosii autoilua
Autoetu on Osmo Soininvaraan mukaan julkisen liikenteen pahin vihollinen.
Vihreiden kansanedustaja Osmo Soininvaara lyö kierroksia kuumana käyvään keskusteluun kilometrikorvauksista ja autoedusta. Soininvaara kirjoittaa blogissaan, että "verotus suosii autoilua".
25.4.2012 18:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Osmo Soininvaara arvioi blogissaan, että autoilua tuetaan verotuksessa kahdella tavalla.

Oman auton käytöstä työnantajan ajoihin maksetaan Soininvaaran mukaan verotonta ylikompensaatiota.

Työnantajan auton käyttö yksityisajoihin on hänen mukaansa taas aliverotettu palkanlisä.

– Jos työnantaja antaa sinulle auton bensoineen ilmaiseksi käyttöön, laskennallinen etusi esimerkiksi 25 000 euroa maksavasta autosta on noin 7 600 euroa vuodessa. Jos marginaalivero on 40 prosenttia, autoetu maksaa noin 3 000 euroa vuodessa siitä riippumatta, paljonko ajaa, hän sanoo blogissaan.

– Vain jos työmatka on erityisen pitkä, verottaja voi korottaa autoedun arvoa, koska tietää varmasti autolla ajettavan yli 18 000 kilometriä vuodessa.
Vapaassa autoedussa ongelmana ei ole aliverotus vaan se, että auton käyttö on marginaalikustannusmielessä ilmaista, hän kertoo.

∇ Mainos, artikkeli jatkuu alempana ∇ ∇ Artikkeli jatkuu ∇

– Oli joukkoliikenne kuinka halpaa hyvänsä, auto on aina edullisin vaihtoehto. Tämä on aivan nurinkurinen kannustin.

Autoetu on Soininvaraan blogikirjoituksen mukaan julkisen liikenteen pahin vihollinen.

25.4.2012 18:37
Taloussanomat
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy
Lähetä kaverille
Tulosta (HTML)
Tallenna (PDF)

Kommentit (150)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 15
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Pitäisiköhän siihen joukkoliikenteeseen sitten hieman panostaa, Oulussa kertalippu 3,20 ja yötaksa siten 6,40 ei paljon naurata varsinkin kun vuorot menee miten sattuu, päivällä kyllä pääsee mutta illalla ja viikonloppuna taas EI.
Anonyymi: Erkki 25.4.2012 18:48

Anonyymi
Soininvaara voi muiden vihreiden hippiensä kanssa painua johonkin syvälle missä ei aurinko paista. Ihan niinkun autoilevia ihmisä ei tarpeeksi jo verotettaisi. Vihaksi pistää tämän valtion touhut.
Anonyymi: M 25.4.2012 18:49

Anonyymi
Ei kaikilla ole taksikorttia niinkuin liikenneministerillä.
Anonyymi: Kaikille sama kortti 25.4.2012 18:49

Anonyymi
Ja sehän ei käy että ihmisillä on autot ja niillä ajetaan tälle rumalle elfille.Ihmset lopettaisivat autolla ajon tämä maa olisi konkassa viikossa.
Anonyymi: lopetetaanko ihmiset 25.4.2012 18:49

Anonyymi
Autoetu on Soininvaraan blogikirjoituksen mukaan julkisen liikenteen pahin vihollinen.

En sanoisi noin.
Muuten Soininvaaralla on hyviä ajatuksia ja hyvää taustointia.

Julkisen liikenteen pahin vihollinen lienee suomalainen kansanedustaja.
Anonyymi: työsuhdeauto on pyhä 25.4.2012 18:50

Anonyymi
Kumipyöräteollisuus on hyvin lobbannut itsensä!
Anonyymi: Suomen hinnat ja ost 25.4.2012 18:51

Anonyymi
Tottakai verotus suosii autoilua. Mistä muualtakaan verottaja saisi yhtä hyvin rahaa valtion pohjattomaan kirstuun.
Osmo on tavallaan oikeassa vaikka onkin väärässä.
Anonyymi: Köyhä autoilija 25.4.2012 18:51

Anonyymi
Pitäisiköhän siihen joukkoliikenteeseen sitten hieman panostaa, Oulussa kertalippu 3,20 ja yötaksa siten 6,40 ei paljon naurata varsinkin kun vuorot menee miten sattuu, päivällä kyllä pääsee mutta illalla ja viikonloppuna taas EI.
Ja kaikilla venäläisillä on sananlainen karvahattu!
Anonyymi: Ei Ouluun 25.4.2012 18:53

Anonyymi
Osmolla on nyt laskut ja pää pahasti sekaisin.
Ongelma on että joukkoliikenne ei Suomen oloissa ole pk-seutua lukuunottamatta kannattavaa.
Autoilu on Suomessa noin 10-kertaisesti yliverotettua.
Esim. päästötonnin hinta on nykyisin noin 6-7 euroa, ja auto tuottaa vuodessa 1-2 tonnia päästöjä, Joten päästöveron oikea taso on luokkaa 10 euroa vuodessa eli 1 euro kuussa. Vertaa myös muut maat.
Anonyymi: Joku raja valehtelem 25.4.2012 18:55

Anonyymi
Hah hah, makeat naurut! Mm. tämän ja monen muunkin ideologisen syyn vuoksi äänestän aina keskustapuoluetta. Vihreiden autoviha on niin syvältä, ettei sitä kukaan enemmän asiaa ajatteleva voi ymmärtää. Auto on välttämätön osa yhteiskuntaa ja kaikki siihen liittyvä verotus on jo nyt törkeän korkealla tasolla. Soini ei huomaa edes sitä että aina kun autoa tankataan maksetaan polttoaineen hinnasta 75% veroa. Uudet autot alkaa olla niin vähäpäästöisiä että ilmanlaatu paranee kun niillä ajaa. Kannatan yksityisautoilua, kaikki joukkoliilenteen tuki pitää suunnata yksityisautoilupuolelle ja teiden kunnossapitoon. Voisiko joku aktiivi perustaa yksityisautoilijoiden puolueen, liityn sellaisen oitis.
Anonyymi: yrittäjä, DI 25.4.2012 18:56
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 15
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti Yöaikaan lähetetyt kommentit päätyvät toimituksen tarkistettavaksi. Kommentit tarkistetaan ja hyväksytään seuraavan päivän aikana. Muina aikoina viestit ovat jälkimoderoinnissa.
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.

Taloussanomat - Uutiset

4.8. Airbus patentoi koneen: ylittää Atlantin tunnissa
4.8. Digitoday Harvinaista: Apple kommentoi huhua
4.8. Kreikan pankkien rymylasku jatkui – keskuspankin osake nousi
4.8. "Työtätekevät köyhät ovat nyt tosiasia"
4.8. Venäjä vaatii taas jättialuetta pohjoisen meriltä
4.8. Epäilykset Deutsche Bankin Venäjä-puuhista kasvavat
4.8. HS Suomalainen peliyhtiö sai miljoonarahoituksen
4.8. Akava: Kaikkien on joustettava
4.8. Pöyry saa toimitusjohtajan Siemensiltä
4.8. Jos hammasta kolottaa, ole tarkkana: Hoidoissa isot erot
4.8. Viking Line teki matkustajaennätyksen
4.8. "Tärkeä osaaminen säilyy Kainuussa"
4.8. Trendeistä viis, näin Suomi syö ulkona
4.8. Öljy tukee Suomea – Venäjä määrittää, kuinka paljon
4.8. Töitä Savonlinnaan: Andritzille iso tilaus
4.8. Yle: Mainos lupaa töitä Suomeen, firma siirtää toimintoja Viroon
4.8. Öljyn hinnanlasku saattoi olla liioittelua
4.8. Eliitin palkat säästyivät leikkurilta – troikka kielsi
4.8. Ämpäreistään tunnettu firma pörssiin? "Olisi tervetullut lisä"
4.8. Digitoday Propellihattu pyörimään: Puhelimesta ja cd-kotelosta hologrammilaite
4.8. Voitto siivitti Spondan hyvään nousuun
4.8. Lounas lyhenee: Salaatit ja leivät tekevät nyt kauppansa
4.8. Škoda ostaa suomalaisen Transtechin
4.8. Digitoday Microsoftin lista säikäytti – Näille Lumioille Windows 10 tulee silti
4.8. "Olemme syöneet Suomen kustannuskilpailukykyä"
4.8. Varoitus Venäjältä: Voimme jäädyttää ulkomaiden omaisuutta
4.8. It-viikko Räjähtikö netinkäyttö Windows 10:n asennuksen jälkeen? Tässä syy
4.8. "Kiina on iskenyt BMW:hen eniten"
4.8. Teknologiateollisuudessa yksi "merkittävä valopilkku"
4.8. Pankkiiri kauhuissaan: Kahvikupin hinta +19 %
Asiakastieto

Yhteistyössä