Kirjaudu ▼
 

Rehn HS:lle: Wahlroosin ajattelu epäjohdonmukaista

Lehtikuva
Rehn HS:lle: Wahlroosin ajattelu epäjohdonmukaista
EU:n talouskomissaari Olli Rehnin mukaan Björn Wahlroos on monella tapaa väärässä tulkitessaan nykyistä finanssikriisiä. Rehnin mukaan Wahlroosin ajattelu on epäjohdonmukaista, kun haluaa sekä vahvistaa EU:n liittovaltiota että kovempaa verokilpailua jäsenmaiden kesken.
Taloussanomat
17.4.2012 07:26
80

Euroopan unionin talouskomissaari Olli Rehnin mielestä Nordean hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos on epäjohdon mukainen ajattelussaan. Rehn kommentoi Wahlroosin eilen julkaisemaa kirjaa Markkinat ja demokratiaa Helsingin Sanomille.

Rehnin mielestä Wahlroos on ”harvinaisen epäjohdonmukainen” siinä, että hän haluaa vahvistaa EU:n liittovaltiota ja federalistista päätöksentekoa, mutta samalla penää kovempaa verokilpailua jäsenmaiden kesken.

– Tiiviimpi integraatio nimenomaan auttaisi estämään haitallista verokilpailua, joka syö julkisen talouden pohjaa, Rehn sanoi.

Hänen mukaansa Wahlroos on monella tapaa väärässä nykyisen finanssikriisin tulkinnoissaan. Rehn sanoo, että Wahlroos kiistää Yhdysvaltain rahoitusmarkkinoiden toimintaan liittyvät järjestelmävirheet, jotka olivat syynä finanssikriisin puhkeamiseen. Wahlroosin ”autoritaarisen kapitalismin manifesti” on kaukana Rehnin ”sosiaaliliberaalista” ajattelustaan, Rehn sanoo.

– Finanssikriisissä kapitalismi jyräsi kansanvallan. Siksi on tärkeää palauttaa tasapaino kansanvallan ja markkinavoimien välille.

∇ Mainos ∇
Copyright Creative Commons Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen -lisenssillä.
Lisää suosikkeihin

Henkilökohtaiselle suosikkilistalle tallentaminen vaatii kirjautumista.

KirjauduRekisteröidy

Kommentit (80)

Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava

Anonyymi
Hienoa että ilman vaaleja on valittu tuollainen iljettävä olento edustamaan Suomea pitkin Eurooppaa.

Liturgia Olli väännä joku uusi hyvä liturgia! Kansa odottaa!
Frontside Olli 17.4.2012 7:31

Anonyymi
Seurataan Kreikassa ja muissa maissa nyt tarkoin sitä, miten Rehnin "kansanvalta" laittaa markkinavoimat kuriin. Vai olikohan sittenkin niin että Wahlroos on oikeassa ja Rehn komissaarikavereineen on lähempänä stalinismin henkistä perintöä kuin itse edes tajuavat?
Kansankomissaarit ja 17.4.2012 7:31

Anonyymi
Teitte niin tai näin lopputulos on vitsi.
Luinpa tässä hetki sitten että saksakin on vitsi vaikka vie autoja asuntojen hintaan.
Espanja laukaisee QE3 jenkeissä ja kullan hinnan armottoman nousun jolloin teillä ei ole enään veronmaksajia polttamaan kullan hintaa alle 2000$ oz.
Se on pojaa loppu nyt.
BIG BANG EURO 0 ARVO 17.4.2012 7:32

Anonyymi
Komissaari ei tykkää oman valtansa menettämisestä siksi hän ei taivu pyhän saksalais-roomalaisen keisarivallan palauttamiseen. Keisarit kun ei tavallisesti jaa valtaansa koska he ovat yksinvaltiaita. Ja komissaarilla ei ole aatelissukuista taustaakaan joten voisi olla ettei saisi virkaa keisarillisesta hovista.
missä on virkani? 17.4.2012 7:35

Anonyymi
Nallukka ja Tollukka, molempi pahempi.
itkeä vai nauraa? 17.4.2012 7:38

Anonyymi
Olli on harvinaisen epäjohdonmukainen uskoessaan edelleen että ylivelkaantuminen saadaan kuriin
lisää velkaa antamalla.
Yrittäjä 17.4.2012 7:38

Anonyymi
Rehn esittää itsestäänselvyytenä, että laaja julkinen sektori olisi hyvä asia. Samoin muut poliitikot puhuvat hyvinvointivaltiosta määrittelemättä, mitä sen pitää kattaa.

Julkinen sektori pitäisi perata auki, katsoa mikä on välttämätöntä yhteiskunnan toimimisen kannalta ja lopettaa muu verovarojen käyttö. Ihmisille pitää antaa suurempi vapaus päättää tulojensa käytöstä. Tätä Nallekin tarkoittanee,

Kuuluuko hyvinvointivaltion määritelmän mukaan kaikkea nuorisotoimintaa rahoittaa julkisista varoista tai pitääkö yksityislääkäreillä käyntiä tukea verovaroin? Tästä pitäisi keskustella
Tjtv 17.4.2012 7:39

Anonyymi
Mistä näitä aina vaan tulee?

Euroalueella on euron rakennevirheen aiheuttama kriisi, jota nykyeliitti ei voi tunnustaa eikä korjata?

Kapitalismi on hyvä renki mutta huono isäntä?

Narsismi tuhoaa kaikkea yhteistä ja narsismivalta on paha juttu?

Demokratia taitaa olla paras keino pitämään narsismia aisoissa?
Narsistitestit esimi 17.4.2012 7:40

Anonyymi
Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä että teot ovat myös näyttöjä.

Toinen noista on rikastunut markkinoilla ja toinen jakamalla muiden rahoja mustaan aukkoon. Toinen tekee rahaa, toinen vain tuhlaa sitä.

Kumpi on pätevämpi puhumaan siitä, onko rahasta peräisin oleva kriisi hoidettu oikein?
Patu 17.4.2012 7:41

Anonyymi
Pankki sanoo ja komissaari kumartaa.
Nalle puhuu ja olli kuuntelee minä minä pidän hevosta ja nauran näille.
Suojatkaa omaisuutenne, helppoa kuin heinän teko välttää neofeodalismin iskeminen.
He he he . . . saira 17.4.2012 7:42
Sivut: 1 2 3 4 5 6 ... 8
EdellinenSeuraava
Ohjeet: Pysy aiheessa ja kirjoita napakasti. Muista, että haastateltavilla, kanssakeskustelijoilla ja toimittajilla on oikeus omaan, eriävään mielipiteeseen. Ole kohtelias, äläkä tarkoituksella provosoi tai hauku muita keskustelijoita. Taloussanomat varaa oikeuden poistaa asiattomat viestit.
Lue koko keskusteluetiketti
Varaa oma nimimerkkisi Taloussanomien uutiskommentointiin rekisteröitymällä käyttäjäksi tai kirjaudu sisään.

Rekisteröityminen ja nimimerkin varaus eivät ole pakollisia.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Olet kirjautunut sisään, muttet ole vielä valinnut omaa, muille käyttäjille näkyvää nimimerkkiäsi. Varaa nimimerkki omaksesi kirjoittamalla se nimimerkki-kenttään.

Varauksen jälkeen muut eivät voi käyttää nimimerkkiäsi ja se näkyy automaattisesti kaikissa kirjoittamissasi viesteissä.

Huomioithan, ettei nimimerkkiä ei voi muuttaa jälkikäteen.

Nimimerkissä saa käyttää ainoastaan kirjaimia ja numeroita. Sen minimimitta on viisi merkkiä ja maksimi kaksikymmentä merkkiä.
Asiakastieto

Yhteistyössä